امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 24 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۴۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر چهارمین همایش باران غدیر خبرداد؛

رویکرد ما توجه به عاشورا و امام حسین(ع) است

خبرایران: محمدرضا زائری دبیر چهارمین همایش باران غدیر گفت: همایش امسال اشاره ویژه‌ای به عاشورا و حضرت سیدالشهدا(ع) دارد. در همایش چهارم موضوع ویژه ما وجود مقدس امام حسین(ع) خواهد بود چون زمان همایش در آستانه ماه محرم است.
  رویکرد ما توجه به عاشورا و امام حسین(ع) است

به گزارش خبرنگار خبرایران؛ نشست رسانه‌ای چهارمین همایش بین‌المللی باران غدیر صبح امروز با حضور «حجت الاسلام محمدرضا زائری» دبیر چهارمین همایش باران غدیر «حبیب ایل‌بیگی» دبیر اجرایی این همایش در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد.

حجت‌الاسلام زائری دبیر جشنواره باران غدیر در ابتدای این نشست به تبیین اهداف همایش باران غدیر پرداخت و گفت: همایش باران غدیر که از چهار سال پیش کارش را آغاز کرد به دنبال هدفی بود که امیرا‌لمومنین و خاندانش در آثار ادبی غیرشیعی را شناسایی و معرفی کند و از یک طرف زمینه‌ای برای تقدیر و تشکر از کسانی که در این حوزه اثر دارند و ویژگی که در غدیر خم می‌بینیم که قابل توجه است این است که پیامبر به ماندگاری این اثر به زبان هنری و ادبی سفارش کردند.

زائری خاطرنشان کرد: معمولا در نقطه‌های عطف تاریخی حکام و پادشاهان از جنگ‌ها و خون‌‌ریزی‌های خودشان اثر تولید می‌کردند و پیامبر اکرم خواستند که جشن برادری و معرفی امیرالمومنین ماندگار شود و ما در همایش‌های گذشته به تقدیر از این آثار پرداختیم و هدفمان شناساندن هنرمندان غیرشیعی بود که در این سه سال دستاوردهایی هم داشت که طی آن 443 مهمان از 8 کشور مثل هند، لبنان، افغانستان، پاکستان و ... داشتیم که در این سه دوره هم از برادران اهل سنت و هم شیعه میهمانانی داشتیم.

زائری تاکید کرد: ما بعد از سال اول که فقط شعرا حضور داشتند از سال‌های بعد به سراغ حوزه‌های تجسمی و موسیقی رفتیم که دیدیم قابلیت‌های برا انجام کار دارد که در این میان آثار زیادی تولید شده که حاصل دست این هنرمندان بوده است که از چهار سال پیش تاکنون سه چهار عنوان کتاب در خارج از کشور با این مضنون منتشر شده است و تفاوت امسال با سال قبل این است که ما به سمت جلب مشارکت از نهادهای دیگر رفتیم. سال‌های گذاشته حوزه هنری خیلی خوب برای برگزاری همایش اقدام کرد.

وی با اشاره به رویکرد امسال همایش باران غدیر تاکید کرد: به طور خاص همایش امسال اشاره ویژه‌ای به عاشورا و امام حسین دارد و پارسال موضوع همایش پیامبر اکرم بود. در همایش چهارم موضوع ویژه ما وجود مقدس امام حسین خواهد بود و زمان همایش هم در آستانه ماه محرم است و امسال بیشتر به سمت حسینیه‌ها و هیئت مذهبی رفتیم و معاونت بین‌المللی حوزه‌های علمیه هم به طور جدی با ما همکاری دارد.

 

در ادامه این نشست حبیب ایل‌بیگی دبیر اجرایی این همایش به زمان برگزاری همایش باران غدیر اشاره کرد و گفت: امسال همایش از تاریخ 12 تا 19 در تهران و مشهد و قم برگزار می‌شود و همچنین هنرمندان حاضر در همایش 16 مهمان از 8 کشور هستند که شامل، روسیه، هند، کویت، مصر، تاجیکستان و ایران که مهمانان خارجی از روز 11 آبان وارد ایران خواهند شد و ما روز 12 نشست هم اندیشی با حضور رئیس حوزه هنری را داریم که به بحث شاعران علوی در خارج از کشور را پیگیری می‌کنیم و ما در روز 12 آبان مراسم بزرگی که هر سال برگزار می‌کردیم را با توجه به راه‌اندازی مجموعه شهدای مجموعه سرچشمه که مراسم شعر‌خوانی شعرا و مراسم تجلیل از مهمانان خارجی را برگزار می‌کنیم.

وی افزود: پیش‌بینی کردیم در چندین دانشگاه برنامه داشته باشیم و در روزهای برگزاری همایش مهمانان با دانشجویان ایرانی آشنا شوند و در روزهایی که در مشهد خواهیم بود چون 1 و 2 محرم است در تکایا و هیئت برنامه خودمان را برگزار می‌کنیم و بهتر دیدیم که چون محرم است آثار این هنرمندان خارجی در هیئت مذهبی و مجالس روضه مطرح شود.

بنابراین گزارش : در چهارمین همایش باران غدیر مهمانانی از جمله الیاس شبیری خطیب مسیحی از لبنان، دلبر تانش ماتا مسلمان اهل سنت از روسیه و شاعر، افتخار عارف مسلمان اهل سنت پاکستان، قصان متر شاعر برجسته لبنانی، معروف عبدالمجید شاعر مصری، جمال محمد احمد بخیت شاعر مصری، آنتوان بارا شاعر و خطیب سوری الاصل، محمد سرفراز متر رئیس بخش ادبیات و زبان فارسی دانشگاه پاکستان، فندرسین اشک شاعر هندوستانی، بلدام شاکلا شاعر، عجمی شاعر تاجکستان، پرویز بیگی حبیب‌آبادی، علیرضاقزوه و ... حضور دارند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب