امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1911 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱:۱۵:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دبیر هنری جشنواره داستان انقلاب خبرداد؛

بیش از 15 نویسنده حرفه ای درجشنواره داستان انقلاب حضور دارند/ در شش سال گذشته 2000 اثر به جشنواره ارسال شده است

خبرایران :«حسین فتاحی» دبیر هنری جشنواره داستان انقلاب گفت: یکی از کمبودهای جشنواره داستان انقلاب این است که در طول این شش سال 2000 اثر به این جشنواره ارسال شده است اما نویسندگان کمتر همدیگر را دیده و دور هم جمع می‌شوند به همین منظور از آقای قزوه خواهشمندیم که با برپایی جلساتی، نویسندگان جشنواره سراسری داستان انقلاب را گرد هم آورند.
بیش از 15 نویسنده حرفه ای درجشنواره داستان انقلاب حضور دارند/ در شش سال گذشته 2000 اثر به جشنواره ارسال شده است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرایران، نشست خبری ششمین جشنواره سراسری داستان انقلاب صبح امروز با حضور «حسین فتاحی» دبیر هنری ششمین جشنواره سراسری داستان انقلاب ، «علیرضا قزوه» مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ،«محمد رضا زنگنه» مجری کارشناس و اصحاب رسانه در سالن مرحوم امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در ادامه این نشست خبری «حسین فتاحی» دبیر هنری جشنواره داستان انقلاب نیز گفت: در دوره نخست این جشنواره نیز همین تعداد اثر به دست ما رسید اما اثر شایسته تقدیر معرفی نشد اما اکنون کارهای بسیار خوبی مورد داوری قرار گرفته است و در مرحله نخست داوری مشکل این بود که کارها شعاری است و نویسندگان دچار شعارزدگی هستند اما در دوره ششم جشنواره داستان انقلاب به پختگی رسیده است و کارها برای چاپ قابل ارائه هستند و نویسندگان کمتر به سراغ شعار رفته‌ و کار خواندنی، قابل دفاع و قابل اتکا هستند.

وی تصریح کرد: یکی از اهداف برپایی جشنواره داستان انقلاب این بوده است که نویسندگان در این فضا حضور یافته و دست به قلم شده و آثاری را تولید کنند . در این راستا نیز باید گفت در جشنواره های اینچنینی نویسندگان حرفه‌ای شرکت نمی‌کنند اما نویسندگان مطرح کشور به دلیل تعلق خاطر به این ادبیات و انقلاب، حضور خوبی داشته‌اند و آثار رسیده به جشنواره از لحاظ کمی و کیفی بسیار مطلوب هستند و اختتامیه این جشنواره یکشنبه با حضور نویسندگانی از استان‌های کشور برگزار خواهد شد که در همان روز با حضور در مرقد امام خمینی (ره) با رهبر انقلاب تجدید میثاق خواهند کرد.

دبیر هنری جشنواره داستان انقلاب تاکید کرد: دوشنبه نیز جلسه هم‌اندیشی میان نویسندگان برگزار خواهد شد تا نویسندگان نوقلم بتوانند از تجارب نویسندگان پیشکسوت کشور بهره‌مند شوند و یکی از کمبودهای جشنواره داستان انقلاب این است که در طول این شش سال 2000 اثر به این جشنواره ارسال شده است اما نویسندگان کمتر همدیگر را دیده و دور هم جمع می‌شوند به همین منظور از آقای قزوه خواهشمندیم که با برپایی جلساتی، نویسندگان جشنواره سراسری داستان انقلاب را گرد هم آورند.

وی با بیان این كه 400 اثر در این دوره جشنواره داوری شده است، عنوان كرد: داوری مرحله نهایی آثار جشنواره توسط داوران از بین 70 اثر صورت گرفت. دوره اول جشنواره داستان انقلاب تقریبا همین تعداد اثر رسیده است. اما هیچ اثری كه قابل تقدیر باشد نتوانسته اند معرفی كنند. اما خوشبختانه در ششمین دوره حدود 5، 6 اثر خوب داشته ایم و رقابت ها نزدیک به هم بوده است.

وی ادامه داد: در مراحل اول داوری ها، مشكل آثار این بوده كه نویسندگان دچار شعار زدگی بودند كه خوشبختانه در دوره ششم به پختگی رسیده ایم و آثار برگزیده بدون ویرایش قابل ارائه برای چاپ و انتشار هستند. جشنواره با همین ابعاد پایه ریزی شده كه نویسنده ها بنویسند و این آثار را مطرح كنند و به اطلاع مردم برسانند كه خوشبختانه این اتفاق رخ داده است.

فتاحی عنوان كرد: معمولا در جشنواره های این چنینی نویسندگان حرفه ای شركت نمی كنند اما در این جشنواره بیش از 15 نویسنده حرفه ای داشته ایم كه بدون ترس از این كه اثرشان در كنار آثار جوانان داوری شود و یا برگزیده نشود شركت كرده اند و اتفاقا اكثر برگزیدگان امسال هم از جوانان بوده اند.

وی یكی از كمبودهای جشنواره داستان انقلاب را نبود كارگاه ها و نشست های هم اندیشی نویسندگان در طول سال دانست و افزود: جشنواره داستان انقلاب تنها سالی یک بار دوستان نویسنده را دور هم جمع می كند. خوب است كه حوزه هنری در طول سال نویسنده ها را گردهم بیاورد و باعث شود نویسنده ها انگیزه بیشتری برای كار پیدا كنند. پیشنهاد می كنم در طول سال و هر فصل نشستی داشته باشیم و فكر می كنم به داستان انقلاب و هنر نویسندگی كشور كمك كند.

دبیر هنری ششمین جشنواره داستان انقلاب افزود: از زمانی كه جشنواره داستان انقلاب پایه گذاری شد حوزه هنری بنایش این بوده است كه این برنامه را برگزار كند، اما از آن جایی كه داستان انقلاب متعلق به تمام مردم و ارگان های كشور است از هر گونه همكاری دیگر سازمان ها در برگزاری این جشنواره استقبال كرده است. امسال نیز در جشنواره ششم بسیج هنرمندان پیشنهاد همكاری داشته است و حوزه هنری هم از این پیشنهاد  استقبال كرده است و جشنواره با همكاری این سازمان برگزار می شود.

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب