امروز: شنبه ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/27]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18932 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۳ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۴:۱۶:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

افضلی نیا رییس آموزش و پرورش منطقه کهریزک؛

حذف نگاه چارچوبي به امر پژوهش منجر به موفقيت‌هاي چشم‌گير خواهد شد/ حضور فعال مقاطع مختلف كهريزك در جشنواره‌هاي كشوري

خبرایران: رييس آموزش و پرورش منطقه كهريزک با تاكيد بر اين‌كه براي دومين سال متوالي است كه دانش‌ آموزان اين منطقه حايز رتبه‌هاي برتر شده‌اند گفت: با وجود مشكلات بسيار امروز شاهد موفقيت و دستاوردهاي عالي دانش‌ آموزان هستيم واين افراد حرفي براي گفتن دارند.
حذف نگاه چارچوبي به امر پژوهش منجر به موفقيت‌هاي چشم‌گير خواهد شد/ حضور فعال مقاطع مختلف كهريزك در جشنواره‌هاي كشوري

محمد رضا افضلي نيا، رييس آموزش و پرورش منطقه كهريزک در نشست خبري كه به مناسبت هفته پژوهش در اين اداره برگزار شد با تاكيد بر اين‌كه براي دومين سال متوالي است كه دانش‌ آموزان اين منطقه حايز رتبه‌هاي برتر شده‌اند اظهار داشت: با وجود مشكلات بسيار امروز شاهد موفقيت و دستاوردهاي عالي دانش‌ آموزان هستيم واين افراد حرفي براي گفتن دارند.

وي با تاكيد بر اين‌كه به مبحث پژوهش در سال‌هاي گذشته توجهي نمي شد گفت: در گذشته كار كليشه‌اي بوده و معلم خود را موظف مي‌دانست كه طبق يك چارچوب مشخص به دانش‌آموز آموزش دهد كه پس از مدتي اين آموزش به دست فراموشي سپرده مي‌شد و  هم اكنون باب پژوهش باز شده و هر يك از دستگاه‌هاي نظارتي و اجرايي براي رشد علمي كشور بايد در اين امر فعال باشند.

 رييس آموزش و پرورش منطقه كهريزك با اشاره به اين‌كه خانواده آموزش و پرورش يك خانواده پرجمعيت بوده و حدود 13 ميليون نفر دانش‌آموز در سطح كشور دارد افزود: رشد دانش‌آموزان در شهرستان‌هاي استان تهران بسيار چشم‌گير بوده و نسبت به سال گذشته اين رقم حدود 60 هزار نفر بوده است كه اگر به اين تعداد توجهي نشود متاسفانه استعدادهايشان از بين خواهد رفت.

وي با تاكيد بر اين‌كه صرفا نبايد به داشته‌هاي خود اكتفا كنيم بلكه بايد كشورهاي پيشرفته را در زمينه آموزش الگوي خود قرار دهيم افزود: براي نمونه كشوري نظير فنلاند كه در نزديكي قطب است به لحاظ علمي پيشرفت‌هاي چشم‌گيري داشته و همگي حاكي از پژوهش هايي است كه در اين كشور انجام شده و باعث شده است كه اين كشور از حالت كليشه‌اي خارج شده و وارد بحث پژوهش شوند.

افضلي‌نيا در همين راستا تصريح كرد: اگر ما هم بتوانيم در كشورمان اين نگاه چارچوبي را برداريم و اين تاري كه به دور خود تنيده‌ايم را باز كنيم به طور حتم به نتايج مطلوبي دست خواهيم يافت.

وي به فعاليت‌هاي پژوهشي در منطقه كهريزك اشاره كرد و گفت: سال به سال اين منطقه پر پتانسيل در حال پيشرفت بوده و همواره نگاه‌ها نسبت به آن تغيير مي‌كند كه اين امر خود باعث تغيير ديدگاه و حركت رو به جلو منطقه است.

افضلي نيا دقت و توجه لازم براي استتخدام معلمان را يكي از اركان مهم نظام آموزشي كشور دانست و گفت: همواره بايد معلمين با علاقه در آموزش و پرورش استخدام شوند و بايد از فيلتر‌هاي مشخصي عبور كرده و به عنوان اساس و بنيان يك كشور بايد به اين مسئله توجه ويژه‌اي شود.

 

حضور فعال مقاطع مختلف كهريزك در جشنواره‌هاي كشوري

مسلم ورمزيار، معاون پژوهش و برنامه ریزی آموزش و پرورش منطقه کهریزک در ادامه اين نشست خبري با بيان اينكه اين منطقه آموزش0 2700 دانش آموز دارد گفت: 105 مدرسه براي اين تعداد دانش آموز در نظر گرفته شده است و همچنين 1700 معلم، همكار فرهنگي براي ارائه خدمات به اين دانش آموزان وجود دارد.

وي در ادامه تصريح كرد: از ميان 1700 معلم اين منطقه در حال حاضر 4 نفر داراي مدرك دكتري، 206 نفر فوق ليسانس كه از ميان اين افراد نيز حدود 40 نفر نيز دانشجوي دكتري هستند و همچنين 1214 نفر با مدرك كارشناسي مشغول به فعاليت هستند

ورمزيار با تاكيد بر اينكه در امر پژوهش در دو حوزه دانش‌آموزي و معلمان فعاليت مي‌كنيم، افزود: در حوزه دانش آموزي سه مقطع ابتدايي، متوسطه اول و دوم وجود دارد.بحث پژوهش در مقطه ابتدايي به عنوان جشنواره جابربن حيان پيگيري مي‌شود و دانش‌آموزان فعاليت‌هاي پژوهشي خود را در زمينه‌هاي مختلف ارايه مي‌دهند.

وي ادامه داد: براي دوره متوسطه اول جشنواره نوجوان خوارزمي و همچنين متوسطه دوره دوم جشنواره جوان خوارزمي وجود دارد كه پژوهش‌هاي اين افراد به اين جشنواره‌ ها ارسال و مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد.

ورمزيار به پژوهش‌هاي معلمان نيز اشاره كرد و افزود: در حوزه همكاران  مواردي نظير مقالات علمي و پژوهشي، اقدام پژوهي، بررسي نياز‌هاي اموزشي – تربيتي در حوزه منطقه‌اي و استاني، رفع و برطرف كردن معضلات و مشكلات آموزشي، به دست آوردن اطلاعات و مهارت‌هاي علمي – تربيتي براي برنامه‌ريزي و اجراي بهتر اموزش و تعليم و تربيت در آموزش و پرورش وجود دارد.

وي با بيان اين‌كه بر اساس نياز‌سنجي‌هاي به عمل آمده اولويت‌هاي پژوهشي هر ساله مشخص و به معلمان ارائه مي‌شود، تصريح كرد: اولويت‌هاي اين منطقه در سال گذشته 12 تا 13 مورد بود كه از طریق بخشنامه جهت انتخاب عنوان پژوهش به اطلاع معلمان و کارمندان فرهنگی رسید.

 

توجه به توليد محتوي الكترونيكي بايد مورد تاكيد قرار گيرد

الهام واثق، رابط پژوهش و تحقیق آموزش و پرورش منطقه کهریزک  به عنوان دبير همايش هفته پژوهش به فعاليت‌‌هاي برنامه‌ريزي شده در اين هفته نيز اشاره كرد و گفت: تقدير از 48 معلم پژوهنده برتر، تقدير از مولفان و پژوهشگران و همچنين 7 دانش‌اموز برتر كه حائز رتبه كشوري شده‌اند در دستور كار قرار دارد.

وي در ادامه تصريح كرد: بر اساس روش دلفي كه يك روش علمي است به صورت مرحله‌اي نياز‌سنجي‌هاي منطقه انجام شده و بر اساس 1000 عنوان پژوهش در نهايت به 13 مورد رسيده‌ايم كه معلمان منطقه بر روي اين موضوعات تحقيق و پژوهش خود را انجام مي‌دهند.

واثق به اولين عنوان پژوهشي كه همكاران آن را پيشنهاد داده و حايز رتبه شده اشاره كرد و افزود: تاثير آموزش مهارت زندگي در ارتقاء رفتار دانش آموزان موضوع مهمي بود كه به عنوان طرح پژوهشی سال انتخاب شد.

وي ادامه داد: به مناسبت هفته پژوهش از این طرح پژوهشی كه با كمك واحد پژوهش و مشاوره هدايت شده است رونمايي خواهد شد.

رابط پژوهش و تحقیق این منطقه با تاكيد بر اينكه پژوهشگاه صنعت نفت با توجه به ماهيت پژوهشي و علمي كه دارد براي بازديد معلمان منطقه در هفته پژوهش انتخاب شده است گفت: برگزاري نمايشگاه كتاب و دستاوردهاي دانش‌آموزان و معلمان اين منطقه، برگزاري دو كارگاه در قالب دوره‌هاي ضمن خدمت در زمينه توليد محتواي الكترونيكي و مقاله‌نويسي از ديگر فعاليت‌هاي اين منطقه خواهد بود.

 

لزوم ارتباط آموزش و پرورش با صنعت

سعيد رفيعي جو یکی از پژوهشگران آموزش و پرورش منطقه کهریزک با اشاره به اينكه حدود 8 سال است كه در زمينه رباتيك و كنترل در دانشگاه علم و صنعت فعاليت مي‌كنم، تصريح كرد: پژوهش دوران كارشناسي ارشد و دكتري بنده در زمينه رباتيك، شاخه كنترل است.

وي به هدف اين طرح نيز اشاره كرد و گفت: افزايش دقت و كاهش مصرف انرژي از مهم‌ترين اهداف اين طرح بوده كه هم به صورت تئوري و هم  به صورت عملي به آن دست يافته‌ايم.

وي به معضلات موجود در امر پژوهش اشاره كرد و افزود: عدم ارتباط دانشگاه‌ها و آموزش و پرورش با صنعت از مهم‌ترين مشكلات اين حوزه است.

رفيعي جو ادامه داد: اگر پروژه‌ها و طرح‌ها از طريق صنعت تعريف شود اجراي آن راحت تر و هزينه‌ آن نيز به راحتي قابل پرداخت خواهد بود اين پروژه‌ها قابليت كاربردي‌ شدن و تجاري سازي را نيز دارند.

 

تربيت دانش‌آموزان پرسشگر و پژوهنده با برنامه ريزي قابل انجام است

 محمد عرب بافرانی یکی از مشاوران مدارس آموزش و پرورش منطقه کهریزک  در ادامه نشست خبري به كتابي كه چند سالي است در مقطه متوسطه طراحي شده اشاره كرد و گفت: اين كتاب با نام تفكر و سبك زندگي است كه موضوع اصلي آن نيز تفكر و پژوهش است.

وي ادامه داد: اين كتاب از پايه هفتم و هشتم اين ذهنيت را در دانش‌آموزان به وجود مي‌آورد كه به موضوعات مختلف فكر كرده و ذهن خلاقي را در دانش اموزان ايجاد مي‌كند.

عرب به نهادينه شدن پژوهش در كشور اشاره كرد و افزود: آموزش اين كتاب بسيار مثمر ثمر بوده و باعث مي‌شود افراد پرسشگر و مشاهده كرد شوند و همچنين تمريناتي در اين كتاب طراحي شده است كه شيوه مناسب نظر سنجي را به آن‌ها آموزش مي‌دهد.

 

مطالب پربیننده
آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب