امروز: دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/29]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 20 تاریخ انتشار: شنبه ۲ آذر ۱۳۹۲ ساعت ۱:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علي مرادخانی خبرداد؛

سيستم اداری و ديوانی معاونت امور هنری ارشاد كوچک‌تر می شود

علي مرادخانی معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با اشاره به کوچک کردن سیستم اداری معاونت خود گفت: حدود 215 نفر اضافه در اين سازمان فعاليت مي‌كردند كه ماهي 300 ميليون حقوق اضافه دادهمي‌شد. در نتيجه تصميم گرفتيم سيستم اداري و ديواني را كوچك‌تر كنيم تا اين هزينه‌ها صرف بخش هنر شوند و به جاي اين‌كه امكانات موجود را صرف پرداخت حقوق کنیم به سمت اجراي برنامه‌ها پيش برويم.
سيستم اداری و ديوانی معاونت امور هنری ارشاد كوچک‌تر می شود

به گزارش خبرنگارخبرگزاری خبر ایران؛ علي مرادخاني، معاون امور هنري وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در نخستين نشست رسانه‌ای خود با اصحاب رسانه اظهارداشت: «از 11 شهريور که فعاليتم را به صورت رسمي آغاز كردم، تلاش كردم بدانم معاونت امور هنری در چه وضعيتي قرار دارد. همچنين با همكاري دوستان امكانات، بودجه وکیفیت انجام فعاليت‌ها را در یک زمان مشخص ارزيابي کردیم تا جايگاه خودمان را بهتر بشناسيم. در همین زمان چند جشنواره تئاتر، جشنواره‌هاي استاني و جشنواره‌هاي سنتي برگزار شد كه خوشبختانه تمامي كارها در زمان مقرر با موفقيت انجام شد. همچنين یکی از مهم‌ترين مسائل اين بود كه بدانيم جشنواره‌ها چه‌قدر تاثيرگذار هستند، به همين دليل بررسي‌هايي در اين زمينه انجام شد كه بسيار مثبت بود.»

مرادخاني تاكيد كرد: «نخستین برنامه اساسي ما اين است كه فضايي آرام براي هنرمندان به وجود آوريم تا بتوانند بدون دغدغه فعاليت كنند. بنابراین تلاش کردیم تعاملي بين دولت و هنرمندان به وجود آوريم تا اين تعامل سبب آرامش همه شود كه خوشبختانه تا به امروز موفقيت‌آميز بوده و به نتيجه مطلوب نزدیک شدیم.از همان ابتدا با مشكلاتي مثل آن‌چه در اركستر ملي و اركستر سمفونيك بود مواجه شديم كه اين مشكلات در حال بررسي هستند و به زودي حل می‌شوند. همچنين در حوزه هنرهاي تجسمي از همان روزهاي نخست با انجمن گرافيك همكاري كرديم و با انجمن‌هايي كه به صورت خودجوش فعال هستند در تعامل هستیم.»

در ادامه، معاون هنري وزير ارشاد به بحث اقتصاد هنر در دولت جدید پرداخت: «در دولت جديد بحث اقتصاد هنر مطرح شده است. ما تا امروز فعاليت‌هايي در اين زمينه انجام داده‌ايم تا به نتیجه مطلوب برسیم. ولي نگراني‌هايي نيز وجود دارد چون بايد اقداماتي انجام دهيم تا بخش‌هاي مختلف مثل هنرهای تجسمی، تئاتر و موسیقی را با امكانات غير دولتي مواجه كنيم و دري ديگر را به روي آن‌ها باز كنيم تا از اين طريق وابستگي‌ها كم‌تر شود. چون صندوق‌هاي بيمه بدهكارند و اين موضوع باعث شده فعاليت‌ها خدشه‌دار شوند. بنابراین سعي كرديم در اين مدت با همكاري مديران مشكلات را يك به يك برطرف كنيم. من از تمامي مديران خواستم در ابتدا كمك كنند تا كارها واضح و شفاف مشخص شود زيرا مدتی طول مي‌كشد تا وضعيت اقتصادي هنر مشخص شود. همچنين بايد چندين بار گزارش مي‌گرفتيم تا موقعيت خودمان را بهتر مي‌شناختيم.در نهایت به اين نتيجه رسيديم كه سال 1390 بهترين سال از نظر ايجاد تعهدات بوده و اين نتايج را محاسبه كرديم تا جايگاه خودمان را از نظر وضعيت اعتباري بهتر بشناسيم تا بتوانيم كارها و قول‌هايمان را منطبق با واقعيت ارائه دهيم.»

مرادخانی به کمبود اعتبارات نیز اشاره کرد: «مهم‌ترين مساله براي ما اين بود كه اگر روزي امكانات لازم وجود نداشته باشد چه اتفاقاتي براي حوزه هنر مي‌افتد. در نتيجه در تلاش هستيم تا هم باري از دوش دولت برداريم و هم كار و فعاليت هنرمندان را رونق بدهیم تا به نتيجه دلخواه برسيم. متاسفانه در پنج سال اخير حتي يك جلد كتاب هم براي كتابخانه موزه هنرهاي معاصر تهران و كتابخانه نياوران خريداري نشده و اين ضعف بزرگي است. همچنين در اين مدت امكاناتي براي خريد اثر هنري براي گنجينه موزه هنرهاي معاصر موجود نبوده و حتي در حراجي‌هاي منطقه نيز نتوانسته‌ايم يك اثر هنري براي غني‌سازي گنجينه موزه خريداري كنيم. متاسفانه ما در بدو ورودمان به معاونت هنري با نبود اعتبارات مواجه شديم در نتيجه دو ميليارد و پانصد ميليون را صرف بخش‌هاي مختلف كرديم. بخشي از اين مبلغ صرف بدهي، حقوق كارمندان، سنوات، حقوق اعضاي اركستر ملي و سمفونيك، بدهي‌هاي روزمره و... شده است. هدف ديگر ما اين است كه جشنواره‌هاي فجر به خوبي برگزار شوند و به تعهداتي كه داديم به خوبي عمل كنيم. همچنين يكي از مهم‌ترين سياست‌گذاري‌هاي ما اين است که در عرصه بين‌الملل با قدرت ظاهر شويم و كارهاي خودمان را در اين زمينه به خوبي ارائه دهيم.»

مرادخاني درباره ساختمان‌هايي كه به بخش‌هاي هنري اختصاص دارند و فرسوده شده‌اند، گفت: «مثلا ساختمان تئاترشهر مشكلات زيادي دارد كه طبق صحبت با مسئولان مربوطه اين مشكلات بايد به سرعت برطرف شوند. همچنين وضعيت موزه هنرهای معاصر، برج آزادي و... بسيار نامطلوب است كه درصدد هستيم يك به يك اين مشكلات را از سر راهمان برداريم. جلسه‌اي هم با معاون شهردار داشتيم تا براي زنده نگه‌داشتن اين مجموعه‌ها اقدامات لازم انجام شود. همچنين در تمامي استان‌ها بايد مجموعه تئاترشهر و... داشته باشيم كه اين موارد در دستور كار است.»

او به کوچک کردن سیستم اداری معاونت هم اشاره کرد: «همچنين حدود 215 نفر اضافه در اين سازمان فعاليت مي‌كردند كه ماهي 300 ميليون حقوق اضافه دادهمي‌شد. در نتيجه تصميم گرفتيم سيستم اداري و ديواني را كوچك‌تر كنيم تا اين هزينه‌ها صرف بخش هنر شوند و به جاي اين‌كه امكانات موجود را صرف پرداخت حقوق کنیم به سمت اجراي برنامه‌ها پيش برويم. اميدواريم به گونه‌اي عمل كنيم تا در فضاي هنري اميد و اعتماد متقابل میان ما و هنرمندان به وجود آيد. ما دوست داريم به جاي اين‌كه رقيب باشيم رفيق هنرمندان باشيم چون بسياري از فعاليت‌ها با كمك خود هنرمندان انجام مي‌شود.»

علي مرادخاني در ادامه بيان كرد: «خوشبختانه در اين مدت تحليل‌ها بسيار خوب و مثبت بوده كه نشان‌دهنده اين است كه سيستم پویا است. همچنين ما در اين مدت تلاش كرديم تا كارها را سامان‌دهي كنيم چون بودجه هنر بسيار ضعيف و نحيف است.معاونت هنري در طول سال 12 ميليارد بودجه دارد كه اين بودجه حتي كفاف بخش تئاتر را نمي‌دهد. متاسفانه زماني که معاونت هنري به من تحويل داده شد 13 ميليارد تومان بدهي داشت كه از اين رقم تنها سه ميليارد و 400 مليون تومان آن مربوط به بخش تئاتر است. در حال حاضر مهم‌ترين اولويت ما پرداخت اين بدهي است و مهم‌ترين اولويت پرداخت مربوط به بدهي 450 ميليوني اركستر سمفونيك  است كه راي دادگاه برای پرداخت آن صادر شده است. اگر اين مبلغ را پرداخت نكنيم به آن جريمه تعلق مي‌گيرد. البته برخي از هنرمندان اين بخش شكايت‌هاي خود را پس گرفته‌اند. اگر بتوانيم اين بدهي‌ها را پرداخت كنيم، تازه به نقطه صفر آغاز فعاليت در بخش اركستر سمفونيك خواهيم رسيد. اركستر سمفونیک بايد 70 نفر عضو داشته باشد كه اگر اين اعضا ماهيانه يك تا دو ميليون حقوق دريافت كنند با احتساب اركستر ملي و گروه كر بايد ساليانه 400 ميليارد براي اين بخش تخصیص دهيم و اين رقم بدون احتساب هزينه‌هاي آهنگسازي، سوليست و رهبر اركستر مهمان است. البته جاي خوشحالي است كه در اركستر سمفونيك رپرتوار داريم، اما در اركستر ملي اين امكان را نداريم و بايد سفارش كار بدهيم.»

معاون هنري وزیر، درباره لزوم فراهم كردن زمينه‌اي براي دريافت حمايت‌هاي مالي از بخش‌هاي اقتصادي و خصوصي گفت: «در حال حاضر از چند موسسه بزرگ به عنوان حامي مالي دعوت كرديم كه با توجه به تغيير و تحولات در همه نهادها، بايد منتظر تثبیت شرايط باشيم تا به نتيجه خوبي برسيم. البته پيش از اين چند نهاد مثل سازمان ميراث فرهنگي و سازمان فرهنگي و هنري شهرداري در بخش هنر فعاليت مي‌كردند كه در حال تعامل با اين سازمان‌ها هستيم تا با هم برخي از پروژه‌هاي فرهنگي را پيش ببريم و به جاي اين كه 50 اتومبيل را در يك مسير راه بيندازيم، يك قطار با يك لوكوموتيو را راه‌اندازي كنيم.»

در ادامه اين نشست، علی مرادخانی در پاسخ به اين پرسش كه چه زماني مديران مشخص مي‌شوند، گفت: «در اين مدت با خيلي‌ها صحبت كردم ولي زماني‌كه پيشنهاد همکاری مي‌دادم مخالفت مي‌كردند چون معتقدند حوزه مديريت دولتي بسيار سخت و دشوار است، بودجه كافي در اين حوزه وجود ندارد و دوندگي‌ها زياد است. با این حال فهرست مديران مشخص شده و به زودي اخبار دقيق آن منتشر می‌شود.»

او تاكيد كرد: «مشكلات توسط افراد كاردان يك به يك در حال بررسي است. همچنين مشكلاتی از دوره قبل باقی مانده و بايد بدهي‌ها پرداخت شود. ما معتقديم نبايد تعهد جديدي ايجاد شود و از منابع موجود استفاده كنيم. همچنین مهم است كه همه چيز به صورت شفاف ارائه شود.»

معاون هنری وزیر ارشاد در پاسخ به پرسشي مبني بر فعاليت موسسه اركستر ايران كه قرار بوده در بخش موسيقي فعاليت كند و برنامه اركسترها زير نظر اين موسسه انجام شود، گفت: «در دوره پيش موسسات بسياري راه‌اندازي شده‌اند كه متاسفانه جايگاه‌شان مشخص نيست و موسسه اركستر ايران هم در شمار همين موسسات قرار مي‌گيرد. پيش از راه‌اندازي موسسه اركستر ايران، بنياد رودكي براي تمركز و فعاليت در اين بخش راه‌اندازي شد تا برنامه نهادهاي بزرگ را حمايت كند.»

مرادخانی همچنين درباره كنسرت‌هايي كه در تهران مجوز گرفته‌اند اما در شهرستان‌ها مجوزشان از سوي مدیران ارشاد لغو شده، گفت: «در استان‌ها شوراهايي براي تامين برنامه‌ها وجود دارد كه برنامه‌های اجرايي در آن شوراها هماهنگ مي‌شود. بايد بر اين شوراها نظارت دقيق‌تري داشته باشيم تا چنين مشكلاتي پيش نيايد. همچنين فردي كه به عنوان رییس اداره فرهنگ و ارشاد استان‌ها منصوب مي‌شود، بايد نسبت به موسيقي، تئاتر و هنرهاي تجسمي دغدغه داشته باشد و اساس كار را قبول داشته باشد و اگر نقد و نظري هم دارد براي برطرف كردن مشكلات موجود پاي ميز گفت‌وگو بنشيند. پيش از اين بيش‌تر به مشكلات هنر در استان تهران توجه شده است اما من براي شناسايي و برطرف كردن مشكلات موجود در شهرستان‌ها تا كنون به چند شهرستان سفر كرده‌ام.»

معاون هنری وزیر ارشاد به وضيعت خانه تئاتر هم اشاره کرد: «متاسفانه خانه تئاتر از آغاز سال تا كنون يك ريال هم از معاونت هنري دريافت نكرده و 80 ميليون تومان بدهي دارد كه براي فراهم كردن زمينه فعاليت اين خانه 200 میليون تومان به خانه تئاتر پرداخت خواهيم كرد تا بخشي از فعاليت‌های روزمره‌اش سر و سامان پيدا كند.»

مرادخانی درباره كمبود سالن‌هاي تئاتر نیز گفت: «بر اساس برآوردي كه در بخش آموزش دانشگاهي انجام داده‌ايم سالانه 1400 دانش‌آموخته تئاتر داريم كه اين افراد بدون اين كه برایشان برنامه‌ريزي شود وارد محیط کار مي‌شوند. اين در حالي است كه هر روز امكانات اين بخش كم‌تر مي‌شود. البته در بخش تجسمي چون فعاليت هنرمندان به صورت مستقل است مشكلات به اين شكل مواجه نيستيم، اما در بخش موسيقي نيز با اين مشكلات مواجهيم كه بايد برطرف شوند. براي برطرف كردن مشكل سالن تئاتر در تهران و شهرستان‌ها با شهرداري وارد گفت‌وگو شده‌ايم كه در هر منطقه مكان‌هايي را براي تمرين تئاتر در اختيار گروه‌هاي نمايشي بگذارند. در حال حاضر در تهران نزديك به 300 سالن داريم كه تا كنون از امكانات اين سالن‌ها به درستي استفاده نكرده‌ايم.»

معرفي چند گروه از سوي معاونت هنری به جشنواره موسيقي فجر نیز از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بود. معاون هنری وزیر در این باره گفت: «من خودم گروه موسيقي ندارم كه بخواهم به جشنواره موسيقي فجر معرفي كنم. البته از اين پس تمام گروه‌هاي موسيقي گروه من هستند و بايد به عنوان يك مسئول براي اين گروه‌ها زمينه كار و كسب درآمد فراهم كنم. در مورد گروه‌هايي كه من به جشنواره موسيقي معرفي كرده‌ام بايد بگويم كه همواره مرسوم است كه از سوي رايزن‌هاي فرهنگي، گروه‌هاي موسيقيبه معاونت هنري معرفي مي‌شود و تا كنون چند گروه موسيقي از سوي رايزن فرهنگي صوفيه به معاونت معرفي شده است كه براي بررسي فعاليت اين گروه‌ها، آن‌ها را به انجمن موسيقي معرفي كرده‌ايم.»

او همچنين به اهميت ورود تهيه‌كننده به حوزه موسيقي پرداخت: «متاسفانه برخي از هنرمندان فكر مي‌كنند كه اگر تمام کارهای گروه را خودشان انجام بدهند، هزينه‌ها سرشكن خواهد شد. اما وقتي يك گروه تهيهكننده داشته باشد بهتر مي‌تواند فعاليت كند و يك تهيه‌كننده خوب به راحتي مي‌تواند براي گروه حامي مالي نيز بگيرد.»

مرادخانی همچنين از لزوم برگزاري مستركلاس‌هاي تبليغات براي گروه‌هاي موسيقي گفت: «متاسفانه خيلي از گروه‌ها نسبت به تبلیغات نگاه مثبت ندارند. اگر به اهميت اين موضوع پی ببرند به راحتي مي‌توانند براي گروه‌شان تامين درآمد كنند و تنها درآمدشان معطوف به فروش بليت نخواهد بود. البته بسياري از گروه‌هاي حرفه‌اي با این مشكل مواجه نمي‌شوند و با تبليغات کم مي‌توانند كار خودشان را پيش ببرند.»

او برخي فعاليت‌هاي انجام شده در بخش هنري را با بناهايي كه در شهرك سينمايي ساخته مي‌شوند مقايسه كرد و گفت: «برخي از اين برنامه‌ها مثل اين بناها هستند كه وقتي از روبه‌رو آن‌ها را مي‌بينيم بسيار زيبا و دلنشين هستند اما وقتي كمي به آن‌ها دقت می‌کنیم مي‌بينيم كه مثل بناهاي شهرك سينمايي تنها دکور هستند و با یک فشار كوچك ممكن است فرو بريزند. ما در بخش هنر قصد داريم زمينه‌اي را فراهم كنيم كه به جاي ساختن بناهای بي‌بنيه، شهرهایي با معماري‌هاي دقيق بسازيم.»

مرادخاني معتقد است که بايد به يك درجه‌بندي دقيق براي گروه‌هاي موسيقي و تئاتري رسید: «متاسفانه همه گروه‌ها وقتي مي‌خواهند برنامه‌ای روي صحنه ببرند در نخستين گام به فكر گرفتن سالن اصلي تئاترشهر يا تالار وحدت هستند و وقتي پاسخ منفي مي‌شنوند با نامه‌نگاري به معاونت هنري و برخي جنجال‌ها، قصد دارند فضا را به نفع خود تغيير بدهند. اگر هر كسي در هر شرايطي كه باشد، جايگاه واقعي خودش را بداند چنين مشكلاتي پيش نخواهد آمد.»

او همچنين درباره راه‌اندازي شورا در برخي سالن‌ها گفت: «به تازگي طرحي را ارائه کرده‌ام كه مثلا در تئاترشهر يك مدير داشته باشيم و چند نفر از استادان اين بخش نيز به عنوان مشاور با او همكاري كنند و اين گروه با هم برنامه سالانه تئاترشهر را تنظيم كنند و مدير مركز هنرهاي نمايشي بر اساس اين برنامه‌ها با مديران سالن‌ها به تفاهم برسد.» به گفته مرادخاني اگر سنديكاهاي مختلفي در بخش هنري داشتيم بي‌شك مشكلي در اين بخش نداشتيم و بخشي از فعاليت‌ها را اين سنديكاها پيش مي‌بردند.

معاون هنري وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي همچنين درباره جشنواره‌هاي متعددي كه با بهره‌برداري از امكانات دولتي برگزار مي‌شود گفت: «وضيعت اين جشنوارها مثل صندوق حمايت از هنرمندان است. اين صندوق آن‌قدر مورد توجه قرار گرفت كه شرايط عضويت افراد مختلفي را در اين انجمن فراهم كردند و در نهايت 40 ميليارد بدهی به بار آمده است. براي من فعاليت برخي از جشنواره‌ها قابل توجيه نيست و از برخي افراد كه در اين زمينه فعاليت مي‌كنند، درخواست كرده‌ام كه درباره فعاليت‌هاي اين جشنواره‌ها من را توجيه كنند. وقتي ما بي‌ینال‌ها را داريم فكر نمي‌كنم كه برگزاري برخي از جشنواره‌ها ضرورت داشته باشد. جشنوارها از همان آغاز با اين ديدگاه راه‌اندازي شدند كه روند فعاليت هنري در يك سال را به نمايش بگذارند تا به يك جمع‌بندي كلي در اين زمينه برسيم. اما متاسفانه در ايران به سمتي رفته‌ايم كه مخاطبان هنري هنگام برگزاري جشنواره موسيقي فجر انتظار دارند كه مثلا مهم‌ترين استادان موسيقي را در صدر اين جشنواره‌ها ببينند. به نظر من بايد معاونت هنري چند جشنواره مستمر را برگزار كند و برگزاري باقي جشنواره‌هاي كوچك را به بخش خصوصي واگذار كند. جشنواره‌هايي هم كه از سوي معاونت هنري برگزار مي‌شوند بايد رنگ‌و‌بوي ديگري به خود بگيرند و چهره فرسوده‌شان تغییر کند.»

مرادخاني در پاسخ به خبرنگاری مبني بر اين‌كه كارگردان نمايش "سقوط از ارتفاع پست" ادعا كرده لغو و جايگزيني اين نمايش با اجراي ديگري در تالار وحدت به دستور معاون امور هنري بوده، گفت: «زمانآمدن بندهبه معاونت هنري، اجراي این نمايش در برنامه‌هاي تالار قرار داشت و در شأن معاون هنري نيست كه به اين مسايل ورود كند.در برخي موارد نمايش‌هاي مناسبتيكه آثار ارزشمندي هستند براي اجرا در ايامي مانند محرم و صفر در تالار وحدت پيشنهاد مي‌شوند كه اين نمايش نيز جز همين اجراهاست. اين گروه از اجراي خود انصراف دادند و بنياد رودكي به عنوان متولي تالار وحدت، براي نمايش‌هاي لغو شده پروتكل‌هايي دارد چون از بابت لغو برنامه‌ها ضرر مي‌كنند. اين گروه پس از مدتي اعلام كرد كه دوباره تقاضاي اجرا دارند.»

او با تاكيد بر اين‌كه هنرمندان بايد با همديگر در تعامل باشند و قرار نيست هنرمندي جاي ديگري را اشغال كند،گفت: «برخي از دوستان براي اجراهاي خود اجبار مي‌كنند. براي نمايش "سقوط از ارتفاع پست" از همه جا توصيه‌نامه آمده بود و شخص آقاي وزير هم در اين رابطه سفارش كردند. اين در حالي است كه اغلب دوستان درخواست استفاده از سالن به صورت رايگان را دارند و معاونت هنريهم براي اين برنامه‌ها بايد به بنياد رودكي پول پرداخت کند. در همين زمينه ماه گذشته مبلغ 200 ميليون تومان از بودجهبابت برنامه‌هاي اجرا شده در تالار وحدت به بنياد اختصاص پيدا كرد و «بايد آهسته آهسته به اخلاق حرفه‌اي نزديك شويم و اگر هنرمندي از برنامه‌اي صرف نظر كرد و برنامه ديگري جايگزين آن شد در اين زمينه گله‌اي نكند.»

معاون امور هنري وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي در رابطه با حمايت معاونت هنري از جشنواره تئاتر صاحبدلان گفت: «مي‌توان انواع جشنواره‌ها را برگزار كرد و معمولا بعد از اين جشنواره‌ها جز يك بروشور با عكس تبليغاتي از برگزاركنندگان چيزي باقي نمي‌ماند. از اين پس ورود به محتوا در برگزاري جشنواره‌ها براي ما مهم است. اگر مقرر شد اين جشنواره در سال جاري برگزار شود بايد اساس كار به گونه‌اي باشد كه امكان حمايت براي ما وجود داشته باشد. قرار است از اين پس به غير از موارد خاص در صورت امكان جشنواره‌ها را به صورت دولتي برگزار نكنيم. از اين‌كه نهادي مانند بسيج بودجه‌اي را در بخش فرهنگ هزينه كند استقبال و حمايت مي‌كنيم.»

مرادخانیدرباره برگزاري بي‌ينال‌ها تا پايان سال با توجه به محدوديت‌هاي بودجه‌اي موجود در معاونت هنري گفت: «اين موضوع در حال بررسي استو اگر هر خبري را اعلام كنم قطعي نيست. بايد براي بي‌ينال برنامه‌اي گسترده پيش‌بيني كنيم چون از اين پس برنامه‌ها به صورت حرفه‌اي برگزار مي‌شود.البته ممكن است به اين نتيجه برسيم كه بي‌ينال تا پايان سال برگزار نشود و از رسانه‌ها مي‌خواهم در اين زمينه اخبار و تحليل‌هايي ارايه كنند تا راهگشاي ما باشد.»

مرادخاني تاكيد كرد: «بايد در حوزه بي‌ينال‌ها شناخت را بالا ببريم و به حوزه بين‌الملل توجه كنيم. اگر اين برنامه‌ها محل عرضه آثار هنري ايران در سطح بين‌المللي باشد موفق بوده‌ايم، در غير اين صورت سودي برايمان نخواهد داشت.»

معاون امور هنري وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي در مورد اين‌كه آيا مديريت جديد معاونت هنري براي افزايش استقبال مردمي از جشنواره‌هاي مد و لباس كه پيش از اين با عدم اقبال عمومي مواجه مي‌شدند برنامه‌اي دارد يا نه، گفت: «مد و لباس بخشي است كه بعد از بحث‌هاي كوچك‌سازي دولت و اين‌كه در هر معاونت امكان وجود بيش از 5 اداره كل نبود به معاونت هنري پيوست. اگر چه به لحاظ هنري كمي هم ارتباط با اين حوزه دارد. بخشي از مد و لباس در حوزه مسايل اجتماعي است.»

او با بيان اين‌كه لباس نماد اجتماعي مردم بوده،به گونه‌اي كه نوع پوشش مردم در دهه 50 با امروز كاملا متفاوت است،گفت:‌ »پيش از اين جشنواره‌هايي در حوزه مد و لباس برگزار شده كه ظاهرا به دليل عدم سازگاري با شرايط امروز، با استقبال مواجه نمي‌شد.امسال نيز اين جشنواره برگزار مي‌شود. هرچه توليدات اين جشنواره‌ها متجانس با سليقه مردم باشد استقبال نيز بيش‌تر خواهد شد.»

مرادخاني با اشاره به انتشار كتاب‌هايي در حوزه مد و لباس ادامه داد: «همچنين در اين زمينه قرار است ژورنال‌هايي تهيه شود تا مردم در جريان مدهاي روز قرار گيرند.»

معاون هنری وزیر ارشاد همچنين در ارتباط با تعهد معاونت هنري جديد به قراردادهاي تيپ هنرمندان تئاتر که در دوره قبل مورد قبول نبود گفت: «بايد اين قراردادها را به يك شیوه نزديك كنيمو در اين زمينه به شاكله‌اي برسيم. كارگروهي براي بررسي قراردادهاي تيپ تشكيل شده تا به نتيجه مشخصي در اين زمينه برسيم و قطعا نتيجه اعلام شده اجرايي خواهد شد.»

معاون امور هنري وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامي در ارتباط با برگزاري جشنواره موسيقي و تئاتر فجر با توجه به مشكلات فعلي معاونت امور هنري، اظهار داشت: «برنامه‌ريزي براي محتوای اين جشنواره انجام شده و براي بخش مالي نيز تقاضاي بودجه كرده‌ايم كه اميدواريم به زودی در اختيارمان قرار بگيرد. به حوزه مالي وزارتخانه اعلام كرده‌ايم كه بايد امروز بودجه به جشنواره فجر اختصاص پيدا كند تا قراردادها بسته و كارها پيگيري شود و يك ماه بعد از جشنواره اين پول كارآيي نخواهد داشت.»

او با تاكيد بر اين‌كه در حوزه محتوايي و سياستگذاري جشنواره فجر كم نگذاشته‌ايم، گفت: «اميدواريم در آينده نزديك جشنواره‌ها بين‌المللي شوند.»

مرادخانی همچنين در مورد برنامه‌هاي معاونت هنري براي رايزني با ساير بخش‌ها در جهت رفع مشكلاتي مانند برگزاري كنسرت در شهرهاي ديگر به ويژه مشهد و عدم نمايش سازهاي موسيقي در شبكه‌هاي سيما گفت: «وزارتخانه‌ها و حوزه‌هاي اجرايي در حوزه بايد و نبايدها كار مي‌كنند. ما در حوزه حدود شرعي وارد نمي شويم ولي مي توان در اين زمينه گفت‌وگو كرد و گزارشي از وضعيت موجود ارايه داد. اين مسايل مانند ماجراي پزشك و بيولوژيست است به طوري كه ما بخش پزشكي را بر عهده داريم و بايد مشكلات را گزارش كنيم.»

مرادخاني با بيان اين‌كه در شهر مشهد برخي برنامه‌هاي موسيقي اجرا مي‌شود ولي برگزاري كنسرت به شكل معمول وجود ندارد ادامه داد: «ساز نيز اكنون در برخي شبكه‌ها مانند مستند و برخي برنامه‌هاي آموزشي ديده مي‌شود. نمايش ساز از نگاه برخي علما داراي مشكل شرعي است و تا زمان به اجماع رسيدن در اين موضوع نمي توانيم خيلي ورود كنيم. البته در حال حاضر به جز حوزه رسانه ملي در ساير بخش‌ها مانند شبكه ويدئويي، نمايش ساز مشكل ندارد.»

او در مورد عدم صدور مجوز برگزاري كنسرت در شهرستان‌ها تصريح كرد: «در اين زمينه شوراي تامين استان و نظرات برخي تاثيرگذار است ولي در صورتي كه مديران استاني خود به اين مساله اعتقاد داشته و راضي باشند مي توانند مشكل را حل كنند.»

مرادخانی در پاسخ به اين پرسش كه با توجه به سابقه مديريتي‌اش تصور مي‌شود توجه در اين دوره بر حوزه موسيقي باشد،گفت:‌ «هر فردي علايقي دارد ولي بنده سعي مي‌كنم حساسيت‌ها و علاقه‌مندي‌ها به حوزه‌هاي مختلف يكسان باشد و در اين زمينه به تعادل برسيم. البته در برگزاري جلسه مديران معاونت هنري سعي مي‌شود تا مديران به بخش‌هاي ديگر ورود كنند و از مسايل ساير بخش‌ها نيز مطلع شوند.»

معاون امور هنري در مورد انتقاد رسانه‌ها از توجه مديريت جديد معاونت هنري به چهره‌هاي شاخص هنري و بيم از كم شدن توجه به گروه‌ها و افراد كم‌تر شناخته شده تصريح كرد: «اغلب اين هنرمندان شاخص با بنده دوست هستند و همواره از گذشته نگراني من اين بوده كه هنرمندان جوان با چهره‌هاي شاخص در ارتباط نيستند. در زمان مديريت قبلي‌ام در وزارت ارشاد نيز تولد سينماي تجربي نتيجه اين نگراني و ساز و كار پيش‌بيني شده براي رفع آن بود چرا كه احساس مي‌شد فاصله‌اي عميق بين حرفه‌اي‌هاي اين هنر و كم‌تجربه‌ها وجود دارد. براي ارتباط بين استادان و هنرمندان شاخص و هنرمندان كم‌تجربه‌تر آتليه‌ها مي‌توانند موثر باشند. مشكل در اين است كه اغلب فعاليت‌هاي هنري به صورت خانوادگي و موروثي اداره مي‌شود. اگر بتوانيم در اين زمينه كارگاه‌هايی را ايجاد و هنرمندان جوان را معرفي كنيم كمك خواهد كرد.»

مرادخاني تاكيد كرد: «اگر با هنرمندان شاخص ارتباط بيش‌تري دارم به اين دليل است كه بايد اعتماد آن‌ها به سيستم اجرايي كشور جلب شود چرا كه به دنبال آن‌ها جوانان نيز به سيستم اعتماد خواهند كرد. اين يك اقدام مديريتي است كه با احترام به عناصر شاخص بتوانيم هنرمندان جوان را به آن‌ها مرتبط كنيم تا جوان‌ترها نيز با اين هنرمندان كار كنند.»

معاون هنری وزیر ارشاد در مورد مظلوميت هنر تئاتر و به ويژه تئاتر كودك و برنامه معاونت هنري براي توجه بيش‌تر به تئاتر كودك و نوجوان گفت:‌ »همه بخش‌هاي تئاتر حرفه‌اي هم مشكلات تئاتر كودك را دارند. در صورتي كه ساختار تئاتر كشور بررسي شود نياز هر بخش مشخص خواهد شد. عنوان كردن مظلوميت تئاتر ابزاري است براي اين‌كه امكانات بيش‌تري بگيرد چرا كه در حال حاضر بيش‌ترين بودجه معاون هنري به بخش تئاتر اختصاص دارد.»

 

 

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب