امروز: دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ [2024/06/17]
ما را در فیسبوک دنبال کنید ما را در توییتر دنبال کنید ما را در گوگل پلاس دنبال کنید خروجی RSS جستجوی پیشرفته سایت پیوندهای سایت
کد خبر: 1849 تاریخ انتشار: چهارشنبه ۲۳ بهمن ۱۳۹۲ ساعت ۲:۸:۱۰ قبل از ظهر نسخه چاپی

سخنان اهالی سینما در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر

برگزیدگان بخش های مختلف جشنواره فیلم فجر در مراسم پایانی این رویداد، موضوعاتی را مطرح کردند که از جمله آن می توان به درخواست بابک حمیدیان برای گفت وگوی رودر رو با رییس جمهوری و ادای احترام مریلا زارعی به مادران شهدا اشاره کرد.
سخنان اهالی سینما در مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر
به گزارش  خبرایران، خلاصه ای از اظهار نظر اهالی سینما در این مراسم بدین شرح است:

*هومن سیدی که برای اهدای جوایز دو بخش جلوه های ویژه بصری و میدانی به همراه فرهاد توحیدی بر روی صحنه آمده بود گفت: ممکن است خواهش کنم بهتر ما را تشویق کنید؟ چون اولین بار است که ˈدو رشتیˈ با هم روی سن می آیند تا جایزه دهند.

* محمد هادی اسلامی برنده سیمرغ بلورین بهترین جلوه های ویژه بصری برای فیلم ˈچ ˈ با تشکر از خانواده و همکارانش گفت: از کسی که به جوان های ایرانی اعتماد کرد ممنوم ؛ از ابراهیم حاتمی کیا.

*رامبد جوان که برای اهدای جوایز بخش بهترین چهره پردازی به روی سن آمده بود با تشویق بسیار حاضران در مراسم روبرو شد، او به این تشویق رضایت نداد و پس از پایان کف زدن میهمانان جشنواره باز هم از آنها خواست تا او را تشویق کنند.

وی که به حالت قوز کرده راه می رفت، گفت: ببخشید که قوز دارم و البته شکم اضافه!

وی سپس پاکت مربوط به جایزه این بخش را باز کرد، پاکت خالی بود و گفت: کسی از سالن خارج نشود تا این برگه را پیدا کنیم که پس از سخنان جوان، هومن سیدی به روی سن آمد و برگه نام برنده را از پشت لباس جوان بیرون کشید.

*محسن دارسنج برنده دیپلم افتخار بهترین چهره پردازی برای فیلم همه چیز برای فروش که هنگام سخن گفتن دچار اضطراب زیادی شده بود گفت: نمی توانم زیاد حرف بزنم ، اما اگر در سخنانم اشتباه داشتم نخندید و به جایش دست بزنید.

وی سپس این جایزه را به محسن امیریوسفی کارگردان فیلم ˈآشغال های دوست داشتنیˈ و امیرحسین ثقفی کارگردان فیلم ˈهمه چیز برای فروشˈ تقدیم کرد و خطاب به محمدرضا نهاوندیان گفت: 80 درصد آدم های حاضر در این مراسم خانه ندارند و اجاره نشین هستند، فکری به حال آنها کنید. پس از سخنان دارسنج، رامبد جوان پاکت مربوط به سیمرغ بلورین این بخش را باز کرد ، اما بازهم خالی بود و با فریاد رضا عطاران را صدا کرد، زمانی که عطاران به روی سن آمد جوان او را بازرسی بدنی کرد، اما برگه نام برنده را نیافت تا این که عطاران خودش این برگه را که در کلاهش مخفی کرده بود به او داد.

* محسن موسوی سیمرغ بلورین بهترین چهره پردازی را برای فیلم رستاخیز به دست آورد، اما پس از دریافت جایزه اش قصد سخن گفتن نداشت ، با این وجود جوان اصرار می کرد که چند جمله ای حرف بزند. در نهایت خود جوان به پشت میکروفن رفت و یک جمله از موسوی نقل کرد که تشکر از استادش عبدالله اسکندری بود. سپس به شوخی گفت: موسوی ژاپنی حرف می زند و من ترجمه اش می کنم.

*رضا عطاران که برای اهدای جوایز بهترین طراحی صحنه و لباس بر روی سن حاضر شده بود، گفت: از طراح سیمرغ امسال تشکر می کنم که این جایزه سیمرغ شد، چون سیمرغ پارسال بیشتر به درد ظرف شکلات خوری می خورد.

*مجید میرفخرایی برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس برای فیلم رستاخیر گفت: از احمدرضا درویش به خاطر شجاعتش و علیرضا قلی زاده به خاطر اطمینانش به صنعت سینمای ایران تشکر می کنم و چون این جایزه متعلق به همسرم است از او هم تشکر می کنم.

* اکبر ثقفی که برای دریافت جایزه شراره سروش دیگر برنده سیمرغ بلورین بهترین طراحی صحنه و لباس به روی سن آمد گفت: این جایزه متعلق به همسر امیرحسین ثقفی است بنابراین آن را به خانواده ثقفی تقدیم می کنم.

*بهمن اردلان و سید علیرضا علویان که برنده سیمرغ بلورین بهترین صدا برای فیلم چه شده بودند در سخنان خود از خانواده، دوستان، هیات داوران جشنواره و افراد زیاد دیگری از جمله ابراهیم حاتمی کیا تشکر کردند.

*میلاد کی مرام برنده دیپلم افتخار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد پس از دریافت این جایزه بر خلاف دیگر برندگان به پشت تریبون رفت و گفت: من نماینده همه بچه های فیلم خط ویژه هستم برای این که خستگی از تن آنها به خصوص مصطفی کیایی که تولدش است درآید، آنها را تشویق کنید.

وی سپس با نام بردن از مسعود کیمیایی و گلاب آدینه به عنوان افرادی که مسیر زندگی هنری او را تغییر داده اند، گفت: شاید آرزوی همه سینماگران کسب جوایزی مانند سیمرغ باشد، اما آرزوی یک کودک مبتلا به سرطان رهایی از این بیماری است ؛ من جایزه ام را به موسسه حمایت از کودکان سرطانی (محک) تقدیم می کنم.

* بابک حمیدیان برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد برای فیلم های ˈچˈ و روز رستاخیز پس از دریافت این جایزه گفت: شهید اصغر وصالی ها به ما یادآوری همیشگی می کنند که ما بی چرا زندگانیم و آنها به چرایی مرگ خود آگاه.

وی سپس با نام بردن از کارگردانان بزرگ حاضر در این دوره از جشنواره و قدردانی از مسئولان برگزاری این دوره و رسانه ها به خاطر زحماتشان خطاب به نهاوندیان گفت: لطفا به آقای رییس جمهوری بگویید چشم امید ما پس از خدا به شما است.

ما می خواهیم بی واسطه و از فاصله یک متری خواسته های خود را به شما بگوییم، لطفا این فرصت را فراهم کنید.

*ملیکا شریفی نیا یکی از برندگان دیپلم افتخار بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن نیز در این مراسم گفت: جای داریوش مهرجویی خالی است، از خدای بزرگ تشکر می کنم که این فرصت را به من داد که امروز در این جایگاه قرار بگیرم.

وی سپس با تشکر از اعضای خانواده و دوستانش گفت: این جایزه را تقدیم می کنم به کسی که همیشه صبورانه در کنار من بود اما نامی از این فرد به زبان نیاورد.

*هنگامه حمید زاده یکی از برندگان دیپلم افتخار بخش بهترین بازیگر نقش مکمل زن با تشکر از داریوش مهرجویی، دوستان و اعضای خانواده اش، گفت که این جایزه همه روزهای زندگی اش را جبران کرد.

*شبنم مقدمی برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن برای فیلم امروز هم چنین گفت: این جایزه را به مادر و پدرم تقدیم می کنم که اینجا نیستند اما دلشان با من است.

*کارن همایون فر برنده دیپلم افتخار بهترین موسیقی متن برای فیلم همه چیز برای فروش پس از تشکر از خانواده و اعضای هیات داوران گفت: امیدوارم که کسی که سیمرغ این بخش را دریافت می کند ایرانی باشد، چون در سینمای ایران هرچه کم داشته باشیم نیازی به آهنگساز خارجی نداریم.

با وجود این کنایه همایون فر سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به استفان واربک برای فیلم رستاخیز رسید.

*مهدی حسینی وند تدوین گر فیلم ˈچˈ بعد از کسب سیمرغ گفت: خوشحالم خانم هایده صفی یاری از رقابت انصراف داد و جایزه به من رسید.

همچنین از داریوش مهرجویی که کار حرفه ای ام را با او آغاز کردم تشکر کرده و این جایزه را به روح پدر و مادرم تقدیم می کنم.

*فرامرز قریبیان و مهدی فخیم زاده جوایز بخش تدوین را اعطا کردند.

*حسین جعفریان مدیر فیلمبرداری فیلم رستاخیز بعد از کسب سیمرغ بلورین بخش بهترین فیلمبرداری با بیان آن که خوشحالم جایزه ام را از دستان هوشنگ گلمکانی و محود کلاری دریافت می کنم، گفت: از هیات داوران ابراهیم حاتمی کیا ، کیومرث پوراحمد ، احمدرضا درویش و دبیر جشنواره که شرایط نمایش فیلم خانه پدری را فراهم کرد، تشکر می کنم و جایزه ام را به پسرم ˈآزادˈ اهدا می کنم چرا که او همیشه مشوق و تذکر دهنده برای بهتر شدن کارها به من است.

*رضا عطاران بازیگر فیلم طبقه حساس بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر مرد با بیان این که یکی دوسال بود که منتظر دریافت این جایزه بودم، گفت: تصمیم دارم تولیدی سیمرغ راه بیندازم و برای خودم جشنواره برگزار کنم.

*مریلا زارعی بازیگر فیلم شیار 143 بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین بازیگر زن گفت: از هیات داوران و همچنین از خداوند شاکرم که یاریگر من در ایفای نقش سنگین ، حساس و مسئولیت برانگیز مادر شهید بود سپاسگزارم و خوشحالم که این فیلم در قلب مردم نشست.

وی ادامه داد: این سیمرغ حاصل سالها رنج و مهر و کار در سینما بود.

همچنین از کارگردانان بزرگ به خصوص ابراهیم حاتمی کیا به دلیل این که با کار ارزشمندانه خود سبب شده است مردم به شیار 143 توجه کنند، سپاسگزارم.

زارعی با تشکر از نرگس آبیار کارگردان شیار 143 تصریح کرد، خوشحالم که یک فیلمسار زن متعهد به خانواده سینمای ایران افزوده شد.

وی سپس از حاضران در سالن خواست که برای لحظاتی به احترام مادران شهدا بایستند. او با یادآوری مقام مادر و اهدای جایزه خود به نقش مادر در جامعه گفت: از زنان و مادرانی که در سالهای جنگ تحمیلی صبورانه و عاشقانه فرزندان خود را برای دفاع از این خاک و مرز پر گهر اعزام کردند و با اسارت،شهادت و مفقوداللاثر بودن آنها ساختند، سپاسگزارم.

*بهروز افخمی برنده سیمرغ بلورین بهترین فیلم نامه برای فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران عنوان کرد : آقای ساداتیان تهیه کننده این فیلم به من گفت که این اثر هیچ جایزه ای نگرفته است. برای همین در این مراسم حضور پیدا کردم تا همکارانم را تشویق کنم، اما از کسب جایزه بسیار شگفت زده شدم.

وی با بیان اینکه سال گذشته عضو هیات داوران بوده و سختی کار این گروه را می داند، گفت: فیلم های امسال نسبت به دوره قبل از کیفیت بالاتری برخوردار بوده و کار داوری سخت تر.

افخمی خاطرنشان کرد: نوشتن فیلم نامه اقتباسی مانند این اثر نسبت به فیلم نامه اورجینال (اصلی ) آسان تر است. از مسئولان جشنواره می خواهم در سال آینده برای حفظ عدالت جایزه فیلم نامه اقتباسی را از فیلم نامه اورجینال جدا کنند.

*تقی علی قلی زاده تهیه کننده فیلم رستاخیز که به جای احمدرضا درویش سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کرد، گفت: سینمای ایران برای رشد و تعالی بیشتر با وجود ظرفیت های موجود به همت و کوشش بیشتری نیاز دارد. من این جایزه را به آرش آصفی بازیگر این فیلم تقدیم می کنم.

*آرش آصفی بعد از دریافت این جایزه گفت: برای من حضور در این فیلم و قرار گرفتن نامم در میان نامزدهای بازیگری مرد افتخار بزرگی بود.

*نرگس آبیار کارگردان فیلم شیار 143 بعد از دریافت جایزه ویژه کارگردانی با بیان این که دریافت این جایزه افتخار بزرگی برای من است و از دبیرجشنواره متشکرم گفت: این فیلم بازتاب زحمات مادران شهدای ایران است و من این جایزه را به مادرخودم و تمامی مادران رزمنده ، شهید ، جانباز ، اسیر و جاوید الاثر تقدیم می کنم.

*سیدجمال ساداتیان تهیه کننده فیلم آذر شهدخت پرویز و دیگران بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم با بیان این که در طی سال ها حضورم در سینما آموخته ام که سینمای ایران شریف و بزرگ است، گفت: سینمای ملی ایران تا جایی پیشرفت کرده است که اسکار را برای هنر هفتم ایران به ارمغان آورده ، اما هنوز برخی از آثار در آن مورد بی مهری قرار می گیرد.

وی ادامه داد: امیدوارم فرهنگ ساختن فیلم برای اقناع سلایق مختلف به همت مسئولان و سعه صدر برخی تندروها در ایران ایجاد شود. وقتی در جامعه ای شعار اعتدال داده می شود باید شاهد تحقق نگاه عدالت گرایانه در همه زمینه ها باشیم.

*تقی علیقلی زاده تهیه کننده فیلم رستاخیز بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم با بیان این که سینمای ایران امروز در جهان هنری شناخته شده است، گفت: هنر هفتم در ایران و هنرمندان آن نیازمند اعتماد به نفس بیشتری هستند و زمانی که این اعتماد به نفس به آنها داده شود، شاهد درخشش بیشتر سینمای ایران در عرصه بین المللی خواهیم شد.

*محمد مهدی عسکرپور مدیرعامل خانه سینما که برای اهدای جایزه بهترین فیلم جشنواره از نگاه مردم به روی صحنه آمده بود گفت: در سینما مواردی چون گرفتن پروانه ساخت یا نمایش گاهی کار را به درگیری می کشاند، اما در جشنواره فجر جایزه بخش آرای مردمی همواره با درگیری همراه است.

وی با بیان اینکه از مسئولان جشنواره درخواست کرده بودیم برگزاری این بخش بر عهده خانه سینما که مدتی است از حاشیه ها رها شده نباشد، گفت: متاسفانه این خواست ما مورد توجه قرار نگرفت ، اما ما کار را عاشقانه و صادقانه انجام دادیم.

عسکرپور با بیان این که هیاتی 38 نفره در 409 اکران آثار سودای سیمرغ و جمع آوری 72 هزار و 279 رای مردم، آرای خود را به این صورت اعلام می کند، گفت : فیلم شیار 143 با 31/3 خط ویژه با 30/3 ، عصبانی نیستم با 16/3 ، چ با 15/3 و قصه ها با 13/3 رتبه های اول تا پنجم آرای مردمی را به خود اختصاص دادند.

*محمدرضا جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی بعد از دریافت سیمرغ بلورین جایزه نگاه ملی برای فیلم ˈچˈ گفت: این جایزه متعلق به همه سینمای ایران و رزمندگانی است که در سال های عشق و حماسه همراه شهید چمران از لبنان تا پاوه و دهلاویه بودند.

وی ادامه داد: همه افرادی که کوشیدند روایت این شهید بزرگوار را به تصویر بکشند به خصوص ابراهیم حاتمی کیا شایسته این جایزه هستند.

*محمد قاسمی تهیه کننده فیلم شیار 143 بعد از دریافت سیمرغ بلورین بهترین فیلم مردمی از منتقدان ، اهالی رسانه ، هیات داوران، مردم، دبیر جشنواره و ابراهیم حاتمی کیا تشکر کرد.

*ابوذر پورمحمدی دیگر تهیه کننده این فیلم جایزه خود را به مادر شهید علی پورمحمدی برادر خود تقدیم کرد.

*منصور لشکری تهیه کننده فیلم خط ویژه بعد از دریافت سیمرغ بلورین جایزه فیلم مردمی گفت: از حضور خانواده شهدا در سالن های سینما سپاسگزارم. خنده مادران شهدا خستگی را از تن من دور کرد و من این جایزه را به پسرم سیاوش تقدیم می کنم.

*میلاد کیایی که جایزه ای را به خاطر همزمانی روز تولدش با مراسم پایانی جشنواره فیلم فجر دریافت کرده بود، گفت: امیدوارم حرف هایم باعث منشوری شدنم نشود، اما می خواهم بگویم اگر بین اعضای هیات داوران از نسل جوان نیز نماینده ای وجود داشت حتما جایزه ای به جوان ها داده می شد. امیدوارم سینمای ایران به جوان ها بهای بیشتری بدهد چرا که اینها آینده سازان این هنر هستند.
 

 

آخرین اخبار
© استفاده از مطالب تنها با ذکر منبع (خبرایران) مجاز می باشد.
طراحی، تولید و اجرا: دلتاوب