امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 22900 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۳ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۴۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

بدون حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ؛

آیین تجلیل از پیشکسوتان اهل قلم برگزار شد/ رونمایی از کتاب پرتره «یادگار ماندگار»

خبرایران: آیین تجلیل از پیشکسوتان اهل قلم با حضور نویسندگان و اهالی قلم به همت خانه کتاب در کتابخانه ملی برگزار شد.
آیین تجلیل از پیشکسوتان اهل قلم برگزار شد/ رونمایی از کتاب پرتره «یادگار ماندگار»

به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم رونمایی از کتاب «یادگار ماندگار» پرتره 110 پیشکسوت اهل قلم) و بزرگداشت چهره های پیشکسوت فرهنگ روز سه شنبه 13 تیر1396  با حضور نویسندگان و اهالی قلم در مرکز همایش های کتابخانه ملی برگزار شد.

بنابراین گزارش، در ابتدای این مراسم با پخش کلیپی از درگذشتگان اهل قلم در سال های ۹۵ و ۹۶ آغاز شد و سپس مجید غلامی جلسه مدیر عامل خانه کتاب برگزار کننده این مراسم به روی صحنه آمد و با اشاره به تدوین یک جلد از کتاب «یادگار ماندگار» گفت: «خلا نبود تصاویر هنرمندان پیشکسوت و چهره های ماندگار در این سال ها بسیار احساس می شد و ما این ضرورت را انجام دادیم، تمامی عزیزان نویسنده‌ای که از آنها پرتره گرفته شده متولدین قبل از سال ۱۳۰۰ شمسی هستند و دفتر دوم این مجموعه هم در دست تدوین است.»

غلامرضا امیرخانی معاون کتابخانه ملی ایران در ادامه این مراسم به عنوان میزبان اظهارداشت: اهل قلم و اندیشه را باید پاسداشت اما، آیا این نکوداشت‌ها کفایت می‌کند یا نه باید بگوییم خیر؛ ما همیشه این دغدغه را داشته‌ایم که نویسنده‌ای که به دوران کهولت و بازنشستگی می‌رسد چه کسی باید به او رسیدگی کند.

معاون کتابخانه ملی افزود:شاید کارهای خوبی مثل بیمه اهل قلم انجام شده باشد اما خیلی کارهای دیگری هست که باید انجام شود مثل بحث سرقت ادبی و جلوگیری از آن.

احمد سمیعی گیلانی ویراستار پیشکسوت در بخش دیگر این برنامه در سخنانی گفت: در حرمت قلم همین بس که سوره قلم، به تعبیری اولین سوره‌ای بود که بر پیامبر نازل شد که در این سوره با ذکر «و ما یستطرون» به طور مشخص به اصحاب قلم هم اشاره شده است.

همایون امیرزاده مشاور معاون فرهنگی وزارت ارشاد دیگر سخنران این مراسم بود که در ابتدای سخان خود با اشاره به غیبت وزیر ارشاد در این مراسم به دلیل حضور در مجلس شورای اسلامی و جلسه پرسش و پاسخ با نمایندگان، گفت: «در مدت حضور سیدعباس صالحی معاون فرهنگی وزیر ارشاد در ساختمان بهارستان، 14 برنامه راهبردی انجام شد یکی از این برنامه‌ها ارتقای نظام ارزش‌گذاری به اهالی قلم بود. نظر شخص معاون فرهنگی این بود که نظام ارزش گذاری اجتماعی به اهالی قلم باید به سمتی برود که قلم و اندیشه‌ای که موجب ماندگاری آن شده است مورد حرمت قرار گیرد. در این میان پیشنهادات مختلفی مطرح شد از جمله ارائه کارت منزلت و غیره که پیشینه آن در برخی نهادهای دیگر نشان می‌داد موفق نیست. یکی از پیشنهادات جالب توجه پیشنهاد آقای جلیسه مدیرخانه کتاب بود که این پیشنهاد در مراسم امروز به نمایش گذاشته شد.»

امیرزاده همچنین با اشاره به فعالیت سید عباس صالحی در معاونت فرهنگی ارشاد، گفت: «زمانی که آقای صالحی سکان را به دست بگیرد، معاونت فرهنگی 66 میلیارد بدهکاری داشت. با بکارگیری ظرفیت‌های ذاتی خود آقای صالحی و همکارانش در معاونت فرهنگی در پایان این دوره از فعالیت دولت معاونت فرهنگی هیچ بدهی خاصی به مجموعه‌ها ندارد؛ بلکه در مقابل 20 تا 30 میلیارد تومان در مجموعه‌های خود اندوخته است که بخشی از آنها به سمت حمایت از کتاب فروشی‌ها هدایت شد.»

تعدادی از اهالی قلم حاضر در این مراسم عبارتند از هوشنگ مردای کرمانی، نوش آفرین انصاری، عسگر دادبه، احمد پوری، موسی اسوار، جواد محقق، مهدی محقق، علی موسوی گرمارودی، احمد سمیعی گیلانی، حسن بلخاری، میرجلال الدین کزازی، ژاله آموزگار، یحیی یثربی، منصوره اتحادیه، محمدعلی جعفریه، غلامرضا امامی، علی اصغر حداد، فتح الله مجتبایی و...

در انتهای این مراسم از چهره‌های مطرح که در کتاب «یادگار ماندگار» نیز تصویر آنها درج شده است، تجلیل شد.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب