امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 22843 تاریخ انتشار: یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱:۵۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مهندس یزدان سیف درنشست خبری اعلام کرد؛

فساد خط قرمز ما در شرکت بازرگانی دولتی ایران است/ 14 شرکت غله منطقه‌ای باید واگذار شود/ دنبال واردات کسری محصولات مورد نیاز از یک کشور نیستیم/ باید انحصار واردات برنج از کشور هند را بشکنیم / همه توان خود را برای دریافت مطالبات دولت به کار می بندیم

خبرایران: مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران گفت: واردات برنج تنها از کشور هند صورت می‌گیرد و باعث ایجاد انحصار می‌شود که ما باید بتوانیم این انحصار را بشکنیم .
فساد خط قرمز ما در شرکت بازرگانی دولتی ایران است/ 14 شرکت غله منطقه‌ای باید واگذار شود/ دنبال واردات کسری محصولات مورد نیاز از یک کشور نیستیم/ باید انحصار واردات برنج از کشور هند را بشکنیم / همه توان خود را برای دریافت مطالبات دولت به کار می بندیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «شرکت بازرگانی دولتی ایران» صبح امروز11تیرماه 1396 باحضور«مهندس یزدان سیف» معاون وزیر جهاد کشاورزی و مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران واصحاب رسانه درساختمان شرکت بازرگانی دولتی ایران برگزار ودراین نشست خبری «مهندس یزدان سیف» مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران اظهارداشت: برای سال 97 الزامات خرید تضمینی در بورس کالای ایران تعیین شده است و مطمئن هستیم برای ارتقا بهره‌وری خرید تضمینی محدودیتی نداریم.

 

فساد خط قرمز ما به حساب می آید

مدیرعامل جدید شرکت بازرگانی دولتی ایران تصریح کرد: فساد خط قرمز ما به حساب می آید و همه اقدامات ما درسیستم شرکت شرکت بازرگانی دولتی ایران باید به صورت شفاف صورت گیرد. به همین دلیل ما برنامه های خوبی برای مبارزه با فساد خواهیم داشت.  

وی درخصوص ممنوعیت ورود کالاهای اساسی به بورس کالای ایران خاطر نشان کرد: هیچ منع قانونی برای ورود کالاهای اساسی به بورس کالای ایران وجود ندارد و در قانون افزایش بهره‌وری تاکید شده برای افزایش بهره‌وری به بورس کالای ایران آید.

 

14 شرکت غله منطقه‌ای باید واگذار شود

مهندس سیف عنوان داشت: 14 شرکت غله منطقه‌ای باید واگذار شود که 2 مورد از این شرکت‌ها تا به امروز واگذار شده و مابقی آن واگذار خواهد شد و این شرکت‌ها به خود بخش خصوصی، کشاورزی، منتقل می‌شود تا دولت تصدی‌گری خود را کاهش دهد تا به امروز دو شرکت منطقه 7 و 13 غله واگذار می شود.

 

4 درصد افزایش قیمت جهانی محصول گندم داشته‌ایم

وی درخصوص وضعیت گندم‌های مازاد ایران هم ابرازداشت: 4 درصد افزایش قیمت جهانی محصول گندم داشته‌ایم که این امر به ما کمک می‌کند که بتوانیم صادرات این محصول را با قیمت مناسب‌تری انجام دهیم و ضمن اینکه یک میلیون تن صادرات خود گندم، آرد و مشتقات آن در سال 96 خواهیم داشت اما به دنبال آن نیستیم که میزان صادرات این محصول را افزایش دهیم بلکه تنها مازاد خرید تضمینی انجام شده را صادر می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران ادامه داد: عرضه کالا در بورس از دیگر برنامه‌های این شرکت است و ما به دنبال شفاف‌سازی نظام شرکت بازرگانی دولت ایران هستیم و اگر طرحی شکست می‌خورد نیاز به آسیب‌شناسی بیشتری دارد اگر خرید تضمینی به داخل بورس ببریم مکانیزم آن نیز باید تهیه شود.

 

دنبال واردات کسری محصولات مورد نیاز از یک کشور نیستیم

وی اضافه کرد: وضعیت ذخایر استراتژیک کالاهای اساسی در کشور مطلوب است به طوریکه در بخش ذخایر دانه‌های روغنی نیز از تولیدات داخلی نیز خرید داریم و دیگر به دنبال واردات کسری محصولات مورد نیاز از یک کشور نیستیم و مسیرهای واردات خود را از کشورهای متعددی تامین می‌کنیم.

 

باید انحصار واردات برنج از کشور هند را بشکنیم

مهندس سیف افزود: واردات برنج که تنها از کشور هند صورت می‌گیرد باعث ایجاد انحصار می‌شود که ما باید بتوانیم این انحصار را بشکنیم و تایلند و هند بزرگترین صادرکنندگان برنج در دنیا هستند که بعد از آن ویتنام نیز یکی از تولیدکنندگان بزرگ است. به همین منظور واردات برنج خود را از کشور تایلند انجام دادیم و کشتی‌های آن تا 18 ماه جاری در ایران پهلو می‌گیرد.

وی درخصوص جداسازی قانون انتزاع از وزارت جهاد کشاورزی هم تاکید کرد: ما مکلف به اجرای قانون هستیم و بنده به عنوان یک کارشناس نباید درباره نظر دولت صحبت کنم امیدوارم هر چه به نفع مصلحت کشور باشد اجرا شود.

 

قول می‌دهم همه توان خود را برای دریافت مطالبات دولت به کار ببندم

مدیر عامل شرکت بازرگانی دولتی ایران همچنین درباره مطالبات باقیمانده محمد پروین فرزند اسطوره فوتبال به شرکت بازرگانی دولتی ایران هم گفت: به شما قول می‌دهم همه توان خود را برای دریافت مطالبات دولت به کار ببندم و پرونده‌های حقوقی روال قانونی خود را طی می‌کنند و اجازه دهید نام افراد در مصاحبه‌های مطبوعاتی نیاید اما این قول به نهادهای نظارتی داده می‌شود آنچه به صلاح مملکت است انجام شود.

وی گفت: در کشت گندم، جو، کلزا از آبهای سد نیز استفاده می‌شود به طوریکه توانسته‌ایم 50 تا 60 درصد آب مورد نیاز این محصولات را از این طریق تامین کنیم که این اقدامات خود منجر به آب‌خانداری نیز می‌شود.

 

اگر گندم نکاریم هیچ چیزی نمی‌توانیم بکاریم

مهندس سیف درخصوص آب‌بر بودن تولید گندم در کشور ابرازداشت: اگر گندم نکاریم هیچ چیزی نمی‌توانیم بکاریم زیرا در آن فصل تنها باید گندم کاشته شود و محصول دیگری نمی‌شود کاشت و بهره‌وری مصرف آب در تولید گندم 17 درصد افزایش یافته است و ضمن اینکه گندم ایران با کیفیت است اما بیشترین تلاش ما در حوزه مشتقات آن است تا بتوانیم صادرات خود را از این مسیر داشته باشیم.

 

دولت مصمم به واگذاری تصدی‌ها است

وی در واکنش به سوء استفاده احتمالی از موجودی‌های روغن‌ مخازن دولتی گفت: دولت مصمم به واگذاری تصدی‌ها است. در این شرایط نظام‌های کنترل کیفیت و اطلاعات کمی انبارها ارتقاء می‌یابد و اگر نظام کنترلی خوب نباشد ممکن است چنین آسیب‌هایی وجود داشته باشد.

مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران تاکید کرد: بر این اساس نظام ورود و خروج کالا اصلاح می‌شود و نظام کنترل کیفیت کالایی ما نیز از طریق افزایش ماموران ما بهبود می‌یابد و بر ورود و خروجی‌های انبارها نظارت بیشتری خواهد شد.

 

هیچ برنجی از انبارهای شرکت بازرگانی ایران بدون تایید آنها خارجی نمی‌شود

وی درخصوص وضعیت برنج‌های آلوده موجود در انبارهای شرکت بازرگانی دولتی ایران هم تصریح کرد: به مردم و مسئولان قول می‌دهیم که غذایی که در اختیار آنها قرار می‌گیرد سالم است البته خطاهایی نیز هر زنجیره‌ای امکانپذیر است و در شرایط امروز شرکت بازرگانی دولتی ایران پذیرفته‌ است که استانداردهای وزارت بهداشت را به عنوان متولی رعایت بهداشت پذیرفته و رعایت کند و هیچ برنجی از انبارهای شرکت بازرگانی ایران بدون تایید آنها خارجی نمی‌شود.

مهندس سیف یادآورشد: امکان ایجاد خطا وجود دارد که در این ارتباط از مردم عذرخواهی کرده و قول می‌دهیم دیگر این اتفاقات نیفتد و درباره وضعیت برنج‌های آلوده هم باید گفت که برخی از این برنج‌ها معدوم شده و برخی به خوراک دام رسیده و قسمتی دیگر در حال گرفتن حکم دادگاه است.

وی درپایان گفت:اعتقادی ندارم که از مدیرعامل قبلی شرکت بازرگانی دولتی ایران خرابه‌ای تحویل گرفته‌ام و حتما کارهای مناسبی انجام شده و باید تلاش خودمان را برای کارهای مهم تر دراین شرکت انجام دهیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب