امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24160 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۰:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

پیام معاون اجتماعی وزیر بهداشت به مناسبت روز پزشک

خبرایران: سید محمدهادی ایازی معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مورد روز پزشک گفت: ابوعلی‌سینا، نویسنده کتاب قانون در طب، از نام‌آورترین حکما و فیلسوفان کهن مسلمان و ایرانی هست که شاید بتوان گفت در خاورزمین و در میان دانشگاهیان و دانشوران آن بسیار شناخته‌شده‌تر و دارای جایگاهی ارجمندتر است.
پیام معاون اجتماعی وزیر بهداشت به مناسبت روز پزشک

ابوعلی‌سینا، نویسنده کتاب قانون در طب، از نام‌آورترین حکما و فیلسوفان کهن مسلمان و ایرانی هست که شاید بتوان گفت در خاورزمین و در میان دانشگاهیان و دانشوران آن بسیار شناخته‌شده‌تر و دارای جایگاهی ارجمندتر است. چرا که با تلاش پایان‌ناپذیر، همراهِ ذوق و استعدادِ سرشارِ خود توانست میراثی نیکو و استوار در زمینه‌های گوناگونِ دانش و اندیشه‌ورزی از خود به یادگار بگذارد و جهانیان را به شگفتی و شیفتگی وا دارد. میراثی که به ویژه در زمینه پزشکی و فلسفه از آن بهره فراوان برده‌اند و می‌برند و ای کاش ما نیز چنین ارزش استوانه‌های علمی و فرهنگی خود را می‌دانستیم و از ژرفنا و بن‌مایه‌های خردِ نابِ ایشان سود می‌جستیم و تنها به یادروزی از ایشان بسنده نکنیم.

به هر روی یکم شهریور را در ایران، به نام و یادِ این طبیب و حکیمِ پرآوازه، روزِ پزشک و بسیار نیکو نام نهاده‌اند و به درستی پزشکان هم‌چون آموزگاران از گذشته‌های دور تاکنون، جایگاهی درخور در نظام اجتماعی ایران و دیگر مردمان داشته‌اند. ای کاش که گَردِ سوداگری و سودجویی از این دامن و دستارِ زیبنده و زندگی‌بخش و دمِ مسیحایی‌اش، دور بماند تا همواره طبیبان جان و تن باشند که طبیب را محرم و رفیق دانسته‌اند و این کم چیزی نیست. بارها خوانده‌ایم و باز هم می‌خوانیم: «یَا طَبِیبَ مَنْ لا طَبِیبَ لَهُ، یَا رَفِیقَ مَنْ لا رَفِیقَ لَهُ».

روز پزشک را نه تنها به پزشکان و پیشه‌وران این راه که به همه مردم بزرگ ایران شادباش می‌گویم که بهره‌مند از پزشکانی نیکوسرشت و روشن‌روان هستند و می‌توانند درمان دردهای خویش را از ایشان بجویند و رنج خود را به دستان این بزرگوران بکاهند.

 

سید محمدهادی ایازی

معاون اجتماعی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب