امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 22709 تاریخ انتشار: جمعه ۲ تیر ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۴:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

محمد حمزه زاده در برنامه «چشم شب روشن» عنوان کرد:

سینمای فعلی ایران نیاز به رشد دارد/ 350 فیلم به دلیل انحصارطلبی فرصت اکران نیافتند/ کوتاهی ارشاد در انجام وظایف/نقش حوزه هنری مانند نقش فانوس دریایی است

خبرایران:قائم مقام رئیس و معاون سینمایی حوزه هنری معتقد است: وزارت ارشاد به وظیفه هدایتی خود درست عمل نمی کند و به نوعی برج مراقبت دچار اختلال است. نقش حوزه هنری در سینما مانند فانوس دریایی است.
سینمای فعلی ایران نیاز به رشد دارد/ 350 فیلم به دلیل انحصارطلبی فرصت اکران نیافتند/ کوتاهی ارشاد در انجام وظایف/نقش  حوزه هنری مانند نقش  فانوس دریایی است

به گزارش خبرایران از روابط عمومی سازمان سینمایی حوزه هنری، برنامه «چشم شب روشن» بامداد پنجشنبه اول تیرماه  در بخش سینمایی میزبان محمد حمزه زاده قائم مقام رئیس و معاون سینمایی حوزه هنری و مهرداد فرید دبیر شورای عالی تهیه کنندگان بود که اجرای این بخش برنامه بر عهده اکبر نبوی منتقد سینمای ایران بود. موضوع برنامه با محوریت عدم اکران تعدادی از فیلم‌های سینمایی از سوی سینماهای حوزه هنری در شش ساله اخیر و واکنش برخی تشکل‌های صنفی از جمله شورای عالی تهیه کنندگان مطرح شد.* حوزه هنری با بخش قابل توجهی از سینماگران در ارتباط است

در این نشست محمد حمزه زاده گفت: حوزه هنری با بخش قابل توجهی از فیلمسازان و سینماگران در ارتباط است و با آنها نشست های مستمر می گذارد؛ همه آنها از ما بابت همین سیاست عدم اکران این دست از فیلم ها تشکر می کنند چرا که باعث شده فضایی را فراهم آوریم تا فرصت اکران برای فیلم های بهتر فراهم شود و اعتماد خانواده ها هم به سینما بیشتر شود

.

* سینمای فعلی ایران نیاز به رشد دارد

وی با اشاره به اینکه حوزه هنری دلایل خاص خود را برای عدم نمایش برخی فیلم ها دارد که ترجیح می‌دهد رسانه ای نکند گفت: اعتقاد داریم سینمای فعلی ایران نیاز به رشد دارد و نباید از داخل با آن مبارزه کرد و به پیکره آن آسیب وارد کرد.

قائم مقام رئیس و معاون سینمایی حوزه هنری با اشاره به اینکه اگر بنا بر مدعی بودن در عدم اکران برخی فیلم ها باشد مدعی اصلی ما هستیم افزود: دوست دارم امشب کمی از دستاوردهای حوزه هنری برای سینمای ایران صحبت کنم. این نهاد همواره محلی بوده برای رشد بهترین کارگردانان سینمای ایران که همه می دانید این افراد امروز گل سر سبد سینمای ایران هستند. این افراد فرزندان انقلاب و امام(ره) هستند که در فضای حوزه هنری امکان رشدشان فراهم شده است.

 

* سرمایه گذاری حوزه هنری در سینمای ایران قابل مقایسه با دیگران نیست

وی ادامه داد: اما به لحاظ مالی و اقتصادی سرمایه گذاری که حوزه هنری در سینمای ایران می کند اصلا قابل مقایسه با سرمایه هایی که در ده سال گذشته برای تولید در سینمای ایران صورت گرفته نیست. کل مجموعه تولیدات سینمای ایران در یکسال به صد میلیارد تومان می رسد اما تنها سینما «بهمن» حوزه هنری در میدان انقلاب 120 میلیارد تومان ارزش دارد یا سینما «آزادی» بیش از 200 میلیارد تومان است. این را در نود و چهار سالن سینماهای حوزه هنری در سراسر کشور ضرب کنید و ببینید حوزه هنری چه سرمایه عظیمی را برای سینمای ایران آورده است.

 

* شورای عالی تهیه‌کنندگان و کارنامه‌ای با پنج بیانیه

حمزه زاده گفت: حوزه هنری  در هر روز فرصت دویست هزارصندلی را برای  نمایش فیلم فراهم می‌کند.  آقایان شواری عالی تهیه کنندگان و  … برای این صندلی‌های خالی چه کردند؟ به لحاظ کیفی فیلمها را ارزیابی نمی کنم اما می خواهم بدانم شما برای تعامل با بیننده چه فیلم‌هایی را تولید کرده اید؟ در بررسی سوابق شورای عالی تهیه کنندگان پنج بیانیه وجود دارد که سه تای آن علیه حوزه هنری و یکی مربوط به قاچاق فیلم و یکی هم، برای توقیف فیلم «مشکل گیتی» بود که تیزرهای آن از شبکه‌های ماهواره پخش می شد.

 

* چالش فیلم‌های تولیدی که امکان اکران پیدا نمی‌کنند

وی با بیان اینکه در ده سال گذشته از پانصد فیلم تولید شده در سینمای ایران ما نزدیک به یازده فیلم را اکران نکردیم گفت: این در حالی است که در ده سال گذشته 350 فیلم فرصت نمایش در سالن ها را پیدا نکردند شما به عنوان جایی که بالاترین شورای برنامه ریزی تهیه کنندگان کشور هستید برای نمایش دادن این نوع فیلم ها چه کردید؟ در حالیکه نود درصد صندلی های سینمای ما خالیست این 350 فیلم به دلیل انحصار طلبی فرصت اکران نیافتند و شما هم برای دفاع از این فیلم ها هیچ بیانیه ای صادر نکردید و نمی‌کنید.

رئیس سارمان سینمایی حوزه هنری در بخش دیگری از صحبت خود با اشاره به اینکه حوزه هنری همواره بر مدار شان تاسیس خود گام بر می دارد و یکسری اهداف را دنبال می کند گفت: ما بر اساس عرف قانون ایران  و جهان در طول پنج سال تنها پنج تا ده فیلم را نمایش نداده ایم و هیچ وقت هم علیه آن‌ها بیانیه صادر نکردیم در حالیکه الان باید به آقایان جواب هم پس بدهیم.

 

* بی‌اعتنایی به نیازها و خواسته های مردم در سینما/ نداشتن یک هدف هزار میلیارد تومانی برای فروش

 

وی گفت: در سالهای گذشته فروش فیلم‌ها بین هفتاد تا دویست میلیارد تومان بوده که پرسش اینجاست چرا این مبلغ نباید به هزار میلیارد تومان برسد؟ دلیل اینجاست که در سالهای اخیر سینمای ایران به سمت ذائقه مخاطب نرفته  و ما از خواسته های مردم ناآگاه هستیم. بیشتر مضامینی را در فیلم هایمان استفاده کردیم که مورد پسند آنها نبوده است که در نهایت باعث می شود که تنها صد هزار نفر به دیدن فیلم های اکران بنشینند.

حمزه زاده با طرح این پرسش که آیا مشکل حال حاضر سینمای ایران سانسور فیلم هاست گفت: مشکلات عمیق‌تر و بزرگ‌تری داریم. با همان اندک فیلمی که اکران نکردیم به صورت کاملا شفاف با فیلمساران در مورد سکانس یا دیالوگ فیلم هایشان صحبت کردیم و می کنیم و به آنها ایرادات و مشکلات را می گوییم.

 

* کوتاهی ارشاد در انجام وظایف/ حوزه هنری فانوس دریایی سینما است

 

وی افزود: یک نوع هدایت است که هدایت شونده باید در دیدرس هدایت کننده باشد مانند برج مراقبت. یک نوع هدایت هم هست که مانند فانوس دریایی که هدایت شونده باید همواره هدایت کننده را ببیند.

وی ادامه داد: وزارت ارشاد به وظیفه هدایتی خود درست عمل نمی کند و به نوعی برج مراقبت دچار اختلال است. نقش نهادهایی مثل  حوزه هنری در سینما مانند فانوس دریایی است.

حوزه هنری در این سالها روی نقطه هدایت ایستاده و مسیر را به صورت روشن برای فیلمسازان تعریف کرده و این فیلمسازان هستند که خواسته اند خود را به این نقطه وصل کرده و برسانند.

 

* تبدیل نشدن مخاطبان سینما به مشتری

حمزه زاده در پایان گفت: حوزه هنری معتقد است بنا به دلایلی مخاطبان سینما تبدیل به مشتری نمی شوند. فیلمسازان ما همواره در ساختن فیلمهایشان به یکسری مخاطب توجه می کنند که این مخاطبان مشتری سینمای ایران نمی‌شوند و گروه زیادی از مردم ما این نوع محتوا را برای سینما رفتن  انتخاب نمی کنند. ما باید به ذائقه مردم توجه کنیم ببینیم آنها به چه توجه دارند. تلاش می کنیم ذائقه مخاطب را بشناسیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب