امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24286 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ شهریور ۱۳۹۶ ساعت ۴:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست خبری سومین دوره جشنواره خاتم اعلام شد؛

سومین جشنواره خاتم امسال بدون محدودیت زبانی برگزار می شود/ کارگاه داستان‌نویسی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم/ جشنواره خاتم با تغییر مدیران فرهنگی به پایان نمی رسد/ جشنواره خاتم محل کشف استعداد چهره‌های جوان و ناشناخته است

خبرایران: سومین دوره جشنواره خاتم توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی و با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.
سومین جشنواره خاتم امسال بدون محدودیت زبانی برگزار می شود/ کارگاه داستان‌نویسی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم/ جشنواره خاتم با تغییر مدیران فرهنگی به پایان نمی رسد/ جشنواره خاتم محل کشف استعداد چهره‌های جوان و ناشناخته است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «سومین دوره جشنواره خاتم» با موضوع داستان کوتاه درباره پیامبر اکرم(ص) بعداز ظهر امروز یکشنبه 5 شهریورماه 1396 با حضور«محسن چینی فروشان» مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، «علی اکبر اشعری»رئیس شورای راهبردی جشنواره «خاتم»، «مهدی فیروزان» مدیرعامل شهر کتاب ،«مجید قیصری» دبیر علمی جشنواره «خاتم» و اصحاب رسانه برگزار و در این نشست خبری «علی‌اکبر اشعری» رئیس شورای راهبردی جشنواره «خاتم» اظهارداشت: در آستانه اعیاد سعید قربان و غدیر سومین جشنواره خاتم با موضوع داستان کوتاه درباره پیامبر اسلام (ص) را آغاز می‌کنیم.

رئیس شورای راهبردی جشنواره «خاتم» تصریح کرد: علاقه‌مندان از امروز5 شهریورماه تا 30 بهمن‌ماه سال جاری مهلت دارند آثار خود را از طریق سایت و یا صندوق پستی جشنواره ارسال کنند ، تا بتوانند دراین جشنواره شرکت کنند.

وی خاطرنشان کرد: سومین دوره جشنواره خاتم نسبت به دوره دوم تفاوت‌های زیادی خواهد داشت، تاجایی که شرکت‌کنندگان در صورت تمایل می‌توانند قبل از ارسال آثار با مشاورین ما که از اساتید رشته داستان‌نویسی هستند به مشورت و رفع اشکال بپردازند.

اشعری عنوان داشت: جشنواره درسال اول فقط مربوط به نویسندگان ایرانی بود، در سال دوم تمام فارسی‌زبانان امکان شرکت در جشنواره را داشتند و امسال محدودیت زبانی کاملاً برداشته شده و سایت جشنواره نیز به 3 زبان فارسی، عربی و انگلیسی به اطلاع‌رسانی می‌پردازد و علاقه مندان می توانند دراین جشنواره شرکت داشته باشند.

وی ابرازداشت: درسومین دوره جشنواره خاتم به نفرات اول تا سوم 5 عدد سکه تمام‌بهار آزادی اهدا خواهد شد و از نفرات 4  تا 6 تقدیر خواهد شد و هدایایی به آنها تعلق خواهد گرفت و این جوایز برای هر دو بخش داستان کودک و بزرگسال در نظر گرفته شده است.

اشعری در پایان سخنان خود گفت: امسال سومین دوره جشنواره خاتم توسط دفتر نشر فرهنگ اسلامی و با همکاری مجمع ناشران انقلاب اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار می‌شود.

 

قیصری : کارگاه داستان‌نویسی 3 روزه برای 30 نفر در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم

مجید قیصری دبیرعلمی جشنواره «خاتم» نیزدر ادامه ان نشست خبری اظهارداشت: کارگاه داستان‌نویسی 3 روزه با حضور اساتید داستان‌نویسی برای 30 نفر از کسانی که سال‌های قبل در جشنواره خاتم رتبه کسب کرده‌اند در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می‌کنیم.

قیصری تاکید کرد: در سال‌های گذشته به این نتیجه رسیدیم که شرکت‌کنندگان جشنواره از نظر فنی، ساختاری و زبانی و هم‌چنین در زمینه تاریخ صدر اسلام از اطلاعات کافی برخوردار نیستند؛ به همین خاطر اقدام به برگزاری این کارگاه سه‌روزه کردیم تا سطح توانایی شرکت‌کنندگان را تقویت کنیم.

دبیرعلمی جشنواره «خاتم» اضافه کرد: برای برگزاری سومین جشنواره «خاتم» دلمان نمی‌خواهد که فقط خوشه‌چینی کنیم بلکه می‌خواهیم آثار پخته‌ای ارائه شود؛ هدف ما بیشتر معرفتی است نه صرفاً رقابت و پرکردن کارنامه و رزومه؛ به همین خاطر خواستیم آثار نویسندگان تازه‌کار قبل از ارسال توسط مشاوران بررسی و اشکالات آن گوشزد شود.  

وی ادامه داد:گروه مشاوران ما در دو واحد کارشناسان تاریخی و کارشناسان ادبی فعال هستند که پس از مطالعه آثار، نظراتشان را به شرکت‌کنندگان اعلام می‌کنند و البته شرکت‌کنندگان در اعمال تغییر در آثارشان مختار هستند و بسیاری از افراد فکر می‌کردند که جشنواره خاتم در همان دوره اول به حیات خود پایان می دهد اما خوشبختانه نه‌تنها این‌گونه نشد بلکه جشنواره هر سال  قوی‌تر ظاهر شد.

قیصری یاداورشد: درسال اول جشنواره، تعداد آثار درخور توجه بسیار کم بود اما در سال دوم بیشتر شد که این نشان‌دهنده توجه نویسندگان به شأن و مقام والای پیامبر است و دغدغه ما فکرکردن مردم به پیامبر است نه تولید داستان. ما می‌خواهیم هر کسی در خلوت خویش با مطالعه یک داستان کوتاه به نسبت خود با پیامبر دست پیدا کند.

 

فیروزان : امیدواریم سومین جشنواره خاتم به نقطه‌ای برسد که تمام مردم جهان از آن استفاده کنند

مهدی فیروزان مدیرعامل شهر کتاب نیز درادامه این نشست طی سخنانی اظهارداشت: یکی از آرزوهای بزرگ شهر کتاب این بوده که به شیوه‌ای مفید و موثر و با زبان امروز به شخصیت‌های بزرگ به خصوص پیامبر اسلام و اهل بیتشان بپردازد و چنین آثاری را معرفی وعرضه کند.

وی تصریح کرد: پیروان ادیان مختلف برای تمامی پیامبران به تدوین کتاب‌های مختلف می‌پردازند تا به ابعاد مختلف زندگی و سیره آنها پرداخته شود؛ حتی درباره حضرت یحیی که اطلاعات اندکی از زندگی ایشان موجود است کتاب‌های زیادی نوشته شده است؛ اما در مورد پیامبر گرانقدر اسلام آنچنان حرکت بزرگ و موثری شکل نگرفته است.

فیروزان عنوان داشت: هیچ‌گاه نمی‌توان به شکل جامع الاطراف به شخصیت اشخاص بزرگ پرداخت اما ما می‌خواهیم هر کسی به قسمتی بپردازد تا زمانی که این قسمت‌ها مثل یک پازل بزرگ در کنار یکدیگر قرار گرفت؛ لااقل به بخشی از زندگی پیامبر اسلام پرداخته شده باشد.

وی خاطر نشان کرد: خوشبختانه این حرکت در یک نهاد دولتی شکل نگرفت که حالا با تغییر مدیران بخواهد به پایان برسد. اضافه‌شدن واحد مشاوران و بخش کارگاه به جشنواره خاتم نشان‌دهنده این است که هر سال تحول و اقدام جدیدی در برپایی این جشنواره صورت می‌گیرد. از ابتدا بنا بر این بود که نه‌تنها از توقف جشنواره جلوگیری کنیم بلکه به تقویت آن نیز بپردازیم.

مدیرعامل شهر کتاب ابرازداشت: نزدیک‌شدن به شخصیت‌های بزرگ و قضاوت درباره آنها بسیار دشوار است زیرا اشخاص بزرگ همواره دارای ابعادی هستند که برای همگان شناخته‌شده نیست. پیامبر اسلام محدودیت زمانی، مکانی و نژادی ندارد؛ ایشان همچون اقیانوسی هستند که ترسیم آن به وسیله قطعات کوچک داستان کوتاه غیرممکن است.

وی در پایان گفت: امیدواریم سومین جشنواره خاتم به نقطه‌ای برسد که تمام مردم جهان از آن استفاده کنند و بتواند پیامبر را به جهان بشناسانند.

 

چینی‌فروشان: درجشنواره خاتم استعداد چهره‌های جوان و ناشناخته کشف و به ارتقاء آنها کمک شایانی می‌شود

محسن چینی‌فروشان مدیرعامل دفتر نشر فرهنگ اسلامی نیزدر ادامه این نشست خبری اظهارداشت: همه ما وظیفه داریم به شخصیت والای پیامبر اسلام بپردازیم؛ ایشان مظلوم واقع شدند و حتی نسبت به سایر ائمه نیز کمتر به ایشان پرداخته شده است.

چینی‌فروشان تاکید کرد: در حال حاضر که هجمه‌های شدیدی علیه پیامبر اسلام در جهان شکل می‌گیرد؛ لزوم پرداختن به این امر بیش از پیش احساس می‌شود و در جشنواره خاتم آثار ارزشی و پاکی ارائه می‌شود و هم‌چنین استعداد چهره‌های جوان و ناشناخته کشف و به ارتقاء آنها کمک شایانی می‌شود.

وی در پایان سخنان خود گفت: طی 2 سال گذشته حاصل جشنواره مجموعاً 2 جلد کتاب بود که یکی در بخش کودک و دیگری در بخش بزرگسال به چاپ رسید؛ اما امسال برای بخش‌های داستان کودک، داستان بزرگسال، داستان‌های برگزیده، مهربانی‌های پیامبر و داستان‌های غیرمرتبط با شخصیت پیامبر، 4 یا 5 کتاب را به چاپ خواهیم رساند وامیدوارم این جشنواره به نحو احسن برگزار شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب