امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21798 تاریخ انتشار: پنج شنبه ۴ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

ضرورت های تغییر کابینه

خبرایران:صادق زیبا کلام در یادداشتی در روزنامه آرمان با عنوان «تغییر درکابینه، با چه مکانیسمی؟» نوشت: «از جمله موضوعاتی که از قبل توسط منتقدان، مخالفان و هواداران دولت روحانی مطرح شده بود، ضرورت تغییر کابینه بود. انتظار عمومی این است که وقتی رئیس‌جمهور مجددا از مردم رأی می‌گیرد، تشکیل مجدد دولت توأم با تغییراتی باشد.
ضرورت های تغییر کابینه

دولت‌ها علاقه دارند که به مردم نشان دهند بعد از رأی مجدد خود کابینه را به خواست مردم تغییر داده‌اند. آنچه احساس تغییر کابینه را جدی‌تر می‌کند، آن است که مجلس دهم نیز با مجلس نهم متفاوت است و دیگر اقلیتی مانند مجلس نهم مانع راه برنامه‌های دولت نیست و مجلس دهم تعامل خوبی با دولت روحانی دارد و مشکلی برای تغییرات بر سر راه کابینه روحانی نیست. اما این مساله مطرح می‌شود که کدامیک از وزرا و چرا باید تغییر کنند. بسیاری مطرح می‌کنند مهندس نعمت‌زاده مسن است، اما سوال این است که آیا مسن‌بودن دلیل قانع‌کننده‌ای برای عدم موفقیت وزیر صنایع است. افرادی که از مهندس نعمت‌زاده انتقاد دارند و معتقدند فرد دیگری باید سکان وزارت صنایع را در دست گیرد، دلایل مهمی برای ضرورت تغییر وی اعلام نمی‌کنند. سوال این است که آیا ثروتمندبودن به ‌معنای عدم موفقیت نعمت‌زاده بوده است؟ البته از این واقعیت نمی‌توان صرف‌نظر کرد که برخی از وزیران آقای روحانی برجسته هستند. کسی نیست که برتسلط محمدجواد ظریف در وزارت خارجه نقدی داشته باشد. همچنین مهندس زنگنه در وزرات نفت و راه‌انداختن فازهای عقب‌مانده و نیمه‌کاره پارس جنوبی گام‌های مهمی برداشته است. دکتر طیب‌نیا هم در ایجاد نظم در سیستم اقتصادی و کاهش تورم به‌خوبی عمل کرده و توانسته درسایه بستن کمربند ریاضتی، تورم را مهار کند. رحمانی فضلی نیز عملکرد خوبی به‌رغم گلایه‌های اصلاح‌طلبان در عدم تغییر استانداران و فرمانداران احمدی‌نژادی دارد و در مجموع وزارت کشور را به خوبی اداره کرده و از صداقت و اعتماد خوبی برخوردار است. حجتی هم به‌خوبی توانسته در خودکفایی محصولات استراتژیک موفق عمل کند. منظور نگارنده این نیست که تمامی وزیران آقای روحانی به‌اندازه وزرای نام‌برده‌شده موفق عمل کرده‌اند. به‌نظر می‌رسد باید تغییراتی درون دولت روحانی به وجود آید. روحانی نباید هیچ‌عجله و شتابی به‌خرج دهد. گروهی از کارشناسان باید عملکرد وزیران فعلی را بررسی و وزیران موفق را در کابینه آینده حفظ و وزیران ضعیف را مشخص کنند و تغییر دهند. در عین حال باید به این واقعیت توجه داشت که بنا به انتظار عمومی آقای روحانی باید به تغییر و تحولات دولت آینده توجه داشته باشد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب