امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2379 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور خبر داد؛

افزایش ۶۰ درصدی سوخت هیزم با اجرای هدفمندی یارانه و تخریب جنگل / مخالف ادغام سازمان جنگل و محیط زیست هستم

خبرایران: خداکرم جلالی رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تضمینی برای جلوگیری از خسارت به جنگل‌ها با اجرای مرحله دوم هدفمندی وجود ندارد و در مرحله نخست نیز خسارت زیادی به جنگل‌ها وارد شد.
افزایش ۶۰ درصدی سوخت هیزم با اجرای هدفمندی یارانه و تخریب جنگل / مخالف ادغام سازمان جنگل و  محیط زیست هستم

 

 

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرایران، نشست خبری هفته منابع طبیعی امروز با حضور «خداکرم جلالی» رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و اصحاب رسانه در سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور برگزارشد و دراین نشست خبری «خداکرم جلالی» رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهارداشت: زمانی که قیمت انرژی افزایش می‌یابد، مصرف سوخت هیزمی توسط جنگل‌نشینان بیشتر می‌شود و در مرحله اجرای هدفمندی یارانه‌ها مصرف سوخت هیزمی 60 درصد و بوته‌ای 100 درصد افزایش یافت و خسارت زیادی به منابع طبیعی وارد شد و وظایفی به عهده وزارت نفت برای توزیع سوخت مناسب به حاشیه‌نشینان جنگل گذارده شده است و این سازمان هم پیگیری می‌کند، تا اجرا شود.

* طرح توسعه ملی گیاهان دارویی در کشور اجرا می‌شود

جلالی در پاسخ به اینکه چرا برای جلوگیری از تخریب و استفاده بهینه، گیاهان دارویی در منابع طبیعی کشت نمی‌شود، گفت: طرح ملی توسعه گیاهان دارویی در کشور اجرا می‌شود که استفاده از این گیاهان در منابع طبیعی در دستور کار است.

*وجود ۷۰۰۰گونه گیاه دارویی

وی افزود: 8 هزار گونه گیاهی در ایران وجود دارد که 7 هزار گونه آن دارویی و صنعتی است، اما در کشور تنها 100 گونه آن مورد استفاده قرار می‌گیرد.

* سالانه 30 هزار هکتار از منابع طبیعی تصرف می‌شود

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور با بیان اینکه سالانه بیش از 30 هزار هکتار منابع طبیعی کشور تصرف می‌شود، گفت: همین میزان نیز توسط سازمان جنگل‌ها از متصرفان خلع‌ید می‌شود و پرونده‌های مختلفی در دادگاه در همین زمینه وجود دارد.

معاون وزیر کشاورزی همچنین گفت:‌ براساس قانون کشاورزانی که حاشیه زمین‌های خود را تا قبل از سال 65 متصرف شده و زراعت آبی و باغ ایجاد کرده‌‌اند، به خودشان تحویل داده می‌شود.

وی افزود: اما زمین‌هایی که بعد از سال 65 توسط کشاوزان تصرف شده است و یا سودجویانی که به هر نحوی منابع طبیعی را تصرف کرده‌اند، با تمام قدرت با آنها مقابله می‌شود.

جلالی در پاسخ به سؤالی در خصوص ادغام سازمان جنگل و محیط زیست و سهم سازمان جنگل ها از استخدام 7 هزار ناظر گندم گفت: به لحاظ ماهیت این دو سازمان ادغام آنها به صلاح کشور نیست و هر دو سازمان را فشر می‌کند.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور همچنین گفت: به دلیل کمبود نیروی انسانی در این سازمان امیدواریم 1200 تا 1500 نفر از ناظران گندم را سهمیه سازمان جنگل‌ها در نظر بگیرند.

*اثری از گردنه حیران حیران کننده نیست

جلالی در پاسخ به سؤالی که تخریب منابع طبیعی و ویلاسازی در شمال به شدت افزایش یافته و منطقه سرسبز حیران در اردبیل نیز تخریب و ویلاسازی شده است، آیا قانونی وجود ندارد یا کسی نیست قانون را اجرا کند؟ گفت: قانون وجود دارد اما باید همه سازمان‌ها و دستگاه‌ها باید در مقابله با تخریب منابع طبیعی به وظایف‌شان عمل کنند.

وی در خصوص تخریب و ویلاسازی منطقه سرسبز حیران در استان اردبیل نیز گفت: این ویلاها زمین شخصی خودشان است و جزء مستثنیات است و کسی نمی‌تواند جلوی آنها را بگیرد.

گزارش خبرنگار فارس حاکی است، فعالیت شبانه‌ روزی بولدوزرها و لودرها در این منطقه سرسبز و توریستی که همواره مورد توجه توریست‌ها و مسافران بوده است طی سال‌های گذشته به شدت تخریب شده و ویلاهای زیادی احداث شده‌ است و دیگر خبری از درختان پرپشت، جنگل‌های حیران‌کننده و پاییز رنگارنگ نیست در این گردنه تماشایی نیست.

*خشک شدن یک میلیون  و 100 هزار هکتار از جنگل‌های بلوط زاگرس

رئیس سازمان جنگل‌ها در خصوص پدیده خشک شدن بلوط جنگل‌های زاگرس گفت: از سال 87 تاکنون با شیوع بیماری زغالی (خشکیدی بلوط) یک میلیون و 100 هزار هکتار از جنگل‌های زاگرس دچار پدیده خشکیدگی بلوط شده‌اند 78 هزار اصله درخت کاملاً قطع شده است.

وی ادامه داد: ‌برای احیای این جنگل‌ها امسال 43 میلیارد تومان بودجه اختصاص داده‌اند که این رقم سال گذشته 11 میلیارد تومان بود.

وی افزود: همچنین 25 میلیارد تومان از محل حوادث غیرمترقبه در ستاد مدیریت بحران مصوب شده است تا بخشی از این خسارت جبران شود.

جلالی از تعداد کم جنگل‌بانان در کشور که به ازای هر 56 هزار هکتار یک نفر است به شدت گلایه کرد و گفت: برای 125 میلیون هکتار منابع طبعی کشور تنها 2400 نفر جنگل‌بان وجود دارد، در حالی که در کشورهای دیگر این شاخص رقم بالاتری است.

معاون وزیر کشاورزی در خصوص زمین‌های کارمندان وزارت جهاد کشاورزی در منطقه سوهانک و سرخه حصار گفت: این زمین‌ها به دلیل اینکه در ارتفاع بیش از 1800 متر واقع شده‌اند، مجوز ساخت داده نمی‌شود قرار است زمین‌های معوض در حاشیه شهرهای تهران به آنها داده شود.

*کاهش آبهای زیر زمینی عواقب بدتری از خشکیدگی دریاچه ارومیه دارد

در ادامه رئیس سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی در جهان را چالش بزرگی برای امنیت زیستی عنوان کرد و گفت:‌ تغییر اقلیم، گرم شدن کره زمین، کاهش آب شیرین، کاهش تنوع زیستی،‌افزایش آلاینده‌های آب و خاک، خشک‌سالی، طوفان و بیماری‌های ناشناخته همه از عوارض بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی است.

وی تصریح کرد: جنگل‌های جهان از 8 میلیارد هکتار به 4 میلیارد هکتار رسیده است.

جلالی گفت: بهره‌برداری بی‌رویه از منابع طبیعی در کشور نیز نتایج اسفناکی داشته است. ریشه خشکیدگی دریاچه ارومیه، خشکیدی زاینده‌رود، دریاجه‌ها و تالاب‌ها همه به دلیل استفاده بی‌رویه از منابع طبیعی است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: بیلان منفی آب‌های زیرزمینی بسیار مهم‌تر از خشکیدکی دریاچه ارومیه است و آثار زیانبارتری دارد، یک میلیون هکتار در کشور به دلیل کاهش ظرفیت‌ آبخوان‌ها فرونشست کرده است و بخش زیادی از جنگل‌های زاگرس نیز خشکیده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب