امروز: پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/25]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19807 تاریخ انتشار: سه شنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱:۵۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حسین کتابداردرنشست خبری اعلام کرد؛

طرح«خادم» به منظورایجاد آمادگی بین مردم و خانواده‌ها در برابرحوادث انجام می‌شود/ باید سالانه ۶ میلیون خانواده را در کشور آموزش دهیم/ به شدت از نظر تجهیزات کوهستان در مضیقه هستیم/ حداقل ۱۰۵ ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد

خبرایران: مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت:باید در تهران اقلام ۲۲ گانه مورد نیاز ما تامین شود و بالغ بر ۴۴ هزار متر مربع انبار داریم که بخش زیادی از آنها خالی است و درخواستمان از دولت این است که نسبت به تامین این اقلام کمک کنند.
طرح«خادم» به منظورایجاد آمادگی بین مردم و خانواده‌ها در برابرحوادث انجام می‌شود/ باید سالانه ۶ میلیون خانواده را در کشور آموزش دهیم/ به شدت از نظر تجهیزات کوهستان در مضیقه هستیم/ حداقل ۱۰۵ ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد

به گزارش خبرنگارخبرایران،نشست خبری«تشریح برنامه‌های هلال احمردردهه فجر»صبح امروز12 بهمن ماه 1395 با حضور«حسین کتابدار» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران و اصحاب رسانه درساختمان مرکزی جمعیت هلال احمراستان تهران برگزارودراین نشست خبری «حسین کتابدار» مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران اظهارداشت: زلزله تهران اجتناب ناپذیر است و ما اکنون در وقت اضافه آن قرار داریم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران عنوان داشت: آخرین زلزله‌ای که در تهران اتفاق افتاد در سال ۱۲۰۹ در دماوند بود و از سویی بازه‌های زمانی زلزله تهران ۱۵۰ ساله است بنابراین ما اکنون در وقت اضافه قرار داریم و هر لحظه ممکن است گسل‌ها فعال شوند.

وی خاطر نشان کرد: ما درباره زلزله تهران 7 سناریوی مختلف نوشته‌ایم. در دولت گذشته مصوبه‌ای برای هلال احمر در نظر گرفته شد تا پیش‌بینی کند که در صورت بروز زلزله در تهران برای یک میلیون آواره و ۲۵۰ هزار نفر زیر آوار چه برنامه‌هایی باید انجام شود و آماده‌ایم که این سناریوها را در تهران تمرین کنیم و با شرکای خود اعم از اورژانس، مخابرات وشهرداری هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم. در عین حال توانسته‌ایم فاصله امکانات موجود و مورد نیاز را اندازه گیری کنیم.

کتابدارابرازداشت: متاسفانه دی ماه را با 2 حادثه غمبار یعنی رحلت آیت الله هاشمی رفسنجانی و حادثه ساختمان پلاسکو پشت سر گذاشتیم، با توجه به آغاز دهه فجر مدیرعامل هلال احمر استان تهران به عنوان ریاست مدیریت ایام دهه فجر منصوب شد و بر این اساس دو دستورالعمل کشوری و استانی را به معاونت‌ها و سازمان‌های مختلف در سطوح جمعیت هلال احمر ابلاغ کرد.

وی عنوان داشت:برنامه‌های هلال احمر در ایام دهه فجر از امروز در مرقد حضرت امام (ره) آغاز شده و جمعیت هلال احمر ری پوشش امدادی آن را بر عهده دارد، نقطه عطف دهه فجر راهپیمایی ۲۲ بهمن در روز جمعه(۱۵ بهمن ماه) خواهد بود. از آنجایی که این راهپیمایی، نمادی ملی است و در عین حال انعکاس فرامرزی هم دارد مورد، توجه جمعیت هلال احمر نیز خواهد بود تا بتوانیم خدمات و حمایت‌های امدادی لازم را به راهپیمایان ارایه دهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران تاکید کرد: با توجه به اینکه ۲۲ بهمن مصادف با نماز جمعه نیز است، جمعیت هلال احمر در سراسر کشور هم راهپیمایی و هم نماز جمعه را پوشش می‌دهد و بیش از ۳۰ پست و پایگاه در روز ۲۲ بهمن در طول مسیر راهپیمایی مستقر می‌شود و خدمات امدادی و درمانی را ارائه می‌دهند همچنین برخی کارهای تبلیغاتی برای شناساندن جمعیت هلال احمر انجام می‌دهیم تا بتوانیم نسبت به جذب افراد در سطح جوانان و داوطلبان عمل کنیم.

وی از استقرار تعدادی چادر در طول مسیر راهپیمایی ۲۲ بهمن خبر داد و گفت: این چادرها هم برای استراحت سالمندان و هم برای اقامه نماز آن‌ها تعبیه می‌شود. در عین حال در این روز برای آشنایی مردم و نمایش آمادگی جسمی و روانی امدادگران در طول خیابان آزادی و بر بام بانک تجارت واقع در خیابان آزادی همکارانمان صعود و فرود خواهند داشت.

کتابدار درخصوص طرح «خادم» که قرار است از سوی جمعیت هلال احمر در تمام کشور اجرا شود، گفت: این طرح مخفف عبارت«خانواده آماده در مخاطرات» است و به منظور ایجاد آمادگی بین مردم و خانواده‌ها در سطح کشور در مقابل مخاطرات احتمالی انجام می‌شود. هدف ما در «خادم» این است که تا  سال ۱۴۰۰ به ۲۴ میلیون خانواده در کشور آموزش‌های لازم در این زمینه را ارائه داده باشیم. بر این اساس باید سالانه ۶ میلیون خانواده را در کشور آموزش دهیم.

وی افزود: در این طرح پیش بینی شده که تا پایان سال جاری، ۴۰ هزار خانواده را در تهران آموزش دهیم، در طرح خادم ما به سراغ مردم می‌رویم و آموزش‌های چهره به چهره را درباره مخاطراتی که ممکن است در تهران یا شهرهای دیگر به‌ وجود آید را ارائه می‌کنیم. در این طرح ما به داوطلبان آموزش می‌دهیم.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران یاداورشد : آنان با کاور و کارت مشخص به صورت خانه به خانه به مردم مراجعه می‌کنند البته در این زمینه در حال انجام هماهنگی‌های لازم با استانداری و مراکز امنیتی برای پیشگیری از سوء استفاده‌های احتمالی هستیم و در طول اجرای طرح خادم باید ۱۲ بار به در منزل هر خانوار مراجعه کنیم و در یک بازه زمانی محدود آموزش‌های لازم را ارائه دهیم و نقاط امن خانه را شناسایی کنیم بنابراین در این طرح ۱۲ شاخص داریم که این شاخص‌ها را طی ۱۲ باری که به منازل مراجعه می‌کنیم به مردم آموزش می‌دهیم.

وی تاکید کرد: در این طرح اولویت ما آموزش به خانواده‌هایی است که در مناطق پر مخاطره زندگی می‌کنند و این ۴۰ هزار نفر را در شهرهای تهران، شهریار، شهر ری و پاکدشت در فاز اول آموزش می‌دهیم و ما در استان تهران ۱۷ پایگاه داریم که ۱۴ پایگاه بین شهری و سه پایگاه کوهستانی است. در عین حال سه پایگاه کوهستانی نیز در شمال تهران هستند و در روزهای پنجشنبه و جمعه خدمات زیادی را به مردم ارائه می‌کنند.

کتابدارافزود: سازمان امداد و نجات کشور نیز هر گاه که نیاز باشد بالگردهایش را در اختیار ما قرار می‌دهد. به عنوان مثال چند روز گذشته یک سورت پرواز داشتیم. نیروهای کوهستان ما حرفه‌ای هستند و ارتباط خوبی با هیات‌های کوهنوردی دارند و به همین دلیل کمک‌های اولیه را به افراد ارائه و در صورت لزوم نسبت به انتقال افراد اقدام می‌کنند.

وی ابرازداشت:دو پایگاه کوهستانی هلال احمر استان تهران در ایستگاه‌های ۵و ۷ توچال و یک پایگاه هم در دربند مستقراست، ما به شدت از نظر تجهیزات کوهستان در مضیقه هستیم. به عنوان مثال یک کفش خوب کوهستان سه تا چهار میلیون تومان قیمت دارد. همچنین به لباس‌های مناسب و خاص نیازمندیم اما در سال ۹۵ از نظر بودجه، امکانات و اعتبارات بدترین سال را پشت سر گذاشته‌ایم.

کتابدار اضافه کرد: در سال ۹۴ و ۹۵ بودجه مصوب جمعیت هلال احمر ۱۱۰۰ میلیارد تومان بود اما تا کنون فقط ۹ درصد آن یعنی ۱۰۰ میلیون تومان به ما اختصاص داده شده است و این ضایعه‌ای خیلی بزرگ برای یک سازمان امدادی است. امیدواریم دولت کمک کند تا مشکلاتمان حل شود. ما برای تجهیز امکانات کوهستانی تهران حداقل به یک میلیارد تومان بودجه نیاز داریم.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره اقدامات هلال احمر در عملیات ساختمان پلاسکو گفت: باید توجه کرد که جمعیت هلال احمر در چنین حوادث و سوانحی موضع پشتیبانی دارد و به عنوان پشتیبان اورژانس و آتش نشانی عمل می‌کند. در روز حادثه پلاسکو ما ۲۰ دقیقه بعد از حادثه در جریان قرار گرفتیم اما اقدامی انجام ندادیم تا اینکه سازمان آتش نشانی با ما تماس گرفت و از ساعت ۹ صبح ۳۰ دی ماه استقرار اولیه در پلاسکو را انجام دادیم.

کتابدار عنوان داشت: ما باید در حمل مجروحان کمک می‌کردیم اما خوشبختانه در این زمینه مشکل خاصی وجود نداشت، گفت: هلال احمر در مرحله اول یعنی پیش از فروپاشی ساختمان ۲۰ آمبولانس را در محل پلاسکو مستقر کرد. در مرحله دوم نیز در زمینه آواربرداری کمک‌هایی را انجام می‌دادیم اما کار ما آواربرداری سبک است و در آواربرداری سنگین تخصصی نداریم. در این زمینه نیز با تدبیر شهردار تهران آواربرداری از رو انجام شد.

وی خاطرنشان کرد: جمعیت هلال احمر در زمینه دستگاه‌ها و سگ‌های زنده یاب کمک کردو  ۱۸ قلاده سگ و 8 دستگاه زنده‌یاب را در محل مستقر کردیم که متاسفانه به رغم فعالیت زیادی که انجام شد،فردی نجات پیدا نکرد البته در این عملیات به علت سموم مختلفی که در منطقه پخش شده بود عملا سگ‌های زنده یاب کار چندانی انجام ندادند و حتی دو قلاده از سگ‌های ما نیز مجروح شدند. دستگاه‌های زنده‌یاب را نیز در ضلع‌های شرقی، جنوبی و غربی ساختمان مستقر کردیم و هر گاه نیاز بود این دستگاه‌ها را به کار می‌انداختیم اما سیگنال مشخصی که منجر به زنده بودن افراد شود، دریافت نشد.

کتابدار درخصوص زلزله احتمالی تهران تاکید کرد: باید در تهران اقلام ۲۲ گانه مورد نیاز ما تامین شود. در تهران بالغ بر ۴۴ هزار متر مربع انبار داریم که بخش زیادی از آنها خالی است. این در حالیست که طبق نرم هلال احمر ما باید برای ۲ درصد از خانواده‌ها اقلام ۲۲ گانه داشته باشیم. این آمادگی در تهران باید ۱۰ درصد باشد اما اکنون تهران از نظر پوشش اقلام ۲۲ گانه زیر ۲ درصد است و حتی به نرم کشوری هم نرسیده‌ایم. بنابراین درخواستمان از دولت این است که نسبت به تامین این اقلام کمک کنند.

مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران درپایان گفت: در این عملیات امکان اینکه بتوانیم سکوت رادیویی برای دریافت سیگنال داشته باشیم محقق نشد. البته سیگنال‌های کاذبی دریافت کردیم اما سیگنال‌هایی نبودند که مربوط به زنده ماندن فردی باشد و شهردار رسما اعلام کردند که حداقل ۱۰۵ ساختمان مشابه پلاسکو در تهران وجود دارد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب