امروز: چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/24]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1946 تاریخ انتشار: یکشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱:۳۸:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حمید شاه آبادی خبرداد؛

مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر سرمایه و گنجینه هستند / امیدوارم فضای بهتری برای جریان دانشجویی ما ایجاد شود /این جشنواره رقابتی نیست

خبرایران: «حمید شاه آبادی» مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره تولیدات دانشجویی گفت: مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر یک سرمایه عظیم و گنجینه پر ظرفیتی هستند که باید از این ظرفیت استفاده کنیم.
مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر سرمایه و گنجینه هستند / امیدوارم فضای بهتری برای جریان دانشجویی ما ایجاد شود /این جشنواره رقابتی نیست

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر صبح امروز با حضور «حمید شاه آبادی» مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر ، هیات اجرایی این جشنواره و اصحاب رسانه برگزار شد.

دراین نشست خبری «حمید شاه آبادی» مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست گذاری جشنواره تولیدات دانشجویی طی سخنانی اظهارداشت: مراکز آموزش عالی فرهنگ و هنر با در پیش گرفتن سیاست مهارت ورزی با رویکرد اشتغال محوری پلی هستند بین نظام آکادمیک و دانشگاهی و نقش محوری در این راستا دارند و بنابراین ما به دنبال این هستیم که دانش آموختگان حوزه فرهنگ و هنر نیروی کار این عرصه را در سراسر کشور تامین کنند.

شاه آبادی تصریح کرد: مراکز آموزش عالی علمی کاربردی فرهنگ و هنر باید این نگاه را داشته باشند که رویکردشان مهارت محوری باشد و دانشجویان فرهنگ و هنر پس از پایان تحصیلات خود به سرعت جذب بازار کار شوند و دانشجویان فرهنگ و هنر یک عنصر سربار در حوزه اشتغال نیستند بلکه یک عنصر کارآفرین هستند که نه تنها خودشان بستر اشتغال خودشان را فراهم می کنند، قطعا در اشتغالزایی حوزه فرهنگ و هنر نیز می توانند موثر باشند.

وی خاطرنشان کرد: ما در دانشگاه علمی- کاربردی فرهنگ و هنر به دنبال این نیستیم که مجموعه آموخته ها را به فرد بیاموزیم و بعد او را در بازار پر پیج و خم اشتغال رها کنیم بلکه وزارت ارشاد مشاغل مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی حوزه فرهنگ و هنر را شناسایی کرده و متناسب این مشاغل رشته ها را تعریف می‌کند و در واقع رویکرد مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر رویکرد اشتغال محور و مهارت ورزی است و به همین جهت است که درس های کارورزی از مهمترین دروس این مراکز هستند.

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی  ابرازداشت:مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر یک سرمایه عظیم و گنجینه پر ظرفیتی هستند که باید از این ظرفیت استفاده کنیم و به همین دلیل واحد2 علمی کاربردی فرهنگ و هنر خراسان رضوی که یکی از 97 مرکز آمزش عالی فرهنگ و هنر در سراسر کشور است پیشگام شده تا با همکاری سایر مراکز، اولین جشنواره سراسری تولیداتد و آثار دانشجویان فرهنگ وهنر  را برگزار کند.

وی یادآورشد : در این جشنواره تولیدات دانشجویان برای فروش در شب عید در سالن حجاب به عرضه نمایش و فروش گذاشته می شود. در واقع این جشنواره یک گام جدی برای برقراری ارتباط نزدیک تولیدات دانشجویی با نیاز بازار است. بازار هم در واقع نشات گرفته از نیاز مردم است و تولید کننده باید این نیاز را به درستی تشخیص دهد و اعتقاد دارم که همیشه نیاز مردم جسمی نیست و نیاز های روحی جامعه هم مهم است که دانشجوی فرهنگ و هنر در این حوزه قطعا می تواند موثر باشد.

سرپرست موسسه آموزش عالی فرهنگ و هنر  تاکید کرد: جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر بخش های مختلفی دارد و چیدمان بر اساس مراکز علمی کاربردی سراسر کشور و همچنین دانشجویان و اساتیدی است که درخواست غرفه داشته اند. بیش از 200 غرفه در این جشنواره به ارائه آثار و تولیدات دانشجویی می پردازند که این ارائه شامل نمایش و عرضه قابل فروش است یعنی هم جنبه نمایشگاهی و هم قابلیت فروش دارد.

وی در خصوص بخش های مختلف این رویداد هنری هم توضیح داد: بخش های این جشنواره عبارتند از معماری، طراحی ماکت، گرافیک، تصویرسازی، طراحی پوستر، طراحی نشریات، شاخه نقاشی عمومی، دیواری و ایرانی و رشته طراحی. حوزه عکاسی و شاخه سینمایی در دو بخش فیلمنامه نویسی و فیلم کوتاه یک دقیقه ای. در شاخه موسیقی تک نوازی ساز ایرانی و ساز کلاسیک و همینطور در بخش مد و لباس شاخه پوشش سر و لباس اقوام و ... را خواهیم داشت.  در کنار این ها هم بخش پژوهشی جشنواره فعالیت دارد. هم مقالات با محوریت کار آفرینی ارائه می شود و هم چهار کارگاه تخصصی برگزار می شود و استان های مختلف هم در بخش جنبی جشنواره فعال هستند و مراسم آیینی و سنتی استان ها به انگیزه استقبال بیشتر مردم برگزار می شود.

شاه آبادی یادآورشد: هنرمندان استان بوشهر در اولین روز جشنواره  برنامه اجرا می کنند و دومین روز به هنرمندان استان گیلان اختصاص دارد. در سومین روز میزبان هنرمندان کرمانشاه و در روز چهارم نیز میزبان هنرمندان استان هرمزگان برای اجرای برنامه خواهیم بود. در روز پنجم شهرستان کوهدشت و در ششمین روز به هنرمندان استان مازندران اختصاص دارد و در هفتمین روز جشنواره هم هنرمندان استان آذربایجان و در آخرین روز هنرمندان استان سیستان و بلوچستان برنامه اجرا می کنند.

مشاور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درادامه افزود: نخستین جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر با تاکید بر فروش آثار دانشجویی و با مشارکت همه مراکز فرهنگ و هنرسراسر کشور اولین گام جدی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت مهارت و اشتغال ورزی و توسعه فعالیت های دانش بنیان حوزه علمی کاربردی است و امیدواریم این جشنواره یک گام جدی و عملی برای توسعه بازار فرهنگ و هنر فراهم کند .

وی عنوان داشت: امیدوارم فضای بهتری برای جریان دانشجویی ما ایجاد شود و این جشنواره هم کمک کننده باشد تا بتوانیم اشکالات و نواقص را در کارها ببینیم و نیاز بازار را تشخیص دهیم،تا سال  آینده برای مراکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر سالی با محوریت اشتغال باشد.

شاه آبادی در پایان این نشست خبری گفت: این جشنواره رقابتی نیست بلکه محلی برای ارائه آثار دانشجویان می شود تا توان آن ها به نمایش گذاشته شود و فروش تولیدات قابل فروش دانشجویان نیز مد نظر بوده است، جامعه مخاطب این جشنواره در درجه اول 89 هزار دانشجویی است که در 97 مرکز علمی کاربردی فرهنگ و هنر مشغول به تحصیل هستند و پس از آن تمامی قشر دانشجو و در نهایت تمامی مردمی که مسلما به این نمایشگاه تنها نگاه اقتصادی نداشته بلکه نگاهشان نگاهی فرهنگی و هنری است.

بنابراین گزارش، نخستین جشنواره آثار و تولیدات دانشجویی فرهنگ و هنر از 10 تا 17 اسفند ماه در محل مرکز آفرینش های هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار می شود.  

 

 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب