امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2333 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۲:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

برنامه‌های جامع هفتمین جشنواره «قند پارسی» اعلام شد

خبرایران: شاعران و نویسندگان افغانستان و ایران، روزهای سیزدهم و چهاردهم اسفند ماه 1392 در تهران گرد هم می‌آیند تا در هفتمین جشنواره ادبی «قند پارسی» درباره زبان و ادب فارسی سخن بگویند.
برنامه‌های جامع هفتمین جشنواره «قند پارسی» اعلام شد

به گزارش خبرایران از پایگاه خبری حوزه هنری؛ محمدسرور رجایی، دبیر هفتمین جشن‌واره «قند پارسی» با اعلام زمان برگزاری این جشنواره گفت: خانه ادبیات افغانستان در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه، سیزدهم و چهاردهم حوت (اسفند) 1392، میزبان شاعران و نویسندگان افغانستانی و ایرانی از داخل و خارج ایران است. این برنامه، از ساعت 14 بعد از ظهر هر دو روز در تالار سوره حوزه هنری تهران برگزار می‌‌شود.

مدیر خانه ادبیات افغانستان درباره برنامه‌های این دوره از جشنواره قند پارسی افزود: این همایش بزرگ ادبی و فرهنگی كه پیشینه‌ای ده‌ساله دارد، همچون دوره‌های گذشته، با خوانش پیام وزیر فرهنگ و اطلاعات افغانستان در تهران گشایش می‌یابد. در كنار شعر و داستان‌خوانی شاعران و داستان‌نویسان راه‌یافته به مرحله نهایی داوری، شماری از صاحب‌نظران زبان و ادب فارسی از افغانستان و ایران درباره موضوع‌های گوناگون ادبی و فرهنگی سخنرانی می‌كنند.

رجایی با بیان بخش‌بندی‌های برنامه‌های دو روزه قند پارسی گفت: در بخش افتتاحیه، سفیر جمهوری اسلامی افغانستان در تهران، مدیر خانه ادبیات افغانستان در دفتر كابل و مدیر مركز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری سخنرانی می‌كنند. در بخش شعر و داستان‌خوانی نیز راه‌یافتگان به مرحله نهایی و تنی چند از پیش‌گامان ادبیات افغانستان در دو روز شعر و داستان می‌خوانند.

دبیر هفتمین جشنواره قند پارسی درباره دیگر بخش‌های این برنامه دو روزه چنین افزود: بخش چشم‌انداز ادبیات معاصر ایران با شعر و داستان‌خوانی شاعران و نویسندگان ایرانی و سخنرانی ابوتراب خسروی و اسماعیل امینی برگزار می‌شود. 

وی ادامه داد:در بخش یادبود جایگاه تمدنی و فرهنگی شهر باستانی «غزنین»، دكتر محمدسرور مولایی و استاد علی معلم دامغانی سخن می‌گویند و تعدادی از شاعران به مناسبت این موضوع، شعر می‌خوانند. در بخش نكوداشت استاد محمد واصف باختری نیز محمدكاظم كاظمی و محمدحسین جعفریان سخنرانی می‌كنند. بخش اختتامیه نیز با اعلام نام برگزیدگان و شایستگان قدردانی در بخش‌های شعر سنتی و آزاد و داستان همراه است.

رجایی اظهار داشت: رونمایی از نه عنوان كتاب ادبی یكی دیگر از بخش‌های اصلی این جشنواره است. خانه ادبیات افغانستان سه جلد از این كتاب‌ها را با همكاری انتشارات سوره مهر منتشر می‌كند كه عبارتند از: گزیده شعر و گزیده داستان ششمین جشن‌واره قند پارسی، گزیده گفت‌وگوها با واصف باختری. 

وی افزود: خانه ادبیات افغانستان، دیگر كتاب‌های یادشده را كه شامل گزیده مقاله‌ها درباره واصف باختری و مجموعه‌های شعر سنتی، شعر نیمایی، شعر آزاد و ترجمه‌های واصف باختری و گزیده شعر درباره غزنی می‌شود، با همكاری نشر تاك و نیز به صورت مستقل منتشر می‌كند.

دبیر هفتمین جشن‌واره قند پارسی درباره برنامه‌های جنبی این همایش بزرگ ادبی و فرهنگی افزود: برپایی سه نمایشگاه كتاب، نقاشی و پوستر و برگزاری دو نشست تخصصی شعر و داستان با حضور صاحب‌نظران ادبی از دیگر برنامه‌های این جشنواره است كه با همكاری بخش‌های مختلف دبیرخانه انجام می‌شود.

مدیر خانه ادبیات افغانستان با بیان این نكته كه شش ماه تلاش شبانه‌روزی اعضای دبیرخانه قند پارسی به روزهای حساس و پایانی خود رسیده است، اعلام كرد: علاقه‌مندان می‌توانند خبرهای برگزاری این رویداد مهم فرهنگی و ادبی را از طریق ستاد خبری جشنواره به صورت لحظه‌ به لحظه در سایت رسمی خانه ادبیات افغانستان پی‌گیری كنند.

شایان ذكر است خانه ادبیات افغانستان، هفتمین جشنواره قند پارسی را با همكاری حوزه هنری، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، انجمن دوستی ایران و افغانستان، موسسه حامی، موسسه فرهنگی هنری شهرستان ادب بنیاد پرنیان و انتشارات عرفان برگزار می‌كند.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب