امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1910 تاریخ انتشار: شنبه ۲۶ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۱:۴:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

علیرضا قزوه خبرداد؛

جشنواره سراسری داستان انقلاب به عظمت کار مردم و عظمت امام راحل می‌پردازد/ تاثیر شگفت انقلاب در شعر و داستان انقلاب و دیگر هنرها انکارناپذیر است

خبرایران:«علیرضا قزوه» مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: جشنواره سراسری داستان انقلاب به معرفی انقلاب اسلامی و عظمت کار مردم و عظمت امام راحل و عظمت انقلاب در بعد ادبی می‌پردازد تا بتوانیم این ادبیات را به مردم و بویژه مردم جهان و نسل‌های آینده معرفی کنیم.
جشنواره سراسری داستان انقلاب به عظمت کار مردم و عظمت امام راحل می‌پردازد/ تاثیر شگفت انقلاب در شعر و داستان انقلاب و دیگر هنرها انکارناپذیر است

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات خبرایران، نشست خبری ششمین جشنواره سراسری داستان انقلاب صبح امروز با حضور «حسین فتاحی» دبیر هنری ششمین جشنواره سراسری داستان انقلاب ، «علیرضا قزوه» مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری ،«محمد رضا زنگنه» مجری کارشناس و اصحاب رسانه در سالن مرحوم امیرحسین فردی حوزه هنری برگزار شد.

در این نشست خبری «علیرضا قزوه» مدیرمرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری با اشاره به اینکه ما هنوز در تب و تاب روزهای خوب پیروزی انقلاب اسلامی و دهه فجر هستیم ، اظهارداشت: ششمین جشنواره سراسری داستان انقلاب را ما به عنوان برنامه مهم ادبی تقدیم و پیشکش انقلاب بزرگ اسلامی و شخصیت بزرگ امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب و مردم خوبی که این انقلاب را شکل دادند و حافظان این انقلاب نیز به شمار می‌روند هدیه می‌کنیم و اعتقاد داریم که جشنواره سراسری داستان انقلاب به معرفی انقلاب اسلامی و عظمت کار مردم و عظمت امام راحل و عظمت انقلاب در بعد ادبی می‌پردازد تا بتوانیم این ادبیات را به مردم و بویژه مردم جهان و نسل‌های آینده معرفی کنیم.

مدیرمرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری تصریح کرد: اگر ما داستان انقلاب را ننویسیم کسانی هستند که قطعاً آن را خواهند نوشت. آنها نه تنها داستان انقلاب ما را می‌نویسند بلکه آن را به غلط خواهند نوشت به گونه‌ای که اگر تاریخ انقلاب خودمان را بازگو نکنیم و راویانی نباشند که در این راستا قلم به دست شوند، برخی آن را واژگونه و غلط خواهند نوشت و ادبیات انقلاب ویترین و شناسنامه هر انقلابی است اما انقلاب ما جزء هنر اول کشورمان محسوب می‌شود یعنی اگر سینمای امروز مرزها را درنوردیده، از هنر و برکت انقلاب اسلامی است.

وی خاطرنشان کرد: تاثیر شگفت انقلاب در شعر و داستان انقلاب و دیگر هنرها انکارناپذیر است و این مهم باعث رشد دیگر هنرها نیز شده است بخصوص در سینما یعنی اگر می‌بینیم در سینما اثری فاخر و معناگرا تولید و ساخته می‌شود آن به دلیل متنی فاخر و معناگرا است و خیلی از داستان‌هایی که امروزه دوستان نوشته‌اند امروز به شکل نمایشنامه و فیلم در حال اجرا و ساخته شدن است به همین منظور معتقدیم اگر بخواهیم یک انقلاب خدایی در یک مملکت شکل بگیرد، اگر ادبیات نخواهد این انقلاب را معرفی کند، از مسیر آن خارج می‌شود به همین منظور رسالت زینبی بر دوش شاعران و نویسندگان است.

قزوه عنوان داشت: در جنگ نویسندگان و شاعرانی بودند که یک روزی در صحنه حضور داشتند و آمدند و قلم به دست عاشقانه و پاک این صحنه‌ها را روایت کردند و امروز ادبیات دفاع مقدس گل سرسبد انقلاب اسلامی شده چراکه راویان صادقی دارد و اگر ادبیات را جدی نگیریم مطمئن باشید کسانی وصل به استعمار هستند و به تحریف تاریخ و انقلاب می‌پردازند به تحریف ادبی هم خواهند پرداخت و ادبیات انقلاب را انکار و صحنه آن را کوچک خواهند شمرد در صورتی که در این سالها ادبیات انقلاب به رشد چشمگیری رسیده است اما آنها سعی می‌کنند آن را کوچک نشان دهند.

 وی ادامه داد: آنها به طور مداوم بیان می‌کنند که آیا ادبیات انقلاب وجود دارد؟ بله وجود دارد. به همین منظور این ادبیات به ایجاد سبک جدید ادبیات انقلاب اسلامی پرداخته است که بازخورد آن را می‌توان در ادبیات و تحقیقات دانشگاهیان و اساتید به وضوح و وفور مشاهده کرد و امروز درباره داستان و شعر انقلاب صدها رساله ادبی در کشور نوشته شده است، حتی در خارج از کشور نیز برخی ها درباره ادبیات جنگ و 8 سال دفاع مقدس ما رساله‌های دکتری نوشته‌اند، آنها حتی می‌دانند که این فرهنگ و ادبیات ما چقدر ارزشمند است به گونه‌ای که حتی می‌توانند به نفع خودشان از آن استفاده کنند.

این شاعرانقلاب در ادامه تاکید کرد: امروز دانشگاه ما اگرچه دیر اما در نهایت به نگارش مقاله و پژوهش‌های جدی درباره ادبیات انقلاب اسلامی پرداخته است و حتی رساله و پایان‌نامه‌های دوره کارشناسی ارشد به بالا نیز با همین عنوان منتشر شده است، حتی باید گفت که امروزه آثار داستان انقلاب و داستان جنگ ما در خارج از مرزها نیز ترجمه می‌شود و به صورت نمایشنامه درآمده و فیلم می‌شود که همه اینها با ارزش است و نباید ادبیات انقلاب اسلامی را کوتاه ببینیم و آن را کوتاه دریابیم بلکه باید قدر آن را بدانیم تا ما همچنین داستان انقلاب را مرحوم امیر حسین فردی پایه‌گذاری کرد در صورتی که در آن روزها داستان انقلاب و قلم زدن درباره آن زیاد قوی نبود اما مرحوم فردی پای آن ایستاد و اکنون این جشنواره به دوره ششم راه یافته است.

وی ابرازداشت: اگر به این میراث چیزی اضافه نمی‌کنید نباید چیزی را از آن کم کرد بلکه باید میراث‌داری امثال فردی مانند امیر حسین فردی باشیم به همین منظور باید گفت آثار این جشنواره از لحاظ کیفیت از رشد قابل توجه برخوردار بوده است و نویسندگان بزرگی نیز در آن شرکت کرده‌اند و ده‌ها نویسنده مطرح کشور که هر کدام از آنها دارای بیش از 20 اثر ارزشی بودند در این جشنواره حضور بعمل آوردند در صورتی که برگزیدگان ما کسانی هستند که نام آشنا نیستند. به همین منظور معتقدم زایش‌های ادبیات انقلاب اسلامی بسیار جدی است و جوانان این نوع قلم دارند به پای نویسندگان مطرح می‌رسند.

قزوه ادامه داد: شاگردان این نویسندگان و شاعران بزرگ، شاعران خوبی هستند چرا که ادبیات انقلاب در حال زایش و رویش است و بعد از برگزاری 6 دوره از جشنواره سراسری داستان انقلاب معتقدم که باید این جشنواره پا را از مرزها فراتر بگذارد چرا که نویسندگان و شعرایی هستند که دلشان می‌خواهند با مردم همراه باشند و ایران و انقلاب اسلامی را یک الگو می‌دانند.

وی یادآورشد: چندی پیش با آقای جعفریان به کشور پاکستان که دوست و همسایه ایران و دارای رشته‌های فرهنگی با ایران است، رفته‌اند و در شهرهایی نظیر کراچی و اسلام‌آباد برنامه‌های ادبی برپا کردند که در این برنامه‌ها با بیش از 70 شاعر و نویسنده آشنا شده‌اند که به کمتر شاعری بود که برای امام (ره) و انقلاب اسلامی شعری نداشته‌است و بسیاری از شاعران نیز تلاش می‌کردند شعری برای انقلاب اسلامی قرائت کنند.

مدیر مرکز آفرینش‌های ادبی حوزه هنری گفت: جشنواره سال آتی داستان انقلاب با حضور نویسندگان فارسی زبان و مسلمانان کشورهای همسایه و منطقه برپا خواهد شد تا آنها بتوانند آثاری که درباره انقلاب اسلامی و تاثیرات انقلاب دارند را برای ما ارسال کنند و بعد از 35 سال که ادبیات انقلاب ما رشد کرده است، پا را باید فراتر از مرزها گذاشت چرا که نویسندگان و شاعران در کشورهای مختلف هستند که با ادبیات ما انس گرفته‌اند.

وی با اشاره به این مطلب که ادبیات ما ریشه‌دارترین ادبیات در جهان است، عنوان کرد: مرحوم فردی رمان اسماعیل را نوشت که جزء یکی از داستان‌های انقلاب است و تاکنون به زبان‌های مختلف نیز ترجمه شده است اما بجز این رمان آثار متعددی از سایر نویسندگان است که در آن سوی مرزها در حال ترجمه است.

قزوه اضافه کرد: کتاب «دا» در کشور پاکستان در حال ترجمه و انتشار است و 9 کتاب نیز در کشور هند به زبان اردو ترجمه شده است اما تقاضای بنده از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بنیاد فردی و رایزنان فرهنگی این است که ادبیات را به آن سوی مرزها ببرند چرا که ما در 70 کشور دنیا دارای نمایندگی فرهنگی هستیم که می‌توان آثار ادبیات انقلاب را به بیش از 30 زبان دنیا ترجمه کرد.

وی عنوان داشت: شعر و داستان با یکدیگر متفاوت هستند شعر به نمایش نزدیکتر است و می‌تواند خودش را نشان دهد اما داستان اینگونه نیست و نویسنده باید چند سالی را صرف نگارش و خلق اثر کند و نمی‌تواند آن را در همه جا قرائت کند و برنامه‌های نقد و بررسی و داستان نویسی و جلسات نقد و بررسی در طول هفته در حوزه هنری برگزار می‌شود که در این جلسات نیز اساتیدی همانند حسین فتاحی، آقای رهگذر و استاد پاینده حضور دارند و ارتباط نویسنده‌ها با یکدیگر بسیار خوب است.

قزوه یادآورشد: بنده چون در حوزه شعر حضور داشتم ارتباطم با شاعران بسیار خوب است اما داستان انقلاب و به نوعی ادبیات انقلاب و هنر انقلاب مدیون هنر است و ما هم در حوزه شعر و هم در حوزه ادبیات داستانی به ارتقاء رسیده‌ایم و در بخش غنی‌سازی ، ادبیات و شعر ما به غنی‌سازی 100 درصد رسیده است و در حوزه هنری نیز افرادی مانند رضا امیرخانی و داود امیریان داشته‌ایم که این نویسندگان جوان پا به عرصه بزرگان داشتند.

وی اضافه کرد: ادبیات در حوزه هنری از همه بخش‌ها بیشتر رشد کرده و جلوتر است، بنده از ادبیات انقلاب دفاع می‌کنم همانطور که مرحوم امیرحسین فردی از این ادبیات دفاع کرد. به همین منظور معتقدم بهترین پایگاهی که ادبیات انقلاب و شعر و داستان دفاع مقدس و تحقیقاتی در این حوزه را معرفی کرده است، حوزه هنری است و به نوعی سطح ادبیات انقلاب محصول حوزه هنری به شمار می‌رود.

در ادامه این نشست خبری محمدرضا زنگنه کارشناس جشنواره داستان انقلاب هم طی سخنانی اظهارداشت: حدود 638 اثر در سامانه این جشنواره ثبت شده است اما در نهایت 400 اثر در 4 بخش نظیر رمان بزرگسال، رمان کودک، داستان بزرگسال و داستان نوجوان به دست ما رسید که از این تعداد 70 اثر به مرحله دوم راه یافته‌اند که متعلق به 60 نویسنده بود و در بخش رمان بزرگسال 12 اثر، در بخش رمان نوجوان 5 اثر، در بخش داستان کوتاه بزرگسال 34 اثر و در بخش داستان کوتاه نوجوان 18 اثر در مرحله نهایی داوری قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: اختتامیه ششمین جشنواره سراسری داستان انقلاب 27 بهمن سال جاری در تالار سوره از ساعت 16 برگزار خواهد شد که بودجه این جشنواره 100 میلیون تومان است که براساس فراخوان اعلام شده 40 میلیون تومان آن هزینه‌های مربوط به جوایز است.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب