امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 23028 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۸ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۲:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

انتشار فراخوان سی‌وششمین جشنواره بین­‌المللی تئاتر فجر

خبرایران:فراخوان سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر که یکم تا دوازدهم بهمن در هفت بخش تخصصی برگزار می‌شود، منتشر شد.
انتشار فراخوان سی‌وششمین جشنواره بین­‌المللی تئاتر فجر

به گزارش خبرایران، فراخوان سی‌و‌ششمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با احترام به دستاوردهای ارزشمند دوره‌­های پیشین جشنواره و با تمرکز بر اصلاح بخشی از فرایندها، با هم­‌اندیشی دست­اندرکاران تئاتر کشور، در جهت ارتقای کیفی جشنواره تدوین و منتشر شد که در آن روند پیش روی جشنواره با توجه به چند نکته معرفی شده است.

حذف تدریجی بازبینی آثار به­ صورت فیلم­ تئاتر، با رجوع به اجراهای زنده، اصلاح فرآیند انتخاب آثار، با تکیه بر خرد جمعی و مراجعه به آرای طیف وسیعی از کارشناسان و مدیران تئاتر، اعتباربخشی به جوایز جشنواره با فرآیند استانداردسازی موضوع داوری و کاستن تعداد جوایز، مانند دیگر جشنواره­‌های جهانی تئاتر، توجه به ظرفیت‌­های نوین اجرایی با حمایت از گونه­‌های مختلف تئاتر، تلاش برای هویت­‌یابی و کارایی اجتماعی جشنواره تئاتر فجر در ترسیم روند جشنواره سی و ششم معرفی شده است.

جشنواره تئاتر فجر که توسط اداره کل هنرهاي نمايشي وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی انجمن هنرهای نمايشی ايران و موسسه بين‌المللي تئاتر (ITI) برگزار می‌شود شامل بخش‌های مرور تئاتر ايران، تئاتر ملل، میهمان، بخش خارج از صحنه (Offstage) ، بخش بخش به ­علاوه فجر، بخش مسابقه تئاتر ایران و بخش مسابقه تئاتر بین الملل می‌شود.

بخش مرور تئاتر ايران شامل آثاری خواهد بود که تولیدات اجرا شده در تالارهای نمایشی کشور، برگزيدگان جشنواره­‌های تئاتر استانی و  آثار دانشجویی را در بر می‌گیرد. توضیحات شرایط و زمان‌بندی هر بخش به تفکیک در فراخوان آمده است.

بخش خارج از صحنه (Offstage) شامل هر گونه اجرا در خارج از صحنه و بیرون از فضاهای تئاتری متعارف، با رویکرد تغییر در قراردادهای اجرایی، مکان اجرا و شکل ارتباط با مخاطب است که بر اساس مکان اجرا، در دسته­‌های اجرا در مکان­‌های نامتعارف (در خیابان، اماکن تاریخی، ورزشگاه‌­ها، محیط­‌های طبیعی، کارخانه­‌ها و اماکن متروک و...)، اجراهای کاربردی (درحوزه‌­های مسولیت اجتماعی؛ شامل اجرا با مهاجرین، سالمندان، معلولین، زندانیان، کودکان بیش فعال، اوتیسم، کودکان کار، روشندلان، نابینایان و....در خارج از صحنه و یا مکان‌های مرتبط) و پرفورمنس آرت (Performance Art) قرار می‌گیرد.

مطابق فراخوان پایان مهلت ثبت در خواست حضور در بخش مرور تئاتر ایران 14 مرداد اعلام شده است و هنرمندان می‌توانند با مطالعه دقیق فراخوان و گاهشمار هر بخش برای حضور در جشنواره سی و ششم فجر اقدام کنند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب