امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1997 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

سرلشکر جعفری در جشنواره امام علی(ع):

بزرگرت‌ترین خطا بعد از دفاع مقدس این بود که تجربیات جنگ را کنار گذاشتیم متاسفانه ساده‌ترین کاری که امروز محققین / ما می‌کند بلغور کردن حرف‌های دیگران است

فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، گفت: بزرگ‌ترین خطا در آموزش‌های تاکتیکی بعد از دفاع مقدس این بود که تجربیات جنگ را کنار گذاشتیم و سراغ آموزش‌های کلاسیک رفتیم.
بزرگرت‌ترین خطا بعد از دفاع مقدس این بود که تجربیات جنگ را کنار گذاشتیم متاسفانه ساده‌ترین کاری که امروز محققین / ما می‌کند بلغور کردن حرف‌های دیگران است
به گزا، سردار سرلشکر محمدعلی جعفری فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، صبح امروز در جشنواره علمی‌پژوهشی امام علی(ع)، طی سخنانی اظهار داشت: راه پژوهش و علم راه سختی است که در آن قدم گذاشته‌اید و باید مراقب باشید در دام‌هایی که دیگران در آن افتاده‌اند، نیفتید که یکی از آنها همین استفاده از القاب منتسب به مسائل علمی (نظیر دکتر) است.

وی افزود: باید در سپاه به دنبال راه جدیدی در حوزه علمی باشیم در این صورت همه گره‌ها باز می‌شود ولی متاسفانه الان در کشور اینطور نیست.

فرمانده کل سپاه با بیان اینکه علم و اقدام سپاه براساس مبانی دینی و انقلابی استوار بوده و خواهد بود، اظهار داشت: باید براساس فرمایشات مقام معظم رهبری مبنی بر استفاده از ابزار علم و اقتدار علمی در ایجاد راه جدید در حوزه ر علمی در هدفگذاریمان بازنگری کنیم تا راهگشای مسائل باشد.

جعفری تاکید کرد: در اقدامات تحولی قرار بود سپاه از قدرت علمی و توان الگوبخشی برخوردار باشد این هدف و انتظار از سپاه است.

وی ادامه داد: دین، تقوا و درک عمل انقلابی سه پایه سپاه است که هر کدام سست باشد بنای سپاه استواری نخواهد داشت. وقتی به عملکرد سپاه و همه عرصه‌های مدیریتی نگاه می‌کنیم یعنی آنچه که سپاه عمل کرده و ماموریت انجام داده نمی‌خواهیم بگوییم به صورت مطلوب و صددرصد با مبانی این سه مولفه تطبیق داشته ولی در این مسیر بوده و جهت‌گیری‌اش براساس آموزه‌های دینی و انقلابی بوده و نمره قبولی گرفته است.

جعفری با بیان اینکه در آموزش‌ها دچار دوگانگی هستیم گفت: این مشکل باید حل شود و معاونت دانش و پژوهش سپاه تشکیل شده تا دانش ضمنی را به دانش صریح تبدیل کند یعنی دانش تجربی سپاه را بگیرد و تبدیل به دانشی قابل انتقال به نسل‌های آینده و آموزش به دیگران کند.

فرمانده کل سپاه با اشاره به اقدامات بنی‌صدر در ابتدای جنگ تحمیلی گفت: در آن زمان نگاه علمی غلطی نسبت به جنگ با صدام صورت گرفته بود که سپاه نگاهش را از آن جدا کرد و یک نگاه بومی، انقلابی و اسلامی بر عملیات‌ها حاکم شد که شاهد بودیم چندی بعد خرمشهر نیز آزاد شد.

وی افزود: حال که نسل قدیم سپاه در دوران آخر خدمت خود هست و باید سپاه را تحویل نسل جدید بدهد باید بدانیم چگونه تجربه گرانبهای این سی و چند سال سپاه به نسل جدید منتقل شود.

فرمانده کل سپاه در بخش دیگری از سخنانش اظهار داشت: استفاده از آیین‌نامه‌های سازمان‌های دیگر در سپاه و عواقب آن از تجربیات تلخ سپاه است.

جعفری خاطرنشان کرد: در حوزه علوم انسانی حتما از تجربه دیگر دنیا هم باید استفاده کنیم اما دقت کنیم در علوم انسانی مثل مدیریت، سیاست، اقتصاد، مسائل اجتماعی، اداره سازمان‌ها و موضوعات امنیتی حتما مبانی اسلام مورد توجه قرار گیرد.

فرمانده کل سپاه در ادامه سخنانش اظهار داشت: در آموزش‌های تاکتیکی خطای بزرگی که بعد از جنگ تحمیلی کردیم این بود که تجربیات جنگ را کنار گذاشتیم و به سراغ آموزش‌های کلاسیک رفتیم.

وی ادامه داد: سپاه در همه حوزه‌ها حضور دارد و در پاسداری از انقلاب فقط وظیفه نظامی نداریم بلکه وظیفه فرهنگی و سیاسی نیز داریم.

جعفری با انتقاد از ارائه آمارهای دهن‌پرکن و تکیه بر آنها گفت: تجربه‌نگاری در سپاه باید شروع شود.

فرمانده کل سپاه تاکید کرد: متاسفانه ساده‌ترین کاری که امروز محققین ما می‌کند بلغور کردن حرف‌های دیگران است و دانشگاه‌های ما هم همین چیزها را می‌پذیرند و اگر اینها نباشد می‌گویند این موضوع علمی نیست که این خود یک بدبختی است از طرفی هم وقتی این حرف‌ها را می‌زنید به شما تهمت بی‌سوادی و کم‌سوادی می‌زنند.

جعفری تاکید کرد: برخی فکر می‌کنند علم چیزی است که غربی‌ها 200، 300 سال پیش گفته‌اند در حالی که علم چیزی جز تجربه نیست.

فرمانده کل سپاه در پایان خاطرنشان کرد: الان وقت آن است که به عمق و کیفیت وظیفه سنگینی که بر دوشمان است بپردازیم.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب