خبرایران: حمیدرضا کفاش معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش گفت: استفاده از دوربین مدارس بسته برای حفظ امنیت فضای آموزشی ایرادی ندارد اما اگر در جهت کنترل کیفیت مدارس و جریان و فرایند تعلیم و تربیت باشد، ممنوع است و نصب دوربین در کلاس درس صحیح نیست.
به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرایران، نشست خبری «حمیدرضا کفاش» معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش صبح امروز با حضور اصحاب رسانه در ساختمان زندهیاد علاقهمندان وزارت آموزش و پرورش برگزار شد.
دراین نشست خبری«حمیدرضا کفاش» معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش طی سخنانی اظهارداشت: هشت اسفند روز امورتربیتی است و چهارشنبه هفته آینده از ساعت 18 در سالن حجاب مراسم تجلیل از پیشکسوتان حوزه تربیت برگزار می شود.چراکه تا سند تحول آموزش و پرورش، سند تربیت است و ما را از متولی بودن به سمت مطالبه کننده تربیت از حوزههای دیگر آموزش و پرورش سوق میدهد.
وی تصریح کرد: نقش حوزههای دیگر تربیتی کمتر از آموزش و پرورش نیست و یکی از اقدامات خوبی که انجام شده در حوزه سازمان نوسازی مدارس کشور است که طی بخشنامهای به اداراتکل نوسازی مدارس کشور خواسته شده است که در برنامههای اجرایی و توسعهای اداراتکل، موضوع تجهیز و بازسازی اماکن تربیتی و پرورشی مثل اردوگاهها در اولویت قرار گیرد ومن همین جا از سوی جامعه امور تربیتی از معاون عمرانی وزیر آموزش و پرورش تشکر خود را اعلام میدارم و ازسویی طی توافق با رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، مقرر شد در تمام گروههای درسی این سازمان، کارشناس تربیتی از حوزه تربیتی و فرهنگی حضور پیدا کند.
کفاش خاطرنشان کرد: تدوین برنامه جامع نظام آموزشی و ارتقای کیفیت آموزش مربیان یکی دیگر از برنامهها است و برگزاری دورههای ارتقای سطح کیفی مربیان به صورت دورههای آموزشی کوتاه مدت در سطح مناطق و کشور است و برای افزایش سطح تحصیلات مربیان تربیتی مقرر شده است که دوره کارشناسی ارشد در دانشگاه فرهنگیان دایر شود. ضمن اینکه تدوین و استقرار نظام جامع مشاوره تحصیلی و تربیتی در تمام پایههای تحصیلی نیز هدف ماست و سند تحول آموزش و پرورش ما را موظف به این کار کرده است.
وی با اشاره به طرح جامع تقویت و تعمیق اقامه نماز در مراکز تربیتی هم ابرازداشت: این طرح مصوب شورای عالی آموزش و پرورش است که محور کاری ما در بحث نماز است و افزایش مشارکت دانشآموزان در فعالیتهای دانشآموزی و شورای هماهنگی تشکلهای دانشآموزی در حال فعالیت است و معاون پرورشی به نیابت از وزیر آموزش و پرورش وظیفه دارد که تشکلهای قانونی شناسنامهدار را با هم هماهنگ کند. ضمن اینکه مربیان از تعدد بخشنامهها در مدارس گلایهمند بودند که ما بر این اساس کتابچه رهنمود فعالیتهای پرورشی را پیشبینی کردیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان داشت: پیشکسوتان امور تربیتی را شناسایی کردیم و روز 8 اسفند از 30 پیشکسوت امور تربیتی که اولینها در بخشهای مختلف هستند، تجلیل صورت میگیرد و از هر یک از این پیشکسوتان یک ساعت فیلم گرفته شده است و اولین کتاب در برنامه 8 اسفند توزیع میشود و در خصوص طرح آموزش و پرورش برای روزهای پنجشنبه دانشآموزان نیز باید گفت که آنچه مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش است، ساماندهی زمان آموزش در 5 روز اول هفته است و در این مصوبه، بند یا تبصرهای که بگوید، پنجشنبهها تعطیل است، وجود ندارد.
وی ادامه داد: در آن زمان پنجشنبهها به دلیل رفع تبعیض از معلمان دوره ابتدایی تعطیل شد و زمانی آقای فانی به عنوان وزیر آموزش و پرورش فعالیت خود را آغاز کرد، مهر شروع شده بود و با تعطیلی پنجشنبهها مواجه شد که غلط یا درست، اقدام وزیر وقت آموزش و پرورش بود و برای سال تحصیلی آینده بحث احیای روزهای پنجشنبه مد نظر است و وزیر آموزش و پرورش روز بدون کیف و کتاب را عنوان کردند و کمیتهای بعد از آن تشکیل شد تا پیرامون این روز برنامهریزی شود.
کفاش با بیان اینکه پس از تدوین طرح، اعتبار بخشی و تصویب آن، به صورت آزمایشی اجرا میشود، افزود: هنوز تعداد مدارس اجرای آزمایشی این طرح مشخص نیست اما بودجه آن از محل طرح اعتبار بخشی که 250 میلیارد تومان است، پیشبینی شده است و در سال تحصیلی آینده، منهای مدارسی که به شکل آزمایشی طرح را اجرا میکنند، مابقی مدارس به شکل موجود فعالیت میکنند و در مطالعات تعطیلی پنجشنبهها، 72 فعالیت از نگاه والدین مطرح شده است تا در این روز انجام شود و معتقدم نظر سنجی عمومی یک متدولوژی قوی و علمی برای تصمیمات کلان نیست؛ ضمن اینکه اطلاعاتی داریم که از 5 استان پیامک های سازماندهی شده برای تعطیل شدن پنجشنبهها در مناظره تعطیلی پنجشنبهها هماهنگ شده بود.
وی در خصوص عنوان طرحی که برای روزهای پنجشنبه اعلام شده است، هم گفت: عناوینی چون «سبکسار به سوی مدرسه» و «روز بدون کیف و کتاب» مطرح شده است اما همه اینها در حد پیشنهاد است و طرح فعلا در مرحله ویراست سوم قرار دارد و نیروهایی که در روز پنجشنبه به کار گرفته میشوند و ما از نیروهای موجود در آموزش و پرورش اعم از رسمی و بازنشسته با پرداخت حقالزحمه استفاده میکنیم و الزامی به حضور همگان نیست و معتقدم باید شبکههای اجتماعی را با نیروهای جوان و خوشفکر ایجاد کنیم.
معاون پرورشی و فرهنگی وزیر آموزش و پرورش عنوان داشت: من به ایجاد شبکههای اجتماعی بومی ایرانی و اسلامی معتقدم و شبکههای اجتماعی که دیگران میسازند، مورد نظر ما نیست چرا که آنها هدفهای پنهان دارند و به دنبال طراحی شبکه اجتماعی بومی ایرانی و اسلامی هستیم و اعلام آمادگی نیز کردیم تا برای سال 93 عملیاتی کنیم و تلفن همراه را مخل آموزش در مدارس میدانم چرا که تنها یک ابزار خبری نیست و کاربریهای دیگری نیز دارد.
وی ادامه داد: در کشورهایی که از تلفن همراه به عنوان ابزار در مدارس استفاده میکنند، تلفن همراه تعریف شده برای دانشآموزان پیشبینی شده است و استفاده از دوربین مدارس بسته برای حفظ امنیت فضای آموزشی ایرادی ندارد اما اگر در جهت کنترل کیفیت مدارس و جریان و فرایند تعلیم و تربیت باشد، ممنوع است و نصب دوربین در کلاس درس صحیح نیست و حدود 2500 مشاور متخصص به جز دوره ابتدایی، در دورههای متوسطه اول و دوم کمبود داریم البته در حال حاضر از نیروی حقالزحمهای برای حل این مشکل استفاده میشود.
کفاش یادآورشد: فعالیت مدارس قرآن در شیفت دوم مدارس، مدارس تخصصی قرآن و دورههای حفظ قرآن متوقف نمیشود بلکه توسعه کمی را متوقف میکنیم و به دنبال توسعه کیفی هستیم و آن دسته از مدارس قرآنی که عدد و رقم واقعی است و صرفاً تابلو نیست، ادامه مییابد و به دنبال برگزاری مسابقات قرآن دانشآموزی در سطح بینالمللی هستیم و حفظ آیا منتخب با معنی و مفهوم نیز از دیگر برنامههاست که در دست اجراست که در گذشته بوده و توسعه مییابد و در مجلس مقرر شده است تا 20 میلیارد تومان مازاد بر سال 92 به بودجه پرورشی و فرهنگی اختصاص یابد؛ 250 میلیارد تومان نیز بودجه کیفیت بخشی فعالیتهای آموزشی و تربیتی برای آموزش و پرورش پیشبینی شده است.
وی با بیان اینکه بیش از 2 هزار کانون و اردوگاه فرهنگی و تربیتی در آموزش و پرورش دایر هستند، افزود: نمایندگان مجلس مصوب کردند که وجوهی که این اردوگاهها و کانونها برای انجام فعالیت ها دریافت میکنند، برای توسعه خودشان هزینه شود و در سال گذشته بودجه این سازمان 8 میلیارد تومان بود که 50 درصد آن اختصاص یافت و امسال 10 میلیارد تومان پیشبینی شده است و کمیسیون آموزش عمومی قرآن کریم نیز سال گذشته رقم بسیار خوبی را برای انجام فعالیتهای قرآنی در مدارس اختصاص داده است؛ ضمن اینکه با فراکسیون قرآن و عترت مجلس نیز جلسهای داریم.
کفاش درباره زنگ گفتگو و کتابخوانی نیز در مدارس تاکید کرد: در شروع سال تحصیلی، رئیسجمهور سخنرانی داشتند که 20 نکته را از آن سخنرانی احصاء کردیم و بلافاصله بعد از آن، کمیتههای متشکل از معاونان ذیربط تشکیل شد و زنگ کتابخوانی به معنای خواندن و قرائت کتاب در مدارس است و در دوره متوسطه نیز ماده واحدهای در شورای عالی آموزش و پرورش آماده شد تا صحن شورا تصویب شده و اجرایی شود تا برای سال آینده عملیاتی شود و رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی نیز از پیشبینی گفتوگو برای دانشآموزان در دروس جدید مانند سبک زندگی و پژوهش و فناوری خبر داده است و در حوزه آموزش غیررسمی نیز سازمان دانشآموزی دستورالعملهایی را تدوین کرده است و بحثهای تبادل نظر و کرسیهای آزاد اندیشی مدنظر است.
وی در خصوص زنگ انشاء نیز گفت: در سال تحصیلی آینده این موضوع احیا میشود و سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در این خصوص اقدام کرده است و در سال آینده زنگ انشاء را در حوزه ادبیات خواهیم داشت و در جهت توجه به نویسندگی و انشاء، در اسفند امسال نویسندگان جوان و دانشآموزی در مراسمی حضور دارند و بخشی از نوشتههای آن مجلد میشود؛ ضمن اینکه در پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی مسابقه انشاء نویسی برگزار میشود .