امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23418 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۵۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

معاون وزیر نفت در امور گاز؛

فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت نظام‌مند می‌شود

خبرایران: معاون وزیر نفت با اشاره به نابسامانی حوزه مسئولیت اجتماعی صنعت نفت طی دهه های گذشته گفت: خوشبختانه فعالیت های این صنعت در این حوزه طی سالهای اخیر، نویدبخش هدفمند و نظام‌مند شدن این فعالیت‌هاست.
فعالیت‌های مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت نظام‌مند می‌شود

به گزارش خبرایران ، حمیدرضا عراقی امروز (چهارشنبه، ۲۸ تیرماه) در نشست تخصصی «مسئولیت اجتماعی صنعت نفت و نقش متقابل دستگاه های حاکمیتی و جوامع محلی در مناطق نفتی»  که در دومین روز از سومین همایش مسئولیت اجتماعی صنعت نفت برگزار شد، افزود: حاکمیت مفاهیمی مانند عدالت اجتماعی، محرومیت زدایی و ... پس از انقلاب و تصدیگری نفت در آن برهه، ایفای مسئولیت‌های اجتماعی را در صنعت نفت به سمتی سوق داد که به جای توانمندسازی، خدمتگزاری را تعریف کردیم.

وی گفت: خدمت به مردم مایه افتخار است، اما آنچه به توسعه پایدار مناطق می انجاند، توانمندسازی و نه خدمتگزاری صرف است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: از سوی دیگر، در آن سال‌ها سازمان‌های حاکمیتی را نیز تقویت نکردیم.

عراقی امکانات ارائه شده از سوی وزارت نفت در مناطق عملیاتی را در سال‌های پس از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت به پیش از آن بسیار زیاد و غیرقابل مقایسه خواند و گفت: با این وجود همچنان صنعت نفت بدهکار است چراکه هیچگاه ضابطه و استراتژی و قاعده مشخصی بر میزان ارائه خدمات حاکم نبوده است.

معاون وزیر نفت گفت: خوشبختانه کار خوبی در مدیریت نظارت بر عمران مناطق نفتخیز در حال انجام است و با بودجه بندی، برنامه ریزی و تعیین چهارچوب، مسئولیت اجتماعی در صنعت نفت در حال هدفمند شدن و نظام مندی است.

وی به مسئولیت اجتماعی در اسناد بالادستی اشاره و اظهار کرد: این موضوع در قانون برنامه پنج ساله ششم توسعه، تبصره ذیل ماده ۸۰ اساسنامه شرکت ملی نفت ایران، تبصره ذیل ماده ۴۱ اساسنامه پیشنهادی شرکت ملی گاز، مصوبه هیئت دولت مبنی بر طرح آمایش نواحی تأثیرپذیر از حوزه گازی پارس جنوبی آورده شده است.

عراقی به نقش دستگاه های حاکمیتی همسو با مسئولیت اجتماعی اشاره و اظهار کرد: اقدامات در سطح صنعت تاکنون موجب افزایش تصدی گری شرکت های نفتی در حوزه CSR مربوط به این مناطق شده است.

مدیرعامل شرکت ملی گاز ایران ادامه داد: سطح فعالیت‌ها با توجه به رشد تصدی گری موجب عدم ایفای نقش دستگاه‌های حاکمیتی در مناطق شده و کمک‌های موردی یا پراکنده به صورت خودجوش و سنتی و براساس توقعات منطقی و غیرمنطقی مناطق و جوامع محلی صورت گرفته است.

وی در این مورد افزود: فقدان الگوی مناسب و روشی توام با استاندارد موجب شده که اقدامات صورت گرفته منجر به افزایش انتظارات غیرمنطقی و عدم توسعه پایدار در این مناطق شود.

به گفته عراقی، رعایت دستورعمل‌ها و استانداردهای ایزو ۲۶۰۰۰، ارائه گزارش های پایداری اقدامات شرکت‌ها در چارچوب معیارهای گزارش دهی، بهینه کاوی از تجربیات شرکت های بزرگ جهانی و فعال کردن کانون های تصمیم گیری به صورت فراگیر در صنعت نفت در زمینه مطالعه و بررسی طرح‌ها و درخواست‌های مربوط به حوزه CSR و سیاست گذاری‌های مربوطه در این حوزه از الگوهای مناسب جهت عملیاتی کردن مسئولیت اجتماعی است.

وی با اشاره به نقش مسئولیت اجتماعی دربرندسازی شرکت ها گفت: توجه به کاهش آلودگی های زیست محیطی، کمک به رونق بازار اشتغال از طریق آموزش های فارغ التحصیلان و برون سپاری فرآیندهای کسب و کار شرکت در راستای توانمندسازی پیمانکاران نقشی بسزا در برندسازی شرکت‌ها دارد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب