امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2402 تاریخ انتشار: جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۰:۱:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

پریدگی دندان با جویدن یخ، مداد و ناخن

یک دندانپزشک گفت: جویدن یخ، مداد و ناخن، باز کردن در قوطی با دندان، انجام ورزش‌های پر ریسک بدون محافظ دندانی، دوچرخه‌سواری یا اسکوتر در کودکان و مکیدن مکرر لیمو ترش و لواشک از عوامل اصلی ضربه یا خوردگی یا زبری دندان هستند.
پریدگی دندان با جویدن یخ، مداد و ناخن
به گزارش خبرایران، پریسا مهراشتیاق در گفتگویی به عواملی که موجب خرد شدن دندان‌ها می‌شود، اشاره کرد و گفت: دندان قروچه شدید به دنبال استرس‌های زیاد روزانه باعث خردگی دندان می‌شود که  استفاده از محافظ دندان در جلوگیری از اثرات سوء آن نقش دارد.

جراح و دندانپزشک کودکان تصریح کرد: عادت مخربی چون جویدن یخ، باعث ترک خوردن مینا می‌شود؛ همچنین نگهداشتن سوزن وسط دندان‌های جلو توسط خیاط‌ها یا عادت به جویدن مداد و ناخن در دانش‌آموزان به خرد شدن دندان‌ها منجر می‌شود.

مهر اشتیاق اظهار داشت: مکیدن مواد غذایی بسیار ترش چون لیمو ترش و لواشک به صورت مکرر باعث تحریک مینا و زبری دندان می‌شود چرا که حاوی مقدار زیادی اسید هستند.

این دندانپزشک استفاده از زیورآلات در زبان را موجب شکستگی دندان دانست و گفت: باز کردن در قوطی با دندان، انجام ورزش‌های پر ریسک مثل بوکس بدون محافظ دندانی، تصادفات و ضربات شدید و حتی دوچرخه‌سواری یا اسکوتر در کودکان از عوامل اصلی ضربه به دندان جلو می‌باشد.

مهراشتیاق تصریح کرد: بیماری‌های مادرزادی مربوط به دندان‌ها نیز به علت نقص ساختاری دندان‌ها به خرد شدن دندان می‌انجامد.

جراح و دندانپزشک کودکان ادامه داد: اگر به دنبال پوسیدگی دندان، عاج دندان درگیر شود باعث خرد شدن مینا می‌شود.

مهر اشتیاق به افراد توصیه کرد: به دنبال خرد شدن دندان به هر علتی سریعاً به دندانپزشک مراجعه کنند.

شهروندان ایرانی از سراسر کشور می توانند سؤالات خود را درباره مسائل بهداشتی و درمانی با شماره تلفن 02188911667 یا ایمیل moshaversalamat@farsna.netخبرنگاران گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در میان بگذارند.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب