امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21431 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۱:۲۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر علی دیواندری اعلام کرد؛

تغییر بنیادین در نظام بانکی

خبرایران: رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی گفت: من آینده صنعت بانکداری و آینده اقتصاد ایران رابسیار روشن و شفاف میبینم و میدانم که بانک های ما چاره ای جز تغییر و تحول ندارند .
تغییر بنیادین در نظام بانکی

چهارمین همایش تجاری و بانکی ایران اروپا دراردیبهشت ماه امسال برگزار شد و دستاورد این همایش فضایی ، برای گفتگو  و تعامل افکار بین بانکداران و سرمایه گزاران و موسسات  مالی و اعتباری و سیستم های نظارت بانکی مثل بانکهای مرکزی کشورهای اروپایی وبانکداران اروپایی با ایرانی ها ایجاد میشود و در چنین فضاهایی هیات هایی که از طرفین هستند راجع به گسترش مباحث پولی و بانکی ، برنامه های خود را پیش می برند . در کنار این 8 سخنران کلیدی که تدارک دیده شده بویژه صحبت های رئیس کل بانک مرکزی و وزیر محترم خارجه چشم اندازی به کار آفرینان اقتصادی  داخل و خارج و بانکداران ایرانی و مهمانان خارجی ارائه می شود .

در ادامه پرسش خبرنگار راه مردم که در حال حاضرچندمین همایش تجاری، بانکی ایران و اروپا برگزار می شود؟ و از سال پیش چه دستاوردهایی در حوزه بانکی داشته است؟ دکتر علی دیواندری، رییس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، گفت: بنابراین تصور ما این است که چنین همایش هایی دستاوردهای خوبی در جهت خروج از شرایطی که در زمان تحریم با آن مواجه بودیم ایجاد می کند و همچنین در جهت ذوب شدن یخهای نظام بانکی که در معاملات بین المللی و اقتصاد و تجارت مشکل ایجاد کرده بود این همایش ها کمک به باز شدن راه ها و حرکت به سمت اهداف اقتصادی  می کند

کشور ما دارای جذابیتهای  اقتصادی بالا ونرخ بازدهی سرمایه گزاری بسیار بالا و جذابی است .

به عنوان مثال در حوزه نفت و گاز بالای 15 در صد بازگشت سرمایه ارزی وجود دارد و این در دنیا بی نظیر است و همین طور در حوزه های راه و ساختمان و امثالهم که تجربه سرمایه گزاری خارجی داشتند  جذابیت بالایی دارند .

ما برای جذب سرمایه های خارجی احتیاج داریم که  دروازه ورود سرمایه های خارجی به کشور باز باشد و آن دروازه چیزی جز نظام بانکی کشور نیست .

اگر این نظام بانکی فعال و اماده باشد می تواند بیشترین اثر گذاری را در جذب سرمایه های خارجی داشته باشد . زمانیکه نظام بانکی مشکلات داخلی و بین المللی داشته باشد در انجام وظیفه نمی تواند فعال باشد و حرکت کند . این همایش ها از نظر فنی و دانش میتواند اثر گذار  در این زمینه باشد .

آیا نظام بانکی ما باید اصلاح شود ؟

نظام بانکی ما در ابعاد مختلف باید با استانداردهای روز دنیا هماهنگ شود.بیشترین مشکل ما دو موضوع است. یکی مدل کسب و کار بانک ها است که بایستی روز آمد شود یعنی کار کردن در فضایی که با ریسک های زیادی مواجه است باید با بهترین بیزینس مدل ها و بهترین مدل های کسب و کار به کار گرفته شود تا بانک به عملیات خود ادامه دهد .

مطلب دوم شفافیت در نظام بانکی است .بانک های مهم دنیا امروزه برای بر قراری ارتباط نیازمند به شفافیت در بانک ها هستند.

زمانیکه بانک های ما شفافیت و استاندارد های بین المللی را رعایت کنند  اعتماد برقرار می شود و روابط و تعامل را در پیش می گیرند. بنابراین چنین همایش هایی می تواند در کنار بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و برنامه هایی که از طریق پژو هشکده پولی و بانکی انجام می شود تا کار متمرکز و جدی را به انجام برساند ، انشاالله امیدوارم که بتوانیم به تدریج این روابط گسترش پیدا کند

صنعت بانکداری رادر سال 96چگونه می بینید؟

من آینده صنعت بانکداری و آینده اقتصاد ایران رابسیار روشن و شفاف میبینم و میدانم که بانک های ما چاره ای جز تغییر و تحول ندارند و این یک رقابت در دنیای خدمات مالی انقدر بالاست که اگر امروز بانک ها داوطلبانه برای تغییر  بزر گ حرکت نکنند این تحولات به انها تحمیل خواهد شد و طبیعتا  آن زمان فرصت ها از بین می رود و هزینه سنگین تری خواهد پرداخت .بنابراین فضای بسیار مثبتی است

اقتصاد ایران اقتصاد بسیار جذاب و بزرگی است .ایران یک بازار در حال ظهور در دنیاست و همه شرکت های بزرگ تمایل دارند  به این بازار دسترسی داشته باشند.

  زیرا آن ها به دنبال رشد هستند و این ر شد از طریق بازارهای نوظهور و جدید برای انان محقق خواهد شد .در واقع ایران برای انان بازار  جذابی است و ما باید مر اقب باشیم که در این داد و ستد متضرر نشویم و دنبال منافع متقابل باشیم و طوری نباشد که در ارتباط با خارجی ها قسمت های جذاب حوزه کسب و کار خود را تحویل آن ها داد ه و شرایط را عوض کنیم.

ما اگر به دنبال رشد اقتصادی بزرگ برای رفع مشکلات اشتغال هستیم  باید دروازه ورود سرمایه های خارجی را باز کنیم و نظام بانکی خود را متناسب با استاندارد های روز دنیا هماهنگ کنیم.

در این جهت حرکت شده و بانک مرکزی در همین جهت حرکت می کند و استانداردها را در جهت شفافیت و سخت گیری بیشتر در حوزه های نظارتی و ورود به صورت های مالی بانک ها به حرکت دراورده است .

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب