محسن پورسیدآقایی معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: ظرف 4 سال آینده 11 هزار دستگاه واگن باری به ناوگان ریلی کشور افزوده میشود و در طول این 4 سال باید 750 دستگاه واگن مسافری نیز به ناوگان ریلی کشور اضافه شود.
به گزارش خبرنگار حوزه راه و شهرسازی خبرایران، نشست خبری «محسن پورسیدآقایی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن کشورمان و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی راه آهن برگزارشد و دراین نشست خبری «محسن پورسیدآقایی» معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل راه آهن کشورمان اظهار داشت: در راستای توسعه خطوط ریلی برنامهای به هیئت دولت ارائه دادهایم که کلیات آن مصوب شده و رئیسجمهور هم به توسعه خطوط ریلی توجه خاصی دارند و دولت رقم مناسبی را در بودجه برای راهآهن تخصیص داد و ردیف جدیدی برای راهآهن درست شد.
پورسیدآقایی تصریح کرد: پانزده هزار میلیارد ریال صرف توسعه و بهبود شبکه موجود راهآهن خواهد شد. بودجه قبلی راهآهن مربوط به ساخت خط آهن جدید میشد اما در نگاه جدید بودجه به شرکت راهآهن اختصاص یافت تا گلوگاههای موجود در شبکه ریلی حذف، مسیرهای یک خطه دو خطه و سیستمها به علایم الکتریکی مجهز شوند و برای تحول در راهآهن برنامهای خاص در نظر گرفتهایم که شاید کمی بلندپروازانه باشد.
وی عنوان داشت:تا 4 سال آینده و پایان سال 96 میزان حمل بار از 33 میلیون تن رقم موجود به 70 میلیون تن افزایش مییابد و همچنین ظرفیت حمل مسافر از 27 میلیون نفر تا پایان سال 96 به 40 میلیون نفر رسید و ما برای تحقق این اهداف اصلاح خطوط موجود و دو خطه شدن مسیر در دستور کار است.
معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: دو خطه شدن خط آهن بافق یزد اصفهان در مرحله انتخاب پیمانکار است؛ تا پیش از این خط آهن بندرعباس بافق دو خطه شده بود و همچنین از معدن چادرملو در شمال یزد به سمت اردکان خط آهن باید دو خطه شود؛ امیدواریم مسیر دو خطه از اصفهان به قم هم تکمیل شود تا کریدور مذکور برای حمل مواد معدنی با ظرفیت بالا توانایی داشته باشد و در بخش مسافری برنامهریزی برای دو خطه کردن مسیر تهران قزوین در دستور کار است.
وی افزود: همچنین با اجرای خطوط ریلی دو خطه در مسیرهای قزوین رشت و میانه تبریز تردد جادهای در این مسیرها کاهش مییابد و برنامهریزی کردهایم ظرف 4 سال فعالیت دولت یک هزار و 160 کیلومتر خط آهن دو خطه شود و برنامهریزی کردهایم مسیر تهران کرج 4 خطه شود و دو خط از این 4 خط خطوط حومهای و دو خط خطوط ریلی مسافری راهآهن است و همچنین از کرج تا قزوین خطوط دو خطه خواهیم داشت.
مدیرعامل راهآهن عنوان داشت: ظرف 4 سال آینده 11 هزار دستگاه واگن باری به ناوگان ریلی کشور افزوده میشود و در طول این 4 سال باید 750 دستگاه واگن مسافری نیز به ناوگان ریلی کشور افزوده شود و در حال حاضر 22 هزار دستگاه واگن باری در کشور داریم و 2 هزار و 200 دستگاه واگن مسافری داریم که بخشی از آن باید از ناوگان خارج شده و نوسازی شود.
وی یادآورشد: در بخش مسافری هر شرکت که واگن جدید بخرد تسهیلات ارزانقیمت دریافت میکند و 20 درصد نرخ سود تسهیلات توسط راهآهن پرداخت میشود و در بخش باری نیز 10 تا 14 درصد نرخ سود تسهیلات خرید ناوگان باری توسط راهآهن پرداخت میشود و اگر ظرفیت داخل پاسخگوی تولید نباشد شرکتها مجاز هستند از محل تسهیلات صندوق توسعه ملی ناوگان از کشورهای خارجی خریداری کنند.
مدیرعامل راهآهن جمهوری اسلامی ایران درپایان گفت: راهآهن در گذشته قرارداد تحویل 150 دستگاه لکوموتیو با مپنا در قالب همکاری با شرکت زیمنس داشت؛ 70 دستگاه از این لکوموتیوها هماکنون تحویل شده است و تا دو سال آینده 80 دستگاه تحویل میشود و تعداد زیادی لکوموتیو سرد در کشور داریم که به دلیل کمبود بودجه برای تعمیر غیرفعال است.
وی بیان کرد: مناقصه تعمیر این لکوموتیوها در حال انجام است تا از محل سرمایه بخش خصوصی تعمیر شود؛ این لکوموتیوها به عنوان آورده دولت در اختیار بخش خصوصی قرار میگیرد که بخش خصوصی آن را تعمیر و نگهداری میکند تا در دوران مشخص بازگشت سرمایه داشته باشد و سیاست ما در واگذاری لکوموتیوها به بخش خصوصی واگذاری آنها به شرکتهای بزرگ و در قالب واگذاریهای عمده است و در قالب 2 تا 3 بسته لکوموتیوهای گرم (فعال) راهآهن به بخش خصوصی واگذار میشود اما لکوموتیوهای سرد چون درآمدی برای شرکتها ندارد واگذار نخواهیم کرد.