امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20051 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۸:۱۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درسومین نشست کتابخوان تخصصی انقلاب اسلامی مطرح شد؛

رسالت نویسندگان انقلاب انتقال ارزشهای انقلاب به نسل سوم و چهارم است/ کتاب «زندگینامه ارتشبد فردوست» یک اثر مستند و مستقلی است/ انقلاب اسلامی نتیجه مجاهدتهای اقشار مختلف مردم بود/ کتاب دعوت توحیدی،جز آثار دانستنیهای انقلاب برای جوانان است

خبرایران: سومین نشست کتابخوان تخصصی انقلاب اسلامی عصرروز سه شنبه 19 بهمن 1395 با حضور«علی نیکنام» مدیرکل کتابخانه های استان تهران برگزار شد.
رسالت نویسندگان انقلاب انتقال ارزشهای انقلاب به نسل  سوم و چهارم است/ کتاب «زندگینامه ارتشبد فردوست» یک اثر مستند و مستقلی است/ انقلاب اسلامی نتیجه مجاهدتهای اقشار مختلف مردم بود/ کتاب دعوت توحیدی،جز آثار دانستنیهای انقلاب برای جوانان است

به گزارش خبرنگارخبرایران،سومین نشست کتابخوان تخصصی انقلاب اسلامی عصرروز سه شنبه 19 بهمن 1395 با حضور«علی نیکنام» مدیرکل کتابخانه های استان تهران،«مهدی قیصری» نویسنده کتاب «یارامام یاور رهبر»،«مصطفی جوان» نویسنده کتاب «زندگینامه ارتشبد فردوست» ،«حسین احمدی» نویسنده کتاب «نقش معلمان و دانش آموزان در پیروزی انقلاب اسلامی»، «علی الله سلیمی» نویسنده کتاب «دعوت توحیدی» و اصحاب رسانه  در کتابخانه محقق حلی برگزار و دراین نشست که با همکاری موسسه فرهنگی هنری مرکز اسناد انقلاب اسلامی و نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور و با حضور اساتید، پژوهشگران و کتابداران کتابخانه‌های عمومی استان با هدف معرفی برترین کتاب‌ها در حوزه انقلاب اسلامی برگزار شد، «مهدی قیصری»نویسنده کتاب «یارامام یاور رهبر» در ابتدای این نشست با معرفی این کتاب اظهارداشت:این کتاب به بررسی  جزئیاتی از زندگی مرحوم آیت الله مهدوی کنی می پردازد.

 

قیصری: رسالت نویسندگان انقلاب انتقال ارزشهای انقلاب به نسل  سوم و چهارم است

وی با اشاره به اینکه رسالت نویسندگان انقلاب انتقال ارزشهای انقلاب به نسل  سوم و چهارم است گفت:برخی مراکز انقلاب از چاپ آثار انقلابی حمایت نمی کنند و درگیربوروکراسی اداری خود هستند وهمینطور دفترتنظیم و آثارهایی که بلافاصله بعداز رحلت شخصیتها تشکیل می شوند نیز کاربردی ندارند. اما در این میان برخی مراکز مانند مرکز اسنادانقلاب هست که از اینگونه آثار حمایت می کنند.

 قیصری افزود:هر اثری که درباره شخصیتها می نویسم جریانهای سیاسی به این شخصیت ها حساسیت خاصی دارند و واکنش نشان می دهند و این مسئله باعث می شود نویسندگان با احتیاط بیشتری وارد این موضوع بشوند.

وی گفت:آیت الله مهدوی کنی حدود50 سال از 1328تا 13933با جریانات سیاسی ارتباط  و فعالیت های سیاسی اجتماعی داشتندو درکنارسالهای مبارزاتی  امام (ره) از اولین یاران  ایشان بوده و بعدها نیز در نظام اسلامی مسئولیت های مختلفی را برعهده داشتند.

این نویسنده بیان کرد:آیت الله مهدوی کنی بعداز رحلت امام (ره)نیز در کنار رهبرمعظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی) بودند و علی رغم اینکه بعضی از شخصیتها دربرخی برهه ها مانند فتنه 88 تغییرموضع داده و یا سکوت کردند اما آیت الله مهدوی کنی سکوت نکرده و اعلام موضع کردند و رهبرانقلاب نیز در پیام تسلیتی که به مناسبت درگذشت ایشان صادرکردند؛ فرمودند ایشان "مهدوی کنی"در همه‌ی حوادث این دهها سال در کفه‌ی حق و حقیقت نهاد و در دفاع از راه و سیره‌ی انقلاب و نظام، کوتاهی نورزید.

وی گفت: این کتاب در دوفصل مرتبط بامبارزات و فعالیتهای سیاسی قبل از پیروزی انقلاب و فصل دوم به خدمات و فعالیتها بعداز انقلاب  تا رحلت آیت الله مهدوی کنی می پردازد.

مهدی قیصری درپایان سخنان خود گفت:آیت الله مهدوی کنی سیاستمداری بود که از ابتدا تا انتهای عمرخود برسرعقیده خودماند و از آبرویش برای اسلام وانقلاب گذشت و گذاشت و  تغییر نکرد.

 

جوان: کتاب «زندگینامه ارتشبد فردوست» یک اثر مستند و مستقلی است

مصطفی جوان نویسنده کتاب «زندگینامه ارتشبد فردوست» نیز با معرفی این کتاب اظهارداشت :این اثر مربوط به زندگی ارتشبد فردوست است که توسط مرکز اسناد انقلاب اسلامی در دست انتشار است و اولین کتابی است که در خصوص زندگینامه فردوست، با حرفها و اسناد معتبر جدید منتشرمی شودو تنها کتابی که درباره وی منتشر شده کتاب خاطرات وی است.

وی افزود:کتاب فوق در دست انتشار به حقیقتی که اتفاق افتاده اشاره دارد و مربوط به پیشینه خانوادگی ،زندگینامه  ،اندیشه ،نقش وی در رژیم پهلوی و بخش هایی از زندگی وی که در پرده از ابهام قراردارد پرداخته است.سعی کردم به گره ها و سئوالهایی که درتاریخ هست را با ارائه اسناد پاسخ بدهم و این کتاب یک اثر مستند و مستقلی است .

 

احمدی: انقلاب اسلامی نتیجه مجاهدتهای اقشار مختلف مردم بود

حسین احمدی نویسنده کتاب «نقش معلمان و دانش آموزان در پیروزی انقلاب اسلامی» نیز در ادامه این نشست اظهارداشت: انقلاب اسلامی نتیجه مجاهدتهای اقشار مختلف مردم بود که در این راه خون خود را نثارکردند و ما وارث گرانبهای  شهیدان هستیم و باید پیام این مجاهدتها را به نسل های بعد معرفی و انتقال دهیم.

وی افزود:تاریخی که در دانشگاههای ما تدریس می شود ضعیف است و نمی تواند گره ای را باز کند و مشکلات را پیش بینی کندو راه حل پیش روی ما بگذارد و پاسخگونیست و من با این نوع تاریخ میانه ای ندارم و این باعث شد من نگاه جدیدی به تاریخ داشته باشم.نگاهی مانند یک حوزه میان رشته ای که درعلوم انسانی است و صرفا تاریخ تنها نیست بلکه جامعه شناسی،روانشناسی ، فلسفه و همه حوزه های مرتبط با علوم انسانی است .

وی بیان داشت: فلسفه انقلاب ما انسان سازی بود  و اگر می خواهیم انقلاب را بشناسیم باید امام را بشناسیم و اگرامام را می خواهیم بشناسیم باید مکتب اسلام و شیعه را خوب بشناسیم ،امام فردی است که زندگی قبل و بعداز انقلاب و بدست گرفتن قدرت تغییری نکرد،یکی از عوامل مهم پیروزی انقلاب هم مخالفت امام با مبارزات مسلحانه بود و به مبارزات فرهنگی اعتقادداشت .

این نویسنده گفت: دراین کتاب به نقش و حضورمعلمان و دانش آموزان در پیروزی انقلاب اسلامی پرداختیم و به سراغ اقشاری رفتیم که کمتر در تاریخ انقلاب از آنها یاد شده و یا درحاشیه قرار گرفته اند.بخش عمده این کتاب جدال گفتمانی بین پهلوی و گفتمان دینی در قالب مدارس غیرانتفاعی یا مذهبی از آنها یادمی کنیم.

احمدی گفت:معلمان باتوجه به کردار و رفتارشان کمتربه سمت مبارزات مسلحانه و بیشتر به سمت مبارزات فرهنگی با دشمن حرکت کردند  اما گرایشات مبارزه مسلحانه در بین دانش آموزان زیاد بود و تعدادی نیز به شهادت رسیدند و همچنین بسیاری از سرداران شهید دفاع مقدس نیز دانش آموزان در امر مبازه با نظام طاغوت بودند.

وی ادامه داد:اگرما بتوانیم بیشتر درحوزه فرهنگی فعالیت کنیم و دانش آموزان را به عنوان پتاسیل در خدمت انقلاب قرار بدهیم آینده انقلاب نیز تضمین شده است در این خصوص طرحی را نیز به مرکز اسناد جنگ ارائه داده ام که اگر توفیقی بشود همکاری کنیم نقش معلمان و دانش آموزان در دوران دفاع مقدس را نیز خواهم نوشت.

 

سلیمی: کتاب دعوت توحیدی،جز آثار دانستنیهای انقلاب برای جوانان است 

علی الله سلیمی نویسنده کتاب «دعوت توحیدی» نیز در ابتدای سخنان خود اظهارداشت:کتاب کالایی است که به هردلیلی هنوز در سبد کالایی خانواده ها قرار ندارد و باید چنین نشستهایی برگزار  و کتاب معرفی بشود تا شاید گامی در این جهت برداشته بشود و کتاب دعوت توحیدی،جز آثار دانستنیهای انقلاب برای جوانان است  ومخاطبان  کتابی از این دست از سن خاصی برخوردارند و به لحاظ کم بودن سن مخاطب سلیقه مخاطبین نیز باید درنظر گرفته شود.

سلیمی تصریح کرد:موضوع کتاب ، نامه امام (ره) به گورباچف ،یکی از موضوعاتی است که در انقلاب اسلامی مطرح است . در این خصوص دوکتاب منتشر شده که اولی تحت عنوان" آوای توحید" نوشته آیت الله جوادی آملی است و تفسیر خودشان است و به بعد فقهی می پردازد و مخاطب خاصی را دارد و مخاطب عام را نشانه نگرفته است ،کتاب دیگری تحت عنوان" تحلیل نامه امام به گورباچف " نوشته عبدالحسین مانیان که این کتاب هم تخصصی و از بعد دیپلملتیک و سیاسی موضوع را بررسی کرده است.لذا کتابی که برای مخاطبین جوان امروز باشد و ساده نویسی شده باشد نیست. کتابهایی از این دست منابعی هستند برای تاریخ نگاران و ...مخاطب عام کمتر سراغ چنین منابعی می رود.

سلیمی عنوان داشت: طرحی را مبنی بر ساده نویسی این موضوع ارائه دادم و احساس کردم با توجه به ذات و رویکرد این نامه خط روایی بایداضافه شود و روایتگر باشد و این کتاب چکیده ای از همه منابعی است که پیش از این منتشر شده و کسی که این کتاب را بخواندسرنخ هایی دستش می آید که برود منابع دیگر رانیز تهیه و مطالعه کند.

وی درپایان با اشاره به موضوع کتاب گفت: امام (ره) سه شخصیت بزرگ، آیت الله جوادی آملی به عنوان نماینده فقها،محمدجوادلاریجانی به عنوان نماینده دیپلماتها و خانم مرضیه دباغ به عنوان نماینده بانوان جامعه را مامور به  رساندن نامه به گورباچف می کنند که انتخاب هوشمندانه ایشان بوده است . امام دراین نامه فروپاشی شوروی و پایان کمونیست و ظرفیت های دین اسلام را به گورباچف یادآوری می کند . من سعی کردم روایت وار به این مسائل اشاره کنم.

بنابراین گزارش، نشست‌های کتابخوان تخصصی از سلسله نشست‌هایی است که نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان «سال خواندن» با هدف اشاعه آگاهی‌های تخصصی و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی در موضوعات مختلف برگزار کرده است.

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب