امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 22669 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۳۱ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۳:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حریم پایتخت را حفاظت کنیم

خبرایران:سیزدهمین نشست از سری نشست های تهران را از نو بشناسیم در روز سه شنبه30خردادماه برگزار شد.
حریم پایتخت را حفاظت کنیم

محمود منیعی دبیر نشست های تخصصی تهران شناسی در ابتدا در خصوص اهداف برگزاری این جلسه گفت:«اساسا این جلسات فرصتی ایجاد کرد تا بیشتر تهران خود را بشناسیم. گام به گام که جلو می رویم. خدا را شکر می کنیم که همراهی و همدلی بسیار است.«تهران ،حریم ،جاذبه های گردشگری» عنوان نشست امروز است و لازم است بگویم که در جلسه قبل درمورد جاذبه های توریستی و گردشگری در محدوده حریم توضیح دادیم. زمانی که نام تهران می آید، گاه تهران را تا امامزاده داود(ع) تصور می کند. اما در محدوده تقسیمات شهری بخش های دیگر شهرداری و سازمان ها و ادارات دیگر و سازمان های دیگر نیز فعال هستند.حریم شامل فرصت ها و تهدیدها است. امروز به جهت آشنایی با سابقه حریم و ویژگی های فرهنگی و اجتماعی و اینکه چه جاذبه هایی دارد، برآن شدیم تا این نشست را برگزار کنیم.

سپس کلیپی که درخصوص مفهوم وموضوع حریم شهرتهران پخش شد. در ادامه دبیرنشست های تخصصی تهران شناسی افزود:«مجموعه اتفاقات چهل روز گذشته باعث تغییر بافت گردشگری شد و بسیاری از اماکن گردشگری از دست رفته است. شرق تهران، جنوب تهران، ساخت و سازهای غیر مجاز و تغییرات گونه های گیاهی و جانوری، فرهنگ و آداب و رسوم شهر تهران رخ داد که در این جلسه به آن می پردازیم. به همین منظور مهندس خدا بخشیان معاون مدیرکل حریم شهر تهران را دعوت کردیم تا در مورد حریم شهر تهران توضیح دهند.»

سپس خدابخشیان در مورد واژه حریم توضیح داد و گفت:« یکی از مفاهیم در حوزه شهرداری تعریف واژه حریم است. از اقدامات پیشگیرانه ما در بحث صیانت از حریم های شهر تهران آگاه سازی ،فرهنگ سازی دربین اذهان عمومی شهر تهران است. بحمدالله امسال توفیق شد تا با همکاری ستاد گردشگری شهر تهران ودر طول ایام نوروز در مترو تهران  صدها بروشور در این زمینه توزیع شود. طرح جامع حریم شهر در سال1347ارائه می شود و درسال1349اصلاحیه آن صورت می گیرد. ساماندهی آن درسال1371 وآخرین ویرایش ها درسال1376صورت گرفته است. درسال1347محدوده شهرتهران2476کیلومتربود. درسال1349لواسان جدا می شودو حدود2100کیلومتر مریع می شود.پیرامون محدوده خطوط حریم کسر می شود و لواسانات از حریم شهر تهران جدا می شود. در سال 1371 حریم مجددا کوچک تر می شود و تبدیل به 1200کیلومتر مربع می شود. اما در سال 1386 حریم تهران به حریم پایتخت بدل می شود و حدود6000کیلومتر مربع تبدیل می شود. کلمه پایتخت در طرح جامع حریم در سال1386به مفهوم شهر تهران نیست. بلکه شهر تهران، بخش هایی از استان تهران را شامل می شود. در سال 1331 شهرستان شهریار ایجاد می شود. فشم در سال1337،لواسان در سال1349،اسلامشهر1357، رباط کریم1361، شهر قدس در سال1368، نسیم شهر1374،بومهن،باقر شهر، صبا شهر،گلستان همگی در سال 1357، کهریزگ، فردوسیه، چهاردانگه 1379، پردیس و اندیشه1381، باغستان 1383، نصیرآباد و صالح آباد1384ایجاد می شوند.  هر شخصی که روال این تغییرات را شاهد باشد؛ متوجه می شود که این شهرک ها در واقع روستایی بوده که به حریم شهر افزوده شده و گاه شهرهای جدید حریم و محدوده ادغام شده اند. مردم باید بدانند با گسترش حریم شهر، از پیرامون خود مطلع نخواهیم بود و بحث اشتغال، امنیت اجتماعی، زیست محیطی و....گسترده می شود. بحث مهاجرت از شهرهای دیگر پیرامون شهر تهران مطرح است که باید برای کار و مسائل امنیت اجتماعی و زیست محیطی رخ می دهد و لازم است هر کس به نوبه خود ، تلاش کند این آگاه سازی را صورت بدهد و تورهایی نیز برنامه ریزی کردیم و امکان برگزاری است.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب