امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19652 تاریخ انتشار: دوشنبه ۴ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۳:۴۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

محمود نویدی اعلام کرد؛

فرودگاه امام در آینده ۲۰ میلیون مسافر خواهد داشت/۱۴۰ هزار هكتار برای منطقه آزاد شهر فرودگاهی در نظر گرفته شده/ انتقال بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام تا ۲ سال آینده/ بزرگترین خاصیت برجام برای فرودگاه امام اضافه شدن مسافر خارجی است

خبرایران: مدیرعامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) گفت: بزرگترین خاصیت برجام را برای فرودگاه امام اضافه شدن مسافر خارجی و افزایش درآمد از محل ترانزیت مسافربوده است.
فرودگاه امام در آینده ۲۰ میلیون مسافر خواهد داشت/۱۴۰ هزار هكتار برای منطقه آزاد شهر فرودگاهی در نظر گرفته شده/ انتقال بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام تا ۲ سال آینده/ بزرگترین خاصیت برجام برای فرودگاه امام اضافه شدن مسافر خارجی است

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «شركت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)» صبح امروز4 بهمن ماه 1395 با حضور«محمود نویدی»مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) ،«كوروش فتاحی» عضو هیئت مدیره و معاون شركت شهر فرودگاهی امام خمینی و اصحاب رسانه در فرودگاه امام خمینی(ره) برگزارو دراین نشست خبری «محمود نویدی» مدیرعامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی اظهارداشت: مستر پلان نهایی فرودگاه امام تا پایان امسال از سوی ناكو بزرگترین شركت مشاوره طراحی فرودگاه‌ها در جهان ارائه می‌شود.

 مدیرعامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی تصریح کرد: براساس این مستر پلان جدید تغییراتی در موقعیت فرودگاه امام ایجاد خواهد شد و ناكو معتقد است با توجه به تغییرات در وضعیت هوایی منطقه و موقعیت ایران باندهای قبلی جوابگو نیست و بنابراین تغییراتی در وضعیت فعلی فرودگاه ایجاد خواهد شد.

وی از برنامه ۵ ساله برای ایجاد تغییرات و ارتقای موقعیت فرودگاه امام خبر داد و گفت: براساس این برنامه ظرفیت فرودگاه امام به ۲۰ میلیون مسافر خواهد رسید. ساخت ترمینال سلام كه قرارداد تكمیل آن با بنیاد مستضعفان بسته شده است نیز به افزایش ظرفیت ۲۰ میلیون مسافر كمك خواهد كرد.

مدیرعامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی به بهینه‌سازی ترمینال فعلی در جهت بهبود رفتار با مسافر اشاره كرد و گفت: براساس این برنامه ۵ ساله ۳۰ هزار متر به فضای ترمینال فعلی اضافه و تجهیزات ترمینال یك نیز كامل خواهد شد و براساس درخواست سازمان هواپیمایی تا ۲ سال آینده بخشی از پروازهای فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام منتقل خواهد شد و گفت: پروازهای داخلی ۱۲ تا ۵ صبح  فرودگاه مهرآباد به فرودگاه امام خمینی منتقل خواهد شد.

وی ادامه داد:  با توجه به اینکه طبق ماده ١٦٦ قانون برنامه پنجم توسعه که مشخصا اعلام شده، يكهزار و پانصد هكتار برای منطقه آزاد شهر فرودگاهی در نظر گرفته شده که از تمهیدات ایجاد شده برای جذب سرمایه‌گذار است و با شروع كار بندر خشک شهر فرودگاهی، به ۸۰۰ هزار تن ظرفیت باری در سال خواهیم رسید و یكی از مهم‌ترین برنامه‌های ما توسعه فضای اپرون و ترمینال‌ها برای رسیدن به ظرفیت ۲۰ میلیونی مسافر و هدف‌گذاری توسعه در پذیرش پروازهای خارجی است.

نویدی در خصوص تمهیدات لازم برای آغاز به كار بندر خشك منطقه ویژه شهر فردگاهی نیز گفت: شهر فرودگاهی بهترین مكان برای حمل ونقل تركیبی است. در شرق و غرب فرودگاه، ریل و جاده و اتوبان داریم، بنابراین اینجا بهترین مكان برای توزیع ۷۰ درصد از جنسی است كه وارد تهران می‌شود و سپس به استان‌های مختلف توزیع می‌گردد.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص زمان اتمام پروژه ترمینال سلام از ساخت و بهره‌داری ترمینال سلام تا یک سال دیگر خبر داد و گفت: برای اتمام ترمینال سلام ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار لازم است و تاكنون ۴۴ درصد پیشرفت فیزیكی داشته است. از ۳ هفته قبل براساس مصوبه هیئت دولت این ترمینال به بنیاد مستضعفان واگذار شد كه در همین مدت كوتاه پیشرفت بسیار خوبی داشته تا جایی كه امیدوار به بهره‌برداری از آن تا یك سال آینده هستیم.

مدیرعامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی  در پاسخ به سوالی درباره چرایی خریدهای خارجی برای تجهیز ترمینال سلام گفت: فرودگاه امام ویترین نظام است و تا جایی كه ممكن بود تلاش كردیم كه جنس نامرغوب خریداری نشود و برای خرید آسانسور، پله‌برقی و دیگر تجهیزات اگر مشابه داخلی با كیفیتی نبود اقدام به خرید خارجی كردیم.

وی به بهبود وضعیت سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی بعد از برجام اشاره كرد و گفت: بعد از برجام استقبال زیادی برای مذاكره و سرمایه‌گذاری در شهر فرودگاهی داشتیم اما قرارداد سرمایه‌گذاری با «ناكو» برای طراحی مستر پلان فرودگاه و همچنین یك قرارداد با فرودگاه اینچئون كره كه در حوزه فنی بود تنها قراردادهای انجام شده است.

نویدی بزرگترین خاصیت برجام را برای فرودگاه امام اضافه شدن مسافر خارجی و افزایش درآمد از محل ترانزیت مسافر خواند و گفت: اگر شرایط برای پذیرایی از مسافران در ترمینال‌ها بهبود یابد افزایش ۳۰ درصدی مسافر خارجی بیشتر هم خواهد شد.

وی در خصوص آخرین وضعیت ترمینال ایرانشهر نیز گفت: از ۱۱ بهمن‌ماه فراخوان آغاز سرمایه‌گذاری در این ترمینال برای سفارتخانه‌های كشورهای خارجی فرستاده خواهد شد و ما پیش‌بینی اعتبار یك میلیارد دلاری را برای آغاز سرمایه‌گذاری در ترمینال ایرانشهر داریم.

نویدی در پاسخ به سوالی در خصوص برنامه‌های شهر فرودگاهی برای خارج‌سازی هواپیماهای اوراقی از فرودگاه امام گفت: براساس طرحی كه ناكو به زودی آن را ارائه خواهد داد شمال‌شرق فرودگاه محلی برای جمع‌آوری هواپیماهای از رده خارج شده خواهد بود.

مدیرعامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی  در خصوص دلیل عدم جذب سرمایه‌گذار مناسب برای شركت در پروژه‌های توسعه‌ای شهر فرودگاهی گفت: ۲۷ مانع برای جذب سرمایه‌گذار خارجی در فرودگاه امام وجود دارد كه یكی از آن‌ها ناشناخته بودن فرودگاه برای سرمایه‌گذار داخلی و همچنین مشكل تضامین سرمایه برای سرمایه‌گذار خارجی است.ازهمین رو بود كه درخواست تصویب صندوق ضمانت سرمایه را از سوی مجلس داشتیم تا سرمایه‌گذار خارجی با خیال راحت بتواند پول خود را به شهر فرودگاهی بیاورد و قرارداد با بنیاد مستضعفان برای ساخت ترمینال سلام با یكی از بهترین تضامین صورت گرفت و در صورتی كه شهر فرودگاهی نتواند اقساط خود را به بنیاد مستضعفان بپردازد. بنیاد حق برداشت از خزانه را به عنوان طلب خود خواهد داشت.

وی همچنین در خصوص میزان طلب شهر فرودگاهی گفت: از ایرلاین‌های داخلی تا ۴۰۰ میلیارد تومان طلب داشتیم. ایران ایر بدهكار اصلی است كه با توجه به مشكلات فعلی این ایرلاین امیدی به بازپرداخت آن نداریم.

مدیرعامل شركت شهر فرودگاهی امام خمینی همچنین در خصوص چرایی واگذاری ترمینال سلام به بنیاد مستضعفان گفت: مصوبه هیئت دولت ترمینال سلام را به بنیاد مستضعفان واگذار كرد و این در حالی است كه كاركردن با بنیاد برای شهر فرودگاهی نیز بهتر بود چراكه مدت زمان بازپرداخت اقساط طولانی‌تر بود و همچنین پیمانكاران بنیاد آشنایی بیشتری با شرایط و وضعیت شهر فرودگاهی داشتند.

وی در خصوص بزرگ‌ترین قراردادی كه تاكنون با یك شركت خارجی در شهر فرودگاهی بسته شده است گفت: قرارداد ۵ ساله با ناكو به عنوان بزرگ‌ترین شركت مشاوره طراحی فرودگاهی به مبلغ ۱۴ میلیون دلار بزرگ‌ترین قرارداد ما با یك شركت خارجی بود كه تاكنون بسته شده است.

نویدی با اشاره به عمر ۵۰ ساله برنامه‌های ساخت فرودگاه امام توضیح داد: طرح ابتدایی ساخت این مجموعه از سال ۴۲ کلید خورد اما به دلیل مسائل و مشکلات مختلفی که در این زمینه به وجود آمد، عملا کار تا اواخر دهه ۷۰ به طور کامل متوقف شد و پس از آن نیز به دلیل وجود محدودیت‌های اقتصادی عملا راه به جایی نبرد اما خوشبختانه با همکاری‌ای که میان دولت و مجلس صورت گرفته، طرح توسعه‌ای فرودگاه در سال‌های گذشته با سرعت بیشتری پیگیری شده است.

وی با اشاره به بازدید رسمی نمایندگان کمیسیون عمران و کمیسیون اقتصاد مجلس و تاکید برای همکاری کامل مجلس با طرح توسعه فرودگاه امام، گفت هنوز این فرودگاه در قیاس با رقبای منطقه‌ای خود فاصله‌ای طولانی دارد و فرودگاه پکن سال گذشته ۹۰ میلیون مسافر را جابه‌جا کرد و پس از آن فرودگاه‌های دبی با ۷۸ میلیون آتاتورک ترکیه با ۶۲ میلیون و اینچئون کره جنوبی با ۵۰ میلیون مسافر قرار داشتند. این در حالی است که فرودگاه امام در سال گذشته تنها ۷.۲ مسافر را جابه‌جا کرده که این رقم نیز حدود ۲ میلیون بیشتر از وضعیت فعلی مسافرگیری فرودگاه است.

مدیرعامل شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی با بیان اینکه شرایط صنعت هوایی جهان نشان می‌دهد که درآمد هوایی در فرودگاه‌ها جای خود را به درآمدهای غیرهوایی می‌دهد، اظهار کرد: در سال ۱۹۷۰ تنها ۵ درصد از درآمدهای فرودگاه‌ها را مسائل غیرهوانوردی به وجود می‌آورد در حالی که در سال ۲۰۱۵ این رقم به ۴۵ درصد افزایش یافته است. در شرایطی که در خاورمیانه وضعیت سهم درآمدهای غیرهوایی از درآمدهای هوایی ۵۰ درصد در مقابل ۵۰ درصد بوده اما در ایران این رقم با فاصله‌ای جدی ۸۰ درصد به نفع درآمدهای هوانوردی تخمین زده می‌شود.

وی درپایان گفت: به دنبال رشد این درآمدها در سطح جهانی بوده که تعداد شهرهای فرودگاه به طور قابل توجهی افزایش یافته است در حال حاضر حدود ۳۸ شهر در آمریکا ۲۰ شهر در اروپا و ۷ شهر در خاورمیانه ساخته شده و تعداد آنها نیز رو به افزایش است. ترکیه، فرودگاهی را با ظرفیت سالانه ۱۶۰ میلیون مسافر در دستور کار دارد که برای آن ۴ میلیارد یورو هزینه شده است.  

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب