امروز: جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ [2024/04/19]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19107 تاریخ انتشار: شنبه ۴ دی ۱۳۹۵ ساعت ۲:۳۰:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علی باقرزاده اعلام کرد؛

آموزش 71هزاراولیای بیسواد دانش‌آموزان/ تاکنون 700 هزار نفراز اتباع خارجی را باسواد کرده‌ایم/ قانون تعیین‌تکلیف آموزش‌دهنده‌ها تصویب شد/ 438 هزار بیسواد را امسال تحت پوشش بردیم

خبرایران: رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به آموزش اولیای بیسواد دانش‌آموزان گفت: در سال 95، حدود 71 هزار نفر از اولیا بیسواد دانش‌آموزان را تحت آموزش قرار دادیم که 30 درصد فعالیت‌های سوادآموزی سازمان است.
آموزش 71هزاراولیای بیسواد دانش‌آموزان/ تاکنون 700 هزار نفراز اتباع خارجی را باسواد کرده‌ایم/ قانون تعیین‌تکلیف آموزش‌دهنده‌ها تصویب شد/ 438 هزار بیسواد را امسال تحت پوشش بردیم

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری «7 دی ماه سالروز تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی» صبح امروز 4 دی ماه 1395 با حضور«علی باقرزاده» رئیس سازمان نهضت سوادآموزی و اصحاب رسانه در ازمان نهضت سوادآموزی برگزار ودراین نشست خبری «علی باقرزاده» رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به روزشمار هفته سوادآموزی اظهار داشت: شنبه 4 دی ماه روز «سوادآموزی و رسانه»، یکشنبه 5 دی ماه روز «سوادآموزی و اقتصاد مقاومتی»، دوشنبه 6 دی ماه روز «سوادآموزی و مسئولان»، سه‌شنبه 7 دی ماه روز «سوادآموزی و دیدار مراجع تقلید و علما و نمایندگان ولی‌فقیه و حضور در مرقد مطهر امام راحل»، چهارشنبه 8 دی ماه روز «سوادآموزی و مشارکت بین‌بخشی»، پنج‌شنبه 9 دی ماه روز سوادآموزی و نکوداشت یاد شهدا» و جمعه 10 دی ماه روز «سوادآموزی و ترویج فرهنگ نماز» نامگذاری شده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی تصریح کرد: براساس گزارش توسعه انسانی سال 2014، افرادی که تحصیلات متوسطه به بالا را دارند 65.1 درصد در کشور هستند که رتبه خوبی را دارا هستیم، اما در این بین کشورهایی همچون کانادا، چک و برخی کشورهای اروپای شرقی به عدد صددرصد باسواد رسیدند.

وی با اشاره به آمار وضعیت بیسوادی براساس آنچه که سازمان یونسکو در سال 2015 اعلام کرده است، تصریح کرد: در بین جمعیت 15 تا 24 سال کشور، نیم درصد وضعیت سواد بهبود داشته و به 98.22 صدم درصد رسیدیم.

باقرزاده افزود: همچنین در بین جمعیت 25 تا 64 سال، 2.65 درصد رشد داشتیم و به عدد 88.44 درصد رسیدیم که در بین این جمعیت، مجموع بیسوادان 5 میلیون نفر است؛ همچنین در جمعیت بالای 15 سال کشور 2.55 درصد رشد باسوادی داشتیم و به 87.17 درصد رسیدیم و در مجموع، تعداد بیسوادان این گروه سنی 7 میلیون و 500 هزار نفر است.

وی با اشاره به وضعیت سواد براساس پایگاه ثبتی در کشور، گفت: جمعیت بین 10 تا 49 سال کشور تا مهر سال 90، 53 میلیون و 700 هزار نفر است که 40 میلیون و 708 هزار نفر دارای مدرک تحصیلی پنجم و ششم ابتدایی هستند و از نظر ما باسواد محسوب می‌شوند و براساس این آمار، 3 میلیون دانش‌آموز بالای 10 سال وجود دارد که حدود 320 هزار نفر آموزش‌ناپذیر هستند و به طورکلی افراد بیسواد 10 تا 49 سال کشور، یک میلیون و 138 هزار نفر است که کمتر از 3 درصد این جمعیت محسوب می‌شوند.

باقرزاده با اشاره به عملکرد سال 95 سازمان نهضت‌سوادآموزی عنوان کرد: براساس موافقت‌نامه‌ای که با دولت داریم، موظف هستیم 420 هزار نفر را امسال تحت پوشش سوادآموزی قرار دهیم، اما عددی که به استان‌ها اعلام شده ، 520 هزار نفر بوده و تا امروز نیز 438 هزار و 275 نفر در برنامه‌های سوادآموزی ثبت‌نام شده‌اند.

وی افزود: مطابق این آمار، 103 درصد موافقت‌نامه‌ای که با دولت داشتیم، فعالیت انجام داده‌ایم که از بین ثبت‌نام‌شدگان 22 درصد آقا و 78 درصد خانم هستند که حجم بالای خانم‌ها نشان‌دهنده بیسوادی بیشتر در این بخش است و حدود 54 درصد افراد تحت پوشش، کمتر از سی سال سن دارند و افراد تحت پوشش زیر 20 سال، 19 هزار و 290 نفر هستند.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به آموزش اولیای بیسواد دانش‌آموزان خاطرنشان کرد: در سال 95، حدود 71 هزار نفر از اولیا بیسواد دانش‌آموزان را تحت آموزش قرار دادیم که 30 درصد فعالیت‌های سوادآموزی سازمان است.

وی با اشاره به بخش سوادآموزی در حوزه اتباع خارجی تصریح کرد: درصد باسوادی اتباع خارجی از 6 درصدی که در ابتدای انقلاب وجود داشت به 60 درصد در سال 95 رسیده است و تاکنون 700 هزار نفر را آموزش داده و باسواد کرده‌ایم و امسال نیز 18 هزار و 600 نفر در طرح آموزش سوادآموزی ثبت‌نام شده‌اند که 80 درصد با هزینه دولت ایران، 18 درصد با هزینه کمیساریای عالی پناهندگان و 2 درصد را هم کشور نروژ بابت یک طرح تحت پوشش قرار داده است.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی با اشاره به استان‌هایی که در حوزه سوادآموزی موفق بوده‌اند، گفت: چهارمحال و بختیاری، فارس، کرمانشاه، آذربایجان غربی، کردستان و اردبیل بالای صددرصد عملکرد داشته‌اند و البرز، گیلان، مازندران و چهارمحال و بختیاری در مدت مشابه سال گذشته 120 درصد عملکرد داشته و جزو استان‌های موفق بوده‌‌اند.

وی با اشاره به جلسات شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی گفت: این شورا در دولت نهم و دهم تعطیل بود، اما از ابتدای سال 93 شورا احیا و دو جلسه با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و 4 جلسه نیز با حضور معاون وی تشکیل جلسه داده است.

باقرزاده با اشاره به آموزش‌دهنده‌های این سازمان اظهار کرد: 70 هزار و 961 نفر تا امروز با سوادآموزی همکاری داشته‌اند که 15 درصد یعنی 10 هزار و 410 نفر از میان نیروهای رسمی و پیمانی آموزش و پرورش هستند و 85 درصد معادل 60 هزار و 281 نفر از میان مؤسسات غیردولتی این فعالیت را انجام می‌دهند و برای بیمه نیروهای غیردولتی، طبق قانون عمل می‌کنیم و تمام شرکت‌های طرف قرارداد، بیمه آموزش‌دهندگان را باید پرداخت کنند. همچنین از اول فروردین 96 بیمه آموزش‌دهنده‌ها ماهیانه و صرف‌نظر از وضعیت قبولی، باید پرداخت شود.

وی با اشاره به بحث تبدیل وضعیت و استخدام آموزش‌دهنده‌ها اظهار داشت: اکنون آموزشیار بلاتکلیف نداریم و آن 60 هزار نفری که به صورت غیردولتی با این سازمان همکاری می‌کنند، مشمول قانون شهریورماه مجلس می‌شوند که این قانون برای چهار گروه مربیان پیش‌دبستانی، نیروهای خرید خدمات آموزشی، حق‌التدریس‌ها و آموزش‌دهنده‌های تجمیعی است.

باقرزاده عنوان داشت: آموزش‌دهنده‌های تجمیعی یعنی بیشتر از 2 نفر در هر دوره تحت پوشش داشتند و تمام این افراد طبق قانون مساوی هستند و فقط سنوات خدمت آنها متفاوت است که امیدواریم دستورالعملی تدوین و راهکاری برای تبدیل وضعیت آنها مشخص شود.

وی با اشاره به مقایسه اعتبارات نهضت سوادآموزی، تصریح کرد: در طول سال‌های 90 تا 95، 2 میلیون و 917 هزار نفر در موافقت‌نامه‌های دولت تعیین عملکرد شدند، اما سازمان نهضت سوادآموزی 3 میلیون و 51 هزار نفر عملکرد داشته است؛ اعتبارات سازمان 1450 میلیارد تومان بود که یک‌هزار میلیارد تومان آن تخصیص پیدا کرد.

رئیس سازمان نهضت سوادآموزی درمورد محدودیت‌هایی از قبیل عدم صدور گواهینامه و عدم پرداخت یارانه متوجه بیسوادان هم گفت: مصوبه سال 93 دولت تصریح کرده که از ابتدای سال 95 بیسوادان زیر 50 سال که راهنمایی و رانندگی، اسامی آنها را اعلام می‌کند، تمدید یا صدور گواهینامه آنان محدود شود و اتحادیه‌ها نیز در دادن پروانه کسب به وضعیت سواد توجه و کمیته امداد و سازمان بهزیستی افراد بیسواد تحت پوشش را به نهضت سوادآموزی معرفی و پرداخت مستمری را با آموزش توأم کنند و این بخش از مصوبه به دلایلی حذف شد و تاکنون نتیجه‌ای در خصوص آن حاصل نشده است.

وی در خصوص انسداد مبادی بیسوادی گفت: نرخ جذب خالص کودکان براساس مرکز آمار آموزش و پرورش 98 درصد است و یعنی 2 درصد بچه‌های 6 ساله وارد مدرسه نمی‌شوند، ضمن اینکه افرادی که چهارم ابتدایی را تمام نکنند و از مدرسه خارج شوند، احتمال بیسوادی آنها بسیار زیاد است.

باقرزاده یادآورشد: در سال 94، 150 هزار سوادآموز قبول شدند که ۵۰ درصد شماره حساب نداده بودند یا شماره حساب‌شان ایراد داشت که پاداش ۳۱ هزار نفر واریز و پاداش ۳۰ هزار نفر هم تا دهه فجر واریز می‌شود و به عبارت دیگر به ازای هر نفر، 134 هزار تومان به حساب آنها واریز می‌شود که این مشوق برای سال 95، 139 هزار و 600 تومان است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب