امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 21246 تاریخ انتشار: شنبه ۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۲:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترپیام محبی درنشست خبری اعلام کرد؛

شعار امسال روز جهانی دامپزشکی «مقاومت ضد میکروبی از اقدام تا عمل» است/مردم درکشورما شیر گریز و لبنیات گریز هستند/ به دلیل اخباربد درمورد استفاده پالم مردم به مصرف لبنیات سنتی روی آوردند/ نظارت بر 5 هزار مرکز عرضه گوشت در پایتخت دشوار است

خبرایران: رئیس جامعه دامپزشکان ایران به اهمیت مصرف لبنیات در تامین سلامت مردم اشاره و گفت: درکشورهای پیشرفته سرانه مصرف تا 250 کیلوگرم است اما متاسفانه در کشور ما مردم شیر گریز و لبنیات گریز هستند که چیزی جز افرایش بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان و کوتاه‌قدی در پی ندارد.
شعار امسال روز جهانی دامپزشکی «مقاومت ضد میکروبی از اقدام تا عمل» است/مردم درکشورما شیر گریز و لبنیات گریز هستند/ به دلیل اخباربد درمورد استفاده پالم مردم به مصرف لبنیات سنتی روی آوردند/ نظارت بر 5 هزار مرکز عرضه گوشت در پایتخت دشوار است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «روز جهانی دامپزشکی»صبح امروز9 اردیبهشت ماه 1396 با حضور«دکترپیام محبی» رئیس جامعه دامپزشکان ایران و اصحاب رسانه در ساختمان انجمن جامعه دامپزشکان ایران برگزار ودراین نشست خبری «دکترپیام محبی» رئیس جامعه دامپزشکان ایران اظهارداشت: روز ملی دامپزشکی در تقویم رسمی کشور ما 14 مهرماه به ثبت رسیده اما در دنیا آخرین شنبه ماه آوریل را به عنوان روز جهانی دامپزشکی جشن می‌گیرند.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران تصریح کرد: ایرانیان به عنوان نخستین ملتی در دنیا بوده‌اند که سلامت دام را اهمیت داده و جشن می‌گرفتند و شعار امسال روز جهانی دامپزشکی «مقاومت ضد میکروبی از اقدام تا عمل» در نظر گرفته شده چرا که امروزه در دنیا یکی از دغدغه‌ها انتقال میکروب و بیماری از دام به انسان است.

وی خاطرنشان کرد: مضاف بر آنکه به دلیل مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک در برخی کشورها از جمله کشور ما میکروب‌ها مقاوم شده‌اند و آنتی‌بیوتیک‌ها آنطور که باید اثر گذاری لازم را ندارند.

دکترمحبی به فرهنگ غلط، نسخه‌پیچی در بین جامعه پزشکی و دامپزشکی کشور اشاره کرد و گفت: مردم ما چه برای دام چه برای خودشان وقتی به پزشک مراجعه می‌کنند توقع دارند تا حتما برای آنها نسخه دارویی نوشته شود و دستورهای جایگزین مانند رعایت نکات بهداشتی را قبول ندارند.

وی عنوان داشت: نقش دامپزشکان در تایید سلامت غذای مصرفی خانوار که بیشترین حجم آن را محصولات پروتئینی تشکیل می‌دهد را نمی‌توان نادیده گرفت اما متاسفانه نظارت بر تمام مراکز عرضه گوشت و محصولات پروتئینی برعهده سازمان دامپزشکی است که شاید تعداد بازرسان آن به تعداد انگشتان دست باشد که نظارت بر 5 هزار مرکز عرضه در پایتخت را دشوار کرده است.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران تاکید کرد: ذبح گوسفند و پرندگان برای نذورات شرعی در مکان‌های غیربهداشتی از جمله عوامل انتقال بیماری‌هایی همچون تب کریمه کنگو است و با وجود تعداد زیاد سرای محله در شهر تهران مشخص نیست چرا شهرداری در این زمینه ورود نکرده و تنها به چند نقطه محدود آن هم در نقاط حاشیه پایتخت بسنده کرده است.

وی با اشاره به شروع فصل بهار به شیوع بیماری تب کریمه کنگو در دام‌های استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و گفت: این بیماری بین کنه و گوسفند انتقال می‌یابد که با گرم‌تر شدن هوا شیوع آن شدت می‌یابد و جزو بیماری‌های بومی کشورمان است که ریشه‌کنی کامل آن امکان‌پذیر نیست.

دکترمحبی یکی دیگر ازمشکلات فرهنگی درعرصه ذبح دام را خوراندن امحا و احشای آلوده گوسفند ذبح شده از جمله جگر به حیواناتی همچون سگ و گربه برشمرد و افزود: با این کار به راحتی کرم انواع انگل‌ها که عامل کیست در انسان می‌شود منتقل شده و باید این گونه اجزای حیوان پس از ذبح به صورت بهداشتی دفن و از چرخه حذف شود.

وی همچنین به اهمیت مصرف لبنیات در تامین سلامت مردم اشاره کرد و گفت: در کشورهای پیشرفته سرانه مصرف تا 250 کیلوگرم است اما متاسفانه در کشور ما مردم شیر گریز و لبنیات گریز هستند که چیزی جز افرایش بیماری‌هایی همچون پوکی استخوان و کوتاه‌قدی در پی ندارد.

رئیس جامعه دامپزشکان ایران ابرازداشت: متاسفانه به دلیل اخباری که در مورد استفاده پالم در لبنیات صنعتی منتشر شد مردم به مصرف لبنیات سنتی روی آوردند در حالی که شاهدیم برخی شیرها که از کارخانجات برگشت می‌خورد بدون آنکه مشخص باشد تاریخ تولید آن چه زمانی است روانه کارگاه‌های لبنیات سنتی می‌شود.

وی ادامه داد: شیر مصرفی در کارخانجات لبنی باید حاوی بار میکروبی پایین و همچنین باقی مانده سموم پایین باشد وکارخانجات حتی به تولیدکنندگان بابت شیر باکیفیت‌تر مشوق می‌دهند که چیزی جز سلامت مردم در پی ندارد.

بنابراین گزارش؛ روز جهانی دامپزشکی همه ساله در آخرین شنبه ماه آ‌وریل در دنیا برپا و درایران نیز روز ملی دامپزشکی در تقویم رسمی کشورمان 14 مهرماه به ثبت رسیده است.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب