امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20381 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۷:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

عصر11 اسفند ماه با حضور وزیر ارشاد صورت گرفت؛

برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر کتاب معرفی شدند/ برقعه‌ای: تأثیرگذاری و جریان‌سازی در هر کار فرهنگی مستلزم استمرار آن است/ مجاهدی: مختارپوراز مدیران موفق برنامه‌های ارزشمند است

خبرایران: مراسم پایانی «نخستین کنگره ملی شعرکتاب»عصر امروز چهارشنبه11 اسفند ماه 1395 با حضور«سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشوربامعرفی برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر کتاب برگزارشد.
برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر کتاب معرفی شدند/ برقعه‌ای: تأثیرگذاری و جریان‌سازی در هر کار فرهنگی مستلزم استمرار آن است/ مجاهدی: مختارپوراز مدیران موفق برنامه‌های ارزشمند است

به گزارش خبرنگارخبرایران، مراسم پایانی «نخستین کنگره ملی شعرکتاب»عصرامروز چهارشنبه  11 اسفند ماه 1395 با حضور«سیدرضا صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علیرضا مختارپور» دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، «محمدعلی مجاهدی»، «محمدعلی بهمنی» ،«اسماعیل آذر» از شاعران پیشکسوت ایران،«محمد اللهياری فومنی» معاون توسعه كتابخانه ها و كتابخوانی نهاد كتابخانه های عمومی كشور،اعضای هیات داوران نخستین کنگره ملی شعر کتاب و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی محقق حلی تهران برگزار ودراین مراسم«  حمیدرضا برقعه‌ای» دبیر نخستین کنگره شعر کتاب با ارائه گزارشی از مراحا مختلف برگزاری «نخستین کنگره ملی شعرکتاب»اظهارداشت: کتاب وکتابخوانی درسعادت وتعالی جامعه ، در فرهنگسازی تاثر گذار است.

 

برقعه‌ای: تأثیرگذاری و جریان‌سازی در هر کار فرهنگی مستلزم استمرار آن است

دبیرنخستین کنگره شعر کتاب تصریح کرد: توجه مردم به زبان شعر و جلب امر ضروری است و کنگره ملی شعر کتاب نیز با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشورنخستین دوره خود را برگزار کرده و امیدواریم دردراین راه موفق تر از گذشته و درسال های آینده عمل کنیم.

وی خاطر نشان کرد: موضوعات نخستین کنگره شعر کتاب «کتاب، مطالعه و دانایی» بوده است و شورای برنامه‌ریزی نخستین کنگره شعر کتاب پس از انجام جلسات متعدد، فراخوان نخستین کنگره ملی شعر را در بازه زمانی 2 ماهه از اول آذرماه تا پایان دی ماه 95 منتشر کرد.

برقعه‌ای تاکید کرد: نقطه نظرات برخی از بزرگان و صاحب‌نظران عرصه ادبیات دراین راستا مانند؛ دکتر محمدعلی مجاهدی، دکتر علیرضا قزوه، استاد مرتضی امیری اسفندقه را دریافت و به‌کار بستیم و پس از به پایان رسیدن مهلت 2 ماهه ارسال آثار، کار جمع‌آوری و کد گذاری اشعار آغاز شد .

وی عنوان داشت: درمجموع بیش از 1700 اثر در 5 بخش شعر کلاسیک، سپید و نیمایی، ترانه، طنز و بخش کودک و نوجوان به دبیرخانه رسید که در مقایسه با کنگره‌های دیگر در این سطح، آمار قابل توجهی ارزیابی می‌شود.

دبیر نخستین کنگره شعر کتاب درخصوص داوری آثار رسیده نیز ابرازداشت: داوری این آثار در 3 مرحله «مقدماتی»، «نیمه نهایی» و«نهایی» صورت گرفت. در مرحله داوری نیمه نهایی در بخش کلاسیک 38 اثر، در بخش سپید و نیمایی 23 اثر، در بخش ترانه 6 اثر، در بخش طنز 30 اثر و در بخش کودک و نوجوان 34 اثر برای داوری در مرحله نهایی انتخاب شدند که در نهایت افراد برگزیده در این مراسم معرفی و قدردانی خواهند شد.

وی اضافه کرد: از آنجا که تأثیرگذاری و جریان‌سازی در هر کار فرهنگی مستلزم استمرار آن است، امیدواریم در ادامه اختتامیه نخستین کنگره شعر کتاب، شاهد افتتاحیه دبیرخانه دائمی این کنگره باشیم.

 

مجاهدی: مختارپوراز مدیران موفق برنامه‌های ارزشمند است

محمدعلی مجاهدی عضو هیأت داوران نخستین کنگره ملی شعر کتاب نیز در ادامه این مراسم  اظهارداشت: هنر یک مدیر فرهنگی در یک زمانه و مقطع حساس تاریخی مانند امروز، رصد کردن آن سوژه‌هایی است که بن‌مایه‌های قوی فرهنگی و اجتماعی داشته باشند تا هنرمندان بتوانند در این عرصه با هنر جادویی خودشان آن عظمت را به تصویر بکشند.

عضو هیأت داوران نخستین کنگره ملی شعر کتاب عنوان داشت:آقای مختارپور انصافا از مدیران موفقی هستند که همیشه در صدد اجرای چنین برنامه‌های ارزشمندی هستند که در جامعه فرهنگی ما باید به فال نیک گرفته شود. اینکه شاعری بیاید درباره کتاب، کتابخوانی و فرهنگ مطالعه شعر بگوید، کار بسیار ارزشمندی است.

 

بهمنی: گفتن از کتاب عجب کار ناشده‌ای بود که در این اتفاق، شدنی شد

محمدعلی بهمنی، شاعر پیشکسوت نیزدر این مراسم اظهارداشت: از کتاب گفتن کار به باورمن کارسختی است و نمی‌دانم چگونه می‌شود از معلمِ معلم‌های ما حرف زد. چراکه شناخت کتاب حتی در مطالعه خودش هم برای ما آسان نیست و هوشمندی خاصی را می‌طلبد.

وی اداه داد: وقتی به مجموع آثار رسیده به این کنگره نگاه می‌کردم و این آثار را تورق می‌کردم با خود می‌گفتم که «گفتن از کتاب عجب کار ناشده‌ای بود که در این اتفاق، شدنی شد» و شگفتی‌هایی را درون من آفرید.

 

آذر: حوزه فرهنگ و ادب از اقدامات ماندگار نهاد کتابخانه‌های عمومی است

اسماعیل آذر از دیگراعضای هیأت داوران نخستین کنگره ملی شعر کتاب نیز دراین مراسم اظهارداشت: حوزه فرهنگ و ادب از اقدامات ماندگار نهاد کتابخانه‌های عمومی است واین حرکتی که در قالب نخستین کنگره ملی شعر کتاب رخ داد، کار سترگی بود که از دیگر کارهای پیشرو و بسیار پربار آقای مختارپور در حوزه کتاب و ادبیات و شعر است. نمی‌خواهم واژه اختتامیه را درباره این مراسم به‌کار ببرم، چراکه کتاب و کتابخوانی، هیچ گاه نه آغازی انجامی ندارد.

 

بیابانکی: کنگره ملی شعر کتاب هنرمندانه شاعران پارسی زبان وجوانان خوش ذوق رامعطوف کرد

سعید بیابانکی از اعضای هیأت داوران نخستین کنگره ملی شعر کتاب نیز با تشریح بیانیه هیأت داوران این کنگره ملی اظهارداشت: شعر این رستاخیز کلمات و حشر معانی، همواره در زبان فارسی با معارف اخلاقی و ارزش‌های والای الهی و انسانی پیوندی ناگسستنی داشته و دارد.

بیابانکی افزود: مهم نه تنها در میان آثار اخلاقی و پندها، بلکه در دیگر شاخه‌های این درخت همیشه بهار شکوفا شده است. در این میان توجه شاعرانه و نگاه هنرمندانه به موضوع کتاب و دانایی می‌تواند سبب خلق آثار تأثیرگذار در این عرصه باشد و در ادامه به گسترش بهتر و بیشتر فرهنگ کتابخوانی در سطوح مختلف جامعه گردد.

وی ابرازداشت:کنگره ملی شعر کتاب افتخار دارد که در نخستین سال فعالیت خود نگاه هنرمندانه شاعران پارسی زبان، به ویژه جوانان خوش ذوق را به این موضوع مهم معطوف کرده و حاصل آن استقبال چشمگیر و دریافت آثار خواندنی و شنیدنی فراوان بوده است. این کنگره پس از فراخوان پذیرای بیش از 1700 اثر در قالب‌های گوناگون از استان‌های مختلف میهن عزیزمان بود.

عضو هیأت داوران نخستین کنگره ملی شعر کتاب یادآورشد: آثار پس از تفکیک در بخش‌های کودک و نوجوان، کلاسیک، نو، طنز و ترانه در سه مرحله توسط کارشناسان و داوران هر بخش مورد ارزیابی قرار گرفت. هیأت داوران نخستین کنگره ملی شعر کتاب در جمع‌بندی نهایی و با توجه به کیفیت و کمیت آثار دریافتی در بخش‌های مختلف نظر خود را اعلام کرد.

بنابراین در ادامه این مراسم برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر کتاب به شرح زیر معرفی شدند:

1 - بخش کلاسیک:

 محمد زارعی از دلیجان، پیمان طالبی از تهران، سید حمیدرضا شریعتمداری از بروجرد، محمد‌مهدی خان‌محمدی از تهران، مهرداد محرابی از تهران، نازنین‌مریم عمارلو از نیشابور

2 - بخش سپید و نیمایی

 صدیقه زیارتی  

3 - بخش کودک و نوجوان:

 حسین عبدی از گرگان، اسماعیل الهد‌دادی از بروجرد، جواد پیش‌نماز از رشت  

4 - بخش طنز:

 آرمان معراجی از متل قو، سید محمد‌جواد میر‌صفی از قم  

بخش ترانه :

 محمد صدرا کاوه از قم

بنابراین گزارش،در بخش دیگری از این مراسم از کتابداران برگزیده شرکت‌کننده در نخستین کنگره ملی شعر کتاب به شرح زیر قدردانی و تقدیر شد؛

1 -  سید رسول پیره از تهران

2 -  آرزو ولی‌پور از مازندران

3 -  صدیقه صداقت از مازندران

4 -  میثم مهرنیا از خراسان شمالی

5 -  عباس رضایی ازخوزستان  

 

بنابراین گزارش،درادامه این مراسم در بخش «سرایش مجموعه رباعی‌های کنگره شعر کتاب» در قالب کتاب «فروغ صبح دانایی» نیز از رضا یزدانی ، سید محمد‌جواد میر‌صفی، میثم داودی و محمدجواد الهی‌پور قدردانی شد.همچنین در حاشیه برگزاری نخستین کنگره ملی شعر کتاب از 3 کتاب با نام های «بال‌های کاغذی»، «انیس کنج تنهایی»و «فروغ صبح دانایی» رونمایی شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب