امروز: پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/18]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 2144 تاریخ انتشار: یکشنبه ۴ اسفند ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۵۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمد رهبری خبرداد؛

انتقال 200 میلیون متر مکعب آب از دریای خزر به فلات مرکزی/ مسیر انتقال با کمترین تخریب زیست محیطی

محمد رهبری مجری طرح نمک زدایی و انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی با بیان اینکه معتقدیم این طرح باید با کمترین تخریب زیست محیطی انجام شود، گفت: با اجرای این طرح سالانه 200 میلیون متر مکعب آب به فلات مرکزی منتقل می شود.
انتقال 200 میلیون متر مکعب آب از دریای خزر به فلات مرکزی/ مسیر انتقال با کمترین تخریب زیست محیطی

به گزارش خبرایران، محمد رهبری روز یکشنبه در نشستی خبری افزود: به دلیل کمبود نزولات آسمانی و افت آبهای سطحی و زیرزمینی، یکی از راههای جبران این کمبود، استفاده از آبهای غیر متعارف است.

وی با بیان این که، اجرای طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی در سالهای 87 و 88 مطرح شد و در دولت دهم به تصویب رسید گفت: در سال 91 مطالعه اجرای طرح به شرکت آب نیرو واگذار و در سال 91 نیز هفت میلیارد ریال از ردیفهای مطالعاتی وزارت نیرو برای این طرح تخصیص داده شد.

مجری طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی اظهار داشت: مطالعات توجیهی و اولیه طرح توسط شرکت مهندسی مهاب قدس به عنوان مهندس مشاور به اتمام رسیده است و در مرحله تصویب نهایی مطالعات قرار دارد.

وی با بیان این که، این طرح بر اساس نیاز آبی سال 1410 در نظر گرفته است، گفت: طول خط این پروژه 184 کیلیومتر، قطر لوله 56 اینچ و ارتفاع پمپاژ نیز 2300 متر است که توسط هشت پمپ انجام می شود. در اجرای این پروژه با احداث سه نیروگاه جمعا 56 مگاوات برق نیز تولید خواهد شد، افزود: تولید این طرح برای نیاز آب شرب و صنعتی استان سمنان خواهد بود.

مجری طرح انتقال آب خزر به فلات مرکزی با تاکید بر اینکه، در اجرای این طرح جوانب زیست محیطی از جمله دریا، مناطق جنگلی و کوهستانی مورد توجه قرار گرفته است، خاطر نشان کرد: 140 کیلومتر از خط انتقال از مسیرهایی است که قبلا باز شده است و 40 کیلومتر از مسیر خط انتقال چشمه روزیه به سمنان خواهد بود.در اجرای این طرح آب دریای خزر با استحصال راندمان 50 درصد و استفاده از آب شیرین کن منتقل می شود و نصف دیگر با غلظت بالاتر به دریا بازگردانده می شود و برای این منظور طرح پژوهشی را در دستور کار داریم.

رهبری با بیان اینکه، مشکل محیط زیست در زمینه میزان غلظت نمک است، افزود: در تلاش هستیم تا این مساله به بهترین نحو انجام شود و در ازای 12 هکتار جنگل زدایی پنج برابر احیای جنگل در نظر گرفته شده است.با اجرای این طرح 50 میلیون متر مکعب آب شرب و 150 میلیون متر مکعب آب برای صنایع تولید خواهد شد که بر اساس دستورالعمل های صادره این طرح باید با بودجه بخش خصوصی اجرایی شود.

رهبری اظهار داشت: برای اجرای پروژه سه سال زمان در نظر گرفته شده است و اعتبار اولیه این طرح با نرخ سال 91 حدود سه هزار میلیارد تومان بود که اگر این پروژه در ابتدای سال جاری آغاز می شد با تعدیل قیمت رقمی حدود چهار هزار و 500 میلیارد تومان مورد نیاز بود.

وی با بیان این که، قیمت تمام شده آب با هزینه های جانبی در اجرای این طرح برای هر متر مکعب چهار هزار تومان محاسبه شده است اضافه کرد: در حال حاضر سازمان محیط زیست مجوز اجرای این پروژه را نداده است، اما طی جلسه ای با حضور وزیر نیرو و رییس سازمان محیط زیست حاضران جلسه مصمم به مطالعات دقیق تر طرح برای اجرا بودند.

رهبری در خصوص اینکه، ایران اجازه برداشت از آب دریای خزر را ندارد گفت: پروتکلی مبنی بر میزان برداشت آب میان کشورهای حاشیه دریای خزر به امضاء نرسیده و این درحالی است که حجم آب برداشتی حدود یک میلی متر از آب دریای خزر در سال است.

وی یادآور شد: دریای خزر دارای 78 هزار میلیارد متر مکعب آب است که برداشت 200 میلیون متر مکعب در سال کمتر از یک میلی متر است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب