امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23515 تاریخ انتشار: سه شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۲:۲۳:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی درنشست خبری خبرداد؛

سود 125 هزار تومانی برای دارندگان سهام عدالت/ ٢٧ میلیون نفر شماره شبای حساب تأیید شده دارند/ تلاش 2 ساله سازمان خصوصی سازی برای ورود به بورس نتیجه ای نداشته / برخی اصرار دارند چهره کثیفی از خصوصی سازی بر جای بگذارند

خبرایران: رئیس سازمان خصوصی سازی درمورد افرادی که مجموع سهام تخصیص یافته آنها از محل سود ، تخفیف، و آورده نقدی یک میلیون تومان است، گفت: صورت حساب کنونی آنها معادل این رقم است، واریزی سود سهام عدالت برای آنها 125 هزارتومان خواهد بود و برای افرادی که سهام آنها 530 هزارتومان است، مبلغ سود حدود 65هزارتومان خواهد بود.
سود 125 هزار تومانی برای دارندگان سهام عدالت/ ٢٧ میلیون نفر شماره شبای حساب تأیید شده دارند/ تلاش 2 ساله سازمان خصوصی سازی برای ورود به بورس نتیجه ای نداشته / برخی اصرار دارند چهره کثیفی از خصوصی سازی بر جای بگذارند

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری«سازمان خصوصی سازی کشور» صبح امروز سه شنبه 3 مرداد ماه 1396 با حضور« میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی » معاون وزیر اقتصاد و رئیس سازمان خصوصی سازی ، «سیدجعفر سبحانی» مشاور و مدیر روابط عمومی سازمان خصوصی سازی و اصحاب رسانه در محل سالن کنفرانس ساختمان مرکزی سازمان خصوصی برگزار و دراین نشست خبری«میرعلی اشرف عبداله پوری حسینی»رییس سازمان خصوصی‌سازی اظهارداشت: نحوه عملکرد دولت در حوزه خصوصی سازی به مناسبت پایان عمر دولت یازدهم تشریح خواهد شد و این کارنامه قرار است هفته آینده با حضور مقامات ارشد کشور، تشریح شود، به نحوی که از اجرای أصل ٤٤ و نقاط قوت و ضعف گزارش ارایه خواهد شد.

معاون وزیر اقتصاد تریح کرد:ارزیابی از واگذاری های کنترلی طی سالهای گذشته صورت خواهد گرفت و به قبل و بعد واگذاری نمره داده شده و سال گذشته آیین رونمایی سامانه سهام عدالت صورت گرفت و بر این اساس ٤٧ میلیون نفر مجاز به ورود به سامانه شدند و از سال ٩٦ نیز شماره شبا دریافت شد و بر اساس آن تا امروز ٣٦ میلیون نفر وارد سامانه شده و از وضعیت سهام خود مطلع شده اند و ٢٩ میلیون نفر شماره شبا داده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: عدم انطباق شماره شبا از سوی نظام بانکی دریافت شده و ٢٧ میلیون نفر شماره شبای حساب تأیید شده دارند. این در حالی است که نسبت به ٢٠ میلیون نفری که هنوز شماره شبا نداده اند نگران هستیم و مهم از ٤٩ شرکت دارای قیمت گذاری قطعی ٣٠ شرکت سود توزیع کرده‌اند و ١٦ شرکت تنفس اعلام کرده یا سود نداشته‌اند، البته سه شرکت از جمله هلدینگ خلیج فارس که عدد قابل توجهی سود دارد، هنوز مجمع برگزار نکرده‌اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی درخصوص افرادی که مجموع سهام تخصیص یافته آنها از محل سود ، تخفیف، و آورده نقدی یک میلیون تومان است، هم عنوان داشت: صورت حساب کنونی آنها معادل این رقم است، واریزی سود سهام عدالت برای آنها 125 هزارتومان خواهد بود و برای افرادی که سهام آنها 530 هزارتومان است، مبلغ سود حدود 65هزارتومان خواهد بود.

وی تاکید کرد: هنوز سه شرکت مهم سهام عدالت از جمله هلدینگ خلیج فارس مجمع خود را برگزار نکرده‌اند، رقم‌های سود سهام عدالت افزایش خواهد یافت، به نحوی که اگر این مجامع برگزار شود، سود افراد دارای یک میلیون تومان سهام، 150 هزار تومان خواهد بود.

رئیس سازمان خصوصی سازی افزود: در زمینه عرضه سهام از طریق بازار سرمایه یا روش‌های دیگر سازمان خصوصی سازی تصمیم گیرنده نیست .اگر شرکتی بورسی باشد، بسیار خوشحال خواهیم شد که از طریق بورس آن را واگذار کنیم  وسازمان خصوصی سازی در حال حاضر سهامدار 11 درصدی بیمه اتکایی امین است و تلاش می شود این سهم از طریق بازار عرضه شود. در عین حال سهام شرکت سرمایه‌گذاری ملی ایران نیز طی هفته آینده از طریق بورس عرضه می‌شود.

وی در مورد شرکت ملی حفاری نیز گفت: تلاش دو ساله سازمان خصوصی سازی برای ورود این شرکت به بورس نتیجه ای نداشته و زورمان نمی‌رسد. در سال 96 نیز مجلس متاسفانه یا خوشبختانه مصوبه ای داشته مبنی بر اینکه سهام شرکت ملی حفاری واگذار نشود.

پوری حسینی اضافه کرد: سازمان خصوصی سازی وکیل مشمولان سهام عدالت برای اعلام رای در مجامع نیست و فقط در زمینه کسب اطلاع از سود نقدی و وصول آن به نفع مشمولان وظیفه داریم. دستگاه‌های ذی‌ربط در این زمینه از طرف مشمولان تعیین شده‌اند و وزارت اقتصاد در مورد بانک ها از جانب دستگاه اجرایی در مجامع شرکت می کند و از این رو سازمان خصوصی سازی مسئول نیست.

معاون وزیر اقتصاد ابرازداشت:هپکو در سال 1386 واگذار شد، منتهی به دلیل عدم ایفای تعهدات از سوی خریدار دوباره به خریدار جدیدی واگذار شد. در این زمینه سازمان خصوصی سازی به لحاظ نقدینگی فشار چندانی به خریدار جدید نیاورده، تا بتواند از پس تعهدات کنونی شرکت بر آید و این کارخانه دو هفته تعطیل بوده و خریدار حدید آن نیز از اواخر خرداد ماه امسال به عنوان مالک اصلی هپکو شناخته شده است، از این رو با توجه به اینکه تنها دو ماه از ورود این خریدار به شرکت می‌گذرد باید به آن فرصت داد تا بتواند مشکلات را حل و فصل نماید.

وی ادامه داد: سهامدار عمده شرکت مخابرات قسط اردیبهشت ماه خود را در موعد مقرر تسویه نکرده و بدهکار است،یکی از سهامداران مالک مخابرات طلبی از دولت دارد که دولت برای تسویه آن پذیرفته که در ازای اقساط مذکور مصوبه تهاتر را صادر کند. سازمان خصوصی سازی دراین زمینه تامل کرده تا اگر جای تهاتر وجود دارد، این موضوع صورت گیرد و رقمی که دولت به یکی از سهامداران مخابرات در مجموع بدهکار است، بیشتر از اقساطی است که باقی مانده که در صورت تهاتر با آن تسویه اقساط مستند می‌شود.

پوری حسینی ابرازداشت: برخی اصرار دارند چهره کثیفی از خصوصی سازی بر جای بگذارند. کاهش سطح اشتغال نداشتیم، بلکه با افزایش شغل در بنگاههای واگذار شده، مواجه شده‌ایم. نتیجه ارزیابی از 90 شرکت واگذار شده نشان می‌دهد که ایجاد شغل بیشتر شده و تنها افرادی که تا پایان تیرماه سال جاری اقدام به افزایش سقف سهام خود تا یک میلیون تومان کرده اند، سود کامل سال ٩٥ را می گیرند، اگرچه واریز این وجه اجباری نیست.

وی به افرادی که هنوز شماره شبا اعلام نکرده‌اند توصیه کرد، هر چه سریعتر شماره شبا را اعلام کنند، چرا که راهی به جز این برای واریز سود وجود ندارد و مردم تا شهریور امسال فرصت دارند تا در صورت تمایل، واریز تا سقف  یک میلیون تومان داشته باشند و از روز اول راه اندازی سازمان خصوصی سازی تا به امروز تعداد بنگاهها و شرکت هایی که دولت در آنها سهم داشته و قابل واگذاری بوده تعداد 1713 مورد بوده که طی 16 سال اخیر تعداد 845 شرکت بطور کامل واگذار شده و تعداد 176 شرکت معادل 10 درصد از فهرست کل شرکت های قابل واگذاری یا دچار انحلال و یا ورشکستگی شده‌اند و یا در شرکت‌های دیگر ادغام شده‌اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی خاطرنشان کرد:  در عین حال حدود 218 شرکت معادل 13 درصد از کل شرکت ها نیز از لیست واگذاری‌ها خارخ شده اند که در کنار 145 شرکتی که در نوبت خروج قرار دارند، در مجموع می‌توان گفت، حدود 370 شرکت از لیست واگذاری ها کنار گذاشته خواهند شد.

وی ادامه داد:  329 شرکت دیگر نیز در لیست واگذاری ها قرار دارند که به نظر می رسد سهام آنها قابل واگذاری است از این رو از مجموع 1713 شرکتی که دولت در آنها سهامدار بوده در حال حاضر تنها 19 درصد در لیست واگذاری‌ها باقی مانده است. در صورت اصلاح شرایط شرکت‌ها، نزدیک به 40 درصد شرکت ها در لیست واگذاری‌ها قرار خواهند گرفت.

رئیس سازمان خصوصی سازی تصریح کرد: انتظار نداشته باشید سال 96 پایان خصوصی سازی در کشور باشد ، مجموع 845 شرکتی که طی 16 سال اخیر واگذار شده یا از طریق واگذاری رقابتی و یا رد دیون و یا تخصیص سهام به سبد سهام عدالت بوده که از نظر سازمان خصوصی سازی رد دیون و سهام عدالت به دلیل تکلیفی بودن فرآیند خصوصی‌سازی اطلاق نمی‌شود و از مجموع 845 شرکت واگذار شده تعداد 704 شرکت از طریق واگذاری رقابتی ،120 شرکت بابت رد دیون و 21 شرکت نیز بابت سهام عدالت تخصیص داده شده است.

وی ادامه داد: در عین حال حداقل 120 شرکت نیز بابت رد دیون عین سهام واگذار شده و در دولت یازدهم حتی یک مورد سهام که دولت اجازه بابت رد دیون داده باشد وجود نداشته و همه آنچه که بابت رد دیون بوده به جز دو مصوبه مابقی بر اساس مصوبه دولت های نهم و دهم بوده است.

پوری حسینی گفت: تخصیص بیش از 12 میلیارد تومان از وزارت رفاه و تامین اجتماعی به منظور جبران کسری اکچوئری صندوق بازنشستگی کارکنان فولاد و در عین حال مصوبه در عین حال اصرار تامین اجتماعی به منظور تکمیل مصوبه باقیمانده از بابت تسویه رد دیون 2600 میلیارد تومانی این سازمان از جمله اقدام هایی بوده که در دولت یازدهم صورت گرفته و بیش از 90 مصوبه رد دیون در دولت قبل وجود داشته که در دولت یازدهم لغو شده است.

وی افزود: در تیرم ماه 1393 مجلس شورای اسلامی در مصوبه ای واگذاری عین سهام بابت رد دیون را ممنوع اعلام کرده و این موضوع تا به امروز به جز مصوبه ای که اشاره شد، رعایت شده است و طی سال های اخیر عمده شرکت‌های بورسی به تدریج واگذار شده اند و آنچه باقی مانده شامل شرکت های مسئله دار،پر چالش و در عین حال با مقاومت های بالاتری برای واگذاری مواجه هستند و عمده مدیرات شرکت ها توسط شرکت های مادر تخصصی و یا شرکت های دولتی تعیین می شوند که موضوع مقاومت در برابر خصوصی سازی را تشدید می‌کند.

پوری حسینی افزود: سازمان خصوصی سازی در زمینه ارایه صورت های مالی سازمان های توسعه ای که خودشان متصدی هستند، دچار مشکل و برای خشکاندن ریشه باید شکایت کیفری کنیم، ولی شاید دل رحمی ما است که مانع شده و یا اینکه نمی خواهیم فضای کشور را رادیکالی کنیم و اگر مرجع انتقادها نماینده مجلس باشد، احتیاط ما بیشتر می شود. متاسفانه عده‌ای افتراء و دروغ می گویند که امیدواریم با دلایلی که عنوان می شود این افراد مطلع شوند، اما اگر این اتفاق رخ ندهد، به ناچار شکایت کیفری را دنبال خواهیم کرد.

وی تاکید کرد: 61 شرکت سرمایه پذیر داشتیم که به 60 شرکت تقلیل یافته و از این تعداد هم اکنون 49 شرکت دارای قیمت قطعی و 11 شرکت از قیمت قطعی برخوردار نیستند. تا به امروز نیز 30 شرکت مجامع عادی سالیانه خود را برگزار و 3 شرکت نیز هنوز مجامع عادی سالیانه خود را بر پا نکرده اند مابقی نیز نیز یا سودی نداشته اند و یا مجمع آنها به تنفس خورده و یا رقمی را به عنوان سود نقدی تقسیم نکرده اند.

رئیس سازمان خصوصی سازی عنوان کرد: 11 شرکت بدون قیمت گذاری بطور معمول سود آور نیستند و آنچه که برای مشمولان سهام عدالت منظور می شود، از تعداد 49 شرکتی است که به عنوان سهام عدالت به مردم واگذار خواهد شد.

وی با انتقاد از عملکرد اتاق تعاون و اتاق بازرگانی به عنوان اعضای خصوصی هیات واگذاری برای حمایت از فرآیند خصوصی سازی در کشور ،یادآور شد: خصوصی سازی علاقه مند به واگذاری دارایی ها به بالاترین قیمت و در عین حال بر عهده گرفتن تعهدات از سوی خریدار است که این موضوع یکی از دلایل موفقیت بیش از 90 درصد واگذاری‌ها در سال 94 بود و آن دسته از مشمولانی که در موعد مقرر کد شبای بانکی خود را به سامانه سهام عدالت نداده اند، حق دریافت سود نقدی برای وی تا زمان ارایه این کد محفوظ خواهند ماند و در نوبت‌های بعدی واریز خواهد شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب