امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20919 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۳:۲۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد؛

4240 نفر را از خودکشی منصرف و فرد را احیا کردیم/ نباید فقط به خود فکر کنیم/الگوی جدید دادگاه درمان مدار توسط بهزیستی برای مقابله با معضل اعتیاد و ساماندهی معتادین متجاهر ارائه و پذیرفته شده است

خبرایران:رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: فشارهای روحی و روانی، استرس و اضطراب، اعتیاد و حاشیه نشینی و بسیاری از آسیبهای امروز،حاصل عدم نگاه همه جانبه، علمی، سیستمی و فرآیند محور به مسائل بوده که بر ما تحمیل شده است.
4240 نفر را از خودکشی منصرف و فرد را احیا کردیم/ نباید فقط به خود فکر کنیم/الگوی جدید دادگاه درمان مدار توسط بهزیستی برای مقابله با معضل اعتیاد و ساماندهی معتادین متجاهر ارائه و پذیرفته شده است

به گزارش خبرایران، انوشیروان محسنی بندپی در مراسم گرامیداشت روز مددکار گفت: تا به امروز نشان داده‌ایم که اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را مهار و کنترل کنیم، باید استفاده از رویکردهای تلفیقی را در دستور کار خود قرار دهیم.

وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی برخلاف مسائل و مشکلات جسمی که با یک نسخه و دارو می‌توان‌ آنها را حل کرد ماهیت پیچیده‌ای دارند و به همین دلیل رویکرد مقابله با آنها نیز باید با نوآوری و خلاقیت باشد.

وی در ادامه تاکید کرد: چنانچه در مقابله با آسیب‌های اجتماعی از رویکردهای تلفیقی استفاده کنیم می‌توانیم مدعی شویم که پس از چندین سال روند صعودی آسیب‌ها متوقف و در یک برنامه بلند مدت شاهد کاهش آسیب‌ها باشیم.

محسنی بندپی گفت: فشارهای روحی و روانی، استرس و اضطراب، اعتیاد و حاشیه نشینی و ... حاصل عدم نگاه همه جانبه، علمی، سیستمی و فرآیند محور به مسائل دانست و گفت: شرایط فعلی در نتیجه همین عدم نگاه همه جانبه به مسائل بر ما تحمیل شده است.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به گرامیداشت روز مددکار گفت: تمامی نهادهای تخصصی به دنبال و تقدیر و تجلیل از زحمات مددکاران هستند، زیرا از بدو ظهور بشر تا به امروز همه مکتب‌ها و حاکمیت‌ها به دنبال توسعه مددکاری بوده‌اند.

محسنی ادامه داد: در برنامه‌های توسعه پیشین کشور حتی با نورافکن هم نمی‌توانستیم توجه به نقش مددکاران اجتماعی را ببینیم. اما امروز این مهم در برنامه ششم توسعه محقق شده است.

وی افزود: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که نمی‌توانیم و نباید فقط به خود فکر کنیم و نمی‌توان یک حاشیه امن را برای خود متصور شد، زیرا با توجه به مسائل امروز جامعه این حاشیه امر در صورت عدم توجه به دیگری نمی‌تواند پایدار باشد. به همین دلیل حل مسائل اجتماعی باید در اولویت برنامه‌های توسعه قرار گیرد.

وی ادامه داد: با همین نگاه سازمان بهزیستی الگویی جدید و علمی را در استفاده از نظر مددکاران در حل مسائل اجتماعی ایجاد و نهادینه کرده است.

بندپی در ادامه به پذیرش مراکز ماده 16 قانون مبارزه با مواد مخدر اشاره کرد و گفت: بهزیستی امکان در پذیرش مراکز ماده 16 قانون مبارزه همه جانبه و ارائه برنامه‌های علمی در موضوع اعتیاد یک بار تلاش کرد تا به مسئولان و دست اندرکاران کشوری فعال در حوزه اعتیاد بقبولاند که یک معتاد متجاهر مجرم نیست بلکه بیمار است.

بندپی ادامه داد: به این ترتیب با نگاه درمانی می‌توان به سراغ معتادین متجاهر رفته و شاهد کاهش این آسیب در سطح کشور باشیم و باید بدانیم سیستم‌های سنتی و اردوگاهی نمی‌توانند در این حوزه موثر عمل کنند و با متادون درمانی هم نمی‌توان همه این معتادان را درمان کرد و از اعتیاد رها کرد.

وی تاکید کرد: باید بدانیم در حل آسیب‌های اجتماعی کشور از جمله معضل اعتیاد استفاده از تیم مددکاری و روانشناسی امری بسیار ضروری است و پس از بررسی‌های روانشناسی و مددکاری فرد می‌توان در نهایت وی را به پروتکل پزشکی ارجاع داد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه به الگوی دادگاه درمان مدار اشاره کرد و گفت: در حال حاضر الگوی جدید دادگاه درمان مدار توسط بهزیستی برای مقابله با معضل اعتیاد و ساماندهی معتادین متجاهر ارائه و پذیرفته شده است.

وی همچنین از راه اندازی اورژانس اجتماعی در 140 شهر بالای 150 هزار نفر در سال 96 خبر داد و گفت: امسال با توسعه اورژانس اجتماعی در 140 شهر بالای 150 هزار نفر مداخلات به هنگام، علمی و تخصصی خود را در مواجهه با آسیب‌ها گسترش خواهیم داد.

محسنی گفت: سازمان بهزیستی کشور در سال 95 با مداخلات تخصصی خود 4240 نفر را از خودکشی منصرف و فرد را احیا و به زندگی اجتماعی برگرداند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: از فردا در 30 شهر کشور 30 پایگاه خدمات اجتماعی که به صورت تلفیقی ارائه خدمت می‌کنند آغاز به کار خواهند کرد.

وی گفت: با استفاده از 22 هزار نیروی متخصص سازمان بهزیستی کشور که سرمایه‌های این سازمان هستند در جهت مداخله علمی و تخصصی در جهت توقف روند صعودی آسیب‌های اجتماعی و در نهایت طی یک برنامه بلند مدت کاهش آسیب‌های اجتماعی تلاش خواهیم کرد تا در نتیجه شاهد افزایش نشاط اجتماعی، مدارای اجتماعی، اعتماد اجتماعی و همچنین ارتقای پایداری اجتماعی در کشور شویم.

فعالیت67 کلینیک مددکاری اجتماعی در استان تهران

همچنین اصغر باقری رئیس سازمان بهزیستی استان تهران ضمن گرامیداشت روز مددکار گفت: 150 مددکار استان تهران در مراکز دولتی و بقیه در مراکز غیردولتی به ایفای نقش می پردازند و 67 کلینیک مددکاری اجتماعی فعال است.

وی در ادامه با بیان آنکه توسعه و تغییر اجتماعی، انسجام اجتماعی، عدالت اجتماعی، حقوق بشر و مسائل زیست محیطی، همه و همه در حیطه وظایف مددکاری اجتماعی قرار می گیرد که مددکاران برای پرداختن به آنها، علاوه بر دانش و فن باید تعلق خاطر نیز داشته باشند افزود: رشته مددکاری اجتماعی براساس شان نزول خلقت انسان شکل گرفته چراکه انسان موجودی اجتماعی است.

وی در ادامه افزود: نیاز های بشر در گذر زمان، اولویت های جدیدی می‌طلبد بنابراین رشته مددکاری اجتماعی به عنوان یک حرفه و علم شناخته می شود.

رئیس سازمان بهزیستی استان تهران همچنین گفت: برخی رشته ها مانند مددکاری اجتماعی فقط محصور به مباحث کمیتی نمی شوند بلکه به وجوه اجتماعی و کیفی نیز می پردازند به همین دلیل مددکاران اجتماعی علاوه بر دانش و فن حتما باید از جوهره هنر نیز بهره ببرند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب