امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20709 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱:۱۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

میزان مصرف اينترنت ثابت و همراه در ایران

خبرایران: درحاليکه تعداد کاربران تلفن همراه چندين برابر کاربران تلفن ثابت است اما آمارها حاکي است که در سال گذشته مجموع ديتاي استفاده شده توسط اينترنت ثابت بيشتر از دو برابر اينترنت مصرف شده همراه بوده است.
میزان مصرف اينترنت ثابت و همراه در ایران

درحاليکه بيش از 40 ميليون مشترک فعال تلفن همراه در کشور وجود دارد، بزرگترين شرکت ارايه دهنده خدمات اينترنت کمتر از دو ميليون کاربر دارد. با اين وجود اين سوال بوجود مي آيد که ميزان مصرف اينترنت همراه بيشتر است و يا اينترنت ثابت.
اينطور که سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي اعلام کرده است، در سال 95 مجموع ديتا استفاده شده توسط اينترنت همراه 545 هزار ترابايت بوده است. اين درحاليست که مجموع ديتا استفاده شده از اينترنت ثابت در همين سال يک ميليون و 184 هزار ترابايت يعني بيش از دو برابر اينترنت همراه بوده است.

حسين نانيني کارشناس حوزه ICT در تشريح بيشتر بودن ميزان مصرف اينترنت ثابت از اينترنت همراه در مقابل تعداد کاربران بيشمار تلفن همراه، گفت: از اصلي ترين علل اين اختلاف بر مي گردد به زمان استفاده از اينترنت ثابت چراکه کاربران اينترنت ثابت در کشور چندين برابر کاربران تلفن همراه، از اينترنت استفاده مي کنند. ضمن اينکه بسياري از کاربران تلفن همراه سعي مي کنند در خانه يا محل کار با اتصال واي فاي با اينترنت ثابت، به انجام امور روزمره يا گشت و گذار در اينترنت بپردازند.
وي افزود: علاوه بر آن تعداد کاربران حرفه اي اينترنت ثابت که مصرف ديتاي بالايي در طول شبانه روز دارند در مقايسه با کاربران حرفه اي تلفن همراه بسيار بيشتر است که ديتاي مصرفي آنها سهم قابل توجهي در اين افزايش مصرف دارد.
 اين کارشناس حوزه ICT تصريح کرد: البته در سال هاي اخير رشد بالاي کاربران تلفن همراه در کنار رشد سايت هاي 3G و 4G در نقاط مختلف کشور باعث شده است که اختلاف ميان مصرف ديتاي ثابت و همراه بسيار کمتر از گذشته شود و چه بسا در چند سال آينده اين فاصله به صفر برسد.
نائيني همچنين توسعه شبکه زيرساخت و اجراي طرح رومينگ ملي و گسترش ارايه خدمات و محتوا در بستر تلفن همراه را در کنار راه اندازي استارت آپ هاي تلفن همراه را از ديگر دلايل اين کاهش ذکر کرد.

به گزارش سازمان تنظيم مقررات و ارتباطات راديويي در سال 92، ميزان ديتاي مصرف شده در اينترنت همراه 7 هزار و 393 ترابايت بوده و در سال 93 مجموع مصرف ديتا اينترنت ثابت در کشور 440 هزار ترابايت بوده است که نشان مي دهد ميزان مصرف اينترنت ثابت در آن زمان تقريبا 59 برابر اينترنت همراه بوده است که هم اکنون اين فاصله به 2.17 برابر رسيده است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب