امروز: سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/30]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19116 تاریخ انتشار: یکشنبه ۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۳:۳۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

شب دلگان یا هم‌رسانی برای رفع محرومیت‌های بهداشتی

خبرایران:تحول نظام سلامت و تحقق عدالت اجتماعی در ساختارهای آن با پشتیبانی، کمک و یاری نیک‌اندیشان دست‌یافتنی است.
شب دلگان یا هم‌رسانی برای رفع محرومیت‌های بهداشتی

به گزارش خبرایران از پایگاه معاونت اجتماعی وزارت بهداشت؛ من باهارم تو زمین/ من زمین‌ام تو درخت/ من درخت‌ام تو باهار/ ناز انگشتای بارون تو باغ‌ام می‌کنه/ میون جنگلا تاق‌ام می‌کنه ... تحول نظام سلامت و تحقق عدالت اجتماعی در ساختارهای آن با پشتیبانی، کمک و یاری نیک‌اندیشان دست‌یافتنی است. خیرات مردم در اندازه‌های گوناگون، از مبالغ اندک تا بسیار، گره‌گشای نظام سلامت و تحول آن خواهد بود تا کارهای فروبسته‌ی درماندگان را گشایش باشد.

«دفتر مجازی جذب مشارکت‌های مردمی اداره کل خیرین وزارت بهداشت» (@behdasht_charities_bot) سامانه‌ای است برای تسهیل پرداخت کمک‌های خیرین. دکتر محمد نصیری، مدیرکل خیرین و خیریه‌های سلامت معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، یکی از دغدغه‌های این اداره را ایجاد فرصت‌هایی می‌داند تا کسانی که علاقه به کمک‌رسانی در امور خیر دارند اما شرایط برای‌شان مهیا نیست و یا فرصت کافی ندارند، بتوانند در فعالت‌های جمعی خیرخواهانه مشارکت داشته باشند.

دکتر نصیری می‌گوید: به همین منظور با شرکتی که فعالیت‌اش در راستای تهیه ربات و اپلیکیشن‌های مالی بود، قراردادی منعقد شد و بر اساس این قرارداد رباتی به نام «با هم» در اختیار وزارت بهداشت قرار داده شد که به واسطه آن یک گروه در فضای تلگرامی بتوانند کمک مالی کرده و گزارش کمک‌ها را نیز در گروه هم‌رسانی کنند.

دکتر نصیری می‌افزاید: برای رونمایی از این ربات یکی از پروژه‌های نقاط محروم کشور را در نظر گرفتیم و بنا شد که مردم در ساخت آن کمک کنند. این پروژه آزمایشگاهی بود در بخش چاهشور در شهرستان ایرانشهر در استان سیستان و بلوچستان که جمعیتی حدود 10 هزار نفر دارد و برای رفت و آمد به آزمایشگاه هیچ‌گونه وسیله‌ای نداشتند. ساکنین بخش چاهشور از توابع شهر دلگان، با مشکلات جدی در زمینه درمان روبرو هستند. تا کنون وزارت بهداشت و درمان، پزشک و درمانگاه برای این بخش ده هزار نفری فراهم کرده است. اما مردم این منطقه هم‌چنان برای انجام آزمایش‌های تشخیصی می‌بایست به مرکز شهر مراجعه کنند. با توجه به وضعیت نامطلوب جاده‌ها و آمار بالای تصادفات، این مساله مشکلات دیگری را پیش‌روی ساکنان این بخش قرار داده است.

مدیرکل خیرین و موسسات خیریه سلامت ادامه می‌دهد: طی هماهنگی که با شبکه و دانشگاه انجام گرفت، قرار شد که نیمی از هزینه تجهیزات را با کمک مردم تهیه کرده و نیمی از آن را خود دانشگاه تهیه کند. طبق برآوردهای صورت گرفته، هزینه تجهیز آزمایشگاه درمانگاه بخش چاهشور، حدود شصت میلیون تومان است که دانشگاه علوم پزشکی شهرستان ایرانشهر، نیمی از این مبلغ را تقبل کرده است. به همین منظور  در شب یلدا کمپینی را راه‌اندازی کردیم با نام «شب چاه‌شور» و برآن شدیم تا باهم، به مردم محروم این منطقه، سلامت را هدیه و نقش مهر را بر یکی از محروم‌ترین نقاط میهن عزیزمان ماندگار کنیم. الحمدلله با استقبال بی‌نظیر مردمی رو به رو شدیم به طوری که حدود هزار نفر توسط خود مردم عضو این گروه شدند و به واسطه آن حدود 100 نفر کمک نقدی کردند که کم‌ترین مبلغ آن 500 تومان و بیش‌ترین مبلغ 5/8 میلیون تومان بوده است.

دکتر نصیری در پایان می‌گوید: بنایمان بر این است که تا اسفند امسال این آزمایشگاه را تجهیز کنیم و تحویل دهیم. این امر نشان می‌دهد که دوستان اگر اراده کنند می‌توانند با هم‌افزایی پروژه‌های کوچک و بزرگ را به انجام برسانند. چنان چه مبلغ سی‌میلیون تومان برای تجهیز آزمایشگاه چاهشور در کم‌تر از سه روز از طریق دفتر مجازی اداره کل خیرین وزارت بهداشت تامین شد.

گفتنی است «دفتر مجازی باهم» برای کمک به نهادهای نیکوکاری و نیکوکاران‌شان است تا فرایند دریافت و پرداخت را به سادگی انجام دهند. اداره کل خیرین و موسسات خیریه‌ی سلامت نیز یکی از اداره‌های زیرمجموعه‌ی معاونت اجتماعی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است. این اداره می‌کوشد تا در کنار حمایت و گسترش فعالیت‌های خیران، خیریه‌ها و فعالیت‌های داوطلبانه، به هر چه سازمان‌یافته‌تر شدن این کارها در حوزه‌ی سلامت و جوانب گوناگون آن دست یابد. به این منظور، اداره‌ی کل خیرین و موسسات خیریه‌ی سلامت با مشارکت و هم‌اندیشی صاحب‌نظران و فعالان این زمینه‌ها به تصویب قانون‌ها و آیین‌نامه‌های مورد نیاز و رای‌زنی با مسوولان و حوزه‌های ذی‌ربط، می‌پردازد.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب