امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1912 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۴۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

حسن نجفی سولاری اعلام کرد؛

قد و قواره نمایشگاه رسانه های دیجیتال بلند نیست / به مصلحت نظام نیست که بودجه بیت المال صرف برپایی نمایشگاه های متعدد در حوزه دیجیتال شود

خبرایران:«حسن نجفی سولاری»، رییس مرکزتوسعه رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی گفت: اعتقاد دارم که به مصلحت نظام نیست که بودجه بیت المال صرف برپایی نمایشگاه های متعدد در حوزه دیجیتال شود و بهتر است ارگان های مختلف بر سر تجمیع نمایشگاه ها به توافق برسند و ما این پیشنهاد را برای سال های آینده ارایه کرده ایم.
قد و قواره نمایشگاه رسانه های دیجیتال بلند نیست / به مصلحت نظام نیست که بودجه بیت المال صرف برپایی نمایشگاه های متعدد در حوزه دیجیتال شود

به گزارش خبرنگار خبرایران، نشست خبری هفتمین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال، صبح امروز، با حضور «حسن نجفی سولاری» رییس مرکزتوسعه رسانه های دیجیتال فرهنگ و ارشاد اسلامی و مشاور وزیر ارشاد ، «محمدرضا طلایی»، رییس هیت مدیره مجمع تشکل های فناوری اطلاعات،«محمد حسین انتظاری» دبیر شورای عالی فضای مجازی ایران و اصحاب رسانه در دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی برگزار شد.

دراین نشست خبری «حسن نجفی سولاری»رییس مرکزتوسعه رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: ایران دیرتر از سایر نقاط دنیا به عرصه‌ دیجیتال وارد شد‌ و در حقیقت، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال اولین گام جدی در این زمینه بود که هفت سال پیش برداشته شد و نمایشگاه امسال از نظر کیفی و کمی در شرایط بهتری نسبت به سال گذشته برگزار خواهد شد  و در اولین گام ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  و در دولت تدبیر و امید آسیب شناسی خواهد شد و من نیز از ابتدای مهر سال جاری که به عنوان رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال منصوب شدم که با همکاران سعی داشتیم تا آسیب شناسی‌هایی در حوزه‌های نمایشگاه‌های رسانه‌های دیجیتال انجام داده و در این زمینه تعیین تکلیف کنیم.

رییس مرکزتوسعه رسانه های دیجیتال وزارت ارشاد تصریح کرد: اولین اشکال در حوزه رسانه های دیجیتال این است که قد و قواره نمایشگاه بلند نیست و بهره کمی از آن وجود دارد و هر سازمانی برای خود در این حوزه نمایشگاه برگزار کرده و نهادهای حاکمیتی به کمک دولت نمی‌آید. در عین حال بخش خصوصی نیز یا دولت را نمی‌پذیرفت و یا توانایی ابراز وجود نداشت.

نجفی سولاری عنوان داشت: حضور بخش خصوصی در این نمایشگاه مفید است و دولت، حاکمیت و بخش خصوصی 3  ضلع مثلث برپایی نمایشگاه هفتم رسانه های دیجیتال را تشکیل خواهند داد و اعتقاد دارم که به مصلحت نظام نیست که بودجه بیت المال صرف برپایی نمایشگاه های متعدد در حوزه دیجیتال شود و بهتر است ارگان های مختلف بر سر تجمیع نمایشگاه ها به توافق برسند و ما این پیشنهاد را برای سال های آینده ارایه کرده ایم.

وی خاطرنشان کرد: باید شرایطی ایجاد شود که زیر مجموعه های وزارت ارشاد با کمک بخش خصوصی به خودکفایی مالی برسند و معتقدم که این نمایشگاه کش‌وقوس‌های زیادی از گذشته تا کنون داشته و برگزارکنندگان با وجود تلاش‌هایی که برای به نتیجه رسیدن این نمایشگاه کرده‌اند، به‌دلیل چالش‌هایی که برای‌شان ایجاد شده است‌، نتوانسته‌اند نتیجه مطلوب را به‌دست آورند.

نجفی سولاری ابرازداشت: در دولت «تدبیر و امید» ما برای به نتیجه رسیدن در این عرصه، نخستین گام را آسیب‌شناسی نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال قرار دادیم. خوشبختانه گروه قبلی که ریاست این مرکز را برعهده داشتند‌، گام‌های تحقیقی در زمینه‌ی آسیب‌شناسی در این عرصه برداشته بودند. اولین اشکال که ما به آن پی بردیم، این بود که در این عرصه دچار نمایشگاه‌زدگی شده‌ایم. در حالی که انواع و اقسام نمایشگاه‌ها برگزار شده‌اند، اما هیچ سود خاصی نداشته‌اند.

وی با اشاره به این‌که از سوی نهادهای حاکمیتی نیز کمک خاصی در این عرصه به دولت نشده بود‌، گفت: در این عرصه، بخش خصوصی فعال نبود‌، چون یا نظارت دولتی را نمی‌پذیرفت یا توانایی‌ ابراز وجود نداشت. در این دوره، ما بعد از بررسی‌های فراوان به این نتیجه رسیدیم که باید نمایشگاه هفتم را اساسا متفاوت با سایر نمایشگاه‌ها برگزار کنیم، به این معنی که برگزارکننده، دولت نباشد و دولت صرفا وظیفه‌ی نظارت و حمایت را برعهده داشته باشد.

نجفی سولاری تاکید کرد: در این عرصه، از اتاق بازرگانی ایران که اشراف کامل به برگزاری نمایشگاه‌ها دارد کمک گرفتیم و خود تشکل‌های خصوصی از مجمع تشکل‌های دیجیتال، به این نتیجه رسیدند که آقای محمدرضا طلایی به‌عنوان نماینده‌ی این تشکل‌ها، برگزارکننده‌ی هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال باشد. همچنین در این عرصه، حاکمیت نیز وظیفه‌ی تنظیم سیاست‌ها و ابلاغ آن‌ها را برعهده دارد که آقای انتظاری - رییس شورای عالی فضای مجازی در این عرصه به ما کمک می‌کند.

وی با بیان این‌که ما مثلثی از دولت‌، حاکمیت و بخش خصوصی را تشکیل دادیم، عنوان داشت: اگر چنین ترکیبی بتواند به نتیجه‌ای مطلوب برسد،‌ می‌توانیم به جای برگزاری نمایشگاه‌های متفرقه، یک نمایشگاه بزرگ را با همکاری همین سه بخش برگزار کنیم. اگر این نمایشگاه بتواند به‌صورت آزمایشی موفقیت خود را نشان دهد،‌ در حقیقت نشان‌دهنده‌ی نتایج مثبت همگرایی در این عرصه است.

نجفی سولاری خطاب به نمایندگان رسانه‌های حاضر در این نشست،تاکید کرد: شما به‌عنوان داوران اصلی می‌توانید عملکرد این نمایشگاه را قضاوت کنید. به اعتقاد شما، آیا منطقی است که دولت 35 درصد دخالت خود را در امور، به 80 درصد رسانده باشد؟ بعضی از مواقع، دولت یک توپ زیبا در اختیار دارد و نمی‌خواهد آن را زمین بگذارد تا بقیه بازی کنند. حالا در این زمینه، ما می‌خواهیم قواعد بازی را تغییر دهیم. ما زمین بازی را فراهم کرده‌ایم تا بخش خصوصی در آن بازی کند.

درادامه این نشست خبری«محمدرضا طلایی»، رییس هیت مدیره مجمع تشکل های فناوری اطلاعات هم طی سخنانی اظهارداشت: نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال (ITDMEX)، با هدف معرفی ظرفیت های فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال و توسعه سطح دسترسی جامعه به آخرین دستاوردها و نیز نمایش توانمندی های تولید محتوای بومی مبتنی بر فرهنگ ایرانی اسلامی برگزار می شود.

طلایی با اشاره به عرضه آخرین دستاوردهای تولید کنندگان محتوا و ناشران دیجیتال در نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال هم ابرازداشت: در دوره های گذشته، فقط ناشران دیجیتال در نمایشگاه حضور داشتند ولی امسال برای نخستین بار با حمایت و همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تمامی فعالان حوزه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال در این نمایشگاه شرکت خواهند کرد و از جمله فعالان حاضر در این نمایشگاه می توان از حوزه های سخت افزار، نرم افزار، نرم افزارهای تلفن همراه، ارائه دهندگان تسهیلات اینترنتی و تلفن های همراه هوشمند نام برد.

رییس هیئت مدیره‌ مجمع تشکل‌های فناوری اطلاعات به‌عنوان نماینده‌ بخش خصوصی و برگزارکننده‌ هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال، درباره‌ جزییات برگزاری این نمایشگاه هم گفت: هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال با مجوز وزارت ارشاد و سازمان توسعه‌ی تجارت ایران از هشتم تا یازدهم اسفندماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود. این نمایشگاه حمایت شورای عالی فضای مجازی‌، مجلس شورای اسلامی‌، دولت‌، صداوسیما و تشکل‌های خصوصی را دارد.

وی خاطرنشان کرد: هفتمین نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال در فضایی 5 هزار مترمربعی برگزار می‌شود و 140 شرکت در حوزه‌ آی‌سی‌تی در آن حضور خواهند داشت که امیدواریم با پوشش گسترده‌ای روبه‌رو شود. همچنین من به نمایندگی از آقای شافعی رییس اتاق ایران از حسن اعتماد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و ریاست عالی شورای فضای مجازی تشکر می‌کنم.

طلایی یادآورشد: از سوی بخش خصوصی حامیان ویژه‌ای برای این نمایشگاه مشارکت کرده‌اند و این نمایشگاه با پتانسیل بخش خصوصی در حال برگزاری است. یکی از دلایل این‌که این نمایشگاه به شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی واگذار شده، این است که به‌دلیل عضویت شرکت سهامی نمایشگاه‌ها در سازمان نمایشگاه‌های بین‌المللی، نمایشگاه رسانه‌های دیجیتال می‌تواند‌ با اطلاع‌رسانی در مجامع بین‌المللی، چهره‌ی ویژه‌تری به خود بگیرد.

وی با اشاره به تشکیل کارگروهی در اتاق بازرگانی ایران، افزود: این کارگروه مأموریت دارد منشور همکاری اتاق بازرگانی با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و شورای عالی فضای مجازی را تدوین کند که یا همزمان با نمایشگاه یا بعد از آن امضا شود. این منشور در زمینه‌ی اقتصاد،‌ فرهنگ و صادرات محصولات فرهنگی خواهد بود و امیدواریم بتوانیم به ارتقای سطح فرهنگی ما کمک کنیم.

 

بنابراین گزارش، هفتمین نمایشگاه فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال با مشارکت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از 8 تا 11 اسفندماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود  

  

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب