امروز: یکشنبه ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/28]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21927 تاریخ انتشار: سه شنبه ۹ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۵۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ضرورت ايجاد كلاس‌هاي پيشگيري از اعتياد در سراي محلات

خبرایران:مسئول مرکز تحقیقات سومصرف موادمخدر و اختلالات رفتاری دانشگاه آزاد اسلامشهر بر لزوم ايجاد كلاس‌هاي پيشگيري از اعتياد در سراي محلات تاكيد كرد و گفت: اگر اطلاع‌رسانی‌ها در حوزه مبارزه با مواد مخدر رو در رو و چهره به چهره باشد، بسیار موثر خواهد بود.
ضرورت ايجاد كلاس‌هاي پيشگيري از اعتياد در سراي محلات

دکتر مسعود حاجی‌رسولی در گفتگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر درباره تاثیر رويكرد اجتماعي شدن مبارزه با مواد مخدر در اجتماع گفت: خوشبختانه با آمدن اين رويكرد طي چند سال اخير، مبارزه با اعتیاد در کشور بهبود پیدا کرده اما نسبی است كه می‌شود به صورت چشم‌گیرتر هم کار کرد ، مثلا با ایجاد کارگاه‌های آموزشی در مدارس، محلات و کارخانه‌ها می‌توان این روند را افزایش داد به شرطی که این کلاس‌ها به طور مستمر فعال و داير باشند تا اثرگذاری بیشتری روی خانواده‌ها، دانش‌آموزان و دانشجویان داشته باشد.
این استاد دانشگاه؛ درباره روش‌های اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی افراد سالم جامعه و معتادان و خانواده‌هایشان گفت: اگر اطلاع‌رسانی را فقط از طریق سایت‌ها در نظر بگیریم بايد گفت كه بسياري از معتادان و خانواده‌هایشان دسترسی به اين رسانه را ندارند، درست است كه سایت‌های خوبی همچون سایت ستاد مبارزه با مخدر، وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، پیشگیری نوین در این زمینه فعال هستند؛ اما این سایت‌ها برای کسانیکه دسترسی دارند مفید فايده است ولی برای جامعه هدف ما مثلا کارتن‌خواب‌ها این ارتباط تنها از طریق سایت امکان‌پذیر نیست.
دكتر حاجي رسولي ادامه داد: ارتباط علمی، انسانی، مستقیم و مستمر باید طوری باشد که مردم احساس کنند اگر مشکلي در اين زمينه دارند می‌توانند به راحتی به مکان‌های مشخص و اشخاص كاردان و متخصص مراجعه کنند؛ لازمه این امر نيز این است که در محلات جاهایی برای این نوع ارتباط وجود داشته باشد و اشخاص متخصص در این حوزه جواب مردم دردمند را بدهند.
وي ابراز داشت: معتقدم اگر اطلاع‌رسانی‌ها رو در رو و چهره به چهره باشد بسیار موثر است مثلا هم‌اكنون از سوي شهرداری در تمام محلات سرای محله ايجاد شده است و انواع و اقسام کلاس‌ها در آن برگزار می‌شود؛ اما چرا کلاس‌های مشاوره رفع اختلالات رفتاری و پیشگیری از اعتیاد در این سرای محلات جایی ندارد پس بسیار خوب است که به طور ثابت چنین کلاس‌هایی هم برگزار شود.
عضو هيئت علمي دانشگاه تاكيد كرد: کسانیکه در این حوزه می‌خواهند کار کنند باید عشق داشته باشند و معتاد را یک هموطن بیمار بدانند و با عشق و علاقه در اين حوزه کاري انجام دهند.
دكتر حاجي‌رسولي همچنين درباره نقش سازمان‌های مردم‌نهاد در عرصه مبارزه با مواد مخدر بیان داشت: من با همه NGOها همکاری دارم اما بیشترين همكاري را با کنگره 60 دارم، اين کنگره، سازمان مردم‌نهاد و شناخته شده‌ای است ولي باید به همه سازمان‌هاي مردم‌نهاد آزادی عمل بیشتری داده شود و آنها تقويت شوند.
وي تصريح كرد: ما نیاز به بازنگری در رفتارمان با NGO ها هستيم، بايد برایشان تسهیلات فراهم کنیم، با احترام رفتار کنیم و در عین حال کنترلشان کنیم و ببینیم چگونه عمل می‌کنند و از نتایج عملکردشان باخبر شویم تا شاهد نتایج بهتر و بیشتری در حوزه مبارزه با مواد مخدر باشیم.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب