امروز: جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/26]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 19022 تاریخ انتشار: دوشنبه ۲۹ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۶:۲۹:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

دکتر محمود واعظی اعلام کرد؛

اینترنت در هیچ کشوری به صورت رایگان ارائه نمی‌شود/ سایت‌های غیر اخلاقی و ضد دین باید فیلتر شود / دولت یازدهم توییتر را فیلتر نکرد / علاقه نداریم که مردم برای دسترسی به سایت‌ها از فیلترشکن استفاده کنند

خبرایران: وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش هم اندیشی صمیمانه جوانان با دولت گفت: دولت خیلی تلاش کرد تا فضای بین الملل و داخلی را آرام کند که در این مدت دولت با هجمه های بسیاری روبرو بود و کسانیکه می خواستند انتخابات بعدی را ببرند به جای فعالیت در چند ماه قبل از انتخابات، از سه سال قبل تلاش کردند که یا توفیقات این دولت را نگویند و یا آنرا مخدوش بگویند.
اینترنت در هیچ کشوری به صورت رایگان ارائه نمی‌شود/ سایت‌های غیر اخلاقی و ضد دین باید فیلتر شود / دولت یازدهم توییتر را فیلتر نکرد / علاقه نداریم که مردم برای دسترسی به سایت‌ها از فیلترشکن استفاده کنند

به گزارش خبرنگار خبرایران،این مراسم که به میزبانی مسعود سلطانی فر وزیر ورزش و جوانان در سالن اجلاس سران برگزار شد، تعداد 10 تن از جوانان نخبه، مخترع، کارآفرین و فعالان رسانه، اجتماعی، مدنی، گردشگری و آی تی به طرح سوالات خود از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پرداختند.

بعد از آن دکتر واعظی در پاسخ به سوالات پرسیده شده که نخستین آن توسط احسان قائم مقامی استاد بزرگ شطرنج کشورمان طرح شده بود، پیرامون استفاده آزادانه تر از اینترنت گفت: همانطور که در جامعه به عنوان یک شهروند حضور دارم همواره دو نوع نگاه و تفکر پیرامون استفاده از اینترنت در میان هموطنانمان وجود دارد که در اینجا و در میان سوالات پرسیده شده نیز بود. نخست اینکه بخشی به فضای مجازی به چشم یک تهدید به جامعه و خانواده نگاه می کنند و بخش دوم فضای مجازی را یک فرصت می دانند که از زمانیکه در دولت آمده ام تلاش کردیم که به هر دو تفکر احترام بگذاریم.

وی با بیان اینکه تلاش کردیم دغدغه پدر خانواده که نگران است و در مقابل استاد یا دانشجویی که اینترنت را بستر رشد و نوآوری می داند را محترم بشماریم، افزود: در عین حال تلاش کردیم تا قیم مردم نباشیم و به جای مردم و جوانان تصمیم نگیرم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره وظیفه همه اقشار در این خصوص اظهار کرد: وظیفه همه ما از دولت، مردم، رسانه ها، روحانیون، اساتید و دانشجویان این است به عنوان یک وظیفه همگانی  به فرهنگ سازی که آنچه فکر می کنیم که کانون خانواده و اندیشه ما را نشانه گرفته است بپردازیم و متناسب به آن آگاهی رسانی کنیم.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور خود را در طی مسوولیتش از هر دو نگاه تحت فشار دانست و تصریح کرد: راهی که فکر می کردیم که موثر است اینترنت هوشمند بود و علاوه بر آن برنامه داریم که فیلترینگ را از بخش GATEWAY به سطح دسترسی آورده تا اگر یک استاد دانشگاه به اطلاعات علمی نیاز دارد که برای عموم فیلتر شده است، از طریق آن شرکتی که خدمات می گیرد، صفحات برایش باز شود تا بدین ترتیب مردم از فرصت های اینترنت بتوانند استفاده کنند.

دکتر واعظی با تاکید بر اینکه بر روی برخی تهدیدها همه اتفاق نظر دارند خاطرنشان کرد: ندیدم که کسی گلایه داشته باشد که چرا سایت های غیر اخلاقی یا سایت های ضد دین و مروج وهابیت بسته شده است اما آنچه ما را از پیشرفت عقب می اندازد را دنبال می کنیم.

وزیر کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه به جوانان اعتماد داریم و هرچه زمان پیش می رود جوانان نشان می دهند که این اعتماد بی جهت نیست، گفت: در سه سال گذشته سه یا چهار بار تعرفه های اینترنت را ارزان کردیم که این روند را مجدد ادامه می دهیم. ضمن اینکه به اپراتورهای تلفن همراه نیز توصیه کردیم تا بسته های متنوعی را ارایه دهند تا افراد نیازمند بدانند که از کدام آنها استفاده کنند. البته من در هیچ کشوری ندیدم که اینترنت رایگان باشد. هرچند که ممکن است در مکانی مثل فرودگاه یا رستوران اینترنت رایگان ارایه می شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه بدلیل مشکلاتی که از دولت گذشته به ارث مانده مردم ما با مشکلات زیادی روبرو هستند، تصریح کرد: دولت خیلی تلاش کرد تا فضای بین الملل و داخلی را آرام کند که در این مدت دولت با هجمه های بسیاری روبرو بود و کسانیکه می خواستند انتخابات بعدی را ببرند به جای فعالیت در چند ماه قبل از انتخابات، از سه سال قبل تلاش کردند که یا توفیقات این دولت را نگویند و یا آنرا مخدوش بگویند و یا با برنامه سازی های مختلف آنرا زیر سوال ببرند که الحمدالله مردم اگر احساس کنتد که من مسوول قصد دیکته کردن چیزی را دارم آنرا نمی پذیرند اما اگر احساس کنند که موضوع برایشان تشریح شده و در انتخاب آن اختیار دارند آنرا می پذیرند.

دکتر واعظی توجه به اشتغال را اولویت دولت دانست و اظهار کرد: دولت بعد از آواربرداری در روابط بین الملل تلاش کرد تا برای رونق کسب و کار با اولویت اشتغال جوانان و رفع مشکل معشیت طبقه متوسط و محروم اقدام شود.

  وی حضور همه اعضای کابینه در نقاط روستایی ، محروم و مناطق مرزی را ناشی از همین اولویت دولت دانست و افزود: دولت در پی حذف شکاف ایجاد شده در این مناطق است و به جای رایگان کردن اینترنت امیدواریم و تلاش می کنیم وضع اقتصادی مردم و جوانان خوب شود.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT کشور با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات و همه محتوا و برنامه هایی که روی آن کار می کنند در داخل کشور و اداره آن داخلی است، اظهار کرد: این شبکه در خدمت مردم است و بدنبال این هستیم که مردم احساس کنند که این محتوا تولید مردم کشور است و بنابراین رفع تهدیدات یکی از دغدغه های اصلی ماست. البته استفاده از شبکه ملی اطلاعات محدودیتی در استفاده از اینترنت بین المللی ایجاد نمی کند بلکه این شبکه امکانات جدیدی را برای کاربران فراهم می کند.

وزیر کابینه تدبیر و امید همچنین در مورد رفع فیلترینگ توئیتر به عنوان یکی از شبکه های اجتماعی که بسیاری از فعالان سیاسی مطرح در آن فعالیت می کنند، گفت: این دولت توئیتر را فیلتر نکرده است و تلاش دولت مبنی بر احترام و دسترسی آزاد به اطلاعات است و برای فهم و انتخاب مردم ما بدنبال فرهنگ سازی هستیم تا مردم خودشان انتخاب کنند ولی مکانیزم پیچیده ای در کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه وجود دارد که بازگرداندن آن سخت است و با این وجود از قبل کسانیکه می خواهند از این شبکه اجتماعی استفاده کنند فعال هستند. هرچند که علاقه نداریم مردم از فیلتر شکن استفاده کنند با اینحال به دنبال رفع این مشکل هستیم.

دکتر واعظی در ارتباط با الزام کانال ها یا صفحات شبکه های اجتماعی با بیش از پنج هزار عضو برای ثبت اطلاعاتشان تصریح کرد: پیشنهادی چندی پیش در شورای عالی فضای مجازی مطرح شد مبنی بر اینکه برخی از طرفداران کانال های شبکه های مجازی از خیلی از روزنامه هایی که مجوز گرفته اند و بعضی از آنها فکر می کنند که همه مردم ایران طرفدارشان هستند و البته تیراژ بیش از سه یا چهار هزار نسخه بیشتر ندارند، هم اکنون بیشتر شده است که پیشنهاد شد برای اینکه اگر مطلبی در این شبکه های اجتماعی منتشر شد که با آبروی فردی ریخته شد، مشخصاتش معلوم باشد و قرار نیست محدودیتی برای آنها ایجاد شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پیرامون گلایه مطرح شده در مورد سرعت اینترنت در کشور خاطرنشان کرد:  الان نزدیک به 700 شهر زیر پوشش شبکه 3G هستند که سرعت آن 10 برابر بیشتر از سرعت قبل از آن است. ضمن اینکه 300 شهر نیز تحت پوشش شبکه 4G است که این شبکه نیز 10 برابر بهتر از 3G است که یعنی سرعت اینترنت در مقایسه با سرعت سابق 128k صد برابر شده است هرچند دنیا با سرعت در حال پیش رفتن است و ما هم درحال جلو رفتن هستیم.

بالاترین مقام مسوول حوزه ICT  کشور درباره اختصاص بخشی از درآمدهای این حوزه به بخش جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: درآمدهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات همچون وزارت نفت و درآمد ناشی از مالیات  به خزانه واریز می شود و از طرف دیگر قطره چکانی بودجه اختصاص پیدا می کند و در واقع همان مرجعی که بودجه برای وزارت ورزش و جوانان می نویسد برای وزارت ICT نیز بودجه در نظر می گیرد. البته باتوجه به اهمیت حوزه جوانان باید در دولت به کمک آقای سلطانی فر بیاییم تا در تخصیص بودجه کمکی صورت بگیرد که آنرا قول می دهم.

وزیر کابینه دولت یازدهم با بیان اینکه در سه سال گذشته تمرکزم را برای ایجاد کسب و کار جوانان گذاشتم، اظهار کرد: هم اکنون بیش از 100هزار اپلیکیشن و برنامه در انواع و اقسام توسط جوانان نوشته شده است که توانایی جوانان ما را می رساند به طوریکه در بسیاری از منابع و مراکز ، این نرم افزارها در دسترس هستند که با استفاده مردم بخشی از درآمد به جوانان می رسد که این نشان می دهد فضا برای کسب و کارها باز شده است.

وی اولویت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را اشتغال جوانان عنوان کرد و ادامه داد: فقط در سال گذشته در حوزه ICT بیش از 100هزار شغل ایجاد کردیم.

دکتر واعظی خطاب به یکی از سوال کنندگان که گلایه هایی ناشی از انحصار شرکت پست در همکاری با کسب و کارهای آنلاین داشت، تصریح کرد: با شما هم عقیده هستم چراکه هر چیزی در ایران انحصاری باشد، رشد نمی کند و باید رقیب داشته باشد که آن رقیب هم نباید از بخش دولتی باشد. بر همین اساس در آینده ای نزدیک 2 پروانه فعالیت در بخش خصوصی اختصاص می دهیم تا در امور پستی کسب و کارهای آنلاین حق انتخاب داشته باشند و هر مرجعی که کار با کیفیت تر و ارزان تر ارایه می کنند را انتخاب کنند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به رشد زیاد کسب و کارهای آنلاین در کشور از تلاشی که در زمینه تصویب مصوبات لازم برای فعالیت آنها می شود، گفت و اظهار کرد: امسال تاکنون بیش از 100 میلیارد تومان برای کمک به شرکت های نوپا هزینه کردیم که این حمایت را در آینده نیز ادامه می دهیم.

همچنین این مقام مسوول در مورد توجه بیشتر به استان کردستان خاطرنشان کرد: در استان کردستان که به تازگی آنجا بودم به همراه دکتر ربیعی (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) طرح تکاپو را به عنوان نخستین استان در کشور اجرا کردیم که این به دلیل نگاه ویژه ایست که دولت به کردستان دارد.

دکتر واعظی اشاره ای نیز به سخنان رییس جمهوری درباره حقوق شهروندی کرد و گفت: صبح امروز دکتر روحانی زیر عنوان حقوق شهروندی، سیاستی که در دولت است را اعلام کرد که در دولت تدبیر و امید هیچ تبعیضی میان قومیت ها، زن و مرد، شهر و روستا و شیعه وسنی وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ارایه تسهیلات در سه سال گذشته باعث شده تا بیش از 90درصد سایت های ایرانی سرورهای خود را به داخل کشور بیاورند، افزود: این دولت و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بنای جدی دارد که تصدی گری نکند و فقط فعالیت هایی که برای بخش خصوصی اقتصادی نیست همچون هزینه 700 میلیونی برای کشیدن فیبر در بیابان ها و یا امور حاکمیتی و امنیتی را فقط انجام دهد و الان شاهد آن هستیم که هر آنچه درآمدزایی دارد در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است و مردم برای انجام امور با دولت مواجه نیستند که این سیاست باید راه را باز کند.

وزیر دولت تدبیر و امید از راه اندازی پارک های ICT با هزینه و کمک وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در همه استان ها خبر داد و در مورد استفاده کمتر از جوانان در دولت تدبیر و امید تصریح کرد: وقتی دولت یازدهم بر سرکار آمد، وضعیت کشور اوضاع ناجوری داشت و دکتر روحانی مجبور بود از کسانی استفاده کند که از همان فردا به رفع مشکلات بپردازد اما فکر می کنم در دور دوم دولت دکتر روحانی، از جوانان بیشتر استفاده کند.

دکتر واعظی با بیان اینکه دولت یازدهم، برخلاف دولت قبل کمتر تبلیغ کرده و همچنین کمتر مورد تبلیغ واقع شده است، به گزارش منتشر شده از سوی مجله مکنزی پیرامون اقتصاد ایران اشاره کرد و گفت: این گزارش را هرکسی بخواند در مورد آینده اقتصاد ایران و توصیفی که از آن شده است، به گونه ای فکر می کند که تمام زحمت ها و تلاش ها به جواب می رسد. گزارشی که از سوی مرجعی منتشر شده که هیچ نسبتی با ما ندارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اینکه نگاه ما به ICT فقط محدود به ارایه تلفن و اینترنت به مردم نیست، اظهار کرد: ICT در دنیا به عنوان پیشران توسعه و توانمندسازی مطرح هست و همه بخش ها به آن مرتبط هستند بطوریکه اگر بخواهیم تجارت، کشاورزی، سلامت و آموزش پیشرفت کنند، بدون ICT نمی تواند. در واقع ICT علاوه بر اینکه می تواند همه بخش ها را هوشمند کرده و بهره وری را در آنها بالا ببرد، می تواند جلوی تبعیض و فساد را بگیرد بطوریکه بدون شفاف سازی و رفع تبعیض کشور رشد نمی کند.

وی در پایان بازار ICT را در اواخر سال 1392 به میزان 19هزار میلیارد تومان دانست و افزود: امروز حجم این بازار به 40هزار میلیارد تومان رسیده است که برنامه داریم تا پایان برنامه ششم توسعه حجم بازار ICT به 120هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب