امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19436 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۸:۴۷:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

گزارشی از دومین نشست کتاب‌خوان اهل قلم؛

ماجرای شاعری که هدیه خواننده‌اش را نپذیرفت

خبرایران:دومین نشست از سلسه نشست‌های کتاب‌خوان اهل قلم و رونمایی از کتاب «میلاد در منا» در سالن اجتماعات انجمن قلم ایران برگزار شد و در آن هفت تن از نویسندگان به معرفی آثار خود پرداختند.
ماجرای شاعری که هدیه خواننده‌اش را نپذیرفت

به گزارش خبرایران از نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور دومین نشست از سلسه نشست‌های کتاب‌خوان اهل قلم و رونمایی از کتاب «میلاد در منا» عصر دیروز یکشنبه ۱۹ دیماه در سالن اجتماعات انجمن قلم ایران برگزار شد. در این مراسم که به همت اداره کل کتابخانه‌های عمومی استان تهران برگزار شده بود؛ «زهرا پورقربان» مولف کتاب «با شما که رودروایسی ندارم»، «احمد عربلو» نویسنده «تانک آرزوها»، «یوسف قوجق» مولف کتاب «وقت جنگ دوتارت را کوک کن»، «جهانگیر خسروشاهی» نویسنده کتاب «از کوچه‌های بی‌خبری»، «،سهیلا عبدالحسینی» نویسنده کتاب« کفشهایت را به من بسپار»، «مریم بصیری» مولف کتاب «شب‌های حرم‌خانه» و «وجیهه سامانی» نویسنده کتاب «آن مرد در باران می‌آید» آثار خود را با حاضران به اشتراک گذاشتند.

 

با شما که رودروایسی ندارم

 

زهرا پورقربان، مولف کتاب «با شما که رودروایسی ندارم» در ابتدای این نشست با تاکید بر اسم انتخابی خود برای اثرش گفت: این کتاب زندگینامه نویسنده اثر است که از پنج سالگی تا زمان تلاش برای انتشار این کتاب را روایت می‌کند و همانطور که از نام این اثر برمی‌آید نویسنده با مخاطب رودربایستی ندارد و این ویِژگی در من به صورت بارز وجود دارد.

وی با بیان این که این اثر اولین تجربه نویسندگی من است؛ اظهار داشت: چاپ اول این کتاب در سال ۸۷ منتشر شد؛ این کتاب اکنون به چاپ دوم رسیده است. بعد از انتشار کتاب خوانندگانی از شهرستان‌های شیراز، خرم‌آباد و تبریز که بیشتر از دانشجویان بودند مرا به منزلشان دعوت کردند. آنان معتقد بودند بعد از خواندن این اثر دگرگونی و همتی نو در آنان شکل گرفته است.

پورقربان با تجلیل از نقش راضیه تجار در عرصه داستان‌نویسی گفت: همه نوشته‌هایم را مدیون فعالیت در حوزه هنری و راضیه تجار هستم؛ تجربه‌ای که از سال ۷۲ آغاز شد و ۱۰ سال از این تجربه صرف نگارش کتاب «با شما که رودربایسی ندارم» شد.

پورقربان در پایان تاکید کرد: خدا را شکر می‌کنم در دنیایی که همه امکانات رفاهی برای فرزندانمان هست و به نظر می‌رسد کتابخوانی فراموش شده است؛ این اثر تلنگری برای نسل جوان شد.

 

تانک آرزوها

 

احمد عربلو، مولف کتاب «تانک آرزوها» نیز در  این نشست با بیان این که ادبیات جنگ با همه تلخی‌هایش در خود وقایع طنزآمیزی هم دارد؛ عنوان کرد: طنز در حوزه ادبیات جنگ به داوود امیریان منحصر شده است و این نویسنده با استفاده از ادبیات جنگ این حوزه را در قالب طنز مطرح کرده است؛ اما این آثار، همه ادبیات جنگ در بخش طنز نیست.

وی ادامه داد: با مطالعه آثار این حوزه در می‌یابیم که بسیاری از سوژه‌های موجود در این کتاب‌ها می‌توانند دستمایه نوشتن آثار طنز دیگری شوند و برای نگارش اثر جدید تنها باید آثار این حوزه را با دقت مطالعه کرد تا سوژه‌های جدیدی کشف کرد. این کتاب در قالب ۱۵ قصه طنز به همت کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است.

 

وی ادامه داد: مرتضی سرهنگی در ابتدای فعالیت نویسندگی اش چندین اثر در این حوزه نوشت اما این آثار فقط در چند نوبت چاپ شدند و سپس فراموش شدند . اکنون ۴۰ تا ۵۰ سوژه جدید دارم که می‌توان با آن‌ها کتاب دیگری در زمینه طنز نوشت و به دنبال فرصتی برای نگارش آن‌ها هستم.

 

وقت جنگ دو تارت را کوک کن

 

یوسف قوجق؛ نویسنده کتاب «وقت جنگ دو تارت را کوک کن» در ادامه این نشست با اشاره به این که دفاع از تمامیت ارضی کشور همیشه یک دغدغه اساسی برای من بوده است؛ اظهار داشت: از زمان نوشتن کتاب «نردبام آسمان» تا کتاب «وقت جنگ دوتارت را کوک کن» همیشه به این فکر کردم که چرا تا به حال در کتاب‌های درسی از قرداد ننگینی به نام آخال نام برده نشده است که به واسطه آن شمال شرقی کشور و مرو از ایران جدا شد و به امپراتوری روسیه پیوست؟ چرا این قرارداد به اندازه ترکمن‌چای برای ما اهمیت ندارد و نامی از آن برده نشده است؟

وی با بیان این که معتقدم سختی جنگ با لطافت دوتار هیچ نسبتی با هم ندارند؛ عنوان کرد: از تضاد دوتار و سختی لفظ جنگ در این کتاب استفاده کردم تا بگویم هر آنچه با لطافت هنری بیان شود ماندگار است.

قوجق با اشاره به این که این کتاب حاصل سه سال فعالیت و تلاش شبانه‌روزی من است؛ اظهار داشت: معتقدم تجربه نویسندگی و قصه‌نویسی من که از سال ۱۳۷۰ شروع شده است در این کتاب انعکاس یافته است. این کتاب سال ۷۳ به همت انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی منتشر شده و روایت یک «بخشی ترکمن» است که ۲۴ سال بعد از جنگ هنوز در التهاب نبرد با روس‌هاست و ماجرای حمله لشگر روسیه تزاری به ایران در عصر ناصرالدین شاه قاجار را روایت می‌کند.

 

از کوچه‌های بی‌خبری

 

جهانگیر خسروشاهی مولف مجموعه شعر «از کوچه‌های بی‌خبری» یکی دیگر از حاضران این نشست بود؛ وی در این مراسم عنوان کرد: نگارش این کتاب از سال ۶۴ آغاز شد و به تدریج شکل گرفت تا سرانجام در سال ۸۱ این کتاب توسط انتشارات تربیت در پنج هزار نسخه منتشر شد و در همان سال تجدید چاپ شد. همچنین این اثر در انتشارات بین‌الملل سه بار دیگر تجدید چاپ شد و در مجموع این اثر تاکنون پنج بار تجدید چاپ شده است.

خسروشاهی با ذکر خاطره‌ای به تاثیر مطالعه این کتاب بر روی مخاطبان پرداخت و عنوان کرد: یکی از مخاطبان مرا به افطار دعوت کرد و تاکید کرد بعد از مطالعه اثر شما تصمیم گرفتم کتابخانه شخصی‌ام را به شما اهدا کنم. این کتابخانه شامل کتاب‌های مرجعی بود که در آن زمان بیش از ۱۰ میلیون تومان ارزش داشت.

وی با بیان این که همسر و فرزندان خواننده کتاب از واگذاری این کتابخانه به بنده به دلیل محدودیت مالی ناراضی بودند، اظهار داشت: من از پذیرفتن این کتابخانه امنتاع کردم. بعدها این موضوع دستمایه نوشتن داستانی به نام «نویسنده و مخاطب» شد که در مجله شهرزاد منتشر شد.

 

کفش‌هایت را به من بسپار

 

سهیلا عبدالحسینی، در ادامه کتاب «کفش‌هایت را به من بسپار» که توسط انتشارات امیرکبیر در سال ۹۲ منتشر شده است را با حاضران به اشتراک گذاشت.

وی درباره انتشار این کتاب گفت: انتشارات امیرکبیر سفارش داستان‌نویسی بر اساس خطبه‌های نهج‌البلاغه را به نویسندگان ارایه کرد و داستان‌نویسی بر اساس خطبه پرهیزگاران به نام نوشته شد. موضوع این کتاب خطبه‌ای از نهج‌البلاغه به نام پرهیزکاران است که ویژگی‌های فرد پرهیزگار را بیان می‌کند و حضرت علی(ع) ویزگی این افراد را در این خطبه به دقت بر می شمارد.

عبدالحسینی اظهار داشت: این کتاب داستان فردی است که گمان می‌کند متقی است اما در واقع این گونه نیست. بعد از مطالعه منابع برای داستان‌نویسی در این‌باره دریافتم که تا چه اندازه منابع مهم قرآنی و فقهی داستان‌نویسی مانند نهج‌البلاغه داریم اما از آن غافلیم .

وی ادامه داد: در دنیای امروز ضرورت دارد تا برای رسیدن به یک اندیشه درست تنها به ترجمه آثار مهم اکتفا نکنیم بلکه با یک عالم دینی مطلع هم مشورت کنیم و این منابع را با بیان داستانی در اختیار مردم قرار دهیم زیرا احساس می‌شود جناح‌هایی از جامعه از اخلاق، ریشه‌های دفاع مقدس و انقلاب اسلامی دورشده‌اند.

 

شب‌های حرم‌خانه

 

مریم بصیری مولف کتاب «شب‌های حرم‌خانه» نیز در این نشست اظهار داشت: پیش از نگارش این کتاب این موضوع را می‌دانستم که آثار پژوهشی مخاطب کمتری دارد و ناشران علاقه‌ای به انتشار این کتاب‌ها به دلیل کمبود مخاطب ندارند.

وی با بیان این که این کتاب یک ماه است منتشر شده است؛ عنوان کرد: رشته دانشگاهی و مورد علاقه من تئاتر است و بر همین اساس تصمیم گرفتم درباره شکل‌گیری تئاتر زنان و تعزیه‌های نمایشی در دربار قاجاریه به مطالعه بپردازم.

وی تاکید کرد: مطالعات میدانی برای نگارش این کتاب بسیار طولانی بود زیرا من با بازدید از موزه‌ها و مطالعه کتاب‌های قدیمی تلاش می‌کردم این فضا را بازسازی کنم به عنوان مثال بارها کاخ گلستان را طی کردم تا فضای طهران قدیم را بازسازی کنم.

بصیری با بیان این که این کتاب نخستین اثر و رمانی است که به موضوع زنان و تعزیه می‌پردازد؛ عنوان کرد: با توجه به شخصیت‌های اصلی دربار ناصرالدین شاه که مادر و همسران وی بودند و نمی‌شد آن‌ها را تحریف کرد؛ یک شخصیت فرضی را وارد حرم‌خانه کردم و داستان را با محوریت آن تعریف کردم.

 

آن مرد در باران می‌آید

 

وجیهه سامانی مولف کتاب «آن مرد در باران می‌آید» برگزیده جشنواره «حبیب غنی‌پور» و جایزه داستان انقلاب نویسنده دیگر حاضر در این نشست بود. وی در این نشست عنوان کرد: من رمان‌نویس بزرگسال بودم و هنگامی که فراخوان داستان انقلاب داده شد به دلیل محدودیت زمان به سراغ خلق اثر در حوزه نوجوان رفتم؛ تحقیقات میدانی این رمان چهار ماه طول کشید و در این مطالعات دریافتم با وجود این که فرزند انقلابم اما از بسیاری از اتفاقاتی که در چهار ماه آخر پیروزی انقلاب اسلامی رخ داده است؛ بی‌خبرم.

نویسنده برگزیده جایزه داستان انقلاب تاکید کرد: من افتخار دارم که در جشنواره «حبیب غنی‌پور» جایزه‌ام را از مرحوم امیرحسین فردی گرفتم.

وی با اشاره به این که کتاب «آن مرد در باران می‌آید» سال ۹۰ از سوی انتشارات سوره مهر منتشر شد؛ عنوان کرد: پنج ماه بعد از انتشار کتاب؛ امیرحسین فردی در تماسی تلفنی به من گفت این کتاب از نظر من یک اثر خوب است که باید جلد دوم آن هم نگارش شود؛ بر همین اساس پیشنهاد داد با همین شخصیت‌ها این کتاب را در دوران بعد از انقلاب هم روایت شود و این رمان جلد دوم کتاب «آن مرد در باران می‌آید» شود و در این جلد برای شخصیت‌ها اتفاقات جدیدی رخ دهد. با این حال امیرحسین فردی دو ماه بعد از این گفت و گوی تلفنی از دنیا رفت و این رمان هم هیچ‌گاه منتشر نشد!

سامانی اضافه کرد: «آن مرد در باران می‌آید» ماجرای زندگی یک خانواده طبقه متوسط در کوران انقلاب را روایت می‌کند که وقایع داستان حول یک گروه نوجوان که در راس آنها شخصیتی به نام بهزاد است، اتفاق می‌افتد. خطر سیر این داستان مهر ۵۷ تا ۲۶ دیماه را روایت می‌کند.

 

رونمایی از کتاب میلاد در منا

 

در انتهای این مراسم رضا اسماعیلی؛ عضو هیات مدیره انجمن قلم ایران درباره کتاب «میلاد در منا» عنوان کرد: بعد از فاجعه دردناک منا انجمن قلم ایران تصمیم گرفت برای ثبت و ضبط این فاجعه و تبعات آن در جهان اسلام از داستان‌نویسان و شاعران دعوت کند تا آثار خود را در این زمینه ارسال کنند.

وی اظهار داشت: بعد از فراخوان استقبال خوبی شد و آثار بسیاری از داستان‌نویسان و شاعران جوان به دست ما رسید. در بخش داستان‌نویسی کامران پارسی‌نژاد و راضیه تجار زحمت داوری و گزینش آثار را به عهده گرفتند و با دقت نظر آثار خوانده شد و تعدادی از آنها به عنوان برگزیده منتشر شدند.

اسماعیلی اظهار داشت: در بخش شعر هم با کمک عباسعلی براتی‌پور آثار برگزیده مشخص شد اما همه آثار شعری و داستانی رسیده قابل چاپ نبودند زیرا برخی از این اشعار و داستان‌ها بر اساس عواطف شاعران؛ بغض‌ها و خشم‌های آن‌ها سروده شده بود و به دلایلی قابل انتشار نبودند اما این آثار هم در آرشیو انجمن قلم ایران نگهداری می‌شود تا روزی برای آسیب شناسی فاجعه منا استفاده شود. این کتاب نخستین اثر با موضوع فاجعه مناست که در دو بخش مستقل شعر و داستان منتشرشده است.

بعد از صحبت‌های اسماعیلی، از کتاب «میلاد در منا» با حضور محمدرضا سرشار، رئیس هیات مدیره انجمن قلم ایران، محسن پرویز، نائب رئیس انجمن قلم ایران، محمد اله‌یاری، معاون توسعه کتابخانه‌ها و کتابخوانی نهاد و علی نیکنام، مدیرکل کتابخانه‌های استان تهران رونمایی شد. همچنین در انتهای مراسم از هفت تن از اعضای انجمن قلم ایران که کتاب آن‌ها در این مراسم معرفی شد؛ تجلیل به عمل آمد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب