امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2373 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۳:۵۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان جوانان در دیدار با رئیس جمعیت کشافۀ المهدی(عج) لبنان؛

بر اساس اصول و اهداف فدراسیون هلال احمر و صلیب سرخ جهانی آماده همکاری هستیم

خبرایران: رئیس جمعیت کشافۀ المهدی(عج) لبنان با رئیس سازمان جوانان جمعیت هلال احمر ایران دیدار کرد.
بر اساس اصول و اهداف فدراسیون هلال احمر و صلیب سرخ جهانی آماده همکاری هستیم

دکتر قبادی دانا با اشاره به نظام پیشاهنگی و ساختار تشکیلاتی آن در جهان گفت: «تقریبا ۱۶۴ کشور در جهان عضو سازمان پیشاهنگی هستند و قبل از انقلاب در مدارس ایران مجموعه هلال احمر سابق که با نام شیر و خورشید شناخته می شد و مجموعه پیشاهنگی دو رقیب همیشگی بودند. اما فعالیت پیشاهنگی در ایران پس از انقلاب شکوهمند اسلامی با قانون مجلس شورای اسلامی منحل اعلام شد.»

رئیس سازمان جوانان افزود: «در حال حاضر سازمان بسیج مستضعفین در مدارس، حوزه ها و دانشگاه ها و ادارات مجموعه ای متشکل و منسجم دارد. کشاف المهدی لبنان متناظر بسیج ایران است و ما به عنوان یک شهروند ایرانی و یک فرزند انقلاب تمام تلاشمان را برای کمک به برادران در سازمان بسیج انجام می دهیم.»

وی در ادامه با اشاره به ساختار جمعیت هلال احمر و صلیب سرخ افزود: «نهضت هلال احمر و صلیب سرخ یک نهضت جهانی است و در حال حاضر ۱۸۹ کشور عضو این نهضت جهانی هستند که هفت اصل و چهار هدف اصلی را دنبال می کند. انسانیت،  خدمات داوطلبانه، یگانگی، بی طرفی، بی غرضی و جهان شمولی هفت اصل نهضت هستند. تسکین آلام بشری، احترام و کرامت انسانی، تامین سلامت انسان ها و تلاش برای برقراری صلح و دوستی و تفاهم بین انسان ها چهار هدف جمعیت هلال احمراست.»

 وی افزود: « با توجه به اینکه این ظرف نهضت بین المللی است و ما افرادی هستیم که در این ظرف فعالیت می کنیم، بنابراین متعهد به اصول و اهداف و ساختار تشکیلاتی آن هستیم. نهضت پیشاهنگی یک نهضت مجزا از صلیب سرخ و هلال احمر است. گرچه پیشاهنگی ظرفیت های خیلی بالایی دارد و وسیله خیلی مناسبی برای فعالیت های تربیتی و آموزشی برای جوانان دارد.»

رئیس سازمان جوانان در مورد انجام فعالیت پیشاهنگی در درون جمعیت هلال احمر گفت: «ما با این سوال روبرو هستیم که آیا سازمان دیگری را در قالب سازمان هلال احمر ساماندهی کنیم یا اینکه بیاییم در قالب ساختار تشکیلاتی خودمان (نهضت بین المللی هلال احمر و صلیب سرخ) حرکت کنیم. ما در ساختار هلال احمر فعالیت در قالب کانون ها را داریم. کانون غنچه های هلال ، کانون دانش آموزی، کانون دانشجویی، کانون طلاب ، کانون روستایی و عشایری و کانون های جوانان آزاد در شهرها که فعالیت های ما در قالب این کانون ها متشکل می شود.

با توجه به اینکه اعضای پیشاهنگی در مجموعه سازمان جوانان از افراد فعال و توانمند سازمان هستند، ما از همه آنها و تجربیات و آموزش هایی که فرا گرفته اند در قالب متشکل کردن ساختار درونی هلال احمر در قالب کانون ها استفاده می کنیم.

وی با اشاره به امکان همکاری های مشترک بین جمعیت جمهوری اسلامی ایران و سایر جمعیت های ملی اضافه کرد: « می توانیم در چارچوب اهداف هلال احمر و صلیب سرخ دوره ها و اردوهای مشترک برگزار کنیم. در حال حاضر یک اردوگاه در تاجیکستان برای فعالیت های آموزشی و تربیتی جوانان هلال احمر راه اندازی شده است و  در دیداری که با مجموعه هلال احمر عراق داشتیم پیشنهاد احداث اردوگاه در شهر کربلا و نجف برای فعالیت های نزدیک بین دو جمعیت ایران و عراق را ارائه کردیم. شما هم اگر با چنین فعالیت هایی موافق باشید ما آماده همکاری هستیم.»

آقای شیخ نزیه فیاض رئیس جمعیت کشافۀ المهدی(عج) لبنان نیز در این دیدار ضمن ابراز خوشحالی از انجام این ملاقات گفت: «جمعیت کشافۀ المهدی(عج) لبنان بخشی ازحزب الله لبنان است و با تمامی موسسات و واحدهای حزب الله همکاری دارد و فرزند انقلاب اسلامی است. ملاقات ما با جنابعالی دو هدف اصلی دارد، یکی دیدار با رئیس جدید سازمان جوانان جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران  و دوم بحث و بررسی درباره آنچه در گذشته بین جمعیت کشافۀ المهدی(عج) لبنان و جمعیت هلال احمر ایران در زمینه های مختلف بوده است که صحبت های شما راه را برای ما آسان کرد.جمعیت ما و جمعیت هلال احمر ایران در گذشته تفاهمنامه همکاری مشترک داشتند و اکنون ما آماده عقد تفاهمنامه همکاری جدید هستیم.

رئیس جمعیت کشافۀ المهدی(عج) لبنان با اشاره به اینکه سازمان جهانی پیشاهنگی حدود ۱۶۴ کشور را زیر نظر دارد، افزود:« این سازمان یک هیئت انتخابی و یک هیئت اجرایی دارد و با تقسیم بندی که صورت گرفته است ایران به منطقه آسیا و لبنان هم به منطقه عربی تعلق دارد.»

نزیه فیاض در پایان گفت: « همچنین ما پیشنهاد می کنیم سازمانی منسجم در ایران به نام سازمان پیشاهنگی برای حضور در سازمان جهانی پیشاهنگی و همکاری با پیشاهنگی لبنان ایجاد شود تا مسلمانان شیعه بتوانند فعالیت گسترده تری در این حوزه داشته باشند.»

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب