امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20913 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر باید به یک فرهنگ تبدیل شود

خبرایران: استاد جامعه شناسی دانشگاه تربیت مدرس در رابطه با رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر افزود: عمومی و مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر باید به یک فرهنگ تبدیل شود و مشارکت مردم را باید در این حوزه افزایش داد.
مردمی کردن مبارزه با مواد مخدر باید به یک فرهنگ تبدیل شود

سید کریم آبیار در گفتگو با روابط عمومی ستاد مبارزه با مواد مخدر افزود: در بحث مشاركت دادن مردم بهترین راه، آگاه‌سازی آنان است چرا که باید همه مردم ‏نسبت به آن ‏احساس مسئولیت کنند و نسبت به آن حساس باشند.

وی با بیان اینکه آسیبهای اعتیاد و عرضه ‏مواد مخدر برای ‏عموم مردم آشكار است، ادامه داد: بايد از طریق سیاست‌ها و برنامه‌ریزي‌ها و آموزش‌ها هنجارهایی بر مبناي افزایش انگیزه مشارکت وروحیه همکاري گروهی براي نوجوانان و جوانان جامعه در نظر گرفته شود و در یک محیط امن و با ثبات براي کنش و واکنش آنها به گسترش، افزایش و تحکیم سرمایه اجتماعی، همچنین تشویق آنها به پرهیز از فردگرایی کمک کرد.

آبیار تصریح کرد: تقویت ساختار شبکه‌هاي اجتماعی که روابط متقابل را تسهیل می‌کند و غنی‌سازي آموزش‌ها در قالب تفریح و سرگرمی، تشویق مردم در جهت حضور داوطلبانه در نهادهاي اجتماعی و دادن امتیازاتی به اعضا از کارکردهاي مهم دولت در زمینه افزایش سرمایه اجتماعی می‌تواند باشد .

این جامعه شناس گفت: عاملان تهيه و توليد موادمخدر در تلاشند مواد جديدتري را که برای نوجوانان و جوانان جذابیت بیشتری دارد، روانه بازار کنند.

اين استاد دانشگاه تصريح كرد: با توجه به تلاش عاملان مواد مخدر برای جذب بهتر جمعیت جوان کشورمان ؛ می توان با اقدامات آسان و ساده و آموزش‌های فراگیر به راحتي عرضه و تقاضا برای مصرف مواد مخدر را کنترل کرد.

وي با بيان اينكه نحوه‌ زندگی ما و شکل ارتباط با فرزندان، شيوه و میزان حمایت عاطفی‌ که از آنها كرده و ارزش‌ها و اهدافی که برای آنها تعریف می‌کنیم ، در كاهش تقاضا براي مصرف مواد مخدر موثر است ، اضافه كرد: در واقع شیوه‌ زیستن و روابطی که داریم یکی از مهم‌ترین بخش‌هایی است که در صورت اصلاح به کاهش این خطر و حفاظت فرزندان کمک می‌کند.

اين جامعه شناس با اشاره به اينكه در مجله‌ها و برنامه‌های تلویزیونی به بزرگ‌نمایی ستاره‌های ورزشی و هنری پرداخته می‌شود، گفت: پیام این برنامه‌ها به مخاطب آن است که مهم‌ترین اهداف زندگی، ثروت و شهرت هستند و از طرفی قرار دادن تمام تلاش خود در زندگی برای کسب این‌ها، به معنای پاسخ‌نگرفتن بسیاری نیازهای مهم افراد بوده كه در نتیجه اين تبليغات نادرست ، مسير اعتیاد به مواد مخدر را هموارتر مي كند.

آبیار افزود: در عین حال انجام اقدامات تکمیلی درمان اعم از مشاوره درمانی، گروه درمانی، کار درمانی، ورزش درمانی، گفتار درمانی، ایمان درمانی و در نهایت خانواده درمانی علاوه بر دارو درمانی، منجر به كاهش اعتياد و عدم بازگشت معتاد به چرخه مصرف مواد مخدر مي شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب