امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23985 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دكتر اكرم قديمی درنشست خبری اعلام کرد؛

تجلیل از زنان نخبه علمی ایران در اولین دوره جایزه زنان در علم/ امیدواریم برای ادامه یافتن این روند، یک بنیاد غیر دولتی تشکیل شود/ حوزه های علمیه و دفاتر مطالعات آنها مورد ارزیابی قرار نگرفتند

خبرایران: دبيراجرايی جايزه زنان در علم گفت: به دلیل ارسال اتوماسیونی فراخوان ها، حوزه های علمیه و دفاتر مطالعات آنها مورد ارزیابی قرار نگرفتند.
تجلیل از زنان نخبه علمی ایران در اولین دوره جایزه زنان در علم/ امیدواریم برای ادامه یافتن این روند، یک بنیاد غیر دولتی تشکیل شود/ حوزه های علمیه و دفاتر مطالعات آنها مورد ارزیابی قرار نگرفتند

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری «اولین دوره جایزه زنان درعلم»صبح امروز سه شنبه  24 مرداد ماه 1396 با حضور« دكترالهه حجازی» مشاور وزير علوم در امور زنان و خانواده و دبيرعلمی جايزه زنان درعلم وعضو شورای گروه ترويج علم مركزتحقيقات سياست علمي كشور،«دكتر اكرم قديمی» دبيراجرايي جايزه زنان در علم، مدير گروه ترويج علم و رئيس انجمن ترويج علم ايران ،«دکترنیره اعظم خوش خلق سیما»عضو شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، عضو شورای علمی جایزه زنان در علم و مسئول کمیته کشاورزی و صنایع غذایی،«دکتر راضیه ظهره وند»عضوشورای سیاستگذاری امور زنان وخانواده وزارت علوم،«دکتر ابراهیم خدایی» عضو شورای سیاستگذاری جایزه و رییس سازمان سنجش آموزش کشور و اصحاب رسانه در «مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور»برگزار ودراین نشست خبری « دکتر الهه حجازی» مشاور وزير علوم در امور زنان و خانواده و دبير علمي جايزه زنان در علم اظهارداشت: ایده جایزه زنان در علم، با پیشنهاد دکتر اکرم قدیمی، در دومین جلسه شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مطرح شد تا با توجه به بررسی های صورت گرفته که نشان دهنده  فعالیت های خوب اعضای هیأت علمی زنان در دانشگاه ها ست، سهم زنان در حوزه علمی کشور هر دو سال یک بار به جامعه شناسانده و از آنها تقدیر شود.

دبير علمي جايزه زنان در علم تصریح کرد: در حال حاضر حدود 17 درصد اعضای هیأت علمی دانشگاه های کشور را زنان تشکیل می دهند و هدف مجموعه ما این است که با شناسایی و معرفی اعضای برگزیده که تولیدکننده دانش واقعی هستند، فرصت های ارتقای بیشتری برای آنها ایجاد کند و به این ترتیب، با داشتن منابع کافی، روند پیشرفت را با عدالت بیشتر بپیمایند.

وی خاطر نشان کرد: شیوه نامه  تدوین و شاخص های ارزیابی با دقت زیاد زیر نظر دکتر محمد فرهادی، وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تعیین شد و شاخص ها در جهت ارزیابی سه گروه از افراد تعیین شده اند: 1. افرادی که در زمینه علمی، پیشنهاد طرح های پژوهشی برتر، شرکت در کنفرانس ها، نوشتن مقالات و کتاب ها  فعالیت دارند، 2. افرادی که در حوزه فناوری، ابداع، شرکت های دانش بنیان، کرسی های نظریه پردازی و پتنت فعال هستند و 3. افرادی که در تاسیس انجمن های علمی، راه اندازی نشریه ها و رشته های علمی حضور و فعالیت داشته و با وارد کردن دانش خود در چرخه تولید، باعث قوی شدن بعد ترویجی علم می شوند.

 

دكترقديمی: امیدواریم برای ادامه یافتن این روند، یک بنیاد غیر دولتی تشکیل شود

دكتر اكرم قديمی دبير اجرايي جايزه زنان در علم نیز دراین نشست خبری اظهارداشت: برای تعیین شاخص ها، تمام شاخص های موجود مثل  شاخص های پژوهشگران برتر و ارتقا مورد بررسی قرار گرفتند و با انطباق آنها با شیوه نامه، برای هر یک از سه شاخص بیان شده، به ترتیب امتیازهای 40، 30 و 30 در نظر گرفته شد. در مجموع از حدود 250 شرکت کننده در این رویداد ، 216 نفر بعد از پالایش اولیه واجد شرایط شرکت تشخیص داده شدند. از این 216 نفر، 28 استاد تمام، 41 دانشیار، 63 استادیار و 84 نفر کارشناس و مربی (در قالب کارشناسی ارشد و دکترا) حضور داشتند.

دکترحجازی، مراحل بعد از تعیین شاخص ها را ارسال فراخوان هایی به روسای دانشگاه ها از طریق اتوماسیون و سپس تشکیل شورای سیاست گذاری علمی، عنوان کرد و افزود: متاسفانه در بعضی از دانشگاه ها این فراخوان از دفتر ریاست بیرون نرفت و باعث حضور محدود شرکت کنندگان از بعضی دانشگاه های بزرگ شد.

وی درخصوص رابطه با گروه های مورد ارزیابی و تعداد برگزیدگان هم عنوان داشت: ارزیابی در گروه های آموزشی، شامل، علوم کشاورزی و صنایع غذایی، علوم پایه، فنی و مهندسی، علوم انسانی و هنر صورت گرفته است. در این دوره، دانشگاه های علوم پزشکی با موافقیت دکتر فرهادی، وزیر علوم، وارد چرخه ارزیابی نشدند، زیرا برای ارزیابی آنها، نیاز است کمیته تخصصی در این زمینه حضور داشته باشد.

دبير اجرايي جايزه زنان در علم ابرازداشت: به دلیل ارسال اتوماسیونی فراخوان ها، حوزه های علمیه و دفاتر مطالعات آن ها نیز مورد ارزیابی قرار نگرفتند. به طور کلی در هر یک از این گروه ها، از سه برگزیده با رتبه بندی اول تا سوم و یک نفر نیز به عنوان برگزیده جوان، با اعطای مدال، لوح و جایزه نقدی تقدیر خواهد شد؛ اما به دلیل سختگیری های ارزیابی دوره اول و در نظر گرفتن حداقل امتیاز 70، تعداد برگزیدگان این دوره حدود 20 نفر است.

وی در ادامه به بیان ویژگی های این جایزه پرداخت و گفت: جایزه بخش جوان که در تمام گروه های مورد بررسی وجود دارد، به نام مریم میرزاخانی که یک چهره برجسته علمی است نامگذاری شده است. ویژگی دیگر این است که این جایزه علاوه بر دانشگاه ها به برگزیدگان موسسات و مراکز پژوهشی که از وزارت علوم مجوز دارند نیز تعلق می گیرد.

دكتر قديمی درپایان گفت: ما امیدواریم برای ادامه یافتن این روند، یک بنیاد غیر دولتی تشکیل شود تا به این ترتیب تمام پیشنهادهای سازنده مثل در نظر گرفتن نخبگان خارج از کشور و یا تقدیر از پیشکسوتان، در شورای سیاستگذاری مورد توجه قرار گیرد.

دکتر نیره اعظم خوش خلق سیما، عضو شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، عضو شورای علمی جایزه زنان در علم و مسئول کمیته کشاورزی و صنایع غذایی نیز دراین نشست خبری  به بررسی و ارزیابی صورت گرفته در گروه علوم کشاورزی و صنایع غذایی، نحوه انتخاب برگزیدگان و روند طی شده پرداختو اظهارداشت: جایزه برگزیدگان این رویداد، سکه بهار آزادی، مدال ویژه، از جمله مدال برگزیده بخش جوان مزین به تصویر مریم میرزاخانی، لوح و تقدیر نامه از سوی وزیر علوم و دبیرکل یونسکو می باشد.

دکتر راضیه ظهره وند، عضو شورای سیاستگذاری امور زنان و خانواده وزارت علوم، عضو شورای علمی جایزه زنان در علم و یکی از تدوین کننده گان شیوه نامه، نیز در جهت پاسخ دادن به سئوالات خبرنگاران حاضر، قسمتی از شیوه نامه تدوین شده را توضیح داد.

 

دکتر خدایی: امیدواریم بنیادی مخصوص زنان تاسیس شود

دکتر ابراهیم خدایی عضو شورای سیاستگذاری جایزه و رییس سازمان سنجش آموزش کشور ضمن تأیید روش های سنجش نیز دراین نشست خبری اظهارداشت: امیدواریم شاخص ها به صورت جامع، مداوم و پیوسته اعمال شوند و بنیادی که مخصوص زنان قرار است تاسیس شود تبدیل به حالت گلوبال شده و همه افراد واجد شرایط را در بر گیرد.

 

بنابراین گزارش، اولین دوره جایزه زنان در علم، شنبه 28 مردادماه 1396 ساعت 16 تا 19، در سالن قلم کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران با حضور دکتر فرهادی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر معصومه ابتکار معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده و تعدادی از مقامات برجسته کشور برگزار خواهد شد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب