امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2215 تاریخ انتشار: دوشنبه ۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران خبرداد؛

صادرات لبنیات صنایع شیر ایران به 18 کشور جهان انجام می‌شود/ 50 درصد ظرفیت کارخانه‌های لبنی کشور بدون استفاده است/ تلاش‌هایی برای پذیرش استاندارد ایران انجام شده است

خبرایران: «مهدی علی‌پور» مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران گفت: هم اکنون صادرات لبنیات صنایع شیر ایران به 18 کشور جهان، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، امارات متحده عربی، کویت، عربستان، مالزی، تایلند، انگلستان، کانادا، اتریش، لبنان، سوریه، قطر و گرجستان انجام می‌شود.
صادرات لبنیات صنایع شیر ایران به 18 کشور جهان انجام می‌شود/ 50 درصد ظرفیت کارخانه‌های لبنی کشور بدون استفاده است/ تلاش‌هایی برای پذیرش استاندارد ایران انجام شده است

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری اعلام سیاست‌های صادراتی ماه‌های اخیر و آینده شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران (پگاه) صبح امروز با حضور«مهدی علی‌پور» مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران ، «حسين چمنی» مشاور انجمن صنايع لبنی ايران و اصحاب رسانه در ساختمان مرکزی این شرکت برگزارشد.   

دراین نشست خبری مهدی علی‌پور» مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران(پگاه) اظهارداشت: اعتقادم براین است که حماسه اقتصادی با انجام صادرات میسر است وبه همین دلیل صنایع شیر ایران، خیز بلندی را برای صادرات لبنیات به کشورهای دیگر آغاز کرده  و از آنجایی که در دولت یازدهم با رفع ممنوعیت‌های وارداتی برای صادرات لبنیات کمک شده   به طوریکه آمار صادرات لبنیات طی چند ماه گذشته دو برابر شده است.

وی تصریح کرد: صادرات در 9 ماه امسال به ارزش 447 میلیون و 376 هزار دلار انجام شده است و پیش‌بینی می‌شود، تا پایان سال به مرز 635 میلیون دلار برسد و در حالی که در سال‌ 1357 یک میلیون تن پنیر، 547 هزار تن کره و 350 هزار تن شیر خشک و 10 هزار تن خامه به ارزش 4.5 میلیارد دلار وارد کشور می‌شد، اکنون به جز کره در بقیه موارد صادرات وجود دارد و ما به دنبال کیفی سازی محصولات و عرضه با قیمت مناسب به کشورهای هدف هستند.

علی‌پور خاطرنشان کرد: اکنون صادرات لبنیات صنایع شیر ایران به 18 کشور جهان، عراق، افغانستان، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان، آذربایجان، امارات متحده عربی، کویت، عربستان، مالزی، تایلند، انگلستان، کانادا، اتریش، لبنان، سوریه، قطر و گرجستان انجام می‌شود و در حالی که کل ارزش صادرات بخش کشاورزی 4.2 میلیارد دلار است، ارزش صادرات صنایع غذایی 1.5 میلیارد دلار و ارزش صادرات فرآوردهای لبنی نسبت به کل صادرات کشاورزی 636 هزار دلار است.

وی همچنین در مورد سهم صادرات گروه کالایی، فرآورده‌های لبنی را 35.7 درصد، روغن‌های نباتی 3.5 درصد، آب معدنی و آشامیدنی 1.7 درصد، خمیرهای غذایی و ماکارونی 3.2 درصد، بیسکویت، نان ، شیرینی و انواع شکلات 26.1 درصد از محصولات صنایع غذایی عنوان کرد و طی ماه‌های گذشته به دلیل رفع موانع صادراتی نسبت صادرات 35.7 درصدی فرآورده‌های لبنی نسبت به صنایع غذایی به 42.6 درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت بازرگانی صنایع شیر ایران درخصوص مشکلات و راه‌حل های صادرات لبنیات هم تاکید کرد: قیمت‌های غیرواقعی اظهارنامه‌ای محصولات لبنی در گمرک مشکل‌ساز است، پیشنهاد می‌شود این قیمت‌ها به روز شود زیرا در حال حاضر این نرخ‌ها 10 تا 30 درصد بالاتر از نرخ واقعی است و مشکل بعدی قوانین دست و پاگیر بازرسی کالاهای صادراتی ایران به برخی از کشورها است که پیشنهاد می‌شود حذف قوانین بازرسی کالاهای وارده از ایران که محدودیت‌های شدیدی بویژه محصولات لبنی از تمام مرزها ایجاد کرده است، پیگیری شود.

وی ادامه داد: تلاش‌هایی برای پذیرش استاندارد ایران انجام شده که نیاز به پیگیری از طریق مقامات عالی کشور است و مشکل بعدی نبود حمایت از برندهای مطرح صادراتی است و در این زمینه باید برندهای کیفی بیشتر شود و از فراوانی برندها جلوگیری شود زیرا در این حالت به جای رقابت با محصولات خارجی باید با برندهای داخل رقابت کنیم و سفارتخانه‌های ایران در کشورها هم باید حمایت بیشتری از صادرکننده‌ه بکنند و راه حل این است که اقدامات عملی در حمایت از صادرکنندگان و دسترسی آسان به آنان در مواقع مورد نیاز از طریق آنها ایجاد شود.

علی‌پور به ایفای نقش موثر صندوق ضمانت صادرات تاکید کرد و گفت: همکاری موثر صندوق ضمانت صادرات ایران به صادرکنندگان در ارائه تسهیلات و حضور آنها در بازارهای هدف موثر خواهد شد. بنابراین بنده پیشنهاد می کنم که کنسرسیوم صادرات لبنیات ایران تشکیل شود و از تعدد برندهای داخل پرهیز شود و به نحوی هدایت شود تا تولیدکنندگان داخل با محصولات خارجی رقابت کنند. همچنین پیشنهاد می شود یارانه صادراتی به فرآورده‌های شیری اختصاص یابد تا آنها بتوانند با محصولات خارجی قدرت رقابت داشته باشند.

وی درخصوص اینکه با توجه به قیمت تمام شده بالای شیرخام در کشور آیا توان رقابت با تولیدات خارجی را خواهید داشت، هم ابرازداشت: اگرچه قیمت تمام شده تولید داخل بالاست اما به لطف ارزش بالای نرخ ارز در برابر ریال، صادرات ارز آور و رقابت پذیر شده است.

علی‌پور افزود: در برنامه پنجم توسعه برنامه برای افزایش تولید هم وجوددارد و اگر افزایش تولید باشد، صادرات و نیز افزایش سرانه مصرف هردو امکان‌پذیر خواهد شد و اکنون 50 درصد ظرفیت کارخانه‌های لبنی و بیش از 40 درصد ظرفیت  دامداری‌های کشور بدون استفاده است و اگر اینها فعال شود مشکلی نخواهد بود.

درادامه این نشست «حسين چمنی» مشاور انجمن صنايع لبنی ايران نیزطی سخنانی اظهارداشت: براساس بررسی علمی كه صنايع شير ايران در 50 شهر بزرگ بيش از 100 هزار نفر انجام داده است سرانه مصرف شير در ايران 22 درصد كاهش يافته و اخيراً معاون وزير صنعت نيز اعلام كرد سرانه مصرف شير در كشور روزانه 190 گرم و سالانه 69.3 كيلوگرم است.وجود پنير در سبد كالايي جاي خوشحالي دارد، اما مسئولان به جای اينكه از روغن نباتی كه سرانه مصرف آن در كشور بالا و برای سلامتی هم مناسب نيست، در سبد كالايی استفاده كنند، از فرآورده‌های لبنی استفاده می‌كردند كه برای سلامتی مفيد بود.

بنابراین گزارش در پایان این نشست خبری از رسانه‌های برتر پوشش اخبار  صنایع شیر تجلیل شد.  

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب