امروز: شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ [2024/04/20]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 18543 تاریخ انتشار: سه شنبه ۲۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۳:۱:۱۰ بعد از ظهر نسخه چاپی

درنشست خبری جشنواره تئاتر معلولان اعلام شد؛

پیشگیری از معلولیت وظایفه بهزیستی است / تئاتر درمانگر همه آحاد جامعه است/ معلولان یک ستاره در عرصه تئاتر ندارند و هر کدامشان ستاره‌های خودشان هستند/ انتخاب 35 گروه نمایشی از تمام استان‌هابرای حضور در جشنواره تئاتر معلولان

خبرایران:حسین نحوی نژاد معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور گفت: همواره جایگاه هنر بسیار ویژه بوده است. هنر می‌تواند این بحث را گسترش دهد و به تمام جامعه این نکته را بگوییم که معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل تمام افراد حاضر در جامعه است.
پیشگیری از معلولیت وظایفه بهزیستی است / تئاتر درمانگر همه آحاد جامعه است/ معلولان یک ستاره در عرصه تئاتر ندارند و هر کدامشان ستاره‌های خودشان هستند/ انتخاب 35 گروه نمایشی از تمام استان‌هابرای حضور در جشنواره تئاتر معلولان

به گزارش خبرنگارخبرایران، نشست خبری چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان صبح امروز سه‌شنبه 25 آبان ماه 1395 با حضور«اصغر همت»مدیرعامل خانه تئاتر، «حسین نحوی نژاد»معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور و رئیس چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان ،«فاطمه فخری» دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان ،«زهرا نوپرست» مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور ،«هنگامه مفید» هنرمند عرصه تئاتر و اصحاب رسانه در سازمان بهزیستی کشور برگزارو دراین نشست «حسین نحوی نژاد» معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی کشور اظهارداشت: یکی از وظایفی که بر عهده ماست، پیشگیری از معلولیت است، همچنین باید به گونه‌ای تلاش کنیم تا معلولینی که در خانه ماندند وارد جامعه شوند و در فضاهای هنری، ورزشی حضور پیدا کنند و بتوانند توانمندی‌ها و استعدادهای خود را به نمایش بگذارند.

‌ رئیس چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان تصریح کرد: همواره جایگاه هنر بسیار ویژه بوده است. هنر می‌تواند این بحث را گسترش دهد و به تمام جامعه این نکته را بگوییم که معلولیت مشکل فرد نیست بلکه مشکل تمام افراد حاضر در جامعه است. با توجه به اهمیت هنر می‌توانیم از این طریق به سمت آگاهی رسانی پیش برویم، تا جایی که هنر می‌تواند زمینه همدلی و کار را ایجاد کند.

وی خاطرنشان کرد: ما در حال حاضر در سازمان بهزیستی ده‌ها هزار بیمار روانی مزمن داریم که بیمارستان‌ها نیز از نگهداری آنها عاجز هستند اما این افراد گروه‌های هنری دارند و فعالیت می‌کنند. امیدوارم که بتوانیم در این زمینه گفت‌وگوی سازنده‌ای با ملل دیگر را به وجود بیاوریم،شعاری که برای خود در نظر گرفته‌ایم این است جشن دوستی‌ها با احترام به تفاوت‌ها، امیدوارم که به این مهم نیزبرسیم.

نحوی‌نژاد عنوان کرد: نباید از همین ابتدا توقع داشت به هر حال ما کار را آغاز کرده‌ایم و همین موضوع باعث شده که امروز چنین توقعی به وجود بیاید که جداسازی‌ها بین معلولین و افراد سالم کنار گذاشته شود، ما در ابتدای راه هستیم و نیازمند این هستیم که آرام آرام به این سمت حرکت کنیم.

 

همت: تئاتر درمانگر همه آحاد جامعه است

اصغر همت مدیرعامل خانه تئاتر نیز در ادامه این نشست خبری طی سخنانی اظهارداشت: تئاتر درمانگر همه آحاد جامعه است، متأسفانه قدرش را آن طور که باید در این مملکت شناخته نشده است، اهمال فراوانی از سوی مسئولان نسبت به این موضوع به وجود آمده است، خوشحالم که در این فضا مقوله تئاتر اینطور وجود دارد و برایش تلاش شده است.

مدیرعامل خانه تئاتر افزود:چندی پیش نمایشی را که توسط معلولان آماده شده بود،‌دیدم که واقعاً در یک دهه گذشته برایم بی‌نظیر بود و می‌توانست با تئاترهای معمولی دیگری رقابت کند، آنها نشان دادند که می‌توانند با افراد سالم نیز وارد رقابت شوند.

وی عنوان داشت: در مقوله ورزش معلولان توانسته‌اند افتخارات زیادی را کسب کنند و خوشحالم که این نگاه به سمت هنر و تئاتر نیز آمده است، من به این تلاش مسئولان بهزیستی ارج می‌گذارم، امیدوارم که شاهد ترقی تئاتر در این بخش باشیم و به عنوان مدیرعامل خانه تئاتر و کسی که مسئولیتی در آنجا دارد، اعلام می‌کنم از هیچ کمکی که در حد و توان ما باشد، دریغ نخواهیم کرد و ما همه گونه در خدمت شما برای پیشبرد هدف والایتان هستیم.

 

مفید : معلولان یک ستاره در عرصه تئاتر ندارند و هر کدامشان ستاره‌های خودشان هستند

هنگامه مفید دیگر هنرمند شناخته شده عرصه تئاتر نیز در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: واقعاً از نام این جشنواره به وجد آمدم، شعار «جشنواره دوستی با احترام به تفاوت‌ها» خیلی مفهوم زیبایی است و هر کسی که این نام را انتخاب کرده بسیار خوش‌فکر بوده است.

وی اضافه کرد: تجربه خاصی در داوری آثار معلولین ندارم اما تلاش می‌کنم اتفاق درستی بیفتد و بیش از هر چیزی برایم این جذاب است که بدانم مربیان این افراد چگونه به آنها آموزش می‌دهند و این مسیر را طی می‌کنند. معلولان شاید به عنوان یک ستاره در عرصه تئاتر مطرح نباشند اما هر کدامشان ستاره‌های خودشان هستند.

 

نوپرست: 35 گروه نمایشی از تمام استان‌هابرای حضور در جشنواره تئاتر معلولان انتخاب شدند

زهرا نوپرست مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشور در این نشست نیزاظهارداشت: 35 گروه نمایشی را از تمام استان‌ها انتخاب کردیم که گزینش آنها از طریق برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای بوده است و قرار است در این جشنواره حضور پیدا کنند، همچنین در کنار آنها شاهد 6 گروه خارجی در بخش بین‌الملل خواهیم بود، در بخش جنبی‌مان 6 نمایش به روی صحنه می‌رود.

مدیرکل مراکز توانبخشی روزانه سازمان بهزیستی کشورافزود: تا به این لحظه 40 جشنواره منطقه‌ای برگزار کرده‌ایم، در چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان شاهد آثاری در بخش‌های صحنه‌ای، خیابانی، کودک و نوجوان، بین‌الملل و نمایشنامه‌نویسی هستیم.

وی ابرازداشت: تا به حال 35 نمایشنامه در بخش مسابقه نمایشنامه‌نویسی نیز قرار است با هم رقابت کنند، کشورهایی چون آلمان،‌ایتالیا، بلژیک، اوگاندا، ارمنستاران و نیجریه نیز در این جشنواره حضور پیدا خواهند کرد، فرانسه، هندوستان و بنگلادش نیز در این جشنواره حضور پیدا خواهند کرد و کارگاه‌هایی به کمک برخی از آنها برگزار شد.

 

فخری:کارگاه‌های آموزشی چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان توسط 8 کمپانی برگزارمی شود

فاطمه فخری دبیر چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر معلولان در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: کارگاه‌های آموزشی قرار است که توسط 8 کمپانی برگزار شود، آلمان، بلژیک، ایتالیا و هلند از این دسته هستند که در کارگاه‌های مختلف به عنوان مثال به بیوگرافی تئاتر و مبحث زبان و بدن می‌پردازیم. پروفسور «ماهارندا کومار» از افرادی است که پیش از این در بحث تئاتر معلولین فعالیت‌های زیادی داشته به خصوص در امر کار با نابینایان بسیار تلاش کرده است که از وی نیز در این جشنواره در قالب کارگاه‌هایی بهره خواهیم برد.

دبیر جشنواره خاطرنشان کرد: در تئاتر فجر نیز رایزنی‌های انجام شده تا نمایش‌های برگزیده نیز در آنجا به نمایش در بیاید طی جلسه‌ای که با دبیر تئاتر فجر داشتیم قرار شد آنها نمایندگانی داشته باشند که آثار مورد نظر خود را انتخاب کنند و ‌البته باید عنوان کنم که در نمایشی موجود در جشنواره شاهد ترکیبی از حضور افراد معلول و سالم در کنار هم هستیم که همه با هم داوری می‌شوند.

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب