امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18569 تاریخ انتشار: جمعه ۲۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۰:۴۲:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

در نشست تخصصی پژوهشی جایزه محتشم مطرح شد؛

گام هایی که برای ترویج فرهنگ عاشورایی برداشته شده بسیار مثمرثمر است/به لحاظ ساختار موسیقایی مبحث امام حسین(ع) باعث ایجاد وحدت شد

خبرایران: نشست تخصصی – پژوهشی و آیین رونمایی از کتاب "نوحه نواحی" اثر متین رضوانی پور عصر روز چهارشنبه (26 آبان ماه) در خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.
گام هایی که برای ترویج فرهنگ عاشورایی برداشته شده بسیار مثمرثمر است/به لحاظ ساختار موسیقایی مبحث امام حسین(ع) باعث ایجاد وحدت شد

به گزارش خبرایران از ستاد ارتباطات و اطلاع رسانی چهارمین جایزه هنر و ادبیات محتشم، در ابتدای مراسم، رونمایی از کتاب "نوحه نواحی" با حضور محمدحسین اسماعیلی معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان تهران، متین رضوانی پور نویسنده کتاب و کیوان پهلوان کارشناس برگزار و سپس برنامه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

در ابتدای نشست محمدحسین اسماعیلی معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان تهران به استقبال بسیار خوب هنرمندان از جایزه هنر و ادبیات محتشم اشاره کرد و گفت: گام هایی که برای ترویج فرهنگ عاشورایی برداشته شده بسیار مثمرثمر بوده و در چهارمین دوره از جایزه محتشم شاهد استقبال خوب هنرمندان بودیم.

وی ادامه داد: جایزه محتشم به یک جریان فرهنگی تاثیرگذار تبدیل شده و توانسته جایگاه خود را به خوبی پیدا کند و هنرمندان هم از این جریان فرهنگی استفاده کرده و امیدوارم این جایزه هنری سال به سال توسعه یابد. با توجه به اینکه مهلت ارسال آثار به اتمام رسیده است اما تقاضای تمدید داشتیم و هنرمندان همچنان در حال ارسال آثار به دبیرخانه هستند و تاکنون بیش از 3 هزار اثر در رشته های مختلف در دبیرخانه به ثبت رسیده است.

معاون هنری و سینمایی اداره کل ارشاد استان تهران با بیان اینکه در این دوره علاوه بر بخش های رقابتی (تجسمی و شعر و عکس) بخش پژوهشی نیز به جایزه اضافه شده است توضیح داد: نخستین نشست تخصصی-پژوهشی امروز با موضوع موسیقی عاشورایی برگزار و نشست دوم نیز هفته آینده با موضوع شعر عاشورایی برگزار خواهد شد.

اسماعیلی تاکید کرد: نمایشگاه جایزه محتشم اول آذرماه در دو بخش تجسمی و عکس در برج میلاد گشایش خواهد یافت و بازدید برای عموم آزاد است.

وی در پایان سخنانش گفت: امیدوارم با برگزاری چنین مراسم هایی بتوانیم بخشی از وظیفه و نقش خود را برای ترویج فرهنگ عاشورایی ایفا کنیم و این جایزه در دوره های آتی در سطح بالاتری برگزار شود.

سپس متین رضوانی پور نویسنده کتاب "نوحه نواحی" به مراحل نگارش کتاب اشاره کرد و گفت: سال 91 سفری به شیراز داشتم که در آنجا نوحه خوان های معروف را به من معرفی کردند و در این مدت زمان یک هفته ای 200 نوحه را ضبط که از میان آنها 72 نوحه را گلچین کردم.

وی ادامه داد: برای جمع‌آوری مطالب مجموعه نوحه نواحی پس از کسب اطلاعات اولیه، به شهرهای مورد نظر سفر و صدای نوحه‌خوان‌های پیشکسوت آن‌جا را ضبط کردم. در این کتاب‌ها ضمن آوردن نوحه‌ها، آوانگاری و نت موسیقی آن‌ها نیز درج شده است. همچنین همراه این آثار مکتوب، لوح فشرده‌ای با هدف آموزش و آگاهی از نحوه صحیح خواندن نوحه‌ها تدوین شده است.

کیوان پهلوان به عنوان کارشناس این برنامه نیز در ادامه گفت: این اثر حاصل قرن ها صوت و سوگ است که میلیون ها انسان سوگوار آنها را خلق کرده اند تا دست به دست به این نسل رسیده است و ما به راحتی در حال از دست دادن آن هستیم.

وی توضیح داد: در دوره صفویه به دلیل برخورد خشن با موسیقی، فضای گوشه ها و قطعات موسیقی دستگاهی در دل نوحه و شبیه خوانی جا گرفت و هیچ یک از حاکمان سیاسی و مذهبی ایراد نمی گرفتند و این قطعات سینه به سینه انتقال داده و هیچ گاه به فراموشی سپرده نشد.

این کارشناس با بیان اینکه تنها متین رضوانی پور به این وسعت در حوزه موسیقی نوحه، فعالیت کرده است گفت: رضوانی پور آواز را کاملا می شناسد و تجربه های زیادی از هنر تعزیه دارد. ایران در هر زمینه ای بکر است اما در تعزیه اینگونه نیست و این اتفاق به دلیل این است که در کشور روش تحقیق بسیار کم است.

رضوانی پور در ادامه افزود: به لحاظ ساختار موسیقایی مبحث امام حسین(ع) باعث ایجاد وحدت شد. مثلا در منطقه خوزستان لحن محلی زیادی وجود دارد اما در بحث نوحه خوانی که وارد میشویم موسیقی کاملا دستگاهی می شود.

 آیین اختتامیه چهارمین جایزه هنر و ادبیات محتشم ششم آذرماه به همت اداره کل ارشاد و فرهنگ اسلامی برگزار می شود.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب