امروز: سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/23]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19124 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱:۳۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکترعیسی رضایی اعلام کرد؛

افتتاح حساب۵۰ هزار هوادار پرسپولیس،۴۰ هزار هوادار استقلال و ۳۰ هزار هوادار تراکتور در شعب کوثر/ دنیا به سمت بن بست اقتصادی پیش می رود/ بنیان بازار سرمایه باید مبتنی بر درآمدزایی شرکت ها باشد

خبرایران: مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر گفت:تاکنون نزدیک به ۵۰ هزار هوادار پرسپولیس،۴۰ هزار هوادار استقلال و ۳۰ هزار هوادار تراکتور تاکنون در شعب کوثر افتتاح حساب کردند.
افتتاح حساب۵۰ هزار هوادار پرسپولیس،۴۰ هزار هوادار استقلال و ۳۰ هزار هوادار تراکتور در شعب کوثر/ دنیا به سمت بن بست اقتصادی پیش می رود/ بنیان بازار سرمایه باید مبتنی بر درآمدزایی شرکت ها باشد

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «موسسه اعتباری کوثر»صبح امروز5 دی ماه 1395 با حضور«دکترعیسی رضایی» مدیر عامل موسسه اعتباری کوثر و اصحاب رسانه در سالن اجتماعات اردوگاه شهید باهنربرگزار و دراین نشست خبری «عیسی رضایی» مدیر عامل موسسه اعتباری کوثراظهارداشت:دولت اعلام کرده که به یک رشد4/7 دهم درصدی رسیدیم و این گفته درستی است. اگر تنها مبحث فروش نفت را مقایسه کنیم، یک رشد غیر قابل تصوری از گذشته تا به امسال داشته ایم.

 

انتشار اوراق خزانه اسلامی به نوعی جابجایی نقدینگی از مکانی به مکان دیگر است

مدیرعامل موسسه اعتباری تصریح کرد: رشدی که صوت گرفته است، درست است ومنتهی چون در انتقال پول به کشور مشکلاتی وجود دارد و یا برخی بدهی های قبلی باقی مانده است؛ هنوز اثر سرمایه گذاری های این درآمد بر کاهش رکود مشاهده نشده که امیدواریم از این حیث برنامه ریزی لازم صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: انتشار اوراق خزانه اسلامی به نوعی جابجایی نقدینگی از مکانی به مکان دیگر است و کماکان معضل نقدینگی را برطرف نخواهد کرد و اگر این وضعیت به همین شکل ادامه پیدا کند؛ وضعیت 9 ماهه قبلی برای پایان سال شدت بیشتری خواهد گرفت. معادلات جهانی پیچیده تر شده است و انتخاب ترامپ هم به دلیل ناشناخته بودن شخصیت وی مزید بر علت است.

 

مبلغی را با هماهنگی بانک مرکزی، بورس و وزارت اقتصاد وارد پروسه سرمایه گذاری در بورس کردیم

رضایی عنوان داشت: دنیا به سمت بن بست اقتصادی پیش می رود واگر به شاخص های اقتصادی بیشتر کشورهای اروپایی نگاه کنید؛ شاخص هایی مانند رشد اقتصادی و تورم ارقام صفر یا منفی را نشان می دهند. این موارد بسیار خطرناک است و یعنی اگر یک بخش عظیمی از جهان دچاررکود شود، محرکی برای برون رفت از این بحران نیاز است که معمولا بهترین گزینه ها در چنین شرایطی، جنگ است.

وی تاکید گرد: باید دعا کرد که مجددا منطقه خاورمیانه را به عنوان کاندیدا معرفی نکنند؛ هرچند که کشور روسیه در حال نزدیک کردن خود به آمریکا است. یکی از گزینه ها اوکراین و منطقه بالتیک بود که به نظر می رسد آشوب ها در این منطقه فروکش کند؛ ولی منطقه ما کماکان منطقه مساعدی برای هرگونه درگیری در این زمینه ها تلقی می شود.

مدیر عامل موسسه اعتباری یاداورشد:در این راستا نظام جمهوری اسلامی هوشیاری خوبی را تا به الان، به خرج داده که البته هوشیاری بیشتری لازم است تا از گزند حوادث آتی در امان بمانیم و موسسه یک مبلغی را با هماهنگی بانک مرکزی، بورس و وزارت اقتصاد وارد پروسه سرمایه گذاری در بورس از طریق شرکت ها کرده و باید گفت که بورس به عنوان یک مکان ریسک پذیر در نظر گرفته می شود؛ چراکه نظام بانکی یک نظام Free Risk برای سپرده گذار است.

 

بدون برطرف شدن ابهامات در بورس شرکت ها به بازدهی مناسب و رشد پایداری نمی رسند

وی ادامه داد: سوال اینجاست که الان میانگین بازدهی بورس، با تمام اوصاف و با رونقی که امروز پیدا کرده است، چقدر است؟ غیر از این است که بازدهی این بازار 5/12 درصد است حال ایا این موضوع در قیاس با سود بانکی توجیه پذیر است تا افرادی به سمت سرمایه گذاری در بورس بروند؟

رضایی ابرازداشت: دورنمای سوددهی و بازدهی شرکت ها چیست؟ اکنون کدام شرکت ها به غیر از شرکت های پتروشیمی و یا فولادی که متاثر از قیمت های جهانی و نه بازدهی خود هستند دارای بازدهی مناسب اند؟ نکته دیگر اینکه گفته می شود در بورس مشارکت کنید تا نقدشوندگی بالایی داشته باشد، درحالی که همین امروز اعلام می شود که به عنوان مثال 20 نماد بسته می شود، حال این نمادها چه زمانی باز می شوند، معلوم نخواهد بود. مشخص نیست که سرمایه گذار خردی که در بورس سرمایه گذاری می کند چه زمانی به پول خود می رسد.

وی اضافه کرد: این موارد از جمله ابهاماتی است که اگر بورس برطرف نکند و شرکت ها به بازدهی مناسب و رشد پایداری نرسند و همچنین از اعمال سلیقه بر بستن و بازگشایی نمادها خودداری نشود، این بازار به رونق نخواهد رسید. وگرنه با چنین شرایطی عقل سلیم حکم می کند که سپرده گذاران کماکان در بانک بمانند چراکه ایمن ترند و شرایط خوبی در بازار سرمایه حاکم نیست؛ مگر اینکه نقدینگی از یک مکان درست به این بازار تزریق شود که در این حالت مجددا حبابی می شود.

 

بیشتر انگیزه های سفته بازی در بورس رونق دارد تا انگیزه های درآمدی.

مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر افزود: بنیان بازار سرمایه باید مبتنی بر درآمدزایی شرکت ها باشد که از اول تاسیس بورس در ایران این مسئله وجود نداشته است. بیشتر انگیزه های سفته بازی در بورس رونق دارد تا انگیزه های درآمدی.

وی درخصوص با اقدامات موسسه درزمینه بانکداری الکترونیک نیزگفت: در برنامه استراتژیک موسسه در سال 89، حداقل تاسیس 500 شعبه در دستور کار قرار گرفته است، اما فکر می کنید چه انگیزه هایی باعث شده که بیش از 4 سال ما تعداد شعبه خود را از 350 مورد افزایش ندهیم، یعنی سه سال دیگر ما عملا گسترش شعب را از دستور کار خود به طور عملی خارج کردیم، مگر اینکه به ندرت بخواهیم این امر را انجام دهیم.

رضایی یاداورشد: رویکرد ما در موسسه اعتباری کوثر استفاده از دفاتر خدماتی از جمله دفاتر خدماتی دولت و دفاتر خدماتی که بعضا سازمان های بازنشستگی مانند سازمان بازنشستگی نیروهای مسلح، ارتش دارند، می باشد و مهمتر از این، استفاده مشارکتی از امکانات بخش خصوصی است؛ در حال حاضر 300 دستگاه «ای تی ام» ما مشارکتی است به گونه ای که افراد خریداری کرده اند و موسسه ما در بخشی از درآمد سهیم است.

 

تمام فعالیت های بانکی باید بر تلفن همراه متمرکز شود

وی تاکید کرد: یک شعار محوری که در مجموعه ما طراحی شده است؛ این است که به مرور و برای 2 سال آینده، شعار آینده از آن ما است به شعار آینده در دستان من است، تبدیل شود. یعنی تمام فعالیت های بانکی باید بر تلفن همراه متمرکز شود و این به معنای گسترش خدمات الکترونیکی و کاهش هزینه هایی دیگر است.

وی درخصوص زمانی تبدیل شدن موسسه کوثر به بانک هم گفت: ما آمادگی لازم برای این امر را داریم؛ منتهی تنها ما در این قصه تصمیم گیرنده نیستیم. الان سیاست بانک مرکزی این است که برخی از بانک هایی که دارای ناهنجاری هستند را سامان دهد. در این راستا بانک مرکزی باید به یک چشم اندازی برسد. فعلا به ما گفته شده است که صبر کنیم البته ما پیگری های خود را انجام می دهیم و سعی می شود از بالادستی ها کمک بگیریم تا هر چه زودتر به این مهم برسیم .

رضایی افزود: به اعتقاد من این مسئله در یک پروسه زمانی مشخصی حل خواهد شد. هرچند که موسسه ما از 2 سال قبل هم این آمادگی را دارد. به هرحال بانک مرکزی به عنوان یک نهاد بالادستی باید تصمیم بگیرد.

 

از برج سوم95 تا اواخر برج 8 چیزی بالغ بر 1400 میلیارد تومان خروج نقدینگی داشته ایم

وی همچنین در خصوص با کاهش منابع موسسه حاصل از نرخ سود هم تصریح کرد: با رعایت نرخ های بانک مرکزی، از برج سوم95 تا اواخر برج 8 چیزی بالغ بر 1400 میلیارد تومان خروج نقدینگی داشته ایم. با بکارگیری صندوق کوثر یکم و اقداماتی از این دست جلوی خروج بخشی از نقدینگی گرفته شد. البته تا حدودی بانک مرکزی هم در این امر کمک کرد.  

رضایی درخصوص انعقاد تفاهم نامه موسسه اعتباری کوثر با سازمان مدیریت و برنامه ریزی هم گفت: این تفاهم نامه در راستای عملیاتی کردن اقتصاد مقاومتی است. چراکه عمدتا بخشی از تجهیزات حفاظت از محیط زیست، شیلات و منابع طبیعی از خارج وارد می شود و یا بعضا این تجهیزات موجود نیست، برای مثال لباس های اطفای حریق، اتومبیل هایی که در مناطق صعب العبور حرکت می کنند، دستگاه های آب شیرین برای برخی مردم عشایر از جمله اقداماتی است که با محوریت تولید داخل صورت گرفت و استفاده کننده آن ها 4 سازمان اصلی بوده اند که در تامین منابع مشکل داشته اند.

 

یکی از2 نیروگاه سنگین خودمان را واگذار کردیم

مدیرعامل موسسه اعتباری ادامه داد: این تفاهم نامه بین موسسه کوثر و سازمان مدیریت و برنامه ریزی، برخی سازمان های صنعت دفاعی کشور، سازمان حفاظت از محیط زیست، منابع طبیعی، جنگل ها و مراتع و شیلات منعقد شده است. و از آنجایی که پرداخت تسهیلات به ارکان دولتی منوط به اخذ مجوز از بانک مرکزی است، این ماموریت بر عهده خود سازمان مدیریت و برنامه ریزی قرار گرفته است که در حال پیگیری است.

وی با اشاره به امضای تفاهم نامه موسسه با 3 باشگاه ورزشی فوتبال هم عنوان داشت: نزدیک به ۵۰ هزار هوادار پرسپولیس،۴۰ هزار هوادار استقلال و ۳۰ هزار هوادار تراکتور تاکنون در شعب کوثر افتتاح حساب کردند و ما 2 نیروگاه سنگین داشتیم که تقریبا در حدود 25 درصد از منابع ما را تشکیل می دادند که در یکسال گذشته یکی از این نیروگاه ها را واگذار کردیم و جهت واگذاری نیروگاه بعدی در سال جاری هم برنامه ریزی کرده ایم که اگرآن هم فروخته شود، چندان دارایی مازاد در موسسه باقی نمی ماند .

رضایی درپایان گفت: باید به مرور خود را به استانداردهای مدنظر بانک مرکزی برسانیم و اگر نیروگاه دوم هم فروخته شود؛ دارایی ثبت شده ما در حد مقرر است. بخشی از این ها به عنوان سایر دارایی ها است؛ چون اموال تمیلکی ما هیچگاه تمام شدنی نیست.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب