امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19535 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۹۵ ساعت ۳:۲۲:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

در نشست معرفی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط مطرح شد؛

فصلی جدید در مسیر فعالیت شرکت‌های کارگزاری و حسابرسان خبره با بازار SME

خبرایران:امیر هامونی درباره آمار شرکت‌های کوچک و متوسط پذیرفته شده در بازار SME گفت: پس از برگزاری 113 جلسه هیات پذیرش تعداد 288 شرکت از 511 شرکت در این هیات طرح موضوع شدند که از میان آنها با پذیرش 67 شرکت در بازار اول و 111 شرکت در بازار دوم موافقت شد.
فصلی جدید در مسیر فعالیت شرکت‌های کارگزاری و حسابرسان خبره با بازار SME

نشست «معرفی بازار شرکت‌های کوچک و متوسط» 26 دی ماه توسط کانون کارگزاران و با حضور معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و مدیرعامل فرابورس ایران برگزار شد و این مسئله که راه‌اندازی بازار SME می‌تواند فصل جدیدی در مسیر فعالیت شرکت‌های کارگزاری و حسابرسان خبره و معتمد سازمان بورس باشد یکی از محورهای مباحث مطرح‌شده در این نشست بود.

به گزارش خبرایران از روابط عمومی فرابورس ایران در این نشست بر این موضوع که کارگزاران می‌توانند با تقویت واحدهای مشاور پذیرش خود و جذب نیروهای حرفه‌ای در مسیر پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در این بازار به آنها مشاوره دهند و از این طریق ضمن کسب درآمد، فرایند پذیرش این بنگاه‌ها را تسریع ببخشند، تاکید شد. ضمن آنکه حسابرسان معتمد سازمان و خبره نیز درخصوص تهیه صورت‌های مالی شفاف این شرکت‌ها نقش برجسته و پررنگی می‌توانند ایفا کنند.

در این نشست، حسن امیری معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره اینکه راه‌اندازی تابلوهای SME در فرابورس ایران افق جدیدی را پیش روی اقتصاد کشور گشوده است گفت: شرکت‌های کوچک و متوسط پس از تاسیس معمولا رو به افول می‌روند اما با ورود به بازار سرمایه تفکیک مالکیت و مدیریت آنها امکان‌پذیر و تامین مالی آنها بهتر صورت خواهد گرفت و حضور این شرکت‌ها در فرابورس به رشد وشکوفایی آنها کمک کرده و گام اول برای ورود به بازارهای بزرگتر است.

امیری با بیان به اینکه با توجه به حضور سرمایه‌گذاران متخصص‌تر در این بازار محدودیت‌هایی مانند دامنه نوسان و حجم مبنا به حداقل رسیده است، افزود: کاهش محدودیت‌ها از این بابت است که با حضور سرمایه‌گذاران نهادی و حقوقی در این بازار داد و ستد سهام با ریسک کمتر مواجه خواهد شد.

وی به ساماندهی بازار پایه فرابورس ایران نیز اشاره کرد و گفت: در حال حاضر فرابورس در حال ساماندهی بازار پایه است و برخی شرکت‌های موجود در آن بنا به شرایطی که دارند به تابلوهای معاملاتی دیگر یا بازار SME منتقل می‌شوند که این امر موجب رونق بازار SME نیز خواهد شد.

مدیرعامل فرابورس ایران نیز در جمع مدیران عامل شرکت‌های کارگزاری با اشاره به اینکه آمار بالای درخواست پذیرش شرکت‌های مختلف در فرابورس ایران و تنها روی تابلو رفتن 20 درصد از این شرکت‌ها ما را وادار به آسیب‌شناسی وضعیت موجود کرد، گفت: از ابتدای راه‌اندازی فرابورس در سال 88 تاکنون 511 شرکت درخواست پذیرش خود را ارائه کرده‌اند که از میان آنها تنها 98 شرکت معادل 20 درصد از آنها موفق شده‌اند روی تابلوهای معاملاتی و بازارهای اول و دوم فرابورس عرضه شوند.

امیر هامونی در ادامه سخنانش در این خصوص توضیح داد: پس از برگزاری 113 جلسه هیات پذیرش تعداد 288 شرکت از 511 شرکت در این هیات طرح موضوع شدند که از میان آنها با پذیرش 67 شرکت در بازار اول و 111 شرکت در بازار دوم موافقت شد. اما راه نیافتن 80 درصد از این شرکت‌ها به تابلوهای معاملاتی و عرضه اولیه موجب کلید زدن فاز آسیب‌شناسی این موضوع و بررسی شرایط مشابه و انجام مطالعات تطبیقی در سایر کشورها شد.

وی با اشاره به اینکه بررسی بورس کشورهایی همچون ترکیه، کانادا، کره‌جنوبی، آمریکا و انگلستان حامل این نتایج بود که تابلوها و بازارهای اختصاصی برای پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در این کشورها راه‌اندازی شده، ادامه داد: در نهایت با گسترش دامنه مطالعات و همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار دستورالعمل راه‌‌اندازی بازار SME در فرابورس ایران و پذیرش طیف وسیع‌تری از شرکت‌ها اعم از کوچک، متوسط و دانش‌بنیان نیز در این بازار تهیه و تصویب شد که در پی آن تاکنون 101 شرکت درخواست پذیرش به این بازار را ارائه کرده‌اند و از میان آنها 8 شرکت موفق به پذیرش در این بازار شده‌اند.

به گفته وی معاملات این بازار که در تابلوی رشد و دانش‌بنیان صورت می‌گیرد با عرضه اولیه سهام دو شرکت پتروصنعت گامرون و گز سکه به طور رسمی آغاز شده است.

اهمیت تامین مالی شرکت‌های کوچک و متوسط از مسیر بازار سرمایه

مدیرعامل فرابورس ایران در بخش دیگری از سخنان خود بر اهمیت جایگاه شرکت‌های کوچک و متوسط در اقتصاد تاکید کرد و گفت: اختصاص حدود یک‌ ‌سوم تا نیمی از ارزش افزوده کل کشور به این شرکت‌ها و در اختیار گرفتن 40 درصد از اقتصاد کشور در حوزه این شرکت‌ها اهمیت تامین مالی آنها را در شرایطی که از کمبود سرمایه در گردش و نقدینگی، ضعف در اتصال به زنجیره مهم عرضه محصولات و کمبود شفافیت مالی رنج می‌برند گوشزد و تاکید می‌کند.

وی مواردی همچون کاراتر بودن روش تامین مالی مبتنی بر سرمایه نسبت به روش تامین مالی مبتنی بر بدهی، ساده‌تر بودن قواعد پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط نسبت به پذیرش شرکت‌های بزرگ، مشارکت سرمایه‌گذاران آگاه به دلیل ریسک بالای این بازارها و در نهایت اهمیت فعالیت مشاوران مجاز و حسابرسان خبره را از دیگر سرفصل‌های مهم در تهیه دستورالعمل این بازار بر پایه مطالعات تطبیقی صورت گرفته عنوان کرد و گفت: خریداران بازار SME شامل اشخاص حقوقی و سرمایه‌گذاران نهادی مثل بانک‌ها، بیمه‌ها، هلدینگ‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری، صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی و هر شخص حقیقی در صورت خرید بیش از 5 درصد یا بیش از 5 میلیارد ریال از ارزش اسمی اوراق بهادار هستند و سهامداران خرد نیز تنها می‌توانند از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند.

به گفته مدیرعامل فرابورس ایران، اين موضوع موجب افزايش عمق اين بازار و تحقق اهداف استراتژيك آن می‌شود؛ چراکه هدف اصلي از ايجاد این قوانين معاملاتي و منع ورود مستقیم سرمايه‌گذاران خرد به اين بازار، تبديل ديد سرمايه‌گذاري كوتاه‌مدت به بلند‌مدت و همچنين يافتن شريك استراتژيك براي بهبود اهداف اصلي شركت است.

وی تاکید کرد این تصمیم به منظور پیشگیری از دستکاری قیمت‌ها و هیجان معاملات در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط گرفته شده است.

دوره کوتاه‌تر پذیرش در بازار شرکت‌های کوچک و متوسط

سید مهدی علم‌الهدی، معاون پذیرش و ناشران فرابورس ایران نیز در این نشست به فرایند پذیرش شرکت‌ها ‌در تابلوی SME اشاره کرد و گفت: زمان لازم برای پذیرش شرکت‌های کوچک و متوسط در تابلوی SME فرابورس بستگی به شرایط شرکت متقاضی دارد اما به طور معمول این زمان به دلیل قوانین راحت‌تر این بازار، کوتاه‌تر از سایر بازارها است و اگر اطلاعات مالی شرکت‌ها شفاف باشد که البته با یک ترازنامه امکان‌پذیر است، تا رسیدن به جلسه پذیرش دو تا سه هفته زمان نیاز است.

به گفته وی در نهایت تبدیل شرکت از سهامی خاص به عام و پذیرش در تابلوی رشد یا دانش‌بنیان این بازار سه ماه زمان می‌برد.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب