امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19634 تاریخ انتشار: یکشنبه ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۵:۲۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

اسماعیل آجرلو خبرداد؛

دومین جشنواره «حقوق بشر آمریكایی» به صورت بین‌المللی برگزار می شود/ جنایت های آمریكا و نقض حقوق بشر توسط این كشور، تنها در ایران صورت نگرفته/ برگزار كنندگان جشنواره بین المللی «حقوق بشر آمریكایی» هیچ گرایش سیاسی و حزبی ندارند

خبرایران: دبیر دومین جشنواره بین المللی «حقوق بشر آمریكایی»گفت: برگزار كنندگان جشنواره بین المللی «حقوق بشر آمریكایی» هیچ گرایش سیاسی و حزبی ندارند و تنها قصد داریم اقدامات آمریكا بر ضد بشر را به زبان هنر نشان دهیم.
دومین جشنواره «حقوق بشر آمریكایی» به صورت بین‌المللی برگزار می شود/ جنایت های آمریكا و نقض حقوق بشر توسط این كشور، تنها در ایران صورت نگرفته/ برگزار كنندگان جشنواره بین المللی «حقوق بشر آمریكایی» هیچ گرایش سیاسی و حزبی ندارند

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری دومین جشنواره بین المللی «حقوق بشر آمریكایی»بعدازظهر امروز3 بهمن ماه 1395  با حضور«محسن مومنی‌شریف» رئیس حوزه هنری، «مجید مصلحی» مدیركل امور استان‌ها و مجلس حوزه هنری، «حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی» مسئول روابط عمومی و بین الملل دانشگاه امام صادق(ع)، «سهراب صلاحی»  مسئول سازمان بسیج اساتید،«عبدالحمید قره داغی» مدیر انتشارات سوره مهر، «مرتضی گودرزی دیباج» مدیر مركز هنرهای تجسمی حوزه هنری، «دكتر علی بهادری» مسئول سازمان بسیج حقوق دانان؛ «اسماعیل آجرلو» دبیر جشنواره، «جمال شورجه» كارگردان  سینما و اصحاب رسانه در محل لانه جاسوسی آمریكا برگزار ودراین نشست خبری «اسماعیل آجرلو» رئیس حوزه هنری استان البرز و دبیر دومین جشنواره «حقوق بشر آمریكایی»اظهارداشت: در سال 1394، رهبر معظم انقلاب اسلامی در ایام تیرماه، واژه حقوق بشر آمریكایی را مطرح كردند.

 وی تصریح کرد:7 تا 12 تیر ماه، به واسطه فهرستی از جنایت‌های آمریكا علیه ایران و به ابتكار رهبر معظم انقلاب، به نام هفته حقوق بشر آمریكایی در تقویم نام گذاری شد و از سال گذشته، جمعی از اندیشمندان، اساتید وهنرمندان در حوزه هنری البرز گرد هم جمع شدند و تصمیم گرفتند كه در سالگرد بیانات رهبری و هفته «حقوق بشر آمریكایی» جشنواره ای با همین عنوان برگزار كنیم و این مبنای تشكیل دبیرخانه جشنواره شد.

آجرلو خاطرنشان کرد: سال گذشته نخستین دوره جشنواره با حمایت دیگر نهادهای انقلابی برگزار شد و امسال نیز، این جشنواره با تفاوت‌هایی نسبت به سال گذشته، برگزار می‌شود وجشنواره «حقوق بشر آمریكایی» در این دوره به صورت بین المللی برگزار می‌شود؛ چرا كه معتقد بودیم جنایت های آمریكا و نقض حقوق بشر توسط این كشور، تنها در ایران صورت نگرفته و بسیاری دیگر از كشورها هم در این موضوع با ایران سهیم هستند.

وی تاکید کرد: مجموعه سه جلدی تهیه شده كه در آن مجموعه اقدامات آمریكا در درون این كشور بر ضد حقوق بشر، مجموعه اقدامات ضد بشری آمریكا نسبت به ایران و مجموعه اقدامات ضد بشری آمریكا در جهان مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین در دومین دوره جشنواره «حقوق بشر آمریكایی» بخش علمی و پژوهشی را هم به جشنواره اضافه كردیم.

رئیس حوزه هنری استان البرز ادامه داد: دومین جشنواره «حقوق بشر آمریكایی» در بخش ملی در شاخه‌های هنری، موشن گرافیک، اینفوگرافیک، پوستر، كاریكاتور ونمایش رادیویی و دربخش بین‌الملل در شاخه‌های پوستر و كاریكاتور آثار را دریافت می‌كند. در بخش علمی جشنواره نیز شاخه‌های كتاب، تالیف و ترجمه، رساله‌های علمی پایان‌نامه و متن‌های پژوهشی  قرار دارند. برای هر كدام از این بخش‌ها نیز كمیته داوران جداگانه در نظر گرفته می‌شود. تیرماه 1396 اختتامیه این جشنواره در حوزه هنری برگزار خواهد شد.

دبیر جشنواره «حقوق بشر آمریكایی» درپایان سخنان خود گفت: قدیم با آمریكا درباره حقوق بشر تضادهایی داشته‌ایم، این تضادها در آینده نیز ادامه خواهد داشت. البته باید به این نكته اشاره كنم كه برگزار كنندگان این جشنواره، هیچ گرایش سیاسی و حزبی ندارند و تنها قصد داریم اقدامات آمریكا بر ضد بشر را به زبان هنر نشان دهیم و به همین دلیل هم نشست آغازین جشنواره را در لانه جاسوسی آمریكا و در فضایی متفاوت برگزار كردیم.

 

میرلوحی: بایداز استعدادهنرمندان برای افشای جنایات استكبار و جنایتكاران استفاده شود

حجت الاسلام والمسلمین سیدمصطفی میرلوحی، مسئول دفتر آیت‌الله مهدوی كنی رئیس مجلس خبرگان رهبری، نیز در این مراسم با اشاره به جنایت‌های آمریكا در تاریخ معاصر كشورمان، اظهار داشت: در زمانی كه رژیم شاه بر سر كار بود، پدران ما، اطلاعات جنایات آمریكا و غرب در كشورمان را با وجود تمام كم بودها و بسته بودن فضا، به دستمان می رساندند. اما ما كه در عصر انفجار اطلاعات و رسانه‌ها هستیم؛ آیا توانسته ایم وقایع و جنایت های ظالمانی همچون آمریكا را به نسل های بعد منتقل كنیم؟ آیا جنایت این نیست كه فرزندانمان ندانند 100 سال قبل چه جنایت هایی توسط آمریكا در این كشور صورت گرفته است.

مسئول دفتر آیت‌الله مهدوی كنی رئیس مجلس خبرگان رهبری افزود: خداوند به هنرمندان استعدادی داده است كه باید از آن برای افشای جنایات استكبار و جنایتكاران استفاده كنند. ما در جنگ تحمیلی تنها در برابر عراق پایداری و مقاومت نكردیم. بلكه با آمریكا و بسیاری از مستكبران غربی جنگیدیم و اگر این موضوعات را به نسل های بعد انتقال ندهیم، باید روز قیامت پاسخ دهیم.

 

مومنی‌شریف: مبنای آمریكا با جنایت پایه‌گذاری شده است

محسن مومنی‌شریف رئیس حوزه هنری در این مراسم  اظهارداشت: جنایت‌های آمریكا در ایران، بخش كوچكی از جنایات این كشور در كل جهان است، آمریكا به رسانه‌ها تسلط دارد و می‌تواند افكار را با سلیقه و دلخواه خود تربیت كند و این موضوع به درستی دیده نمی‌شود.

رئیس حوزه هنری عنوان داشت: به طور حتم با حضور هنرمندان كشورهای دیگر و آثاری كه از آن هنرمندان در این دوره خواهیم دید، بر غنای این جریان فرهنگی و هنری افزوده خواهد شد. حقوق بشر آن‌چنان‌كه برای آمریكا حربه‌ای است تا به كشورهای دیگر حمله كند و كشورهای مظلوم را تحت فشار قرار دهد، نقطه ضعف این كشور نیز هست و به شدت مایلند كه از این زاویه، به آمریكا پرداخته نشود.

وی خاطرنشان كرد: پرداختن به حقوق بشر توسط آمریكا و از این طریق جایگاه كشورها در دنیا را نشان دادن، طنز روزگارمان است. مبنای آمریكا با جنایت پایه‌گذاری شده است. اروپایی‌ها وقتی كه نیم‌كره غربی جهان را گرفتند، برخوردی كه با بومی‌ها داشتند بسیار جنایتكارانه بود و به نوعی نسل كشی كردند. ایالت متحده آمریكا، 10 میلیون جمعیت بومی، پیش از ورود اروپایی‌ها داشته است و از این تعداد، امروز حدود 200 هزار نفر مانده‌اند.

رئیس حوزه هنری در معرفی اثری درباره جنایات آمریكا در جهان، گفت: كتاب درباره‌ تروریسم غرب (از هیروشیما تا پهپادها) اثر آندرا لچك از مستندسازان مشهور دنیا كه به گفت‌وگوی او با نوام چامسكی، زبان‌شناس، فیلسوف و نظریه‌پرداز آمریكایی، می‌پردازد، اطلاعات مستند تكان‌دهنده‌ای درباره نگاه امروز غرب به انسانیت دارد و  كتابی بسیار خواندنی است. غرب امروز انسان را یك نوع ممتاز و برتری كه خودشان هستند می‌دانند و دیگرانی كه در مقابل منافعشان ایستاده اند را انسان نمی‌دانند.

وی بخش‌هایی از این كتاب را كه به جنایت‌ها و استعمار غرب اشاره داشت، خواند و افزود: در اوایل انقلاب اسلامی، سریالی درباره سیاه‌پوستان آمریكا پخش می‌شد و بسیار جالب و دیدنی بود. استعمار از آن چیزهایی است كه ما از آن غفلت می‌كنیم. امیدوارم همچنان كه از فرمایش نورانی حضرت امیر (ع) بر می‌آید، خداوند از روشنفكران، اندیشمندان و علما، عهدی گرفته كه نسبت به ظلم ظالم بیگانه نباشند. ان شاء الله هنرمندان كشورمان و آزادگان كشورهای دیگر، آثارشان را برای این جشنواره ارسال كنند تا نهضتی برای انجام به تكلیفمان صورت بگیرد.

 

شورجه: شاید روزی ببینیم كه دنیا عاری از آمریكا شده است

جمال شورجه، كارگردان و فیلم‌نامه نویس سینما و تلویزیون، نیز ضمن تسلیت شهادت آتش‌نشانان كشورمان در حادثه ساختمان پلاسكو تهران اظهارداشت: در این حادثه، همه از سویی داغدار شدیم و از سوی دیگر جان‌فشانی مردم جامعه خود را دیدیم.

شورجه درخصوص هفته حقوق بشر آمریكایی گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بسیار ظریفانه این هفته را به عنوان هفته «حقوق بشر آمریكایی» نامیدند. این جشنواره را هم برای افشای بخش كوچكی از جنایت های ننگین آمریكا در جهان به فال نیک می‌گیریم. شاید روزی ببینیم كه دنیا عاری از آمریكا شده و خوبی به جهان بازگشته است و تصور می كنم این اتفاق با ظهور امام زمان (عج) رخ دهد.

وی ادامه داد: حوزه هنری پتانسیل نگارش تاریخ جنایات آمریكا را دارد، باید چندین جلد كتاب درباره جنایات آمریكا در طول تاریخ توسط حوزه هنری كه امكانات و دانش این كار را دارد، نگاشته شود.

 

صلاحی: در زمینه جنایات آمریكا در جهان، خوب است كه آثار اندیشمندان و نویسندگان غربی را بخوانیم

سهراب صلاحی رئیس سازمان بسیج اساتید كشور با اشاره به جنایت‌های آمریكا در عراق، خلیج فارس و برخی دیگر از كشورها، اظهارداشت: در زمینه جنایات آمریكا در جهان، خوب است كه آثار اندیشمندان و نویسندگان غربی را بخوانیم.

بنابراین گزارش، در پایان با اهدای لوح تقدیر به پاسداشت سال ها تلاش جمال شورجه بر ضد استكبار و جنایات بشری آمریكا، در عرصه سینما، از این كارگردان تقدیر و تجلیل و همچنین از پوستر دومین جشنواره حقوق بشر آمریكایی رونمایی شد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب