امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23296 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱:۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد الهیارى در نشست خبرى اعلام کرد؛

اختتامیه ملی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دهه کرامت برگزارمی شود/امسال مجموعا 536 631 هزار نفر درجشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرده‌اند/ اعضای اتاق فکرجشنواره هفتم 6 عنوان را به عنوان منابع جشنواره انتخاب کردند

خبرایران: معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانى نهاد کتابخانه‌هاى عمومى کشور گفت: دراین دوره مجموعا 631 هزار و 536 نفر در جشنواره شرکت کرده‌اند که آمار نشان از افزایش دارد.
اختتامیه ملی هفتمین جشنواره کتابخوانی رضوی در دهه کرامت برگزارمی شود/امسال مجموعا 536 631 هزار نفر درجشنواره کتابخوانی رضوی شرکت کرده‌اند/ اعضای اتاق فکرجشنواره  هفتم 6 عنوان را به عنوان منابع جشنواره انتخاب کردند

به گزارش خبرنگارخبرایران ، نشست خبرى «هفتمین جشنواره کتابخوانى رضوى»صبح امروز یکشنبه 25 تیرماه 1396 با حضور«محمد الهیارى» معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانى نهاد کتابخانه‌هاى عمومى کشور، «هادی ناصری» مدیر روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی و اصحاب رسانه در ساختمان نهاد کتابخانه‌هاى عمومى کشور برگزار ودراین نشست خبری«محمد الهیارى» معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانى نهاد کتابخانه‌هاى عمومى کشوراظهار داشت: امسال خوشبختانه استقبال بسیار خوبی از هفتمین جشنواره کتابخوانى رضوى شده، تاجایی که 35 ملیت در این جشنواره شرکت دارند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانى نهاد کتابخانه‌هاى عمومى کشور تصریح کرد: اختتامیه ملی جشنواره کتابخوانی رضوی پیش از میلاد امام رضا و در دهه کرامت برگزار خواهد شد، ما در 31 استان اختتامیه خواهیم داشت تا از برترین‌ها و شرکت‌کنندگان و موسسات تقدیر کنیم.

وی خاطر نشان کرد: نسبت به دوره قبل در بخش کودک 7/2 رشد داشتیم و میزان مشارکت در بخش مکتوب 2/3 بوده و در بخش مکتوب الکترونیک شاهد رشد دو برابری هستیم. در مجموع این دوره از جشنواره 6/2 رشد داشته و 500 نفر تا به امروز در بخش پویش کتابخوانی مجازی شرکت داشته‌اند، در بخش کودک سال گذشته 50هزار نفر شرکت کردند اما امسال 137 هزار 403 نفر شرکت کرده‌اند.

الهیاری عنوان داشت: همچنین در بخش مکتوب 63 درصد و در بخش الکترونیک 37 درصد شرکت کرده‌اند و جشنواره کتابخوانی رضوی یکی از برنامه‌های دهه کرامت است که توسط بنیاد علمی فرهنگی و بین المللی امام رضا و وزارت ارشاد برگزار می‌شود. تاکنون 5 دوره مسابقه کتابخوانی را یکی از ادارات کل وزارت ارشاد در یکی از استانهای کشور برگزار کرده است.

وی ادامه داد: در دوره پنجم 25 هزار نفر در این مسابقه شرکت کردند و پس از آن بنیاد فرهنگی امام رضا پیشنهاد کرد که نهاد کتابخانه های عمومی با توجه به مجموعه تحت پوشش خود و ضریب نفوذی که به واسطه کتابخانه های عمومی در ارتباط با مردم دارد مسابقه را برگزار کند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانى نهاد کتابخانه‌هاى عمومى کشورتاکید کرد: دراین دوره مجموعا 631 هزار و 536 نفر در جشنواره شرکت کرده‌اند که آمار نشان از افزایش دارد چرا که سال گذشته برابر آمار حدود 235 هزار نفر مشارکت داشتند و از مجموع 429 شهرستان کشور 427 شهرستان در جشنواره مشارکت داشته‌اند و از مجموع 319 دستگاه مشارکت کننده 196 دستگاه دولتی خدماتی بوده‌اند و 93 دستگاه علمی فرهنگی، 19 دستگاه نظامی و 8 مجموعه اقتصادی مردم‌نهاد هستند.

وی اضافه کرد: همچنین برای نخستین بار قرار شد تا برای حضرت معصومه(س) و حضرت احمد بن موسی (ع) نیز دو کتاب انتخاب شود. در مجموع کارگروه از بین 73 عنوان کتاب پس از بررسی به 23 عنوان رسید که این 23 عنوان با تاق فکر جشنواره معرفی شد اعضای اتاق فکر نیز نهایتا 6 عنوان را به عنوان منابع جشنواره انتخاب کردند.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانى نهاد کتابخانه‌هاى عمومى کشور ابرازداشت: 10 قصه از امام رضا(ع)» نوشته مژگان شیخی از انتشارات قدیانی برای مخاطب کودک که شامل سنین 4تا6 سال، 7 تا9 سال و 10 تا 11 سال است. «ماه غریب من» نوشته مجید ملامحمدی،‌ مهارتهای زندگی در سیره رضوی، امام رضا و زندگی، ماه غریب من، «چلچراغ شیراز» و «بانوی ملکوت» از منابع این دوره هستند.

وی عنوان داشت: پس از گفتگو با ناشران قرار شد علاوه بر چاپ کتابها به سفارش نهاد کتابهای گویا نیز منتشر شود. بنابراین دو کتاب «10 قطه از امام رضا(ع)» و «ماه غریب من» به صورت گویا تولید شد. علاوه بر آن «10 قصه از امام رضا(ع)»، «ماه قریب من» و «بانوی ملکوت» نیز به صورت بریل برای استفاده از روشندلان تولید شد.

معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانى نهاد کتابخانه‌هاى عمومى کشور خاطرنشان کرد: برای رسیدن به سوالات استاندارد اتاق فکری تشکیل شد و دوره ششم آسیب‌شناسی شد، در کنار این آسیب‌شناسی برای انتخاب منابع دوره هفتم هم کارگروهی تشکیل شد، اما نکته حایز اهمیت وسواس و حساسیت در طراحی سوالات بود که برای قرار گرفتن در تراز استاندارد با چند مجموعه طراح سوال همچون سازمان سنجش و موسسه علمی آینده‌سازان مشورت شد تا در خاتمه آمار تحلیلی از شرکت کنندگان داشته باشیم.

وی افزود: این مؤسسات از هر کدام از منابع معرفی شده 80 سوال طرح کرد که در چهار گروه بیست‌تایی جانمایی شده است. در مجموع 400 سوال طراحی شد و پاسخنامه ها استانداردسازی شد. افراد با کد ملی تنها یک‌بار می‌توانند در مسابقه شرکت کنند و برای منابع حوزه کودک قرار شده است که کتاب توسط والدین و یا کتابدار برای کودکان خوانده شود و سپس کودک براساس برداشت‌های خود اقدام به تصویرگری و نقاشی کند. شکل دیگر این است که پس از شنیدن داستان از کودک یک ویدیو کوتاه فراهم شود که در آن کودک بازبان خود به شرح داستان بپردازد.

اللهیاری از تخصیص کد به دستگاه‌های شرکت کننده در جشنواره برای نخستین‌بار خبر داد و گفت: این امکان فراهم شده است که مشخص کنیم چه تعداد از افراد از کدام شهر و از کدام دستگاه اداری شرکت کرده‌اند. در مجموع 319 دستگاه برای شرکت در جشنواره از ما کد گرفتند.

 

ناصری: در مجموع در پویش کتابخانه مرکزی 2  میلیون آمار بازدید ثبت شده است

هادی ناصری مدیر روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور نیز در سخنانی با اشاره به تبلیغات و اطلاع رسانی این دوره جشنواره اظهارداشت:  فعالیت های اطلاع رسانی و روابط عمومی این دوره از جشنواره کتابخوانی رضوی به طور رسمی از اسفندماه سال 95 آغاز شد و تا پس از اختتامیه ادامه خواهد داشت. در این زمینه تمرکزمان در تولید محتوا و انعکاس آن در رسانه ها و فضای مجازی بود.

ناصری تاکید کرد: در این دوره جشنواره بیش از 200 گزارش و خبر در پایگاه نهاد کتابخانه ها تولید و منتشر شد. همچنین بیش از 40 عنوان مصاحبه، گفتگو و یادداشت از چهره های مختلف درباره جشنواره منتشر گردید. در پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابخانه ها بیشترین بازدید از خبرهای حوزه کودک و نوجوان بود و در مجموع بیش از 33 هزار بازدید از محتواهای تولید شده در هفتمین جشنواره رضوی ثبت شد.

مدیر روابط عمومی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوردرپایان این نشست گفت: در مجموع در پویش کتابخانه مرکزی دو میلیون آمار بازدید ثبت شده است. در زمینه تبلیغات محلی و محیطی هم کارهایی انجام شد و با همکاری رسانه ملی در چند نوبت پخش تیزر و زیرنویش درباره جشنواره داشتیم که در مجموع همه این عوامل موجب رشد مشارکت‌ها در دوره هفتم جشنواره شد و امیدوارم این مشارکت ها تا روز آخر نیر ادامه داشته باشند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب