امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23654 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۳:۱۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی مویدی در نشست خبری با خبرنگاران مطرح کرد؛

ارائه گزارش‌ آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری در آینده نزدیک/ مخلوط کردن شیشه و تنباکو امکان‌پذیر نیست/ تاثیر شربت تریاک در ترک اعتیاد/ تشریح عملکرد ستاد مبارزه با موادمخدر طی 4 سال گذشته

خبرایران: قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدربا بیان اینکه شربت تریاک در درمان و ترک اعتیاد بر اساس نظر دانشمندان تاثیرگذار بوده است و نمونه‌های توفیقاتی هم در این زمینه وجود دارد،گفت: برای هر فرد معتادی این شربت اثربخش بوده و بهداشت جهانی هم استفاده از این شربت را تایید کرده است
ارائه گزارش‌ آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری در آینده نزدیک/ مخلوط کردن شیشه و تنباکو امکان‌پذیر نیست/ تاثیر شربت تریاک در ترک اعتیاد/ تشریح عملکرد ستاد مبارزه با موادمخدر طی 4 سال گذشته

به گزارش خبرایران، علی مویدی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد صبح روز سه‌شنبه، در نشست خبری خود با خبرنگاران، به دو موضوع اخیر مطرح شده در حوزه مواد مخدر اشاره و اظهار کرد: طرحی به نام حذف اعدام نه در مجلس مطرح بوده و نه نمایندگان به دنبال این موضوع هستند بلکه تصمیمات جدید اتخاذ شده در جهت اصلاح مجازات قاچاقچیان است. به هرحال اعدام قاچاقچیان در جمهوری اسلامی حذف شدنی نیست.

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به توزیع دولتی موادمخدر و حواشی آن نیز گفت: قوانین و کنوانسیون‌های بین المللی، مقررات کشورمان و‌ شرایط ژئوپولتیکی ما در منطقه اجازه توزیع موادمخدر را نمی‌دهد و نمایندگان مجلس نیز این موضوع را رد کردند این در حالی است که در هیچ کجای دنیا موادمخدر همچون تریاک، هرویین و از این دست توزیع نمی شود.

وی توضیح داد: پیشنهاداتی درخصوص شیوه درمان مطرح شده بود ولی متاسفانه موضوع به طور عکس مطرح شد.

 

ارائه گزارش‌ آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری در آینده نزدیک

مؤیدی با بیان اینکه قرار بود مجموعه گزارش‌ آسیب‌های اجتماعی که قبل از انتخابات به محضر مقام معظم رهبری ارائه شود، اضافه کرد: اما تقارن این موضوع با انتخابات و صلاح و مصلحت این بود که آمارها پس از انتخابات ارائه شود. انشاءالله با مستقر شدن دولت جدید ارائه گزارش آسیب‌های اجتماعی به مقام معظم رهبری در اولویت قرار می‌گیرد تا بتوانیم تصمیمات جدیدی در این حوزه اتخاذ کنیم.

 

ورود MPSها به کشور

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه متاسفانه امروز مواد روانگردان دنیا را درنوردیده است، گفت: امروزه شاهد شیوع گسترده مواد روانگردان در کشورهای غربی و سوق آن به سمت کشورهای شرقی هستیم و این در حالی است که مسئولان کشورهای غربی از اجازه توزیع مواد روانگردان پشیمان شده‌اند.

وی با بیان اینکه در کشور ما MPSها مشاهده شده‌اند، تصریح کرد:‌ تلاش می‌کنیم تا از گسترش آن جلوگیری کنیم. همه مسیرهای ورودی به کشور را رصد و قوانین و مقررات جدید را در این مورد لحاظ کرده‌ایم. همچنین کمیته تخصصی تشکیل شده و شرایط نسبت به 4 سال گذشته سختگیرانه‌تر شده است.

مؤیدی با بیان اینکه مواد جدید به لحاظ انتقال و مخفی کردن شرایط مناسبی را دارند، اضافه کرد: مامورانی برای کنترل این مواد در مبادی ورودی کشور آموزش دیده و قرار گرفته‌اند.

همچنین موادی تحت عنوان نانو در برخی از کشورها دیده شده که در این‌باره آموزش‌های لازم را به نیروهای خود داده‌ایم و از همه دستگاه‌ها و عناصر خود می‌خواهیم تا دراین‌باره فعالیت‌های لازم را انجام دهند.

 

مخلوط کردن شیشه و تنباکو امکان‌پذیر نیست

وی با اشاره به تعامل وزارت بهداشت و ستاد مبارزه با موادمخدر تصریح کرد: وزارت بهداشت نسبت به سال‌های گذشته تعامل بهتری را با ستاد مبارزه با موادمخدر داشته است. البته در بحث‌های مربوط به موادمخدر بین دانشمندان اختلاف‌نظر وجود دارد و اینکه وزارت بهداشت اعلام می‌کند تنباکوی قلیان‌ها آلوده به شیشه است، امکان‌پذیر نیست، زیرا امکان مخلوط کردن این دو ماده به یکدیگر وجود ندارد.

 

همه کولبران موادمخدر حمل نمی‌کنند

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به اینکه راه‌های حمل موادمخدر و انتقال آن مشخص نیست و از شیوه‌های متعددی می‌توان استفاده کرد، گفت: در بین کولبران نمونه‌هایی وجود داشته که نسبت به حمل موادمخدر اقدام کرده‌اند، اما این موضوع را نمی‌توان به همه آنها نسبت داد، البته در ورود پیش‌سازها به کشور از این ناحیه آسیب‌پذیر بوده‌ایم، اما اقدامات خوبی در این زمینه انجام شده و تلاش می‌کنیم تا این مسیر را امن کنیم.

 

تاثیر شربت تریاک در ترک اعتیاد

مؤیدی با بیان اینکه شربت تریاک در درمان و ترک اعتیاد بر اساس نظر دانشمندان تاثیرگذار بوده است و نمونه‌های توفیقاتی هم در این زمینه وجود دارد، عنوان کرد: برای هر فرد معتادی این شربت اثربخش بوده و بهداشت جهانی هم استفاده از این شربت را تایید کرده است.

 

توانمندسازی مدارس در حوزه اعتیاد ادامه دارد

مؤیدی با بیان اینکه توانمندسازی مدارس در سطح متوسطه اول و دوم در سال 95 وجود داشت، تصریح کرد: امسال هم موضوع توانمندسازی مدارس در حوزه موادمخدر (مربیان و دانش‌آموزان) را ابلاغ کرده‌ایم و تلاش می‌کنیم با توجه به موثر بودن اقدامات راه پیشگیری را به دانش‌آموزان ارائه دهیم.

 

توصیه مؤیدی به حجاج

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه هم‌اکنون در فرودگاه‌ها دستگاه بادی اسکنر وجود دارد، تاکید کرد: اتباع ایرانی که به خارج از کشور اعزام و یا از خارج از کشور وارد ایران می‌شوند، با این دستگاه‌ها مورد کنترل قرار می‌گیرند و شرایط سختگیرانه‌ای هم‌اکنون در فرودگاه‌ها وجود دارد.

وی خطاب به زائران حج درخواست کرد که نهایت هوشیاری را به کار برده تا در آنجا چهره‌شان نسبت به سایر زائران حج مخدوش نشود.

 

جمع‌آوری 8 هزار و 500 معتاد متجاهر طی دو هفته گذشته

وی درباره حضور معتادان متجاهر در کشور که دارای بیماری‌های عفونی (ایدز، هپاتیت و...) هستند، گفت: طی 2 هفته گذشته 8 هزار و 500 نفر جمع‌آوری شدند که نزدیک به 2هزار و 500 نفر آنها مستقر شده‌اند و در حال انتقال 2هزار و 500 نفر دیگر به مراکز ترک اعتیاد هستیم. نکته قابل اهمیت این است که از این تعداد 2 هزار و 500 نفر هیچ ربطی به مقوله اعتیاد نداشته‌اند. در این بین کسانی را که دارای بیماری‌هایی از جمله HIV هستند به مراکز ماده 16 منتقل می‌کنیم و در این زمینه به کمک وزارت بهداشت هم نیازمند هستیم.

وی با بیان اینکه طی عملیات روزهای گذشته پلیس پایتخت، 660 معتاد جمع‌آوری شده است، گفت: این عملیات‌ها استمرار دارد و پلیس پایتخت نسبت به این موضوع حساس است.

به گفته مؤیدی، 40هزار نفر معتاد متجاهر در سطح کشور وجود دارد که با ساماندهی آنها می‌توان مدعی شد کشور از وجود معتادان متجاهر پاک شده است.

 

عملکرد ستاد مبارزه با موادمخدر طی 4 سال گذشته

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر به تصریح عملکرد این ستاد طی 4 سال گذشته نسبت به سال 88 تا 91 پرداخت و گفت: عملیات و درگیری‌های مسلحانه با قاچاقچیان موادمخدر در 4 ساله 91 تا 95 نسبت به 4 ساله 88 تا 91، 34 درصد افزایش داشته است. این در حالی است که در 4 ساله 88 تا 91، 6 هزار و 588 درگیری مسلحانه و در 4 ساله بعدی 8 هزار و 880 عملیات صورت گرفته است.

وی با اشاره به باندهای متلاشی شده طی 4 سال گذشته گفت: طی سال 91 تا 95 شاهد افزایش 13.7 درصدی باندهای متلاشی شده در کشور هستیم. همچنین طی این مدت کشته‌شدگان (اشرار) 32درصد کاهش داشته‌اند.

به گفته مؤیدی،‌ طی 4 سال گذشته سلاح‌های کشف شده 25‌درصد و کشف کارگاه‌های تولید موادمخدر 176 درصد افزایش داشته است. همچنین کشفیات انواع موادمخدر شاهد رشد 15.2 درصد و شیشه و مشتقات آن 4.7 درصد بوده است. همینطور دستگیرشدگان درخصوص انواع موادمخدر با رشد 38درصدی روبه‌رو بوده است.

مؤیدی با اشاره به رشد 61درصدی تعداد مراکز درمان و کاهش آسیب‌های اجتماعی در سال‌های 91 تا 95 عنوان کرد: در سال‌های 88 تا 91، 5هزار مرکز درمان و آسیب‌های اجتماعی در کشور وجود داشته که این تعداد طی 4 سال گذشته به 8 هزار مرکز رسیده است. همچنین شاهد افزایش 39درصدی پذیرش معتادان در این مراکز نسبت به سال‌های 88 تا 91 هستیم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون 99هزار نفر دراین مراکز حضور دارند، به آمار مراکز ماده 16 اشاره و اضافه کرد: طی سال‌های 88 تا 91، 17 هزار نفر در این مراکز حضور داشتند که این تعداد در سال‌های 91 تا 95 به 80هزار نفر رسیده و شاهد رشد 450درصدی بوده‌ایم.

مؤیدی در انتها نسبت به بحث بیمه درمان معتادان انتقاد کرد و از وزارت رفاه خواست تا هرچه سریع‌تر نسبت به این موضوع اقدامات لازم را انجام دهد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب