امروز: سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/16]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19967 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۹ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲:۲۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

رئیس فرهنگستان هنر ایران اعلام کرد؛

تغییر مصالح از گل و خشت به سیمان و آهن باعث زدودن زیبایی از چهره معماری شده / هنرهای سنتی نمرده‌اند/ معماری گاهی از یک نقاشی یا یک هنر تصویری تجسمی زیباتر و گویاتر است

خبرایران:رئیس فرهنگستان هنر ایران گفت: وقتی درباره هنرهای سنتی صحبت می‌شود، نباید تصور کنیم که این هنرها مرده‌اند.
تغییر مصالح از گل و خشت به سیمان و آهن باعث زدودن زیبایی از چهره معماری شده / هنرهای سنتی نمرده‌اند/ معماری گاهی از یک نقاشی یا یک هنر تصویری تجسمی زیباتر و گویاتر است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری همایش ملی «آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران»، صبح امروز سه شنبه ۱۹ بهمن ماه 1395  با حضور «محمدعلی معلم دامغانی» رئیس فرهنگستان هنر ایران، «علیرضا اسماعیلی» معاون پژوهشی فرهنگستان هنر، «مهدی مکی‌نژاد» دبیر علمی همایش، «حجت‌ امانی» سرپرست مؤسسه فرهنگی هنری صبا، «افشین شیروانی» سرپرست مؤسسه متن و اصحاب رسانه در محل ساختمان مرکزی فرهنگستان هنر ایران برگزار و دراین نشست خبری «محمدعلی معلم دامغانی» رئیس فرهنگستان هنر ایران اظهارداشت: وقتی درباره هنرهای سنتی صحبت می‌شود، نباید تصور کنیم که این هنرها مرده‌اند؛ در هنر معماری آجر یکی از مصالحی است که هم موجب ایستایی و پایایی بنا می‌شود و هم به آن زیبایی می‌بخشد.

رئیس فرهنگستان هنر ایران تصریح کرد: در سنت‌ها به خصوص سنت آجر، این ابزار هم جزء است و هم فرم؛ نقش آجر در معماری مثل نقش سلول در بدن است. این مسئله از گذشته بوده و اکنون هم هست و در ابزار سیمان هنوز معماران زیبایی قابل تعریفی ندارند؛ اما در آجر مسئله زیبایی مانند نقاشی و هنرهای دیگر دیده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در این همایش آنقدر پیش‌بینی شده است که ما توانایی دخالت اجرایی و اصلاح را داشته باشیم، اما واقعیت این است که این آرزوی همه فرهنگستانهای دنیاست و فرهنگستان هنر مثل شما خبرنگاران فقط می‌تواند تذکر دهد. انجام و اجرای طرح با مسئولان است. از این لحاظ بخت ما و شما یکسان نوشته شده است.

معلم دامغانی در پایان گفت: نکته این است که آجر مثل سلولهای بدن هم جزء است و هم کل. تغییر مصالح از گل و خشت به سیمان و آهن باعث زدودن زیبایی از چهره معماری شده است. معماری گاهی از یک نقاشی یا یک هنر تصویری تجسمی زیباتر و گویاتر است. اگر زبان هنر معماری را خوب بفهمیم می‌توانیم به قصه‌های دوره‌های مختلف تاریخ دست یابیم.

علیرضا اسماعیلی، معاون پژوهشی فرهنگستان هنر، در ادامه این نشست خبری بیان داشت: آجر به‌عنوان یکی از مصالح بومی از پرکاربردترین و اصلی‌ترین عناصر معماری است و با شرایط اقلیمی و زیست محیطی ایران سازگار است؛ ضمن اینکه قابلیت‌ تزیین و نمایش را هم دارد.

وی یادآور شد: با توجه به اهمیت آجر، این همایش برگزار می‌شود که قبل از شروع همایش اصلی در تهران، پیش‌ همایش‌هایی در دزفول و کرمان برگزار شد؛ این را هم بگویم که دزفول دارای بافت تاریخی و ارزشمندی است که به‌عنوان موزه آجر ایران شناخته می‌شود.

معاون پژوهشی فرهنگستان هنر، درباره دیگر محورهای این همایش خاطرنشان کرد: تجلیل از ۱۲ هنرمند شاخص و استادکار حوزه آجر از نقاط مختلف ایران، برگزاری نمایشگاه بناهای آجری ایران در دوره‌های مختلف و تهیه فیلم مستند «از خشت تا آجر» از دیگر بخش‌های این همایش به شمار می‌رود.

مهدی مکی‌نژاد، دبیر علمی همایش ملی «آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران»، در ادامه این نشست خبری گفت: برای برگزاری این همایش، به حمایت استاد معلم به نتیجه مطلوبی رسیدیم و در نقطه‌ای هستیم که به جهات مختلف در نوع خود کم‌نظیر است. طوری که نهادهای دیگر و حتی دانشگاهی به این موضوعات نپرداختند.

وی یادآور شد: خرسند هستیم که ماحصل تلاش‌ جمعی به نتیجه رسیده و حدود ۱۵۰ خلاصه مقاله در همین موضوع واحد به دست ما رسیده است

دبیر علمی همایش ملی «آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران» بیان داشت: آجر جزئی از ساختار معماری سنتی ما است؛ اگر بناهای ما رخ بام و پوشش محکمی نداشت، ضمن اینکه زیبایی نداشتند، تخریب هم می‌شدند؛ ایرانی‌ها جزو کسانی هستند که سال‌ها پیش به نقاشی دیواری توجه کردند. ما در نقش‌برجسته‌های تخت جمشید می‌بینیم که هنرمندان روی آجر نقاشی کشیده‌اند. هر کدام از این آجرها یک اثر هنری و یک سند از هویت معماری ما هستند.

مکی ‌نژاد افزود: امروز ما روی یک گنج بزرگ نشسته‌ایم. هر کسی وظیفه خود را در این زمینه انجام دهد، کار به سامان می‌رسد و می‌توانیم این گنج‌ها را شناسایی، استخراج و خارج کنیم و نگاه نویی هم به آن داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: ما در این همایش فقط به ابعاد تاریخی و باستانی آجر نپرداخته‌ایم، بلکه یکی از محورهای ما آجر و محیط زیست است.

دبیر علمی همایش ملی «آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران»، درباره نحوه انتخاب هنرمندان برگزیده در این همایش گفت: ما استادکارانی را انتخاب کردیم که مسلط به آجرکاری هستند؛ سعی‌مان این بود کسانی را که تسلط بیشتر دارند و ذی‌حق‌تر و پیشکسوت‌تر هستند انتخاب شوند؛ به عنوان مثال در اصفهان استاد پاک‌نژاد از هنرمندان آجرکار منتخب است.

حجت‌ امانی، سرپرست مؤسسه فرهنگی هنری صبا، در ادامه این نشست خبری گفت: در این همایش نمایشگاهی با عنوان «خاک و خیال» شامل ۲۵۰ اثر عکاسی عرضه می‌شود که این نمایشگاه دو وجه تاریخی قبل و بعد از اسلام را دارد. ضمن اینکه بیشترین آثار مربوط به دوره سلجوقی است.

وی ادامه داد: علاوه بر نمایشگاه عکس، هنر چیدمان توسط هنرمندان مشهدی عرضه می‌شود؛ این نمایشگاه از ۲۵ بهمن همزمان با برگزاری همایش ملی «آجر و آجرکاری در هنر و معماری ایران» در مؤسسه صبا فرهنگستان هنر برپا می‌شود و تا اواخر اسفند ادامه خواهد داشت.

افشین شیروانی، سرپرست مؤسسه متن، در ادامه این نشست خبری گفت: از دستاوردهای این دوره از همایش می‌توان علاوه بر ۳ ویژه‌نامه مربوط به همایش یادنامه معماری و معماران سنتی خراسان تالیف رجبعلی لباف و هادی تقی‌زاده، سنگ‌بست تالیف نجمه موسوی‌تبار و احمد صالحی، منار جام تالیف محمد خزائی، چکیده مقالات همایش، طرح پژوهشی هنرهای وابسته به معماری شیراز، طرح پژوهشی اصلاحات آجرکاری در معماری یزد، ترجمه کتاب فرهنگ و حفاظت معماری توسط فاطمه مهدیزاده و کتاب نمایشگاه آجر را نام برد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب